Polsko vede v bezpečnosti na silnicích. Počet mrtvých klesl na polovinu, Česko zaostává

Nehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČRNehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČR

Průměrně se evropské země za dekádu zlepšily o 22 procent. Nejbezpečněji je ve Skandinávii, nejhůře na Balkáně.

Polsko poprvé získalo ocenění za zlepšení bezpečnosti na silnicích. Udílí ho každoročně Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC). V indexu silniční bezpečnosti zemi předstihla jen sousední Litva, ta se však stala vítězem už loni. 

Rozdělení zemí podle úspěchů ve snižování úmrtnosti na silnicích (Pramen: ETCS)

Mezi lety 2012–2022 dokázalo Polsko snížit počet mrtvých na silnicích o 47 procent. Evropský průměr za stejnou dobu je 22 procent. Česko se s 29 procenty pohybuje jen mírně nad tímto průměrem. V absolutních číslech se u Česka jedná o pokles z 742 na 527 mrtvých (ze 71 na 50 v přepočtu na milion obyvatel), což tuzemsko řadí v rámci Evropy do horšího průměru.

Nejhorších výsledků dosáhlo ze zemí EU Nizozemsko a Malta, kde počet úmrtí dokonce vzrostl.

Bezpečná Skandinávie

Úmrtnost na silnicích na milion obyvatel byla loni v Polsku 50, zatímco před 11 lety to bylo 93. Země předstihla například Itálii, kde ročně zemře na silnicích 54 lidí na milion obyvatel.

Nejbezpečnější jsou silnice v Norsku, (21 z milionu) a ve Švédsku (22 z milionu). Nejvyšší úmrtnost je pak naopak v Rumunsku a v Srbsku (86 respektive 83 na milion obyvatel). Evropský průměr je 46, o osm méně než před 11 lety. 

Celkový počet úmrtí na silnicích v EU však loni neklesal, statistika se zastavila na čísle 20 679, což znamená čtyřprocentní meziroční nárůst. Stále je to ovšem o devět procent méně než v roce 2019, než byly dopravní statistiky ovlivněny pandemií. 

Pokles je pomalý

EU a OSN si se svých dlouhodobých strategiích vytkly snížení úmrtnosti do roku 2030 na polovinu. To aktuální čísla příliš neslibují, musela by klesat výrazněji.

Dopravní experti chválí Polsko hlavně za Národní program silniční bezpečnosti, který si snížení úmrtnosti na polovinu vytkl jako hlavní cíl. Vedle toho země investuje i do infrastruktury, masivně rozšiřuje síť kamer sledujících rychlost a úsekových měření.

Funguje také boj proti alkoholu za volantem. Na závěr ETSC vyzdvihuje úsilí, kterým se podařilo polské řidiče naučit vytvářet bezpečnostní uličku při dálničních zácpách. 

Pomáhá snižovat rychlost

Na druhou stranu však kritizují polské rychlostní limity, které jsou se 140 km/h na dálnici nejvyšší v Evropě, nepočítaje neomezené Německo. 

Polsko teprve předloni zavedlo permanentní omezení rychlosti na 50 km/h v obcích, do té doby se mohlo během noci jezdit rychleji. Experti zemi doporučují snížit limit v rezidenčních oblastech na 30 km/h.

K tomuto kroku přistupuje řada metropolí v Evropě, nově o něm mohou samostatně rozhodovat municipality v Německu, na 70 procentech území města omezení zavádí od července například italská Bologna. Výrazné rozšíření „zóny 30“ schválila nedávno i Praha 3.  

Evropa má před sebou v silniční bezpečnosti ještě hodně práce, na úrovni EU i jednotlivých zemí. Pozitivní změny přinese silniční balíček, který chystá Evropská komise. Ten usnadní přeshraniční vymáhání pokut a zákazů řízení,“ uvedl výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.

Tagy bezpečnost silničního provozu nehodovost rychlostní limit statistiky úmrtí
79 komentářů