Další velká část pražských Vinohrad bude nově v zóně 30. Snížení rychlosti ochrání chodce

Další část Prahy 3, kde chce radnice zavést omezení rychlosti na 30 km/h. Foto: Praha3.czDalší část Prahy 3, kde chce radnice zavést omezení rychlosti na 30 km/h. Foto: Praha3.cz

Zóna 30 bude platit v oblasti vymezené ulicemi Soběslavská, Šrobárova, Vinohradská a U Vinohradského hřbitova.

Relativně velká část pražských Vinohrad bude nově v zóně s maximální povolenou rychlostí 30 km/h. Rozhodli o tom radní městské části Praha 3 na zasedání 5. června. Už na podzim radnice tuto možnost ověřovala, poté si nechala zjistit názor obyvatel v průzkumu. Místostarosta Ondřej Rut (Zelení) nyní požádá Technickou správu komunikací o osazení ulic značkami a další opatření, včetně nových přechodů.

Zóna 30 bude platit v oblasti vymezené ulicemi Soběslavská, Šrobárova, Vinohradská a U Vinohradského hřbitova. Má zklidnit provoz zejména v okolí Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Dosud tam platilo běžné městské omezení rychlosti na 50 km/h.

Už loni si městská část nechala vypracovat reprezentativní průzkum postoje k zónám s třicetikilometrovou rychlostí. Ukázal, že většina (54 %) jejich zavedení v rezidenčních lokalitách podporuje.

Obava z divokých chodců

Projekt byl projednán s policií, sousední Prahou 10 i s fakultní nemocnicí a školami, které se v oblasti nachází. Součástí projednání bylo i zapojení veřejnosti formou komentované procházky a ankety.

Té se zúčastnilo 389 respondentů. Většina uvedla, že v dané oblasti se pohybuje pěšky, až na druhém místě bylo auto a na třetím MHD. Právě zlepšení podmínek pro chodce obyvatelé podle ankety na snížení maximální rychlosti oceňují nejvíce. Dále je láká snížení hluku a lepší přehlednost na křižovatkách.

Jako negativum lidé v anketě zmiňovali obavu z neukázněných chodců, kteří budou po zpomalení dopravy ignorovat přechody, další pak zbytečnost a finanční náročnost změny.

Vzhledem k častým obavám je třeba závěrem připomenout, že v návrhu nejsou žádné zpomalovací prahy a sanitky se signalizací samozřejmě třicítkou omezovány nejsou,“ uvádí městská část k obavám některých obyvatel.

30 km/h je trend

Podle předsedy výboru pro územní rozvoj zastupitelstva Prahy 3 Matěje Michalka Žaloudka (Zelení) je rozšiřování zón s rychlostí 30 km/h ve městech celoevropský trend, který nyní nově na 70 procentech území zavádí například italská Bologna.

Radnice Prahy 3 už chystá další zóny 30. „Měly by být ve všech rezidenčních oblastech Prahy 3 s výjimkou hlavních tahů,“ uvedl Žaloudek. V roce 2016 zónu zavedli Na Jarově, v dalších letech pak například v okolí Biskupcovy ulice a Na Třebešíně. Dále je v plánu omezení mezi ulicemi Želivského a Rokycanova. „Zóny 30 mají smysl ve všech ulicích, které nejsou určeny pro průjezd a kde je obvyklá přednost zprava,“ uvedl k tomu místostarosta Ondřej Rut.

„Hlavně se dohodnout“

Kromě snížení hluku a omezení tranzitu je hlavní důvod omezování rychlosti ve městech bezpečnostní. Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h totiž podle dopravních expertů zásadně zkracuje brzdnou dráhu a snižuje množství zranění.

Snížená rychlost na 30 km/h je ve městech čím dál častější. Nedávno například přes 500 měst v Německu podepsalo požadavek, aby si o zavedení této možnosti mohly radnice rozhodovat samy.
Praha 3 si také pochvaluje, že ke snižování rychlosti přistupuje nikoliv direktivně, ale prostřednictvím zmíněné participace s občany.

„Pro mě otázka není postavená tak, zda třicítky ano, či ne. Ptám se především, zda jsme schopni a ochotni v dopravě přestat uplatňovat právo silnějšího a jestli se téměř 35 let po pádu komunismu umíme a chceme v zájmu společenství dohodnout,“ uvedla k tomu koaliční zastupitelka Petra Sedláčková (TOP 09 + STAN s podporou ŽnS).

Tagy 30 km/h maximální rychlost omezení rychlosti praha Praha 3 Technická správa komunikací hl. m. Prahy
137 komentářů