Infrastruktura Železnice

Poláci začínají s přípravou rychlejší tratě z Katovic do Česka

Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom
Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom

Polská státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK), která má na starosti kromě přípravy stavby nového varšavského letiště i některé železniční tratě, oznámila získání dotace 7 milionů polských zlotých z evropských fondů na přípravu rychlejšího spojení mezi Polskem a Českem.

Dotace v hodnotě zhruba 42 milionů korun má sloužit k projektování zhruba třicetikilometrového úseku od česko-polské hranice přes Jastrzębie-Zdrój po spojení s tratěmi č. 157 a 159 Chybie-Żory. CPK oznámila podpis dohody v tiskové zprávě a na Facebooku.

Celková hodnota projektu přesahuje 14 milionů zlotých, evropská dotace pokryje polovinu nákladů. Jde o první část plánovaného zrychlení tratě z české hranice až do Varšavy. První třicetikilometrový úsek má stát zhruba 1,3 miliardy zlotých, až do Katovic má trať stát 5,6 miliardy zlotých. Nová trať umožní zapojit téměř stotisícové město Jastrzębie-Zdrój do sítě dálkových tras.

Už loni došlo k dohodě mezi českou a polskou stranou na zrychlení železničního spojení z Ostravy do Varšavy. Doba jízdy z Ostravy do Varšavy se má dostat na dvě hodiny.

Jastrzębie-Zdrój wraca na kolejową mapę Polski

Jastrzębie-Zdrój wróci na kolejową mapę Polski 🇵🇱. 🚅 Podróż pociągiem z tego miasta do Katowic będzie trwała jedynie 20 minut. Na planowanie budowy 30-kilometrowego odcinka od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju Unia Europejska przeznaczy ponad 7 mln zł.

Gepostet von Centralny Port Komunikacyjny Solidarity Transport Hub Poland am Mittwoch, 5. Februar 2020

Správa železnic loni s CPK uzavřela smlouvu o úzké spolupráci na rozvoji nové přeshraniční železniční infrastruktury mezi ČR a Polskem zahrnuté do transevropské dopravní sítě TEN-T. Rozsah spolupráce zahrnuje koordinaci a harmonizaci přípravných studií a prací na nových přeshraničních železničních tratích Katovice – Ostrava a Vratislav – Praha. Ty se budou navrhovat jako vysokorychlostní.

Mapa nových tras z česko-polské hranice do Katovic a Varšavy. Foto: CPK
Mapa nových tras z česko-polské hranice do Katovic a Varšavy. Foto: CPK
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Pokud se dívám do mapy, uvedený úsek řeší napojení města Jastrzębie-Zdrój na stávající ferdinandku, byť se v názvu článku mluví o Katowicích. Pro Česko v tom žádný přínos není, protože si nedovedu představit, že budeme stavět trať z Bohumína na hranice s Polskem jenom proto, aby vlaky za Zebrzydowicemi na staré trati (která se má v následujících letech rekonstruovat) byly zhruba za stejnou dobu jako po trati současné. Pro nás by to mělo význam, pokud by se současně stavěla navazující VRT na Žory a Katowice. V záměru polské strany vidím spíše jejich schopnost řešit regionální napojení pomocí evropských peněz a… Číst vice »

Erik

Už začínám těch pšonků mít dost. Nejdřív dálnice, teď tohle. Ještě nám budou vozit kvalitní potraviny a my Budem přihlížet 🤑

kanafasik

tak to prostě je… Polsko jede.

Tady na Moravě

Vozit nam je urcite nebudou, Cesi maji radi spatne a predrazene pomeje, nejlepe jsou-li od anofertu. Ale pro dobre potraviny si do Polska rad kdykoliv zajedu.

Erik

Bohužel se velmi mýlíte. Pro sebe si dělají velmi dobré, to ano. Ale jak to jede k nám, tak je to ta největší sračka. Ale oni jen dělají to, co po nich my chceme resp. naše řetězce. A vše je to o debilitě lidí, brečí že to dělá agrofert, ale proč nejdou k řezníkům. JÁ chodím k řezníkovi, který to dělá sám. Nikde jinde bych uzeninu nekoupil. Jenže to není o agrofertu, ale o debilitě lidí. Lidi to kupují, agrofert to vyrábí. Jenže lidi zajímá cena, ne kvalita. Za 70 Kč kvalitní salám neuděláte. A jinak Agrofert v tom není… Číst vice »

a8n

Takže říkáte, že se váš předřečník mýlí, abyste následně napsal jinými slovy totéž. 🙂

Erik

Zjevně máte problémy. Já je nevyřeším.

