Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura

Po městě 30 km/h. Ve Španělsku začíná platit plošné snížení rychlosti

Značka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad Lidice
Značka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad Lidice
Omezení neplatí na všech typech městských silnic, týká se zhruba 60–70 %.

Od zítřka čeká Španělsko zásadní změna pravidel na silnicích. Od úterý bude v ulicích měst na většině úseků platit omezení rychlosti z 50 na 30 km/h. Španělsko je první zemí na světě, která se rozhodla takto plošně snížit povolenou rychlost v zastavěném území. Změna má pomoci snížit nehodovost.

O snížení rozhodlo ministerstvo dopravy už loni v listopadu, 11. květen bude prvním dnem, kdy bude platit. Podle dat ministerstva dopravy dojde k omezení na zhruba 60–70 % délky městských komunikací. Třicítka bude platit na všech ulicích, kde je jeden pruh v každém směru, na kapacitnějších bude 50 km/h. Po ulicích, kde je chodník jen po jedné straně, bude rychlost 20 km/h.

Ke snížení rychlosti se rozhodla řada jiných velkých evropských měst, žádná země tak ale dosud neučinila plošně. Kompletně je materiál popsán na stránkách španělského ministerstva dopravy.

Změna má přinést nejen vyšší bezpečnost dopravy, ale také větší podíl lidí, kteří si pro cestu po městech vyberou namísto auta jiný způsob dopravy, například kolo nebo chůzi. Cílem je především snížení počtu nehod s vážným zraněním nebo usmrcením o 50 %. Součástí změn v pravidlech silničního provozu ve Španělsku je i úprava bodového systému. Přísnější budou postihy za používání mobilního telefonu nebo jízdu bez zapnutého bezpečnostního pásu.

Riziko smrtelné nehody při srážce s autem při jeho rychlosti.
Riziko smrtelné nehody při srážce s autem při jeho rychlosti.

V Česku došlo naposledy k plošnému omezení rychlosti v roce 1997, kdy se snížila rychlost ze 60 na 50 km/h. „Obce každoročně reportují počet nových zón 30, které na svém území zřídily, nicméně tempo přibývání těchto zón je pomalé a nehodovost v zastavěném území prakticky stagnuje,“ uvedlo loni Centrum dopravního výzkumu v tiskové zprávě.

Již loni se této problematice věnoval důkladně newsletter o městské mobilitě Kolem na koleměstské mobilitě Kolem na kole.

Podle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Význam nízkých rychlostí spočívá v možnosti odvrácení kolizní situace a snížení následků dopravních nehod. Česko zatím nechce jít cestou plošného omezení.

175 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Kdyby u nás bylo ploštně 30 byla by to ještě větší katastrofa než plošně 50.

U nás kreténi dají 50 300 metrů před obcí, za obcí.
Na rovné silnici 1 třídy bez přechodů..
Kde by Ital, němec, rakušák dal 60, 70.

A u nás naopak nejsou schopni snížit rychlost nebo naopak zvýšit v obci na 70 do zatáčky s výjezdem na zrcadlo. Prostě banán.

František Mlejnek

Nedovedu si představit takové snížení rychlosti u nás. Možná v centrech měst v silné zástavbě (na síádlištích už takové zóny jsou stejně běžné). Ale na vesnicích, kde jsou často domy roztroušené a mnohde je padesátka v místech, kde auto neohrožuje ani nohu, ažaž, takže se loudat třicítkou třeba skoro celých osm kilometrů od nás do města (místo deseti minut by to stouplo prakticky na dvojnásobek), to by byl nesmysl. A my starci stejně nepřesedláme na jízdní kolo, když funím pěšky do kopečka po půl kilometru…

Kebab

U nás je holt jinak rozložená zástavba. Třeba v kopcovitém pohraničí vedou dlouhé kilometry silnic “v obci” i na hlavních tazích, žádná jiná cesta neexistuje a reálně ani žádný jiný druh dopravy. Tyhle oblasti by byly při zavedení plošné třicítky prakticky odříznuty od světa, protože železnice je na tom podobně.

Jenda

A ti, co presednou na kolo, prekroci povolenou rychlost na prvnim klesani

Miroslav Zikmund

Místní úpravou může být dovolena rychlost vyšší ….

Michal

Příklad z I/43, jsou tam minimálně dvě místa kde ani policajti nejezdí 50 km/h. Dopravně / bezpečnostně to tam většinu času (pokud není autobus v zastávce nebo někdo u přechodu) nedává smysl.

Bifidus

Bylo by mnohem přínosnější pro bezpečnost naučit chodce a cyklisty pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Alibaba

„Řidičák“ na chůzi… 🙂
Řidičák na kolo by občas někdo potřeboval.

Radim

No jako zní to divně… Ale některým by to asi opravdu pomohlo. Chůze po silnici na opačné straně, chůze po silnici, když je na protější straně chodník, chůze mimo přechod, při přecházení sluchátka v uších a nerozhlídnutí se, cyklista v protisměru, cyklista v protisměru v jednosměrce, cyklista na chodníku, když je vedle stezka pro cyklisty (nemyslím stesku pro pěší a cyklisty), cyklista uprostřed pruhu místo na kraji, dva cyklisti vedle sebe, bla bla… A to jezdím spíš sockou než autem a vidím to den co den…

Petr

Přesně tak, ono se to učilo na základce, ale dnes nevím. Minimálně stejně důležité jako finanční gramotnost.

