ČD v době propouštění zaměstnaly politika z ANO, bez soutěže s nimi podepsal smlouvu na 10 let
Hurajčík našel místo jen pár měsíců poté, co skončil jako krajský radní pro dopravu. Podle Českých drah má výbornou znalost místního prostředí.
Jen pár měsíců poté, co přišel po loňských krajských volbách o post náměstka pro dopravu v Karlovarském kraji, našel Martin Hurajčík (ANO 2011) novou práci. Bez praxe v železniční dopravě nastoupil v březnu na post zástupce ředitele Regionálního obchodního centra Karlovy Vary. V červenci ještě povýšil na pozici ředitele Oblastního centra obchodu Západ. To vše v době, kdy České dráhy začaly kvůli dopadům pandemie propouštět.
Na Českých drahách Hurajčíka dobře znají: v polovině roku 2019 podepisoval za Karlovarský kraj desetiletý kontrakt na zajištění dopravní obslužnosti na většině tratí v kraji. Zatímco řada krajů šla cestou buď otevřené soutěže nebo alespoň porovnání nabídek více dopravců, Karlovarský kraj se za vlády ANO 2011 rozhodl zadat Českým drahám smlouvu bez soutěže na deset let. Smlouva přinesla zvýšení ceny dopravního výkonu o čtvrtinu, aniž by se zásadně zlepšila kvalita vlaků. Spěšné vlaky Karlovy Vary – Plzeň, na které jsou nasazovány nové jednotky, nejsou součástí tohoto kontraktu. Loni pak Hurajčík prosazoval zavedení pendolin do Karlových Varů.
Z Penamu přes ANO do Českých drah. Bez praxe na železnici
Redakce Zdopravy.cz zjistila Hurajčíkovo nové angažmá náhodou, když se jeho jméno objevilo v tiskové zprávě k víkendové akci připomínající Vlak svobody. Hurajčík na dotazy zaslané minulý týden ve čtvrtek dosud neodpověděl. Podle svého životopisu na sociální síti LinkedIn se Hurajčík dosud železnici příliš nevěnoval. Má vystudovanou automatizační techniku na SPŠ Ostrov. Šest let pracoval jako vedoucí prodeje v pekárnách Penam patřících do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše. Od roku 2015 byl místostarostou Mariánských Lázní, později se stal prvním náměstkem hejtmana pro oblast dopravy.
Mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová v odpovědích na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedla, že Hurajčíkovo angažmá nijak nesouvisí s tím, že je členem vládního hnutí ANO 2011 nebo že uzavřel s Českými drahami smlouvu bez soutěže.
„Martin Hurajčík má díky dlouhodobému působení v regionu výbornou znalost místního prostředí a několik let se primárně věnuje oblasti dopravy. Pro ČD je výhodou, že systém organizace veřejné dopravy dobře zná z pohledu objednatele, a dokáže tak lépe krajům vysvětlit výhody různých modelů a možnosti, které jako dopravce máme,“ uvedla Rajnochová. Podle ní současně spolupracuje na předběžných tržních konzultacích k nákupu vlaků na vodík/baterie a možných dotačních a obchodních příležitostech ČD.
Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun uvedl, že jmenování manažerů na takové pozice je pravomocí nejvyššího vedení. „Radost z toho nemám, přišel prakticky bez praxe na železnici,“ dodal Vokoun. Hurajčík řídí obchod ČD v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Jihočeském kraji.
Kromě práce pro České dráhy se nevzdává svých politických ambicí: v parlamentních volbách je na 4. místě kandidátky ANO 2011 v Karlovarském kraji.
Politické trafiky nejsou v Českých drahách ničím novým. V minulosti takto nastoupil do ČD například Ivo Toman, někdejší hejtman Pardubického kraje a náměstek ministra dopravy (ODS), stranická průkazka ČSSD pomohla také Ludvíkovi Urbanovi až do představenstva drah.