umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

Poláci začínají řešit rychlovlaky z Ostravy do Katovic. Budou připravovat i český úsek

Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak
Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak
Polská strana počítá s rychlostí 250 km/h, na trať naváže spojení od Brna a Prahy.

Polská státní organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK) udělala první zásadnější krok k vybudování vysokorychlostní trati z Ostravy do Polska. Začala hledat zhotovitele, který v technicko-ekonomické studii zhodnotí, zda se vůbec vyplatí takovou stavbu uskutečnit. Vyplývá to z vyhlášené soutěže v evropském věstníku veřejných zakázek. V rámci celé zakázky bude vítěz soutěže zkoumat i trať na českém území.

Poláci počítají s tratí na rychlost 250 km/h. Má jít o součást koridoru mezi Vídní a Varšavou. Po dobudování rychlotrati by měly vlaky mezi rakouskou a polskou metropolí zvládnout trasu za 3,5 hodiny. Vítěz soutěže má provést i předběžné geologické studie a navrhnout nejlepší vedení trasy.

Nová trať má mít přitom dvě funkce: odlehčit částečně současné trati, která je velmi vytížena i nákladní dopravou a současně zlepšit dostupnost rychlé osobní železniční dopravy. Podle zadávací dokumentace budou prověřovány různé varianty trasy.

Studie na českém území v polské režii

Termín pro podání nabídek je 3. února. CPK očekává, že do konce prvního čtvrtletí roku 2023 získá povolení EIA (vliv stavby na životní prostředí), v roce 2026 pak stavební povolení.

Správa železnic připravuje vysokorychlostní napojení Ostravy ve směru od Brna a Prahy. Aktuálně soutěží přípravu takzvané vysokorychlostní tratě VRT Moravská brána. Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové nedává smysl, aby se krátký úsek na české straně z Ostravy na státní hranici připravoval samostatně. „S polskou stranou bylo dohodnuto, že minimálně pro fázi zpracování studie proveditelnosti bude tento úsek zahrnutý pod zakázku zadávanou CPK. Správa železnic jako podklad dodá představu o technickém řešení na území České republiky. Bude se účastnit pracovních jednání při zpracování studie. Postup v dalších fázích přípravy ještě bude předmětem mezistátních jednání,“ dodala Pistoriusová.

Podle Správy železnic už byly přípravy na české straně zahájeny. „Probíhají jednání mezi ministerstvy dopravy obou zemí o dalším postupu a také s Moravskoslezským krajem o územní přípravě. Zájmem všech zúčastněných je co nejrychlejší stabilizace trasy a odblokování území, které je pro různé trasy dnes chráněno. Logickým krokem je brzké zahájení aktualizace Zásad územního rozvoje kraje,“ dodala Pistoriusová.

Předběžná trasa vysokorychlostní železnice z Katovic do polsko-českou hranici (bíle). Foto: CPK
Předběžná trasa vysokorychlostní železnice z Katovic na polsko-českou hranici (bíle). Foto: CPK
127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
maziizam

Prosimy o poparcie koncepcji społecznej, prostującej wygiętą przez polityków trasę przyszłej kolei dużych prędkości Katowice – Ostrawa
Trzeba pamiętać, że jest to ważna sprawa dla regionu, Śląska, Polski i Europy.
Dziękujemy !
https://www.petycjeonline.com/emb/304155

Karel_x

Pokud se Praha primárně zajímá o jen svá spojení se zahraničím, není divu, že Poláci rádi posilují svůj vliv v Ově. Dnes už je realitou polské letecké spojení, dálniční napojení, nákupy za hranicí, přibude VRT…

Martin

Tak to dela kazdy stat, ktery ma nejaky historicky vliv v oblasti, jen CR tak nejak nechava Luzice a Slezsko jako neco ciziho, pritom v nemecku slysime o sudetech, a luzicti srbove to vzdali a jsou pod ochranou pouze Saska,…

Luboš Beneš

Už vidím ty řeči:“My bychom stavěli, ale ti Poláci zase nic“ a v reálu budou Poláci s rychlovlaky v Ostravě a my dál budeme plánovat a studiovat

klammer

Tak toho bych se opravdu nebál. Česká železnice je mnohem, mnohem dál než polská, a to se týká i VRT – jak správně uvádí Insider níže pode mnou. Oprvdu není třeba mít komplexy.