Michal

Já už si říkal, že pokud někteří cyklisté nemaji soudnost, tak by prostě na řadě míst měl být zákaz vjezdu cyklistům. Třeba jen v čase od-do……

Diesel

Vzhledem k tomu, že to zavádí Španělsko tak je to v klidu. Tam mají dopravní značky spíše na ozdobu. Víceméně jako zbytek jižní Evropy. Pohybují se tam hodně často na to abych jejich silniční návyky znal.

František Mlejnek

Nemohu dostatečně posoudit zvyky španělských řidičů, ale myslím, že nejsou horší než ti naši. Po Andalusii jsme jezdili s bratrem několik dní v roce 2016 a nějaké problémy na tamních dálnicích i ve městech jsme nepostřehli. Naopak už tehdy platily vůči neukázněným řidičům dost přísné postihy. O pár let dříve mě ve Fuenlabradě u Madridu překvapilo, jak řidiči respektují přechod pro chodce. – Pokud se týká té rychlosti po městě, tak v Málaze se po hlavní tepně jezdí ostře, pružně, ale kromě pár širších ulic tam je většina tak úzkých, že se tam padesátkou ani snad jet nedá. No, dcera… Číst vice »

kanafasik

Dotáhl bych to do krásné Sluncem zalité budoucnosti.Když se sníží rychlost aut na 0Km/h tak klesne riziko smrtelné nehody na 0%. Vlhký sen ekopomatenců a podobných magorů bude splněn. Některým už fakt z toho civilizačního blahobytu jebe.

Jaaa

Myslíte vám?

Jan

Hodně lidí považuje za nejvyšší metu civlizačního blahobyto vlastní auto, a ano, některým z toho už jebe.

Kebab

A vždycky se tomu nejvíce diví především dva druhy lidí – měšťáci a ti, co pracují z domova 🙂

Jaaaa

Sorry Turku, ale 2/3 lidí v ČR žijí ve městech.

5/6 lidí žijících na vesnici žije městským způsobem života.

Nebo vy snad nedojíždíte každý pracovní den do města nebo jeho průmyslové zóny?

Kebab

Dojíždím a právě proto to chápu. Pokud pracujete jinde, než bydlíte, což je mimo větší města standard, jste bez auta skoro jako bez nohou. Vlaky a autobusy jsou mimo přímé linky zpravidla nepoužitelné a na kolo, natož pěšky je to všude daleko, navíc něco jako cyklostezky až na výjimky neexistuje.

Bob

Co bych dal za 30 v obci i u nás v oblastech zastavěných obytnými domy, konečně bych se v noci mohl normálně vyspat. Rozdíl v emisích z výfuku je dnes při těchto rychlostech minimální, ale rozdíl v hlukových emisích je dost znát. Rychleji ať se jezdí jen kolem továren, skladů ap.

Jenda

Což by právě mělo být řešené zonou 30, nikoliv paušálním snížením

Šejdr

Zóna 30? Žádný problém, na jedničku při 5000 otáčkách, servis platí firma. 😀

Jan

Takže v padesátce jezdíte běžně na dvojku?

Šejdr

Ne, já jenom bydlím v zóně 30 prošpikované vysokými retardéry. A podle zvuku přijíždějícího auta zcela spolehlivě poznám, jestli je to auto s logem firmy, nebo auto bez loga (tedy nejspíš soukromé). S tím soukromým totiž řidiči jezdí přes retardéry pomalu a mezi retardéry se plazí na dvojku, protože si hlídají spotřebu. Služebáky se túrují do vysokých otáček, kdo by se furt namáhal řadit, hlavně neprorazit vanu o retardér, to by byl průšvih, ale nějaké vytáčení motoru a vysoká spotřeba, koho to ve firmě zajímá?

Šejdr

Jo a ještě jsem zapomněl na nejdůležitější kategorii – rozvažeči jídla. Jejich specialitou je právě to zmíněné nepřeřazování a ježdění na jedničku vyšší rychlostí. Oni totiž nemají čím řadit, jelikož levou rukou drží volant, v pravé mají permanentně mobil a kromě toho průběžně přenastavují navigaci, aby věděli, kam vlastně vezou další objednávku.

Goriot

co za čůráka tohle vymyslelo to je kravina jako prase ty vole

Bergham

Že ty budeš jeden z těch pomatenců co svoji „vytuněnou“ jedničkovou oktávii, místo odvozu do šrotu, prohání ve dvě ráno po ulicích města.

FACEPALM

Na druhou stranu, mají opravdovou kuráž. Já bych do té rozpadající se Octavie nesednul ani náhodou.

Jan

Solidní argument.

Jan Sova

Evidentně jednostranně zaměřené restrikce. Chápu ten politický krok a cíl je legitimní. Ale prostředek jeho dosažení je děs běs. Co jim to udělá s emisema a hlukem v těch městech ?? To jsem skeptik, že tohle tam u těch horkých hlav někdo řešil.

Jaaa

Časová úspora menší -> pojede míň lidí -> pojede míň aut -> míň hluku a emisí na všech úsecích.

Zrzek

Vybere se min na daních a nebudou peníze na ptákoviny

Jaaa

Jakože lidi si ty prachy nacpou do strožoku?

libcha

Mohl by prosím autor (nebo kdokoli) přidat zprávu do kontextu Nizozemska? Tam už něco takového zaváděli snad před cca 15 lety. Ve městech všude 30, jen na velkých ulicích 50. Ale asi to nebylo takto plošně zákonem… nevím… ?

