Dopravci Železnice

160 korun za kilometr. Kraj odhalil, kolik bude stát zajíždění pendolina do Karlových Varů

Jednotka pendolino v Karlových Varech. Foto: twitter Václava Nebeského
Jednotka pendolino v Karlových Varech. Foto: twitter Václava Nebeského
Riziko tržeb nesou podle kraje České dráhy.

Karlovarský kraj zaplatí letos Českým drahám zhruba dva miliony korun za to, že namísto do Chebu začalo pendolino z Ostravy zajíždět až do krajského města. Pravidelný provoz začal tento týden.

Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedla mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková. „Kraj letos uhradí za prodloužení trasy pendolina z Chebu do Karlových Varů a zpět dopravci České dráhy 2 miliony korun,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Hurajčík. V přepočtu na jeden vlakokilometr má podle Hurajčíka jít zhruba o 160 korun.

Podle něj riziko tržeb i v tomto úseku ponesou České dráhy. „Předpokládaná prokazatelná ztráta tedy zahrnuje pouze část nákladů, které zaplatí Karlovarský kraj, přičemž riziko výše dosažených tržeb na tomto úseku ponesou České dráhy,“ dodal Hurajčík.

Karlovarský kraj loni uzavřel novou smlouvu s Českými drahami, podle které platí v průměru 149,90 Kč za vlakokilometr, ročně platí kolem 270 milionů korun.

Pendolino jezdí do Karlových Varů denně. Z Prahy vyjíždí v 18:43 a v Chebu je ve 21:26, do Varů dorazí ve 22:08.  Na zpáteční cestu vyráží pendolino v 5:52. Je nepatrně rychlejší než spojení rychlíky Krušnohor přes Ústí nad Labem do Prahy, jeho výhodou oproti Krušnohoru bude přímé spojení s Moravou, vlak jezdí až z/do Ostravy. Autobusové spojení mezi Prahou a Karlovými Vary je výrazně rychlejší.

Odebírat
Upozornit na
guest
103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Bývaly časy, kdy si i za sólo 810 účtovali víc.
Takže opět dumping, nebo už přiznávají, že to zas takový zázrak není?
Připomínám, že to jezdilo v jiných zemích již začátem 90. let.

Leinad

810 přináší režimkářům víc než 680.

Od lesa

To ano, v 810 nemusí platit místenku a nepůsobí tak stísněným dojmem i na nerežijkáře.

Stanislav Fanta

Pendo za 160 Kč/km vč. energií a personálu? To je zadarmo. Dokonce bych si troufl tvrdit, že je to hodně pod cenou.

svojsin

Fanta: Ostatní by měly zatáhnout tržby. Jestli tomu tak bude, se dozvíme v dalším dílu, vážení železniční diváci.

švestka

Tržby by hlavně měli zatáhnout celý provoz pendolina, jak nám mohutně vtloukali ČD do hlavy v době jejich výroby. Tak se s ním nemají pořád snažit dostat pod dotační deštník.

Leinad

Při netto smlouvě? Kraj tvrdí že bude zájem lázeňáků?
680 něco žere, ale plně obsazená dopravci něco přinese.

Luděk S.

160? Tak to je pohoda.

Jindra

Peníze vyhozené z okna. Hlavně, že do Lhoty pojede poslední bus nejdýl v pět. Dopravní obslužnost jak má být. Časově nekonkurence schopný spoj.

Petr766

Putovní výstava, koho natáhnou drahy příště?

Jiří Kocurek

Znojmo. Přímý vlak z Prahy na vinobraní. Příjezd v 9 večer, odjezd v 5 ráno – to se přece musí vyplatit.

Tomáš

Výjimečně s Vámi musím souhlasit, otázkou je zda by to našlo cestující i v zimě.

Krušnohorec

Proč natáhnou? Přál si to Karlovarský kraj.

Roman Svačina

Pamatujete tu slávu v Třinci? Když poprvé přijelo Pendolino Sprinter?…

Tomáš

A pamatujete na testovací jízdy Praha-Děčín?

Leinad

Co přinese nasazení 680 objednavateli?
Když si ministerstvo plato 2h takt vlaků Ex a smlouva je netto,tak je snad věcí dopravce jestli použije klasické Ex vozy nebo si v Praze naváže oběhy.

Rudolf 33

Jen upřesnění (dle IDOS) posledního odstavce článku:
Praha-K.Vary
Krušnohor – 232 km, 3,26 hod
Pendolino – 260 km, 3,25 hod
Bus s několikakilometrovou zajížďkou na letiště Praha 140 km, 2,00 hod.

