Polsko pokročilo s přípravou vysokorychlostní trati na české hranice, stavět chce za dva roky
Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom
Poláci počítají na nové trati s rychlostí 250 km/h. Na české straně začaly teprve práce na studii proveditelnosti.
Paráda a potom v CZ 810 svejch 80/h 😜
Proč v CZ? 810 jezdí i v Polsku ze stanice Sedzislaw do Královce.
To bude překvápko, že na čáře budou cestující přestupovat do 814.
Ale zase předtím bude ostuda D11.
No tak se dotáhnou dráty do Poříčí, a tam se přestoupí do rychlíku s Brejlákem.
Ja myslim, ze prestupovat se bude do kukurice…
To aby se dostali rychlejc na borůvky….
Čecháček se ozval…
Vždyť jsi taky „Čecháček“. 😃
Nechci nic rikat, ale meli bychom uz hnout zadkem, pac jinak tu uprostred evropy bude skanzen (ne ze by uz nebyl, ale muze byt hur)…
Zrovna pro tak velkou zemi, jako je Polsko, mi přijde 250 km/h škoda. Nebylo by lepší stavět rovnou na 320.
Bylo…ale zalezi na parametrech, treba budou v budoucnu zvysovat…
V Polsku je všude 3 kV DC. Pro rychlosti nad 250kmh to nestačí.
Stačí když na to přijde Italové jezdili na 3 kV 270 km/h až tam kde jezdí 300 km/h museli 25 kV.
Budou taky přepínat. Právě (nejen) kvůli VRT.
Co mi víme…třeba to může být 250 pro klasiku a 320 pro klopidla…☺
To fyzikálně moc nevychází.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak trasovat a dimenzovat ji budou na těch cca 350, ale provozovat ji budou na 250 pravděpodobně jak tu i jiní zmiňují bude to provozováno ve stejnosměrné trakci.
Zatímco budou Poláci jezdit pouhých 250, u nás se bude jezdit maximálně prstem po mapě 😀
Hlavní je začít stavět vysokorychlostní trať mezi dvěma největšími městy. Mezi Krakovem a Varšavou. I když teď se dá také jezdit okolo 200km/h, ale samozřejmě lepší by bylo ještě více.
mezi Krakovem a Varšavou trať už je od 1970 roka jinak CMK, od prosince 2022 Pendolina zrychlí na 250km za hodinu mezi těma městy a mezi Katovicema a Varšavou. Pro Krakov důležitá je rychlotrať Krakov-Katovice, která má být postavena do 2027 a v Olkuši bude navazovat na CMK. Teď vlaky do Tunelu musí jet tradiční trati a teprve dále pokračují CML
*CMK
Já vím, a mezi Prahou a Ostravou.
Začít by ale mohli uprostřed, tj. z Olomouce do Zábřeha.
Japonci v roce 1964 začínali na 210 a Francouzi na první trati z Paříže do Lyonu snad na 240. Pak to postupně navyšovali.
Abychom nebyli pozadu i my, měli bychom řešit napojení trati od Lubawky přes Královec do stanice Trutnov hl.n., tak aby bylo možné vlaky z VRT svést na naše území a ta jednokolejka z Trutnova do Hradce by nějaké ty mezinárodní vlaky zvládla, jen je nutné protlačit troleje v úseku Jaroměř – Trutnov – státní hranice. Úsek který by připojil trať z Lubawky do Trutnova hl.n. by pak vypadal takto: https://mapy.cz/s/penorezaso Což by vyřešilo obecně dálkovou dopravu, protože vedení tratě přes Meziměstí nedává moc smysl, když se jedná o vylidněnou oblast kde je jen město Náchod a Hronov a jinak pár… Číst vice »
Velmi ambiciózní plán. Realističtější by však bylo zadrátovat stávající trať, přičemž nádraží Trutnov-Poříčí by mělo podobnou přestupní funkci, jako např. Kadaň-Prunéřov.
Lidé jsou líní, málokdo by byl ochotný přestupovat v Trutnově-Poříčí.