Jiri

Česká dálniční síť byla mnohem, mnohem dál než polská a už to dávno není pravda.

Georg

ano, uz je to v procentech chybejici celkove delky srovnatelne.
nicmene je treba uznat, ze zacinali na tom, co postavil pred valkou hitler.

Karel_x

My ne, na D1 a D43 se nepracovalo v letech 1941-42? O té severočeské nemluvím, ta v naší dálniční síti není.

Vlastimil Kocurek

Jen těžko tomu komentáři porozumět. Poláci na tom mají hlavní zájem, aby se propojili s civilizovanou Evropou. MY do Polska tak nutně nepotřebujeme.

Karel_x

Tady asi bude docela rozdíl mezi postoji MY v Praze a MY v Ostravě. Soudím tak podle postojů Ostravaků, které znám.

Insider

Kdo se v prostředí vysokorychlostní železnice pohybuje, moc dobře ví, že příprava VRT v ČR je v mnohem, ale mnohem pokročilejší fázi, než v Polsku. A nic na tom nejspíš nezmění tato polská studie proveditelnosti. Zpracovávána bude v době, kdy v ČR jsou základní studie hotové a běží práce na daleko podrobnější a pokročilejší dokumentaci k územku.

jan

A proč teda oni už mají trasy na 200 a tuším i 250 hotové.

Insider

Ano, trať ze 70-tých let minulého století byla modernizována na 200 km/h, protože již tehdy byla s výhledem na tuto rychlost směrově připravena a umožňuje v některých částech ještě další zvýšení rychlosti i nad 200 km/h. Žádná jiná VRT v PL zatím nevznikla.

Georg

nastuduj si to na wikipedii, sotousku jane. i na cmk se jedna o vybrane useky.

Ketchup1970

Protože furt rovina, protože ekonomika neutrpěla v roce 2008 a následujících . A tak dále .

Vlastimil Kocurek

Také mají v provozu parní lokomotivy. Není Polsko jako Polsko. Má bohaté a chudé zapomenuté regiony.

Vlastimil Kocurek

Poláci snad už chápou, jak je v Česku dlouhá doba od studie proveditelnosti k realizaci, Klidně ať si na šuplík udělají. V podstatě vůbec o nic nejde.

Vladimír Bílý

Nějak mě nevychází, kde vykouzlili Varšavu-Víděň za 3,5 hodiny. Horko těžko se budou dostávat na Varšava-Ostrava za 2 hodiny. A Ostrava-Vídeň za dvě hodiny si dokážu představit také jen s velkou fantazií typu, VRT z Ostravy okolo Přerova napojená rovnou na dvoustovku na Brno, dokončený ŽUB, VRT do Vranovic, obchvat Břeclavi a Rakušáci většinu trati také na 200.

X 1

Vynechej závlek do Brna. Z Přerova rovnou do Břeclavi a hned je to zajímavější.

Vladimír Bílý

I tato varianta dostane Ostravu-Vídeň na dvě hodiny horko těžko. Ale byla by určitě jednodušší. „Stačí jen“ udělat VRT do Přerova a pak upgrade zbylých 190 km do Vídně na 200 kmh. To je z hlediska stopy reálné, ale z hlediska kolize s pomalou vrstvou a „neobsluhy“ Brna , bohužel o ničem.

Tomáš Záruba

No a nebo přes Brno, ale s „plnotučnou“ RS1 (tj. čistá VRT od Svinova až do cca Ponětovic). Pak bych celkem věřil těm dvěma hodinám (BV-W bude něco kolem 0:45).

X 1

Brno je na spojení Varšava – Vídeň, bohužel naprosto nepodstatné.
Stejné to bude i při VRT spojení Berlín – Praha – Vídeň.
Stejně jako v Lipsku to úvraťování v Brně dost zabíjí.
Brno jako úvraťová stanice pro VRT, by musela být na významu Mnichova nebo Frankfurtu, aby se vyplatilo zajíždět.

Pavel

Ve 3. závěrečné fáze budování VRT kolem Brna se počítá s bypassem, aby část dálkových vlaků nemusela přes Brno. Dálkových ve smyslu linky Berlín – Praha – Vídeň a Varšava – Ostrava – Vídeň. Ostatní „regionální“ vlaky typu Praha – (Jihlava, Vídeňská) – Brno – Vídeň / Bratislava / Ostrava pojedou vždy přes Brno.