Jakub P

V Nizozemí to afaik mají jen některá města, stejně jako to některá města mají i v dalších zemích Španělsko by mělo být skutečně první, kde to začne platit v celé zemi.

dopravopat

Uvediem príklad. Na Simmeringer Hauptstraße alebo Landstraßer Hauptstraße vo Viedni je normálne 50 km/h, s výnimkou krátkych úsekov popri školách, kde je obmedzenie na 30 km/h, dodatkovou tabuľou spresnené iba na dni školského vyučovania mediz 7:00 a 8:00 a potom poobede. Autom jazdím oboma menovanými ulicami dvakrát denne (ráno a z práce). V niektorých úsekoch je jazdný pruh taký úzky, že hoci je tam povolené ísť 50 km/h, viac ako 40 km/h aj tak nejdem. Jedna vec je koľko je povoľené, druhá vec je fakt, že vodič má použiť rozum vo svojej hlave a rýchlosť prispôsobiť aktuálnej situácii na ceste,… Číst vice »

Luke

Je to nešťastný. Ale ti dopraváci vám tu pokutu nedaj, protože chcou, ale protože musej. Když nebudou pokuty, neplněj plán, nedostanou prémie

Pavel Skládaný

Na co dopraváky, v Rakousku je zavedena odpovědnost vlastníka vozidla za některé přestupky s vozidlem spáchané a úsekové měření je velice efektivní.

Pavel Skládaný

To je krása, ty rychlosti, takové starosti Vám závidím (pokud neprezentujete pouze vlhký sen z karantény v Hornom Vadičove). U nás v Brně máme na městském okruhu v Židenicích dovolenou rychlost 50 km/h a strašně rád bych si nechal dát pokutu za překročení rychlosti, kdyby reálná rychlost nebyla v ranní špičce asi tak 3 kilometry za hodinu.

dopravopat

Fajn, takže týmto opatrením spomalíme aj MHD, čím ešte viac znížime jej atraktiviu. Nehovoriac o navýšení výpravy, lebo obehy liniek sa predĺžia. Alebo predĺženie intervalu = zníženie prepravnej kapacity. Bravo!

Jaaa

Autobusy takhle rychle ve městě stejně v úzkých ulicích nejezdí.

Leinad

Linky vedoucí cca přes taková místa, která mají v Praze značku „obytná zóna“ nejsou moc časté.

Jan

Však na hlavních mohou jezdit rychleji. I v Praze je dost linek které nemusí jet přímo přes centrum, ale jezdí zastavěnými zónami, bočními ulicemi i úzkými komunikacemi a tam se to moc rozjet nedá. Mimo to je Praha kopcovitá s křivolakými ulicemi, a četnými zastávkami, takže nějaké výrazné ježdění na 50 se nekoná.

Pavel Skládaný

Plošné zklidnění dopravy je tu už desítky let, někde více, někde méně. Odpůrci agumentují pořád stejně a pořád dokola – cesty se extrémně prodlouží, MHD zkolabuje, zvýší se emise, auta budou muset jezdit jet na jedničku či dvojku. A – nic! I rozsáhlé zóny s dopravním zklidněním fungují úplně normálně.

Hans

Ona ta průměrná rychlost při průjezdu městem stejně není o moc vyšší. Docela by mne zajímalo jak, se změnila dopravní kapacita na stejné trase po snížení maximální rychlosti.

Pavel Skládaný

Někdy se kapacita spíše zvýší díky plynulejší jízdě.

Alibaba

Tohle si nedovedu u nás představit. Těch 50 se mi zdá tak akorát, jak z pohledu řidiče, tak z pohledu cyklisty a chodce.
Takže doufám, že to u nás ekoteroristi neprosadí – já je volit nebudu.

lakes

Myslím si, že je třeba vše řešit v souvislostech. Jedno opatření může vyvolat negativa v jiné oblasti. Nelze samostatně řešit jedno opatření, i když třeba z hlediska bezpečnosti je myšleno pozitivně – bez uvážení dalších dopadů do jiných oblastí. Všechny souvislosti je třeba dle možností vyvážit.

Alibaba

Tak většinou tyhle plošná zpomalení pro automobilovou dopravu prosazují eko-organizace za účelem odrazení cestování autem. A mě se 30 zdá jako příliš pomala, třeba i z hlediska když mě na kole bude předjíždět auto. Takhle se vůči sobě budeme motat delší dobu.

Alibaba

Ve Španělsku nevím, kdo to schvaloval (o tom jsem ani nepsal), u nás by to byli právě ti ekoteroristi o kterých jsem psal, že by to navrhovali, prosazovali (a případně schválili).

Pavel Skládaný

To je opravdu exotický názor. Dosud jsme jako jednu z hlavních výhod snížení rychlosti na 30 km/h v obytných oblastech naopak vnímali to, že menší rozdíly rychlosti mezi koly a auty podstatně zmenšují vzájemné konflikty, resp. jejich soužití usnadňují.