Přímé vozy byly vynalezeny nebo spojování jednotek.
Utopistická vize…
Jojo…ale bylo by dobré, kdyby těch 25 kV bylo z Trutnova přes Jaroměř, Hradec Králové, Chrudim, Havlíčkův Brod do Jihlavy, aby bylo možné takto provozovat spěšné vlaky v elektrické trakci.
Trutnov – Jihlava? Bude stačit v kladiva půlhodinový takt?
Každý obyvatel Jihlavy touží po rychlém přímém spojení do Trutnova. Jenom zrádce Bosh chce jezdit do Mladé Boleslavi.
Jaký zrádce ? Mladá Boleslav je vlakem zajímavá.
Asi Trutnov – Jihlava davy nebudou. Ale je tam po trase hradubická aglomerace. To je tak relace zhruba Slatiňány – Červený Kostelec (pokud by tam vzniklo P+R parkoviště na nádraží, stejně jako ve Skalici, tak by se rychlejší spojení do hradubic zpřístupnilo pro lidi z Náchoda a Hronova). A zrychlení spojení Jihlava – HavlBrod by jistě též lidi přitáhlo. A určitě by se tím zrychlilo spojení Vysočiny s východními čechy, ted to trvá cca 2h přes Kolín i přes Hlinsko, při nějakém zrychlení by to mohlo být lehce přes hodinu z Brodu do Pardubic.
Boha jeho, ale Náchod a Hronov se těší na Vysokovskou spojku, a přímé a rychlé vlaky do civilizace… ne na to jezdit někam do prčic autem. 🙂
Půlhodinový takt je velmi nepravděpodobný už proto, že řečená trasa je nyní jednokolejná.
Bude záležet na tom, jak velký bude zájem, a kdy (kladiva vs. víkend). Podle toho se to usměrní.
Broumov, Teplice, Police, Hronov, Náchod jsou vylidněná oblast? Naopak tenhle směr by mohl pomoci Vysokovské spojce.
Hmm, krásnej šestikilometrovej tunel…
Když už to kreslíte, co tak mrknout na ty béžový čáry s popiskama? Jsou to vrstevnice.
S tunelem je tu od počátku počítáno, tak nevím co to tu plácáte. Výškový rozdíl mezi začátkem a koncem trasy je 24 metrů a vychází to na průměrný sklon v tunelu 3,7 promile. Nevím jak jinak byste to tu chtěl stavět.
Pamatuji rok 1989 a moji návštěvu Varšavy vlakem. Tá pomalá jízda z Katovic do Varšavy byla ubíjející , mohli jsme jet tak 60-70 a svršek nic moc. Tak jsem nečekal že nás Poláci předběhnou .
A dnes to nejrychlejší spoj zvládne za 2h 24min. I Varšava – Gdańsk se velmi zrychlila.
Ony i dnes jsou polské železnice nejsou nic moc. Novostavby se jim sice daří, ale stávající tratě jsou většinou v dost tragickém stavu.
Poláci si tím řeší hlavně svoje území. Trať Wroclaw Lodz je tragická. U hranic trať skončí ve Walbrzichu a Svidnici, což jsou města velikostně podobná Liberci a Jablonci.
Úsek přes hranice ještě dlouho zůstane tak jak je.
V článku píšou přechod Labawka,podle mapky to vypadá na území někde mezi Královcem a Meziměstím. Do Wałbrzych bude VRT ,pak přestup na Regionovu do M. a pak rychlíkem do Prahy. Do novin se napíše titulek: Společně propojujeme Evropu.