Zdendik

Úvrať se týká směru Praha-Brno-vídeň a je tu návrh na bypass přes Vídeňskou. Směr od Přerova na Břeclav je v projektu přestavby ŽUB napřímo. Pokud se ale nerealizuje, VRT skončí u Slatiny a ani žádný závlek se konat nebude.

Jarda Š.

Přerov – Břeclav na 200 km/h ve velké většině trasy a přidání třetí koleje Hulín – Otrokovice, to se snad dá vyřešit bez velkých problémů.

Ladislav Ničman

Za hodinu pade jsem byl z OV v Mikulově autem, to jsem ještě čepnul před Mikulovem naftu. Hodina pade celkem: sjezd na dálnici D1 OV – hotel v Mikulově . Vlak to může dát mnohem rychleji, já to nijak zvlášt nehnal.

Martin

No, otazkou je, jak pocitaji usek Varsava-Katovice, ktery je nyni na sotva 200km/h, i kdyz se testovala 300km/h, tak ji nepujde pouzit vsude… Pokud tento usek zrychli, tak to za 2h mozna dostanou az do Ostravy, mozna mene…
Otazka je cesky usek, Brno by melo byt do cca 1h, coz s usekem Prerov-Brno pujde tezko, ale da se to…
Do Vidne to lae za 1/2h nedaji… spis take tak za 1h, podle toho, jak se postavi usek u nas…

Realne to je, zalezi ale na hlavne na trati v Polsku, soucasna CMK zatim neni nic moc…

Vrták

Brno i tak hodně získá propojením v rámci VRT s Prahou a Ostravou. Vlaků směr Budapešť a Vídeň bude jezdit dost, tedy do Břeclavi co hodinu, tak nač tam ještě cpát vlaky od Varšavy o jezdit tak o 60km delší trasou?

PetrM

Ještě že ty okolní země máme… poláci se postarají o spojení Ostravy, rakušáci pořeší Brno a němci Prahu. Na nás zůstane ty tři města spojit, ale dá se čekat že to bude porod a jako vždy s tragikomickým výsledkem.

qwertz

typický zakomplexovaný komentář. Viděl jste někdy stav polských železnic?

PetrM

co s tím má společného aktuální polská železniční síť? řeší se výstavba nové VRT

předsudky naopak vykazuješ ty svým podsouváním fantasmagorie o tragickém stavu polských kolejí

Jimbo Jones

Poláci už výstavbu VRT řešili (KDP – Koleje dużych prędkości, tzv. „Ygrek“)… a skončilo to studií, tj. stejně jako u nás.
CMK nebyla budována jako vysokorychlostní trať, jen holt v té rovině byla postavena „rovně“. (Zato samo zaústění jak do Varšavy, tak do Krakowa/Katowic stojí za prd.) No a taky je na ní prakticky vyloučena nákladní doprava a kapacitně pro ten jeden vlak za půl hodiny postačuje (to zase než začnete argumentovat Brno-Břeclav).
Reálně je stav polských kolejí horší než u nás.

Petr

Nevim jestli je soucasny stav polskych koleji horsi nez u nas nebo ne, ale jsem si docela jistej, ze kdyz uz polaci na neco sahnou (udelaj rekonstrukci), tak to k necemu vypada, ne jak nase modry zabradli. Viz nadrazi Krakow, Wroclaw, Gdansk.
Ale prosim, klidne muzem pockat az klesneme pod Polskou uroven nez zacnem neco delat. To uz nebude tak dlouho trvat.

medical_examiner

A hlavně – v Polsku když se pracuje, tak to jen odsýpá…
Protože na stavbě není jeden dělník opřený o lopatu, ale četa pracující, až se z ní kouří…

Michal

No to bych zase úplně netvrdil. Jsou stavby, kde to takto funguje a pak to vyvažují ty, kde se začne a polovinu doby s tam nic neděje. Platí pro silnice i železnice.

Havlík

Přesně tak. Tohle jsou jen projevy zbytečné české zakomplexovanosti.

Georg

a od lidi, kteri v polsku v zivote nebyli, polsky nectou a jsou obecne natvrdli, aby podobne myslenkove zkratky bastili…

Havlík

Tak to Polsko opravdu málo znáte. Jejich projekty jsou naopak často polovičaté: např. výstavba nového nádraží, ale bez rekonstrukce nástupišť. Pendolina jezdí se sníženou rychlostí, protože výstaba koridorů vázne apod. Mluvíme tady o projektu na papíře, ale železnice v katovickém okruhu je v dezolátním stavu a jezdí se 30 km/hod. A tak bychom mohli pokračovat.