Pavel Skládaný

Váhám, zda si mám zdejšímu publiku troufnout doporučit film, který jsme loni natočili. Je celý o zklidňování dopravy, úpravách ulic a snižování rychlosti. POZOR! Obsahuje i revoluční až drastické záběry z Rakouska – např. zavádění sdílených zón s omezením na 20 km/h i na průtazích, kde jezdí autobusová a nákladní doprava. Šokujícím zjištěním je, že namísto veřejného odporu si to většina zúčastněných velmi chválí. Hlavními pachateli úprav přitom nejsou ekoteroristi, ale zpravidla starosta a šéf stavebního odboru města:

Slabší povahy nechť se nedotýkají tohoto odkazu a nedívají se:

https://www.youtube.com/watch?v=b6-dYfz_KT8

Broge

Z hlediska chodce je 50kmh dost velka rychlost.

Alibaba

Možná jde o zvyk, ale já třeba občas (jako chodec) pouštím auta (vlastním zpomalením, prodloužením si vlastní cesty, fingovaným nezájmem o přejití) na přechodu, aby nemusely zastavovat (každé zbytečné zastavení auta je špatné), takhle jim přejetí přechodu bude trvat déle.

Co se týče nárazu, tak tam je to špatné, to máte pravdu.

Radim

Já taky… Vždycky čekám, až je tam „díra“. Dokonce se snažím i „nemačkat“ tlačítka pro chodce když je přechod se semafory. Prostě počkám až je tam „díra“ a přejdu na červenou. Hlavně proto, že ty semafory (aspoň ty tři přes které chodím) jsou nastaveny tak geniálně, že když nic nejede, je tam červená (pro chodce), blíží se záplava aut, autům skočí červená a chodcům zelená. Spíš to vypadá, jako by někdo chtěl zpomalit auta a ne bezpečně pustit chodce přes přechod…

Alibaba

To jsou semafory, které jsou většinou svázané s další křižovatkou, v Pardubicích mám pocit, že se jedná o řízený přejezd pro cyklisty u Afi (+ Tesko) pod nadchodem.

Pavel Skládaný

Přesně tak. 8x vyšší riziko těžkých následků v případě střetu, než při 30 km/h. Proto snaha hlavně v bočních ulicích zklidňovat.

Pavel Skládaný

Děkuji za informaci, že jsem ekoterorista. Velmi si toho vážím, protože pro mnohé jsem technokratem :-). Zklidňování dopravy a navrhování pozemních komunikací se věnuji řadu let a zcela férově sděluji, že jde hlavně o bezpečnost, ale i zvětšení životního prostoru obyvatel. Vozidlo jedoucí rychlostí 30 km/h zastaví před náhlou překážkou (např. vběhnuvším dítětem) na vzdálenost 13 metrů (reakční dráha + brzdná dráha). Při rychlosti 50 km/h nestihne řidič na tuto vzdálenost ani začít brzdit. To je hlavní šlágr, proč celý Západ a tu a tam i ČR snižuje rychlost primárně na obslužných komunikacích na 30 km/h. Navíc lze vystačit s… Číst vice »

Zrzek

No co za 5 let přijdou na to, že průšvihů a sražených přibylo a za dalších 5 let to vrátí zpátky.

Y.K.

Tak určitě, čím pomaleji, tím víc a hůře zraněných, to dá rozum.

Zrzek

Ne hůře zraněných, ale přibude počet karambolů, lidé začnou ztrácet ostražitost. Jestliže je někdo schopný vlézt po buchara jedoucího 20km/h v plném výkonu, tak toto řešení snížení karambolů nepřinese. Proč vymýšlí různé aplikace do telefonů, lidé čumí do telefonů, v uších mají sluchátka a nevěnují se věcem kolem sebe. Nikomu bych nepřál ten pohled na to, když chodec vztoupi půl metru před auto a to auto nejelo ani 20 a zastavilo ani ne na metru a špitál. Obě nehody se staly na Mělníku ani ne 200m od sebe.

Jan

Vycházíte z nějaké studie nebo jenom z vlastních dojmů a snažíte se vymyslet argumenty odpovídající vašemu přesvědčení?

johny

Přesně tak: pomalejší rychlost je nebezpečnější, protože je na tu dopravní nehodu potom více času. Kdysi dávno nás na to ve škole důrazně upozorňoval náš fyzikář 🙂

Pavel Skládaný

No jo, vlastně je i pro ekonomickou jízdu výhodné jet co nejrychleji, protože auto má méně času na to, aby mu došel benzín a vypouštělo emise :-).

Pavel Skládaný

To je zajímavé, že prakticky celá Vídeň, celý Graz či celý Berlín je ZÓNA 30 (mimo sběrných komunikací, kde převažuje 50) a žádné katastrofy nenastaly, naopak to velmi dobře funguje.

Jaaaa

Krok schvaluji – jde především o bezpečnost při střetu (riziko úmrtí chodce se oproti 50 km/h snižuje o 50 %) a také o reakční dobu (skoro dvojnásobná doba znamená o více než 50% šanci vyhnout se nečekanému střetu).

Ale jak tak pročítám diskusi, autíčkářům se zase sahá na modlu a bere se jim hračka – racionální diskuse s těmito lidmi je nemožná.

fazik

až pojedete autobusem MHD 30km/hod. to bude žužo.

Mirek

A kolik myslíte, že tak dnes jezdí v rezidenčních zónách?

Jan

Po městě je to běžné, i po hlavní tak do 40 pokud nejde o dlouhý rovný úsek se zastávkami daleko od sebe.

Pavel Skládaný

To by byla krása, řítit se tak rychle autobusem po Brně už dnes… Spousta úseků nenabízí během dopravní špičky jízdu rychlostí ani 10 km/h (přitom dovolená rychlost činí 50-80 km/h).

IBM

A kdy budou zavedeni běžci s praporkem?