Jan Matoušek

U nás cca 10 km. V Polsku cca 380 km. Pokud se ten náš úsek nebude moc rozpadat, tak je relace Ostrava – Varšava za dvě hodiny reálná. Ach jo. :´-(

TPal.

Proč ach jó? Já jsem rád, že 2 hodiny jsou reálný čas.

Jan Matoušek

Ten povzdech nepatřil 2 hodinám, ale mnou tušené traťové rychlosti (cca 250 km/h) na polském území.

Hen ten oný

Kde buda trať napojena na naší straně? Existuje plánek?

robert

Hlavně že máme ve vládě odborníky. Je fakt ostuda, když už Poláci jsou před námi.

David

V čem jsou před námi? Že začali malovat VRT na papír?

Cargo

Oni VRT už, ale mají, narozdíl od nás.

Lemmy

150 km, kde se jezdí dvoustovkou je VRT?

Cargo

Kolik těch km máme my ?

Elb

Kolik placatých dlouhých tratí jak pravítko máme my.

Georg

tak mame ferdinandku, ale ta uz sto let vede odnekud donikam… 🙂

David

Pokud vím, tak na většině trasy CMK je rychlost omezena na 160 km/h.

dopravák

A hlavně to postavili už dávno „za bolševika“ = viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Centralna_Magistrala_Kolejowa , tedy ani zdaleka ne v „nové“ době, na jejímž počátku šla naopak železnice v Polsku tvrdě ke dnu

Slosor

Jsou ve vládě 6 roků a teprve z toho možná uděláme téma pro příští volby. A mezitím Polákům už ani neuvidíme na záda. Jsou to bohužel podobní nýmandi jako ODS, ČSSD, VV a spol.

jan

Tak jednou už to tuším před sobotkovou babiš kauzou shodili ano ze stolu.

Jiří Kocurek

Ono by bylo možná lepší, kdyby se úředník na to jednání dostavil. Taky by možná bylo lepší, dělat ty projekty kvalitně. A ne že jim to kdejaký rýpal shodí na procesních chybách. Tohle ohnutím vlastnického práva opravdu nevyřešíte.

mgr.pavel

POKUD byste měl pravdu (která je o kus složitější, ale dejme tomu), co pro to vláda udělala? A konkrétně ANO které je na dopravě i místním rozvoji už asi 6 let?

Zatím předložila naprosto tragický návrh nového zákona, od kterého dala ruce pryč i hospodářská komora, co jej sama pro sebe na zakázku napsala.

Odpadlik

Ja nevím, moc se v tom nevyznam, ale nedávno snad přijali nějakej zákon podle kterého se dá stavět i na pozemcich co nejsou zatim vyvlastnene, nebo ne?

Jiří Kocurek

… zatímco odborníci v ČR nám vysvětlují, že na Bechyňce se musí zavést 25 kV. To proto, že u vozidla na 1,5 kV by se musela zkracovat vozová skříň, a tím pádem takové vozidlo bude stát jako 8 až 10 tramvají.

Tady na Moravě

Z toho plánku vyplývá, že to ovlivní i napojení v Česku. Z Bohumína nová trať za hranice ve směru Věřnovice. A určitě to ovlivní i žst. Bohumín. V jakém je to stavu přípravy?

Martin

Tak hlavne pokud se polaci rozhoupaji, tak nejen, ze budou asi drive u hranic, ale hlavne to pomuze Bohuminu, kde je nekolik variant kvuli Polsku rezervovano a blokuje to rozvoj mesta…

Rosťa

ANO bude LIP . Prvních hmatatelnych výsledků naší vlády se chopili Poláci a dají nám rychlou možnost, jak cestovat ze severní Moravy rychle do celého světa a ještě utrácet peníze v jejich zemi.