Jan Hasek

Komentář odrazí realitu… mě se vybaví že Znojmo ma přímé spojení s Vídni, ale ne s Brnem natož Prahou, Liberec s Drážďany…a my pouze realizujeme výluky výluk (Adamová, uhersko, Praha kolin)

qwertz

aby komentář odrážel realitu, musel byste porovnávat celé sítě a ne vyzobávat body, které se vám hodí.

Pe.tr

Jsou to základní body . To máte s těmi rozinkami na dráze nějaké celé popletené. Řekl bych , že máte jen to v čem se suší .
Jediné kloudné spojení ze sítě je na Bratislavu .

Daniel Mach

Tak Poláci mají jednu VRT hotovou a druhou v projektu, teď řeší napojení na ČR, takže příprava jede. Něco mi ale říká, že jste to jako pochvalu asi nemyslel 🙂

Martin

No maji, ale je o spise modernizace, kazdopadne jsou lepe pripraveni nez my…

Roman Svačina

No tak Vás š komentář mě úplně dostal. K Baltu to je dál než k Jadranu akorát jízdní doba třeba EC Sobieski je za nějakých 7 hodin z Bohumína…

Já, kdo jiný

Viděl jste někdy stav železnice v ČR? Opotřebované koridory a la devadesátky s poloperonizací a rychlostí do odbočky 60 (v Rakousku mají do odbočky na koridorech 100). Takové Kralupy na koridoru, fakt žůžo. Regionalní doprava plná regionov a zmršená nástupiště s modrým zábradlím po outfitu. Nebo si stačí projet Pravobřežku. Naprosti tomu například moderní koridor Przemysl-Krakow s konstatní Vmax 160, s moderními Pesami a Newagy, nikde žádný kibel, největší popelnicí tam je EU 7 tahající TLK nebo IC s modernizovanými vozy. Závěr: vyhráno s modernizací Poláci rozhodně ještě nemají, ale chytili to za dobrý konec a makají mnohem rychlejším tempem… Číst vice »

Pezos

„Regionalní doprava plná regionov“
To Poláci nemají, to je pravda. Tam jsou podobné tratě z 90 % dávno vytrhány.

O.K.

A teď je otázka, zdali je to výhoda nebo nevýhoda :)))

Georg

rakousko zadne brno neporesi, nastudujte si uvazovane zrychleni v rakousku.
v polsku se dela studie, coz je aktivita tady vzdy kririzovana.

Krušky-Středohoří

I kdyby neprošla VRT tak stavba jaká koliv stavba nové i o něco pomalejší trati by byla zázrak. Současná trať od Katowic na českou hranici vůbec nevypadá, že se jedná o hlavní tah Balt-Jadran. Spíše to připomíná síť starých průmyslových vleček a důlních tratí.

F. K.

Vždyť je celá v rekonstrukci, popisujete starý stav.

Krušky-Středohoří

Rekonstrukce této magistrály však připomíná rekonstrukci naší pravobřežky Ústí-Lysá-Kolín. Tedy není týden, aby nebyla výluka, kdy se opraví staniční koleje, za půl roku opět výluka protože se opravuje zabezpečovací zařízení. Další půl rok na to se opravují výhybkové jazyky a opornice, aby se pár měsíců na to dělalo komplet celé zhlaví. Ale kompletní modernizace a výrazné zvýšení rychlosti je zatím jen na papírech a v počítačových animacích.

F. K.

To není pravda. Zatímco pravobřežka má částečně pozastavenou přípravu, trať Zabrzydowice – Tychy – Katowice prochází modernizací. Byť ve stávající stopě, ale celkovou modernizací (tzn. i spodek, mostní konstrukce, ranžíry atd.).

Lech Malý

Kolegovi pravděpodobně jenom nepřipadá následováníhodný přístup ,Nechte železniční síť rozpadnout na prach a až ji po několika dekadách zase bude dávat do pořádku, tak vás budou mít sousedi za borce.‘

Jiří Kocurek

Což se děje i v ČR, Praha – Beroun čeká na spásu, flikuje se tam předválečný stav.