Jan

Vy je potřebujete?

Petr

No u nás je to běžné už také, jedete po průtahu obcí a samá 30. Problém je, že auta na tu rychlost nejsou stavěná, takže podřadit a lehkou nohu na dvojce, jinak tam máte pořád 40.

Pražec

Co máte za převodovku?
Auta na tu rychlost totiž stavěná jsou – dvojka na 30, trojka na 50.
Nebo máte rád vyšší otáčky?

lakes

Na dvojku při 30 km/hod dejme tomu stejné otáčky motoru, jako na trojku při rychlosti 50 km/hod. Stejný úsek jedu při rychlosti 30 km/hod delší dobu – vyprodukuji tedy více exhalací. Navíc ty motory mají tyhle rychlosti a otáčky hrozně rády – odvděčí se větší karbonizací.

Pražec

Problém s exhalacemi nikterak nerozporuji.

Nicméně si stojím za tvrzením, že převodovky jsou konstruovány tak, aby se při rychlostech 30, 50, 70, 90 nemuselo pořád přeřazovat při sebemenší změně sklonu vozovky (což naopak platí pro rychlosti 20, 40, 60, 80).

Jan

Rozdíl exhalací bude minimální. Vynaložený výkon je na přesun hmoty z bodu A do bodu B stejný. V nižší rychlosti máte nižší odpor vzduchu, jede úsek déle ale s menším výkonem, nejvíce výkonu vynaložíte na zrychlení, nikoliv na udržení rychlosti. A ve městě jsou nejnáročnější právě změny rychlosti, při odbočování musíte zpomalit, stejně jako u semaforu, u dávání přednosti zprava, u přechodu pro chodce. Takže se dá říct, že při 30 máte plynulejší dopravu s menším podílem zrychlování a zpomalování.

Petr

No nevím Octávce se to nelíbí, pasatu se to nelíbí, jen I30 to jakž takž bere, ale přesto na tu dvojku z 30 zrychluje. Jediné čemu se to líbilo bylo 100MB, ale to už dva roky nemám.

Pražec

Za mojí zkušenost mluví Focus, Fabia, C4, Ypsilon, Multipla…
Možná je to obecně silnějšími motory ve vašem případě a slabšími v mém.

Petr

Ta I30 to celkem bere, tak je to možné, že slabším motorům to chutná víc. Pokud to není dlouhý úsek, tak je nejlepší zastavit a rozjet se, prakticky to funguje jako retardér.

Jva

Při stejných otáčkách dnes kilák za 72s, pak za 120. Stejné otáčky – zhruba stejné emise. Takže to zasmradíme a ještě to budeme vydávat za ekopokrok…

Alibaba

Stejné otáčky nemusí znamenat stejné emise, taky záleží na plnění, dnešní auta se vstřikováním (na rozdíl od karburátorových) to umí.

Petr Šimral

Ano. U mě je minimální rychlost na tempomat 40 km/h a bez něj se tak nízká rychlost velmi obtížně dodržuje…

Jaaaa

He? Vy nezvládáte jízdu s odhadem rychlosti? Nebo prostě jenom nejste na „tak nízkou rychlost“ zvyklý?

Pražec

Jojo, se staršími vozy (dejme tomu tak aspoň deset let) se ještě dá jezdit podle ucha, úplně bez bez budíků 😀

Pája

Tak v té zmiňované čtvrti to rezidenti zvládají a už ani neřeší. Sharan mi to jezdil bez plynu i na trojku, ale většina osobních aut na dvojku a lehkou nohu. I když, znal jsem jednu, co to jezdila v zimě na jedničku od baráku až ke křižovatce u vozovny a libovala si, jak to rychle topí 😀

Petr

Tempomat jsem radši nezkoušel, už takhle to nadává 😀

Pavel Skládaný

A to si představte., že např. v Německu v obytných zónách (vilové čtvrti rodinných domků) platí „Schrittgeschwindigkeit“. Tj. rychlost „kroku“. Dřív se to chápalo jako „rychlost kroku koně“ (okolo 15 km/h), dnes už převažuje právní výklad ve smyslu, že jde o rychlosti 4-7 km/h, max. 11 km/h. Je to otázka umět citlivě ovládat spojku a jet v malých otáčkách blízkých volnoběhu, „rychlostní automatika“ je spíš pro monotónní jízdu po dálnici.

Franta

No nevim, ja jezdim 50 km/hod na 5ku a na tempomat. Rychlost 30 km/hod mi vezme v pohode 4ka. Mam 1.2 preplnovany benzin – 6 rychlosti.

Petr

Třicítkou na čtyřku? Kolik tam máte otáček?

lakes

30km/hod – to zároveň znamená zařadit dvojku – vyšší spotřeba, vyšší exhalace. Ještě ne všichni mají elektrovozítko.

thegrid

Mínus je od nějakého ekomaniaka. Protože jste napsal pravdu. Auta jsou jen fyzické stroje, co mají optimální rychlost s optimalním hořením paliva. A to při 30ti není.

adamgolias

optimalni rychlost pro optimální spalovani je nesmysl. motoru je uplne šumák , jedete li 70 km/h pri 2500ot/min nebo pri stejnach 2500ot/ min 30 km/h. mate prevodovku . rozhodujici pro ,,optimalni spalovani,, jsou otacky motoru . ta tricitka je mrzuta v tom , ze kdyz mate tempomat , tak na dvojku většinou ani nejde zapnout . a v berlingu mi fungoval az od 40 km/h . za vec co stoji pul mio je to na reklamaci😁

libcha

Já nejsem moc zkušený řidič, ale s půjčenou bráchovou Mazdou jsem 30 km/h jezdil na trojku (po rovině).