Podle mapky v článku, stejně jako v odkazovaném článku o české straně, to vypadá na přechod hranice někde u Petříkovic, což je z hlediska terénu o dost logičtější místo než Královec.
co jsem slyšel a podle toho, co je na mapě, to je opravdu asi trasované přes Uniemyśl – Petříkovice
Tam dokonce bývala trať z Kamenné Hory do Okřešína. Dál přes čáru do Petříkovic to nikdo nedodělal.
jedná odnož skončí v Lubavce přes Kamennou Horu druhá v Jelení Hoře přičemž některé rychlovlaky skončí v Sklářské Porubě, prozatím jsou plánovány z Lubavky do Prahy doplňující autobusová spojení a motoráky.
zatímco mezi Španělskem a Francií jezdí již soupravy s a utomatickou změnou rozchodu. Přeshraniční rychlá spojení ve střední Evropě jsou zatím povětšinou jen na papíře. Spíše je trendem rychlými tratěmi propojit vlastní vnitrozemí. Takže jsem rovněž skeptický že by se pokračovalo za Walbrzich na hranici. Nevím jaká je poptávka po nákladní přepravě, ale oboustranný zájem o osobní přepravu je si myslím minimální.
Jojo…velký problém jsou úseky ležící „v Praze“.
Z Prahy do Smíchova bude i přes veškerou snahu pouhých 80 km/h.
I když třeba z Olomouce do Moravského Berouna je to horší. Tam těch bude i nadále max. 80 km/h.
Polsko potřebuje čerpať z EU, Falťasi a Feranče máte co dohánět.
No a jinak: Doufám, že naše papalášstvo nepřehodnotí priority – pro nás je životně zásadní spojení Praha – Brno – Ostrava.
Co s tím má společného Faltýnek a Feranec? No a jinak-tím životně zásadním spojením myslíte dálnici D1? Výhledově do roku 2030 bude dokončena.
Já vím, aby hned na jaře D1 začali znova…
Optimisto 🤣
Ne, dlůžetijší je Mochov. Z Brna do Prahy už se jezdí.
Pán Šašek dělat hloupého?
Pán Šašek podržtaška Faltýnka?
Jawa podržtaška Feranece?
😁. Jaaa
Vy opravdu netušíte, jak se v ČR dělají státní stavební zakázky?
V Polsku lze stavět k hranicím, kde nelze očekávat dlouhou dobu napojení na síť VRT sousedního státu , bohužel u nás to směrem na západ nejde.
To jo no…z Furth im Waldu do Norimberka jsou samé kopce…
Jenže VRT měla jít původně v souběhu s D5. Přitom hádání, zda Cheb, nebo Kubice, se na to nějak zapomnělo.
To je nějaké divné. Jak můžou Poláci stavět VRTku na českou hranici ausgerechnet u Lubawky, když mají prakticky jistotu, že Češi odpovídající „protikus“ ještě desítky let stavět nebudou? Jak mohla Polákům vyjít polská studie proveditelnosti a ekonomická návratnost, když museli zjistit, že jejich VRTKa bude na hranici napojena na neelektrifikovanou jednokolejnou lokálku až po Jaroměř? Podle mě je to celé nějaká chiméra.
Měli by se radši zaměřit na zlepšení trati (kterékoli z těch několika) Ostrava — Katowice, to dává mnohem větší smysl, když oba navazijící úseky (Pha — Ova + Ktw — Wwa) mají slušné parametry.
Velmi pravděpodobně se jedná o laciné PR. Reálně bude trať nejspíš dočasně ukončena hlouběji v polském vnitrozemí.
Moje řeč. Vidět Zebrzydowice a zemřít – železniční přejezd přes 12 kolejí a podobné špeky. A přes Osvětim do Krakova se stále jezdí třicítkou, nebo už to zvedli na šedesát?
obě jsou v přestavbě https://www.youtube.com/watch?v=Io0sR5f5QyE
https://www.youtube.com/watch?v=KD6Z-JZSPDA
Hele, montovaný příhradový most. A pak že to nejde. 😀
Bůh jim žehnej…
Jeszcze Polska nie zgynięla , kiedy my zijemy
Až „civilizované“ země odtáhnou na Mars, tak bude ve Varšavě sídlit gubernátor pro střední Evropu. Takže budou naopak Němci muset poslouchat Poláka…
Spravně je: „Jeszcze Polska nie zginęła, póki my żyjemy“.