-TR-

Už se tu několikrát zmínilo, že Pendolino do Karlových Varů je zavedeno především za účelem cesty ze vzdálenějších míst, než je Praha. Z Pardubic, Olomouce a Ostravy nebude nutné v Praze složitě přestupovat.

Leinad

A nebyl by lepší, než náhodný výstřel, nějak pravidelně svázat Ex5 – Ex1?

Jiří Kocurek

To by dávalo logiku. Tím pádem se to nestane.

XXXD

No logiku, ono to má i jisté nevýhody. Je to v podstatě jak průjezdný model u příměsta. Asi hlavní nevýhodou je přenášení zpoždění z jednoho ramena na druhé, ale těch problémů je daleko více. Například rozdílné požadavky služeb na jednotlivých ramenech, odlišná kapacita, jiné požadavky na hnací vozidla (Ex6 bude ještě asi hodně dlouho z většiny vozit esa) atd., takže ve výsledku to zdaleka tak růžové není. Aktuální problémy na 171 tomu také příliš nepřidávají a to se s opravou trati teprve začalo, čili to tam pár let ještě nic moc nebude.

Marťas

Složitý přestup v Praze hl. n. z jednoho nástupiště na jiné je nepochybně dobrý argument pro to, aby se člověk raději přesunoval po Karlových Varech sporadicky jezdícími spoji nočních linek případně si dopřál dlouhou osvěžující procházku liduprázdnými ulicemi lázeňského města.

-TR-

Já jsem měl na mysli přestup mezi vlakem a autobusem v Praze, který komplikovaný je.

Marťas

Takhle ale skoro nikdo nepojede. Časová rezerva na přesun v Praze musí být tak velká, že se spíš vyplatí počkat na Krušnohor. Výjimkou jsou např. ti, kteří chtějí cestovat jen s Regiojetem, tak se z jejich vlaku a přesunou do jejich autobusu. Jen málo lázeňských hostů chce přijet ve 22 hodin na nádraží, odkud už prakticky dál nic nejede. Je pro ně opravdu lepší prosedět hodinu na přestupu v Praze v čekárně a pak se vézt oklikou přes Ústí.

kakov

opravdu do/z KV jezdí jen lázeňští hosté, jiný důvod cesty nemůže existovat??

Petr766

Takto to prezentovali místní politici

Marťas

Bavíme se ale o spojení pro návštěvníky Karlových Varů, ne o jiných kategoriích cestujících, což vyplývá z tiskové zprávy Ministerstva dopravy:
„Jsem rád, že se nám podařilo společně s Karlovarským krajem najít takový model provozu, který umožní zavedení přímého velmi rychlého spojení lázeňské metropole nejen s Prahou, ale také s Pardubicemi, Olomoucí a celou hospodářskou oblastí na severní Moravě,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod a doplňuje: „Celou trasu mezi severní Moravou a Karlovými Vary dlouhou více než 600 kilometrů nově urazí návštěvníci Karlových Varů bez přestupu za necelých 7 hodin cesty.“

kakov

přesto doporučuji zapojit vlastní mozek, nejpřínosnější to bude pro obyvatele KV až Chebu (mimo) kteří získají přímé spojení s Plzní a Prahou plus další spoj pro trasu KV-Cheb, samozřejmě i pro ty, kteří z mnou uvedených destinací pojedou dál na Moravu. Nevím jak ranní pendolina, ale u pendolina, které jede odpoledne z OVY směr Cheb (tj. jedno z těch, o kterých mluvíme) je počet cestujících přímých cestujících skrz Prahu naprosto minimální.

Závěr, politik/úředník z MD+vedení ČD jsou z Prahy, všude jezdí autem, tak plácli něco, co je napadlo……

F. K.

Jo, a až tu čekárnu v Praze uvidí, tak už do vlaku nikdy nevlezou…

švestka

A proč si to platíme z daní? Z těch vzdálenějších míst to není ZDO, tak to nemá být ani tady!

noerf

1) uz vidím jak cestou z/do Olomouce či Ostravy stráví pravidelně 100 cestujících šest hodin ve vlaku.
2) pokud bude v okolí Chebu volná elektrická dvouvozová jednotka, tak za cenu do 140 Kč/km to odjede také a tržby budou příjmem objednatele.
Kraj má zajímavé hospodaření.

KarelF

Tak to by mne zajímalo proč stráví více jak 6 hodin cestující z Košic do Prahy nebo podobný čas z Vídně, Bratislavy?

noerf

Ale zase z Bratislavy, Vídně, Košic je rychlejší jen letadlo, autobus má podobné nebo pomalejší časy. Ale například z Ostravy do KV vychází kombinace vlak/bus efektivnější i s několika možnými variantami odjezdu a příjezdu.