M19

Škoda fabia, také bez problémů..

Pavel Skládaný

Vidíte, a mnozí zkušení to nezvládají, přestože jde o preferovaný způsob jízdy, emise jsou na trojku nižší (přitom trojku běžné auto při 30 km/h zvládne).

Pája

5 let jsem bydlel v celkem klidné čtvrti, kde byla zóna přednosti zprava a rychlost 30 km/h. S předností zprava měli problém prakticky všichni nerezidenti a s tou třicítkou se občas nepárali ani trolejbusáci. Patrně proto má větší logiku plošné snížení na 30 a pouze tam, kde to značkami dovolí, jezdit rychleji.

thegrid

Prozačátek. Později bych vyhlásil plošně 10km/h. Má to největší smysl v počtu mrtvých. A později….

Jaaaa

Jj, když nevíte co, snažíte se diskusi rozvrátit absurdní šikmou plochou.

Jiří Kocurek

Máte jistotu, že to nikdo nenavrhne jen z toho důvodů, aby udělali zle ostatním?

Jaaa

No, pokud máte pocit, že na západě se dopravní omezeni stanovuji především proto, aby se „někomu dělalo zle“, asi byste se měl nad sebou zamyslet.

Spíš už z toho opojení vlastnim autem tak trochu vystřízlivěli, nemyslíte? Zrovna jižní národy jaou společenské a chtějí zase ulice taky pro lidi, ne jen pro auta.

Pavel Skládaný

Nejen jižní národy, i takoví Rakušáci zavedli v dubnu 2013 tzv. sdílené zóny s rychlostí 20 km/h (vše v jedné výškové úrovni, společný prostor) a stavějí je ve velkém. Dokonce i na dopravně významnějších komunikacích, hlavně pro zatraktivnění center.

Jan

Já nechápu, proč si myslíte, že to někdo dělá naschvál. Vždy je to z důvodu zklidnění ulice nebo celého bloku, snížení hluku, větší bezpečnost pro obyvatele a jejich děti, které se tam pohybují, někdy také pro snížení motivace průjezdu tranzitu přes boční ulice místo hlavní komunikace. Chápu, že jako řidič nechcete čekat v koloně nebo na světlech, ale opravdu vám to stojí za těch 10 ušetřených sekund?

Pavel Skládaný

O takovém případu jsem desítky let neslyšel. Většinou je vůle zklidňovat dopravu, dělat úpravy či lokální omezení, když je nějaký problém. Např. nehoda či subjektivní pocit ohrožení. Že by jinak úředníci plýtvali svými silami např. na stanovení omezení rychlosti jen proto, aby „někomu udělali zle“, to je opravdu pokus o vitp.

Pavel Skládaný

Tak v Německu je to už dnes realita (ten limit 10 km/h) v nízkopodlažní rezidenční zástavbě, kde je malý provoz aut (pouze místní obsluha) a hrající si děti. Žádný „kult rychlosti“ se zde nepěstuje, přednost má klidné bydlení, nikoli automobiloví závodníci. Ti se mohou ukojit na dálnici, neb za určitých podmínek je možno v Německu legálně jet po dálnici rychlostí i vyšší než 130 km/h.

Tomáš Gottschalk

JIžní národy jsou prostě divný.

Lukáš F.

Mají na všechno dost času, tak si můžou dovolit jezdit pomalu

Jaaaa

Že byste byl divný vy, to totiž nepřichází v úvahu. 😉

rychlodráha

Ale tak u nás už to pomalu zavádí taky. No, jde to ale pomalu.

D.S.

Moc nechápu ty odsuzující komentáře. Vždyť u nás také máme obytné zóny, kde je povolená rychlost 20km/h. Že to nikdo nedodržuje je jiná věc, stejně tak pochybuji, že se to ve Španělsku bude nějak výrazně kontrolovat. Důležité je, že když překročím rychlost a stane se nehoda, tak půjde odpovědnost za mnou, tím si spousta řidičů uvědomí potencionální nebezpečí a nebudou tolik riskovat, byť překročí povolenou rychlost.

thegrid

Není lepší omezit plošně jízdu na 10? I mimo města? Co kdyby se něco stalo?

Jaaaa

Myslím, že u některých jedinců nebude adekvátní omezení ani na 0 km/h…

Pavel Skládaný

Tohle je naprostá kravina. Rychlosti nutno pečlivě diferencovat podle funkčních charakteristik pozemní komunikace. Někde je adekvátních těch sotva 20, když je velká frekvence pěších a příčných vztahů, někde si uhánějte 120, když jde o komunikaci zástavby a bez přístupu zranitelných účastníků. To je jako se pohoršovat nad tím, že i na železnici někde omezíme rychlost třeba i na tu dvacítku (třeba kvůli rozhledům na přejezdu či stavu mostu) a ironicky požadovat, že by teda ty vlaky mohly tou dvacítkou jezdit i po koridorech (co kdyby se něco stalo?).

Kamui

Nechápu smysl sankcí za nepoužití bezpečnostních pásů/helmy, když tím člověk ohrozí pouze sám sebe.

Kubrt

A léčbu následků úrazu bude taky platit člověk sám, nebo půjde na vrub veřejného zdravotního pojištění?