No nevim, ten kopeček před a za tím mostkem… Uf.
Nejezdí, tato trať je již po rekonstrukci. 🙂
Asi si vyměnili baterii v kalkulačce…
Polsko: rychlostní silnice S3 Legnica-Lubawka a železniční trať Wałbrzych-Lubawka. ČR: dálnice D11 konec v Jaroměři a dvoukolejka není ani do HK. Hlavně lidi jděte k volbám,je to přece občanská povinnost. Výhledově však do roku 2050 všechno bude…
Ono to bude tím, že tyhle témata nikoho až tolik neberou…
A jaká témata lidi a politiky berou? Já jen,že spousta politiků mluví o potřebnosti dokončení dálniční sítě a výstavbě VRT tratí.
Tak zrovna s D11 jsou politici v pohodě, protože tam se staví jako o život. A možná jsem se blbě vyjádřil – dálnice reálným tématem jsou, o VRT se žvaní jako o sci-fi tématu, aby vypadali moderně…
S tím souhlasím. Smutné je,že úsek Jaroměř-Trutnov se začne stavět až po roce 2025. VRT nejsou a dlouho nebudou. Tam je to sci-fi,jak píšete.
Poděkování do Kocbeří a Choustníkače. Si to chtějí ještě užít.
No D11 se staví jak o život. Jak dlouho se nic nedělo a dálnice končí před Hradcem v Kuklenách 10-15 let? Teď se tak 3-4 roky staví 20km za Jaroměř a dál se krom průzkumných vrtů vlastně nic neděje. A pokračuje to kopcovitým terénem s tunely a mosty.
Kupují se pozemky na Trutnov – hranice.
Nesmíte srovnávat se západem . Paříž Brusel, Paříž Frankfurt, Amsterdam, Londýn tunelem…. To jsou jiná spojení . Ekonomický spolupracují již od války , kdežto my se jaksi nemůžeme potenciálem rovnat .
Já se západem nesrovnávám. Spokojil bych se s alespoň dokončenou dálnicí D1 a rychlejším železničním cestováním mezi Prahou a Brnem.
To první je nesmysl, to druhé bude do r. 2050.
Do roku 2050 se možná podaří opravit všechny klíčové tratě a začne se s přípojnými…(třeba Č.Třebová – Brno 😀 )
Hehe, a to si vážně myslíte, že ty tratě, co se opravujou teď se v následujícím období zázračně přestanou rozpadat, nebudou vyžadovat údržbu a SprŽel bude mít volné kapacity?
To je totiž jako na zámku Hluboká. Když tam skončej nabílením věže, tak následuje znovu nástup na hradbách, které za tu dobu už zase zašly a další kolo bílení fasády celého zámku, které zase končí až na té věži.
S tratěmi v současné podobě to bude mít v některých případech stejné nejvýš přestupy.
Hned trať Praha – (Lysá n. L. -) Hradec Králové bude vedena tak, že některé obce sice budou mít zastávku (dokonce i blíž), ale na druhém konci vesnice.
Expres tam dojede za 40-50 minut i se zastávkou v Nymburku.
Koukám že polská SŽ si dává ještě realističtější termíny než naše SŽ. Mají už vykoupené pozemky? Jestli ne, tak si nedokážu představit, jak by mohli stihnout zahájit stavbu v roce 2023, když předprojektovou dokumentaci budou mít na podzim 2022. I když vezmu v potaz celkově rychlejší přípravnou fázi v Polsku, začít stavět by mohli tak 2026, spíš později..
V roce 2023 by v Polsku měly proběhnout parlamentní volby. Zájem politického vedení země je zahájit stavbu před těmito volbami. Jestli se to opravdu podaří, ovšem nikdo nedokáže odhadnout.
V polsku se muze za urcitych okolnosti stavet i na nevykoupenych pozemcich, staci kdyz ma liniova stavba uzemni rozhodnuti.