Lech Malý

Jenže tam se po několik desetiletí ani neflikovalo. Asi to chce zažít.

Tomáš Záruba

Náhodou, po povodních se to tam dalo celkem dokupy. To předtím to byla chuťovka, kam se první republika s její tuším konstantní osmdesátkou (Praha – Plzeň) hrabe… 🙂

medical_examiner

No jo no, ale tehdy tam jezdila 354.1, v nejdivočejším případě 387.0, takže to nebylo tak moc znát.
Ale když se lokomotiva na 200 plazí 80-100 km/h, je to průšvih.

I při odvážné rekonstrukci(tj. přeložce celé trati vždy o kus vedle) bude v oblouku před Karlštejnem 95 km/h. Ale ze Smíchova do Černošic 160 km/h…

Georg

i bez koridorizace se tam opravilo pomerne dost, bsk v useku radotin-vsenory na me udelala celkem dojem.

Jimbo Jones

Železniční síť kolem Katowic, to je opravdu následováníhodný příklad.
(Pro neznalé – spousty pomalých jízd, nekonečné 50 km/h úseky i na hlavnějších tratích, letiště KTW bez železničního napojení…)
A celá „studie“ skončí stejně jako ten jejich „Ygrek“ (KDP).
(No, rychlovlak na plánované varšavské letiště, takto pomník megalomanie PiS, asi bude muset vzniknout, aby se nejezdilo dvě hodiny do města.)

Pete

A co pomalá trasa Katowice Krakow ? Tam to dali hezky do parády co vy na to? To samé bude někdy i na této relaci, nebojte.

X 1

Trať z Katowic do Krakova celý opravený ještě není a ještě nějaký čas nebude. Stejně jako uzel Krakow.

Pete

Já myslím, že zkrácení o hodinu je fajn. To, že se pokračuje dál je jen dobře.

Dejv

V Polsku už se běžně litá 200, zvažují zvýšení rychlosti na 250 a my? Jsme zamrzli na 160 km/h. Směšné. Aspoň těch 200.

Cestující, teď ale doma

Když je to tak směšné, tak na kolika km tratě se v Polsku běžně lítá 200?

Lech Malý

Spíš na jakém procentu sítě se jezdí víc než x u nás a v Polsku, fakt by mě takové srovnání zajímalo.

Big Fat Fabulous Woman

Tak dávat v železniční dopravě za příklad Polsko je velmi odvážné.

MLB

Pokud jde o výstavbu (tedy budoucnost, na kterou bychom se především měli dívat), tak jsou Poláci o několik tříd před námi. Na dráze i na silnici.

X 1

Na silnici ano ale na dráze ani omylem.

Martin

Tak je otazka, jak to je mysleno, polske trate jsou hodne zaostale, ale ta situace se zlepsuje i kdyz pomalu, tak pora zlepsuje… No a nepodcenoval bych jejich odhodlani, chteji stavet VRT a maji i vlaky, a verim, ze stejne jako dalnice dokazi rychle postavit i VRT…
Je otazka, zda my budeme rychli stejne jako tehdy s koridory a planovanim rychlych vlaku, z nichz vznikl akorat krach CKD a s 5 letym zpozdenim nakup pendolin…

Georg

nevim, proc matlate dohromady koridory a ckd.
ckd zkrachovalo protoze to byla montovna zaostalych kramu pro rusko, ktere nemely odbyt nikde jinde – zatimco koridory jsou uz v 85% delky hotove.

Martin

Vy nevite, ze CKD melo v konzorciu se Fiatem a AdTranzem vyrabet vysokorychlostni vlaky? To se ale nestalo…

S tim krachem mate pravdu…

https://www.youtube.com/watch?v=auPMrVMTTBE

Martin

Pardon, ne AdTranz, ale Siemens…

libcha

V Polsku se běžně lítá, protože tam ta železnice za moc nestojí.

Někdo

Tím že Polsko je nížinaté tak by tqm měli lítat 300 ne ? A 100 na lokálkách

Jiří Kocurek

Což by mělo platit i v nížinatém Polabí. Místo toho to u velkého Oseka vypadá …

Krušky-Středohoří

200-230 se jezdí na pár úsecích mezi Varšavou-Gdaňskem a Varšavou-Krakowem. Ale ostatní hlavní tahy jsou do 160. Například mezi Varšavou-Wroclaví a Štětínem a/Poznaní. Dále podobně jako třeba v Rakousku se příliš nesáhlo na tratě, které vedou k české hranici.