Kamui

Myslím, že většina lidí má na zdravotním pojištění (ve skutečnosti zdravotní dani, s pojištěním to nemá nic společného) předplaceno na další tři životy.

Kubrt

Existuje veřejný zájem na tom, aby úrazů a nemocí bylo co nejméně.

Jaaaa

To rozhodně nemá. Anebo jim pak holt nezbude na léčbu rakoviny, jako třeba v USA.

Y.K.

To byste se divil. Myslíte že na účtu máte desítky milionů, na což taková ponehodová péče snadno přijde? Jeden den na JIPce 600 000 jen to hvízdne. Byste se divil, kdyby na vás doktor vytáhl účtenky a rázem byl rád, že jste pojištěný. A to ještě přijdou věci, nebudete (velmi pravděpodobně) věčně mladý a zdravý. Pojišťovny vám vedou účet, kam se snadno můžete podívat.

Broge

Tak to evidentne nevite nic o cenach zdravotnich sluzeb 🙂

Pavel Skládaný

I kdybychom tuhle mírně perverzní argumentaci přijali, pak by ovšem mělo být povinné poutání v automobilu VZADU, neb v případě nehody nepřipoutaná osoba vzadu zhorší následky zranění osoby vpředu. A zde už svoboda jednotlivce končí.

Aleš K.

Regulérně a bez přehánění bych za těchto podmínek v autě usínal.

D J

Pak je asi záhodno se líp vyspat. Nebo na cesty po městě zvolit třeba kolo na něm se za jízdy usíná podstatně hůř. 😀

Kalanis

V tom španělském pařníku se bude spát o to víc.

Jan Sova

Ve spalujícím španělském létě bude ta 30-tka výživná v betonové zástavbě a bez palem.

thegrid

To je přesně cíl ekomaniaků. Jezdit pouze na kole. Zpátky na stromy.

Jan

Nikoliv. Jezdit na kole (elektrokole, koloběžce) je pouze další alternativa pro širší svobodnou volbu obyvatel.

thegrid

A tu volbu je třeba zavést demokraticky povinně.

Aleš K.

Schválně si to, pokud „přežiješ“ troubení od ostatních zkus, jet nějaký delší úsek – řádově kilometry – tou třicítkou. To je něco naprosto šíleného 🙂

Zlámalík

U nás by mohli začít pokutovat to, co už zakázáno je.
Jízda s telefonem u ucha, psaní SMS, odbočování bez blinkru, bezohledná jízda, parkování bez dodržení volného místa k projetí…
Za každou cestu vždy vidím několik lidí s telefonem u ucha, neříkejte mi, že pro hlídku PaCH by byli neviditelní.

Roman Soudný

A přitom je telefonování bez HF tak strašně nepohodlné, že si telefon páruju i v autě co mám půjčené jen na den.

Zlámalík

No v těch dražších autech to asi není, nevím 😛

Jan Novak

Jízda prostředním pruhem dálnice…

Kalanis

Jedna objednávka nových tlumičů…

Jan Novak

Asi jste se zasekl v devadesátkách…

PetrD

A také nedodržování bezpečné vzdálenosti

Petr

Stačilo by kdyby autům s áčkem na RZ neodpojovali ty blinkry. 😀

Jaaaa

Dneska spíš s eskem. 😉

Jan

Další pološílený výkřik levicových fanatiků, kteří nenávidí automobily.

D J

Kdepak, je to jen zavedení explicitního limitu tam, kde se tou rychlostí musí jezdit tak jako tak, aby byl člověk schopen reagovat na chodce apod.

Ten_z_Biliny

Vy budete Pražák, co?😂

thegrid

Vy asi nemáte řidičák že? Maximálně na tříkolku.

Jiří Kocurek

Regovat na chodce…. kteří vlezli bez rozhlížení do vozovky mimmo přechod. Protože jim někdo nabouchal do hlavy, že za jejich zdraví odpovídají jiní, ne oni sami. A tak se ani nerozhlížejí – kdyby každý seděl doma, tak by je autobus nesrazil.

Y.K.

S dovolením, tenhle přístup mě začíná iritovat. Protože když pomineme „zatemněné chodce“, kterých není mnoho a každému se může stát, že udělá kravinu, tak řidiči začínají používat argument „skákání před auto“ na libovolně dlouhou vzdálenost. Každý den je to horší a horší. Vinohradská, jsem na chodníku u přechodu, nechám auto projet (to co by už mělo zastavit, ale budiž), někdy dvě a jdu, cyklopruh 2 m, jízdní pruh, jsem nějaké +-3 m od obrubníku a auto nezastaví. Udělat ještě půlkrok přerazí mi nohy. Kouká na mě a silácky je silnější. Minulý týden to bylo ještě pikantnějí, že jen co jsem… Číst vice »

Karel

Jo kdyby byly problemy jen s prechazenim, ale posledni dobou maji auta problem se vyhnout i chodci, ktery jde proti nim a to i kdyz nic v protismeru nejedu…

Kebab
Pája

Protože jezdí v protisměru a navíc tam řídí spolujezdec.