V Polsku podle zákona, jedná-li se o veřejný zájem, můžeš vykoupit pozemky aniž by majitel s tím souhlasil (z pravidla do 3 měsíce od data získání stavebního povolení) , je to tzv. spec-zákon dálníčnosilniční. Tím způsobem jsou stavěny všechny dálnice a modernizovány železnice. Zákon byl zaveden ještě za Tuskova vlády před Euro 2012.
Něco, co je v jakékoli civilizované zemi protiústavní.
Tak to myslim, ze prave schvalovany novy cesky stavebni zakon jde v rozporu s demokratickymi principy mnohem dal. Polsky dalnicni zakon takhle omezuje prava u staveb ve verejnem zajmu, na ktere se tak jako tak stejne jako u nas vztahuje moznost vyvlastneni. Cesky novy stavebni zakon – krome toho, ze na par let zcela paralyzuje stavebni urady – omezuje prava ucastniku i pri obycejnych komercnich stavbach. To, ze ho prislusna ministryne nechala napsat pravniky developeru mluvi za vse.
Ano, Dostálová a její nový zákon je naprostá katastrofa. Končí jakákoli ochrana území, přírody, památková ochrana i urbánní nebo územní plánování.
Horší než bolševici.
Co je na tom prosím protiústavního?
A jaká paragraf (část, odstavec, článek, …) by to třeba v naší ústavě porušovalo?
Co si budem, mě se určitě nechce platit 8000-11000 Kč (odhadovaný náklad rozpočítaný na jednoho Čecha) za VRT do Polska. Nedokážu si představit, kdo by tím jezdil. Z Polska jezdí náklad, ale kdo tam jede za rodinou, za prací, na dovolenou? Určitě mnohem méně lidí než do ostatních sousedních zemí. Vlaky by jezdily poloprázné.
Říká vám něco pojem „zahraniční politika“? V zájmu naší země je v tuto chvíli upevňovat a prohlubovat vazby s Polskem. Navzdory otázkám, kde obě země mají rozdílné názory (třeba důl Turów), máme většinu zájmů v Evropě společných.
Tady tedy moc nejde o to, zda se to vyplatí nebo ne. Je to především politický nástroj.
Jinak do Polska jsem před covidem jezdil na dovolenou běžně, protože nesnáším úmorná vedra o teplotě 40 °C. U Baltu je chladněji, tedy pro mě příjemněji. Avšak letos, stejně jako minulý rok, se tam asi neobjevím, protože mě odrazují cestovní omezení kvůli covidu, a dále je také letošní léto zatím snesitelnější než v minulých letech.
Dobrý nápad…
Presne, stejne jako miliony dalsich Cechu.. :D. Btw VRT se nestavi ve smeru sezonich dovolenkovych tras, navic smer Polsko je skutecne ten nejmene vyuzivany. VRT potrebuje celorocni vyuziti a opet smer Polsko je nejmene vyuzivany. Nerikam, ze nestavet vubec, v 21. stoleti mame mit VRT spojeni se vsemi sousedy, ale zrovna tento smer by mel mit nejmensi prioritu.
Tady nejde o moji dovolenou, ale o zahraniční politiku, jak píšu výše.
Kvůli zahraniční politice bych rád viděl VRT směr Mnichov/Norimberk. Nic proti Polsku, ale žádná zásadní priorita tam neleží…
Tak do Istanbulu by to bylo dàl
To je země, která plánuje vést válku proti svému spojenci v NATO. Takže tam nějaký rozvoj moc nepřipadá v úvahu.
Jakému spojenci?
Asi Řecku. A plánuje to tak asi 50 let…
Takze z duvodu zahranicni politiky musi jezdit prazdne vysokorychlostni vlaky?
To víte, mezinárodní politika se prázdnými letadly nebo autobusy dělat nedá… 🙂
Dějinné souvislosti vám neříkají vůbec nic. Viz výše.