Rado

Opravdu, když člověk sleduje to tempo výstavby v Polsku, my jsme s tempem výstavby opravdu trapní. I co se čerpání prostředků z EU týče. Mnohokrát jsem pracoval s Poláky a ti to mají nalajnováno zcela jasně, pumpnout EU jak se dá. S ekologickými aktivisty skoro žádný problém, vše funguje jak po drátkách. V Katowicích se staví o 106, Ostrava i přes to, jak se ekonomice dařilo, stagnuje a o stavební boom ani nezakopla. A přitom jsou si to velmi podobné regiony, kdy rozdílovým hráčem je letiště. Zatímco v Katowicích sídlí a zakládá pobočky mnoho nadnárodních firem, v Ově se děje… Číst vice »

Martin

Tak me desi to, ze treba byla averze vuci prejimani francouzskych norem pro VRT, i averze vuci zahranicnim odbornikum… s takovou bychom jeste dalsich x desitek let ladili normy a vymysleli jiz davno vymyslene… Tohle je take jedna z brzd rozvoje a prejimani novych technologii… Jak mame asi zistat zkusennosti…? Stavebni rizeni ani nekomentovat, vetsinou trvaji neumerne dlouho, tezko neco prosadite pres ego dulezitych lidi, kteri maji jasno uz predem a vsichni ostatni jen jim to kazi… Nelze opominou i chyby v projektech, kterych se chytaji ruzne spolky, a tvrda nekomunikace s obcemi, lidmi v dotcenych oblastech… Tak trochu to… Číst vice »

jan

No myslím, si že je to dáno i tím, že Polsko je prostě větší trh a země. Se nedivím, že si vyberou Katowice.

Hrabánek

To letiště v projektu CPK neni zrovna úplně ve Varšavě.. Polaci jedou, jenom moc nechapu smysl CPK letiste jižně od Varšavy, když si nedávno zacali stavět jiné severně od WAW – Modlin

Tady na Moravě

Modlin si nezačali stavět, ten stojí už X let. Soukromá společnost k němu akorát přidělala terminál a provozuje tam lowcosty.
CPK je v první řadě vějička na eurodotace pro zlepšení železniční infrastruktury. Letiště je teprve v plenkách a bůhví, jestli vůbec bude, ale PKP už nakupuje vlaky a staví tratě s odkazem na „zlepšení napojení CPK“ .

Pavel

CPK v sobě obsahuje spoustu věcí. První jste zmínil. Další je nemožnost rozvoje současného letiště WAW, tak si chtějí postavit nové někde v polích. Výhodou současného hlavního letiště ve Varšavě je jeho poloha vůči centru města, kde je to neskutečně blízko. To CPK odbourá, ale slibují tam nasadit VRT ze všech koutů Polska, takže pro Varšavu nevýhoda, ale pro přestupy vlak – letadlo vynikající. V neposlední (možná v hlavní) řadě se hraje o pozemky pod varšavským letištěm, je jich spousta a budou extrémně lukrativní. Možná si už na ně někdo brousí zuby.

Kodl

Poláci krásně šlapou na plyn v tempu výstavby moderní a dostupné infrastruktury zatímco Česko se dál a dál propadá do kategorií skanzen maximálně ve 20. století.

Jiří Kocurek

Asi už mají v Polsku vyřešený problém s DPH na pivo točené, řezané, lahvové i na hladinku. A na Stáčení temného piva, zda by tato kniha měla či nemal být v které sazbě DPH. Takže se mohou věnovat důležitým věcem, namísto mikromanagementu.

Lemmy

Vy jste asi v Polsku v životě nebyl…

M H

Že by se začínala rýsovat budoucí Moravská letištní linka? Wien Flughafen-Wien-Brno-Přerov-Ostrava-Katovice-Letiště Katovice…tedy až bude opraveno Brno-Přerov. Toto experesní spojení by udělalo větší službu než lety někam do hubu…

Martin K.

Na Katowické letiště vedla tuším vlečka než to přestřihli silnicí. Z centra Ostravy na Katowické letiště by byla značka ideál. To by si ale nemohli naši zástupci na krajském úřadě honit triko s Mošnovem. A je jedno z které strany jsou, za posledních 20 let to byly všechny partaje.

Tady na Moravě

Vlak na katovické letiště je v pokročilé fázi přípravy. Bude to ale jen „s-bahn“, navíc ve stopě té původní trati, takže místo radiálního směru z centra Katovic (resp. Chořova, Sosnovce,…) to bude tangenciála ze Zawiercia do Tarnovských Hor.

Martin V.

Když už jste to pojmenoval Moravská letištní linka, tak proč ne: Wien Flughafen – Wien – Brno – Letiště Tuřany – Přerov – Ostrava – Katovice – Letiště Katovice? Ten vlak stejně pojede okolo a zastávka je tam plánovaná.

Jiří Kocurek

Opraveno Brno Přerov. Jo aha, ono se stavbě dvojkolejky v úplně jiné trase říká oprava.

Partneři

Škoda transportation