Radim

😀 😀

Jaaaa

Ve skutečnosti je to tak, že pozor přestávají dávat řidiči. Proto je vhodné silnice upravit tak, aby se tam vjemově rychleji jet „nedalo“.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181212135021.htm

Zvědavý cestující

to je účelový jednostranný výběr informace. Stačí 2 minut googlit a zjistíte, že: 1) to denik.cz (19.12.2017) opsal z The Telegraph (17.12.2017) nebo The Sun: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/12/17/20mph-limit-dangerous-costly-reverse-council-admits/ což napovídá o politické a světonázorové orientaci (konzervativní) nebo The Sun https://www.thesun.co.uk/motors/5161711/council-20mph-speed-scheme-more-deaths-and-injuries/ což je čistý bulvár… 2) Snadno se dají najít informace, které závěry článku popírají. Např. analýza zde: https://www.20splenty.org/what_happenned_in_bath_did_deaths_increase Vybírám: 1 fatality on a 30mph road 14 months before being set at 20mph. A driver lost control 1 fatality on a 30mph road 32 months before being set to 20mph. A motorcyclist mounted a pavement and hit a wall. 4 fatalities on a… Číst vice »

Hara_Pes

To autíčkářům nevysvětlíte a ještě Vám tu začnou individua jako „Facepalm“ říkat, že jste šotoušek.

Y.K.

Pěkný, ale ten článek neříká vůbec nic. Je to chytlavý příběh bez podstatných informací. Jaké to byly nehody, jak rychle při nich auto jelo (dodržování, ehm). Skutečně to je trend nebo to byla jen náhoda? Obecně to zní dost povrchně sesbírané jako z nějakého bulváru, protože se to zrovna hodí k tématu (přitom to nemá nejmenší ověření).

Zvědavý cestující

Naopak: zdravý rozum začíná vítězit. Teď nezbývá, než počkat obvyklých 5 – 10 let, než dorazí do naší zasmrádlé kotlinky…

thegrid

Zdraví rozum – jezdit všude 30 a přidávat exhalace? Přijde vám to normální? To víc jezdili koňské povozy před sto lety. Tady je cílená snaha omezit právo na individuální dopravu. Snižují se pruhy, nestaví nové silnice, zpoplatňují vjezdy, zpoplatňuje parkování a teď se zakazuje jezdit normální bezpečnou rychlostí, zakazuje se spalovací motor, auta budou jen pro vyvolené co mají milion na elektrochcípáka nízké kategorie. Chápete, že máte už teď povinnost jezdit přiměřenou rychlostí bez ohledu na maximálku, tedy 50 nebo 90 mimo město? Ale co, nechte hlasovat o limitech – uvidíme, co si lidi přejí. Toho se ale samozřejmě lidé… Číst vice »

Jaaaa

Tady je cílená snaha omezit právo na individuální dopravu.

Pán chce komunismus?

Jiří Kocurek

Omezit právo na dopravu. Postupně. Ideálem Buchenwald/Gulag.

thegrid

Chápete, co jsem napsal?

MLB

Dává smysl na vybraných místech, ale plošné zavedení je nesmysl. V dnešní době to povede akorát k tomu, že řidiči budou při nesmyslně pomalé jízdě městem věnovat pozornost něčemu jinému (mobil, infotaiment, pití nápoje…). To bezpečnosti rozhodně nepomůže.

D J

Naopak, má to smysl plošně a na hlavních ulicích, kterých je podstatně míň, to jednotlivě zvedat.

Jan Sova

Zvedat ?? Čtete sci-fi rád, že ? Ukažte v naší kotlině vzorová města (vyjma 5 největších), která na výpadovkách (třeba s průmyslovou zónou) zvedají rychlost. Osobně to asi pak objíždět a vydávat knižně. Všude restrikce jak pod orlojem.

Roman Soudný

Zase to berte tak, že ulic kde bude rychlost vyšší než 30 bude méně, takže je jednodušší to vyhlásit plošně a pak rozdávat výjimky.

Jaaaa

Proto nezbývá než je „zaměstnat“.

Ten_z_Bíliny

Tohle jim nezávidím. Doufám, že takováhle blbost tu také nenápadně nějakého piráta nebo jinou rudězelenou hlavu.

Leinad

Vision zero tu je pořád, kdyby to mělo zachránit jediný život.
Ale implementace bude nějaká legrace, třeba jako u Spržele ETCS nebo nic, radioblok s D4 je daleko méně bezpečný než D3.

Jiří Kocurek

A pak se vymele cyklista do stromu. V lese, mimo pozemní komunikaci. Co s tím? Zakázat jízdu mimo pozemní komunikace bude poněkud obtížné, má-li být zachováno zemědělství.

Radim

😀
Ne, vážně, u těch 30km/h už hrozí, že to překročí i ten cyklista. Já jednou platil pokutu v Hošťálkové. Z kopce jsem to nechal samozřejmě rozjet, jenže dole jsem vjel do obce rychlostí 62km/h a dostal jsem za to 500…

Jaaaa

No, nezřídka si i cyklista myslí, že pro něj některé značky neplatí.

Třeba přechod.

Holt je to lidma…

Pavel Skládaný

Podle této logiky bychom tedy ani na železnici nemohli omezovat rychlosti. Který strojvedoucí psychicky vydrží zpomalit na 30 km/h?

Jaaaa

Už aby to bylo.

p73

Já kolem svých bydlišť mám buď obytnou zónu, nebo zónu 30.
V ČR. Tak už to asi někoho napadlo. 🙂

Pavel Skládaný

V zahraničí jsou zóny 30 a obytné zóny ve velkém rozsahu běžné již od 80.let. Tady se z toho dělá šokující novinka, která zahubí motorovou dopravu.