Třeba by ti spěchající polští piráti předeslali z ojetých audin do vlaku Mnichov-Praha-PL
Cha – cha…
Dříve se to tak dělalo běžně. Třeba expres Praha – Mnichov se zavedl v roce 1970 v rámci Ostpolitik, v roce 1973 následoval podpis mírové smlouvy mezi Československem a Západním Německem, která formálně ukončila válečný stav mezi oběma zeměmi. Takže tady byly vlaky jednou z metod diplomacie.
To jsou paralely jako stehno… My máme s Polskem válečný stav?
Je to na spadnutí, Poláci opevňují Turow a Češi shromážďují u hranic vojsko.
Jak to?
Německo ještě existuje…
Tisíciletá říše. 🙂
Němci versus Poláci? No nevím nevím to většinou nedopadlo moc dobře.
Co je dobré? Němci tam v té oblasti měli doly také, ale věděli kdy přestat.
Zrovna Polsko má jedny z nejmírnějších omezení v Evropě. Pro vstup stačí antigenní test. V samotném Polsku pak testy nejsou ve službách vyžadovány vůbec.
Je to pravda, já ale zatím ještě čekám na 2. dávku očkování, kterou bych měl již brzy obdržet.
Ten Turow asi nebude společný zájem. Chtělo by to, aby do té elektrárny vozili uhlí lodí z Austrálie, ale důl zavřeli.
Tak jistě, zatímco souběžnou dálnici jste si zaplatil rád, protože poté toho bude jezdit dost. Nu, mně také uniká smysl investic do tratě souběžné s již existující dálnicí, ovšem já bych býval preferoval tu trať. Alespoň pořádnou normální dvoukolejku z Hradce přes Náchod, místo dalších pruhů pro auta…
Na české straně to dostane v budoucnu poněkud jiný, doslovný význam… 😀
trat soubezne s dalnici dava smysl, dalnice pritahne dopravu auty, pokud by byla rychla trat, tak dalnici znacne ulevi…
Schválně si zkuste naplánovat dovolenou v Polsku, zjistíte, že je tam spousta krásných míst k navštívení (Krakov, Wroclaw, křižácký hrad Malbork, Bělověžský prales, písčité kosy na Baltu, severní strana Tater a polonin). A za Polskem máte tři pobaltské země, kam se staví Rail Baltica.
A co se práce týče, Polsko ekonomicky rychle roste a je to čím dál významnější partner. Časy se mění. Viděl jste někdy poslední dobou Varšavu? Její silueta začíná připomínat Manhattan na souši.
No je to asi jako u nás – pár zajímavých míst a to, co leží mezi nimi, je často dost k pláči.
A poměr cena/kvalita turistických služeb není v Polsku nikterak zázračný, možná i lehce horší než u nás.
Tzn. jednou, dvakrát za život jo, ale rodinné prázdniny radši strávím v Rakousku…
Překonání hranice se předpokládá v Královeckém sedle nebo někde jinde? Asi to tam bude vypadat i na dráze podobně jako s dokončenou S3 a neexistující D11.
Tyto tratě budou na 25kV 50Hz?
Chtělo by to…někde se začít musí…
To si nemyslím Pendolína v itálii jezdily 260 km/h na 3kV a Polák dobře ví, že 12 000 km na 25 kV nikdy nepředělá.
To nemusi, mohoui mit VRT oddelenou… a dvou i trisystemove jednotky jsou uz dnes samozrejmosti…
na 25 kV 50Hz 1789km + přestavěná CMK o délce 221 km, zbytek 2400km na 3kv DC+200 km 3kv DC v rámci uzlu ústředního letiště.