Lech Malý

Zde je nutno zdůraznit, že rakouské a polské příliš nesáhlo není totéž.

Já, kdo jiný

Skoro je. Nordbahn je nejrozbitější trať vedoucí z Vídně.

Lech Malý

Na které polské trati vedoucí k české hranici se dá (v posledních dvaceti letech dalo) jet 120 až 140?

Gouďas

Už to tak vypadá, že všechny rychlotratě u nás budou minimálně projektovány (ale nejspíše i budovány) sousedními státy. Což je samozřejmě pochopitelné, protože díky tuzemské byrokracii by výstavba naší stranou trvala 2 krát déle, viz úsek Praha – Drážďany.

Zesp

I kdyby ty tratě skutečně měly budovat sousední státy ničemu nepomůže, na té naší byrokracii si ty zuby vylámou stejně. Protože to razítko jim musí stejně dát ten náš český úředník a jelikož to bude na našem území, budou zde mít pro beztrestné záškodnictví volné pole působnosti i takoví vyvrhelové jako Patrik a jemu podobní. A to je v kombinaci s tím naším pokřiveným právním prostředím sebevražda pro každého. A co teprve pro někoho z ciziny, který na něco takového není absolutně zvyklý, protože to jinde nemá obdoby…..

F. K.

Jedná se o TES, nikoliv o projektování.

Daniel Mach

VRT z Berlína do Čech projektují Němci, VRT z Varšavy Poláci. My řešíme nádraží v poli u Nehvizd. Hm.

Tomáš Záruba

No tak „zbytek tunelu“ (+ asi 1 km napojení na povrchu) projektovat extra nebo vymýšlet trasu zvlášť v Polsku a zvlášť na 5-10 km našeho území by určitě nebylo rozumnější. Za mě naopak rozhodnutí na pochvalu…

Lech Malý

Klid, zatím to jsou vesměs studie. Takových bylo… Na tunel pod Baltem, na VRT do Litvy…

Daniel Mach

Tunel k Jadranu? 🙂

Lada

Ovšem jak tunel pod Baltem, tak VRT do Litvy se staví…

Jiří Kocurek

A mnozí si z toho mylně vyvodili, že tam vlaky budou končit a dál do Prahy pěšky.

Lech Malý

Uvažuje se v Polsku o konverzi napájecí soustavy na 25 kV AC, nevíte někdo?

Pezos

Ne

David

Założono prędkość projektową do 250 km/h, obsługę pociągów towarowych o długości 750 m oraz zasilanie 2×25 kV AC na głównym ciągu linii kolejowej.

Marcel Štancl

Poláci přejdou na 2×25 kV AC ? To jsem zvědav.

Ketchup1970

Dziękuję bardzo

Jirka

Pokud chtějí dát na CMK 250kmh, tak musí změnit na 25 kV AC

Pezos

VRT ano, ale běžné tratě ne (nemají síť rozdělenou napůl, tak je to nepálí).

qwertz

V době, kdy prakticky všechny lokomotivy jsou vícesystémové, 2 napájecí systémy velký problém nejsou. Problémem jsou naopak některé vlastnosti 3kV DC soustavy, která má své fyzikální limity (přenesený výkon, ztráty apod.). Z určitého úhlu pohledu tak absence části 25kV AC představuje dvojnásobný problém. Místo půlky budou jednou migrovat celou síť.

Martin

Nebo proste oddeli VRT od zbytku site jako Japonci kvuli rozchodu, a vlaky budou mit dvou nebo trisystemove…

Zdendik

Nejen kvůli rozchodu, ale mají tam i systém AC 25kV 60Hz, a protože budovali Tokajdo napříč územím, vybudovali samostatnou napájecí síť AC 2x25kV 50Hz, jednotnou pro celou trať.

Martin

S temi Hz nesouhlasim, je to ruzne, nekde je 50Hz jinde 60Hz, (myslim celkem),…
Jinak ano, mate pravdu…

Martin

No vlastne ne, Tokkaido Shinkansen je 25kV 60Hz… 🙂

Marcel Štancl

Italové jezdily na 3kV 270 km/h až na 350 km/h přešli na střídavinu.

Lech Malý

Firenze – Roma už je AC? Byla stavěna jako 3 kV DC.