Martin Hurajčík

Tak to bych rád viděl dopravce, který to odjede za 140 Kč/km brutto 🙂

Petr766

A kdo tím z moravy bude jezdit aby strašil v 23h na nádraží?

Tomáš

A nebyl by lepší lůžkový vagón, který dorazí do KV někdy kolem 10-11h?

Josef Trögl

Není to zcela férové srovnání. Z centra (Florenc) je to busem obvykle za 2:10-2:15, dvě hodiny tak z Hradčanské.
3:26 Krušnohoru je zase výluková jízdní doba kvůli sesuvu u Dalovic (výlukový JŘ, +8 proti plánu) a modernizaci Oldřichov-Bílina (+9 minut, to bylo zakomponováno už od začátku platnosti).
Nepochybně to není spoj pro dojíždění do/z Prahy, ale spíše dál na Moravu. A nedovedu si představit, že by někdo jel třeba z Karlových Varů do Olomouce s přestupem v Praze mezi autobusem a vlakem, když má přímý spoj.

Leinad

Když přímý spoj jede v tak blbou hodinu, tak já si dovedu představit, že někdo pojede s přestupem ale přes den.

Krušnohorec

Po dokončení modernizace trati 130 a opravě trati u Dalovic to bude rychlejší přes CV a UnL.

Gajda

Jenže už je to nastavený jako IC vlak do Chebu a dohodnuto se zainteresovanými. Poslat ho přes Ústí by to všechno změnilo

Maty

Je to skvělé, že zajíždí do Varů Pendolino… Spojení z Varů do mého rodného města Karviné je teď tak o hodně rychlejší 👍

Džamel

Busem do Prahy a dál vlakem. Tak to bylo a bude stále nejrychlejší…

F. K.

Jo, se všemi nevýhodami s tím spojenými. V době předkovidové to znamenalo vyrezervované autobusy, tzn. nutnost rezervace autobusů dlouho dopředu a často také nepredikovatelná zpoždění na koridoru. Samozřejmě to často vyjde, ale často také ne a lidi jsou stejně nucení jít na Ex 5 …;-)

-TR-

Ne všem se chce v Praze přestupovat. A není to jeden přestup, jsou to přestupy dva, protože je nutné se nějak dostat z Florence na hlavní nádraží.

Jinak ohledně rychlosti bohužel nelze než souhlasit.

Herold

Myslíš tu jednu zastávku metrem?

-TR-

Ano. To znamená dva přestupy. Z busu na metro a z metro na vlak.

hodinář

A já dodávám – dva hodně náročné přestupy. Cesta z busu do metra, které je hned pod povrchem v úrovni suterénu = 1,5 minuty, čekání na metro 2 minuty, jízda metrem 45 sekund, cesta ze stanice metra nahoru na perón = 3,5 minuty. Součtem 8 minut dveře-dveře 🙂 ..

F. K.

Aha. Tak to zkuste s kočárkem nebo zavazadly. 8 minut je kec.

ABC

V obou stanicích je výtah

F. K.

Bez ohledu na výtah.

Mirek Zv.

Souhlas. To může napsat jen pako, které nikdy nebylo v Praze a nejelo metrem. Za nějaké ideální konstelace a se sportovním přístupem bych to za 8 minut možná dal. Ale reál? 4 minuty výstup z busu a vyzvednutí zavazadla, 4 minuty do metra, až 10 minut čekání, 2 minuty jízda, 6 minut na 4.nástupiště – 26 minut, s kočárkem +4. A aspoň 20 minut rezerva na zpoždění, jinak to moc nemá cenu zkoušet a nervovat se, jestli budu jízdenku rušit a jak se pak dostanu. Neboli hodina mezi příjezdem a odjezdem je vhodná. Bohužel 🙁

Jaryn

Jo, už to vidím, kufry, plno lidí, koupit lístek na metro, zjistit z kterého nástupiště to jede a jen 8 minut? Tu trasu dělám několikrát do roka, nékdy jen na lehko, jindy s velkým batohem a jsem rád, když to dám za 15…😅

KarelF

Tak jsem to odhadl dobře, ale navíc to znáte. Zkuste si vzpomenout kolik to bylo poprvé.