Nechtěj 2 systémy
Chcá nechcá, budou muset. Nebo snad chtějí udělat napěťovou výluku přes celé Polsko a přepnout to najednou?
u nas ano, v polsku pravdepodobne ne, proto stavi na max 250km/h…
technické parametry projektované tratě (Mazury (Gižicko-Ostroleka-Lomže)-Varšava-CPK-Lodž-Sieradz-Kepno-Vratislav-Kamenná Hora-odnož Jelení Hora/odnož Lubávka včetně rozvětvení Sieradz-Kališ-Poznaň
projektová rychlost:350 km/h na úseku Varšava-CPK-Lodž-Sieradz-Kepno-Vratislav-Kamenná Hora-odnož Jelení Hora/odnož Lubavka
projektová rychlost:250km/h na úseku Gižicko–Lomže-Ostroleka
projektová rychlost:200 km/h na úseku Ostroleka-Varšava
provozní rychlost dočasně omezená na 250km/h na celé (vyjma Ostroleka-Varšava 200km/h) trati (kvůli zrychlení ohodnocení vlivu na životní prostředí)
napájecí soustava: 25kv AC kromě Ostroleka-Varšava 3kV DC
zdroj: CPK
Samozrejme, to pisu pak vyse, v budoucnu mohou i rychlost vzvysit, zalezi na parametrech stavby, ale je nutne prepnout trat na 25kV
Vypadá to, že tohle bude první VRT, co se dostane na naše hranice. Pro poláky je z hlediska mezinárodního napojení VRT na Prahu prioritou. Vzhledem k tomu, že VRT připravuje CPK asi i větší než Berlin. Berlinskému letišti asi moc konkurovat nebudou, ale pražskému by zákazníky sebrat mohli. Němci mají v přípravě prioritnější VRT než někam na východ do CZ a tunel pod krušnými horami bude na mnoho let. Akorát to bude další ostuda až budou v r. 2034 na hranicích a u nás se bude stále řešit, jestli po r. 2040 zahájit aspoň výstavbu úseku z Poříčan do Hradubic,… Číst vice »
Jasně, mega trať s hlavním cílem uprostřed pustiny s ústředním polským letištěm, a to jen jako doplněk souběžné mega silnice, tomu říkám priorita. 🙂 Ne, že by se mi nelíbila dálková trať přes krajská města do Varšavy, ale tohle je něco trochu jiného. Hlavní má být zjevně silnice, ze které se navíc sjede, kam bude třeba. Bez přestupu.
tak to tezko, i polak dnes vi, ze rychle spojeni je dulezite a te dalnici pomuze, navic bude dalnice pomalejsi…
Nová trať z Vratislavi do Lodže (dál na Varšavu má být taky VRT, ale tam už je teď 160) je dost klíčová a mimo jiné to dost zatraktivní cestu z Prahy do Lodže, i kdyby se u nás neudělalo vůbec nic, a zůstala by jednokolejka přes Lichkov. Dneska se musí přes Katowice a Koluszki, což se dá i za 8 hodin s jedním přestupem (což je na tu okliku velmi slušné, autem je to tak 7 hodin), ale většinou spoje nenavazují a přestupů je víc.
Nezlobte se, ale dodnes jsem nevěděl, kde Lodž přesně leží a neumím si moc představit intenzitu dopravního proudu mezi ČR a Lodží, která by vyžadovala stavbu VRT.
To že proudy mezi ČR a Lodží vyžadují stavbu VRT přece nepíšu, ta řeší hlavně vnitro spojení (plus třeba Varšava – Berlín povede v budoucnu taky přes Lodž, až bude i poznaňská větev VRT). Lodž je třetí největší polské město (nedávno druhé) a stěhuje se tam dost důležitých firem. A dost pravděpodobně to z Prahy do Varšavy bude jednou přes Lodž tak jako tak nejrychlejší.
Tohle těm Polákům závidím, to co dokázali vybudovat v posledních desetiletích v dopravní infrastruktuře. Člověk si jenom zoufá, jak jsme v Česku zoufale nevýkonný a byrokratický stát s tragickou legislativou, jenom se bimcáme mezi soudy, papíry a razítky a skutek utek.
Že jo. Chtělo by to půjčit si jejich odborníky.