Matěj

Firenze – Roma by měla bejt stále stejnosměrná trakce, podle mě i kvůli poloměrům oblouků je tam stále 250 km/h. Střídavina se týká všech ostatních AV úseků.

Daniel Mach

Podle vševědoucí encyklopedie je to tak. Jen to „omezení rychlosti“ na 250 km/h. svádějí na technologické problémy spojené s napájením. Směrově je to na daleko vyšší rychlosti.
https://it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_Firenze-Roma_(direttissima)

Alibaba

Francouzi jezdili 200 km/h na 1,5 kV a měli problém rozeznat, jestli je odběr normální nebo je to zkrat.

Georg

to jsem nevedel a chtel bych to v praxi videt. 🙂

Dušan

To nemusí.

Ales

Hlavně ať to proboha nedělají Češi. To nebude návrh na papíře, ani za 100 let. Poláci jsou v dopravních stavbách za posledních 20 let hodně ve předu. My jsme zamrzli v 90. letech, hlavně rychlostí a realizací.

Lech Malý

Mno, jestli my jsme v 90. zamrzli, co dělali v 90. Poláci?

Zdendik

Aspoň na regionální trati Kladsko – Kudowa-zdroj to byla katastrofa, povolená rychlost 10 km/h pro špatný a zřejmě nekontrolovaný stav tratě, na mostech byly v pochůzkových chodníččích obrovské díry. Spíš se jelo tak, aby fíra zastavil na vzdálenost, na kterou vidí.

Lech Malý

Nejenom tam.

Ales

Nevím co dělali v 90. letech Poláci, ale v dopravní infrastrukture jsou před námi a my můžeme jen čumět jako tele na nový vrata

David

To jste teda velký idealista.

Jiří Kocurek

Vemte si mapu. Najděte trasu Ostrava – Drážďany po dálnici. Tak, abyste nemusel zjíždět na městské komunikace někde uprostřed cesty, protože město nemá ochvat.

Jakub P

Chápu, kam míříte. A jsou ty 3 km po Kbelské na takové cestě tak důležité? Jasně, dálnice to není, ale úrovňovou křižovatku tam nepotkáte, dva pruhy každým směrem máte a oddělené směry taky.

medical_examiner

Zkameněli…

Alibaba

Zamrzli jsme v papírování (projednání všech stupňů dokumentace), i peníze, když už se to projedná nejsou problém, samotné stavění bych řekl, že jde už normálním tempem.

Lech Malý

Jezdil jsem v 90. do Polska hodně. Jistě od té doby udělali velký pokrok. Ale co jsem tam tehdy vídal… Rozpadající se hlavní trať neposledny opravovaná za Pruska s rychlostí omezenou na 30 v první koleji a na 10 ve druhé. Vedlejší trať (ne lokálka, ty už tou dobou vůbec nebyly), po které jedou tři páry vlaků za den (žádný motorák, pěkně lokomotywa plus tři vozy), nicméně ve staničce sedí celý den výpravčí a dva signalisti. U nás byl od 90. velký tlak na racionalizaci, začínaly se nesměle rekonstruovat koridory, tu a tam proběhla nějaká dietní modernizace, elektrizace. Poláci se… Číst vice »

Jiří Kocurek

K tomu dnu stačí, aby v Chuchli shořela měnírna.

Lech Malý

Nestačí, k tomu, co bylo v Polsku v devadesátých fakt nestačí, věřte mi. I když kdo neviděl, asi neuvěří.

Zdendik

Já bych to ale viděl, že ta pracovní morálka byla podobná i u nás – viz vykolejení nákladního vlaku u Vyškova, kde se následně našlo 90% volných šroubů na pražcích. A taky upozorňování strojvedoucích na stav trati

Georg9

Poláci mají rovinatější krajinu, tudíž menší nálady. Mám na msli silnice

Vojta

Najít vhodnou trasu v hustě osídlené a částečně poddolované Hornoslezské aglomeraci asi nebude úplně nejjednodušší, ale aspoň že podle náčrtků má být o něco přímější než současná zajížďka přes Czechowice-Dziedzice.

Alfons

Bohumín není poddolovany. Uhlí je od Karviné k Frýdku – Místku a pak směrem do Polska. Směrem na Ostravu se už cca 25let netěží.

Havel

Nemyslel u nas, ale v Polsku…