Jenze o tom to je take, my si sem nechceme pustit zahranicni odborniky a nemame se od koho ucit, dnes tu trat umi postavit i polaci… a jsem zvedavej, co vsechno SZ pri stavbe nezvazi a co vsechno bude problem…
Problém u nás není ani v papírování ani v nedosatku peněz do železnice, ale v jejich neskutečné neefektivitě. Jednak jsou u nás železniční stavby předražené a za druhé investujeme do nesmyslných staveb na lokálkách, kde se pak ani neobjedná provoz. Stát nemá pořádnou koncepci rozvoje železnice.
Ano koncepce chybi, neni totiz tolik atratktivni pro politiky se venovat zeleznici…
Do lokalek – no jak do kterych, ale regionalni trate mohou byt vhodnym doplnkem site VRT a koridoru, pokud se do nich investuje spravne, je tezke videt terminal v Nehvizdech a zadnou navaznou dopravu z trati okolo…
…. mohl by mi někdo dostatečně informovaný napsat, jak v Polsku řeší průtahy s ekologisty a NIMBYsty?
Ekologie jev Polsku obecně mnohem menší téma, než u nás. Nemá oporu v médiích, u veřejnosti, u soudů. V tomhle jsou poláci tak 30 let za námi a mění se to ještě pomaleji než u nás. Pro infrastrukturní stavby je to výhoda, jinak moc ne.
To mi povídejte…
Ekologisti a NIMBYsti musí mít možnost do přípravy kecat. To je podmínka dotací EU, ale poláci to zredukovali tak, že mají přístup jen do procesu EIA, pak už ne. U nás do toho můžou kecat nejen u EIA, ale i v územním rozhodnutí, stavebním povolení,…
V Německu je to tuším podobné.
Lze opruzovat jen jednou.
V nemecku je to podobne jako u nas, ale maji lepe propracovany system a umeji komunikovat a vyjednavat, a umeji se dohodnout… nejsou takoovi egoiste jako u nas…
Na tohle prachy mají? nejdřív ať zaplatí pokuty za Turow!
To nemozu, maju tam zamestanych tisice ludi….. Hroza pozriet si tu banu Turow.
Ten důl je tam dlouhá léta měli dost času problém řešit. Ale dotace EU chtějí jinak na vše kašlat? pak samozřejmě zbydou prachy na Nové tratě , napájené z Turowa?
Ovšem. A do Frýdlantu i Žitavy zase jedině auty.
A potom jedině v noci na koštěti…
Samozrejme suhlasim, ze by mali Turow zatvorit.
Hlavně ať ho co nejdřív zavřou a rekultivují.
A proč by ho měli zavírat? Je to jejich věc na jejich území a tam si můžou dělat co chtějí, i přes trapné české brečení.
No to bysste videl ten kolotoc, kdyby to bylo naopak, muzete si delat co chcete, ale nesmi to ohrozit sousedy,…
Lipno take melo byt vetsi, ale atopilo by castecne Rakouske uzemi a o jsme si nemohli dovolit…
A to už ten důl sahá přes hranice nebo co? A srovnávat povrchový důl s přehradou je v tomhle případu směšné, už vzhledem k okolnostem vzniku apod. Dejte mi jiný příklad sousedského respektu.
Dol narusuje spodni vody na nasem uzemi, asi necete zpravy…
Důl nesahá, ale podzemní vodu stahuje, hydrogeologie je neúprosná. A prach s hlukem na čáru na mapě taky nehledí.
Pokud nebudou v EU! Pokud tahají z EU dotace musí zákony respektovat
máco máco… jsi prvotřídní provokatér, co má turow společného s vrt?
Největší sranda je , že oni klidně ten termín dodrží.. Stačí se projet kolem Bolkówa směrem do Lubawky.
Neskutečný tempo…
U nás se dvacet let akorát žvanilo..
Když si vzpomenu na svoji kanadskou tetu a její větu.. Ty jedeš na nákup do Polska ??
Vždyť tomu tam se vždy říkalo “svrab a neštovice “ 🙂 ještě polský emigranti z 80.let vyprávěli, ze pomalu v kramech nebylo nic ..
Tak teď je proste nová doba
Ano, skončilo RVHP, zbrchali se z toho.