KarelF

Jsem z Prahy trasu znám a za 8 minut to nedáte ani omylem leda, že by jste uběhl 100 metrů pod 5 vteřin navíc tunelem metra a stejnou rychlostí spíše 2x vyšší než to metro. Takže než vystoupíte z vlaku. Ano vy to znáte budete stát u dveří už od Libně nikoliv tak člověk přestupu neznalý. Takže než vystoupíte z vlaku a s davem se dostanete do haly. Reálně je už nyní těch vašich 8 minut pryč. Znám to velmi dobře a jediný argument Libeň toto info se nikde nedočtete tedy, až nyní. Než zjistíte jak je to s jízdenkou… Číst vice »

Petr766

No to je hruuuuza

Nekdo

Cywe, chybi Vam empatie? Ja taky nemam problem jet v NYC busem bez mapy, nicmene urcite existuji treba babky od Karvine, pro ktere muze byt prave ta jedna stanice metrem v Praglu nocni murou. Tak proc jim to nedoprat bez prestupu? A v KV pak uz jen mavnout na taxi…

Tomáš

Já bych chtěl vidět na vlastní oči „babky od Karvinné“ jak jezdí do KV. Za jeden rok bych je spočítal na prstech.

R2R2

Jedne ruky nesikovneho truhlare.

KarelF

Tak to by jste se divil kolik „babek“ na to má, ale také jim na to doplácí pojišťovny tedy lázně z indikace jejich onemocnění. Jinak ty „babky“ mají i děti a divil by jste se kolik takových „babek“ rajzuje po čechách 1 třídou a různých pobytech nejen lázeňských, protože hodná dceruška nebo synáček to zatáhne a klidně několikrát do roka.

Tomáš

No tak to je díra na trhu. Vytvoříme pro ně NJ 70 Thermal
Návsí, ČT, Karviná, Bohumín, OV, Brno, Jihlava, ČB, Plzeň, ML, Cheb, Františ. Lázně, Karlovy Vary.😂

R2R2

A kolik tech babek potrebuje prijet do lazni v 11 vecer nebo naopak odjet v 5 rano? V tu dobu je nikdo neprijme a ani neodhlasi (pokud je treba se odhlasovat).

Pitrys

Jezdím do lázní pravidelně a jsou to samé babky.

ABC

Máme tam nejlepší MHD na světě, ne?

Tomas

rychlejsi neni vzdy pohodlnejsi …

kdyz jsem bydlel v cimicich a jezdil jsem smer jizni mesto, tak jsem obcas radeji jezdil 177 pres celou prqhu, nez jet bus – metro – bus…

KarelF

Nebo 183

Dáda

otázkou zůstává, jak moc je tento spoj vytížen.

švestka

Když je to tak skvělé a je po tom poptávka, proč už to ČD dávno nezavedli a čekali až se budou moct přisát na státní cecek?

Krušnohorec

Pro mne vzniklo pozdější spojení z CH do CV. S přestupem v KV.

Hodně štěstí

Jestli by za ty peníze nebylo lepší objednat osobák, který aspoň v těch večerních hodinách obslouží mezi Chebem a Karlovými Vary všechny stanice a zastávky.

Marťas

A souprava na něj by se vzala z Pendolína, aby jen tak nepostávalo v Chebu.

Peeetr

To jenom pro prostší lidi vypadá, že Karlovarský kraj platí za spojení Karlových varů s Chebem, ve skutečnosti platí za lepší cestu pro Moraváky a Slezany do jejich lázní. Letos se to dost jasně projevilo, že na Moravě a západním Slovensku byla většina lázní plná, a naopak měla Praha a západočeské lázně pro Němce a Araby problémy.

Petr766

Který blázen v ty časy pojede z/do lázní?

David

Dobrá otázka. Kdo by se ale zdržoval detaily, že? Hlavně že to v tiskových zprávách KV kraje dobře vypadá.

-TR-

Mnoho bláznů je schopno jezdit v nekřesťanské časy, a já jsem jeden z nich.

Leinad

Já věřím že by se obsadil i spoj z Prahy ve 2 ráno do Plzně 🙂 ale kraj měl začínat rozumnými hodinami, noční spoje prihazovat později.

mezera

V lázních Vás tak pozdě neubytujou a naopak tak brzo ráno neukončí Váš pobyt. Noční klid je od 22 do 6-ti? Snad jen když si z těch lázní uděláte výlet (ráno odjezd a v noci návrat do Vašeho pokoje a Vaší postele).

-TR-

Lázně si po koronaviru stěžují, že nemají hosty. Tak ať drží hubu, přijímají hosty i po 22:00 a propouštějí i před 6:00.

hodinář

Lázně samozřejmě přijmou hosty kdykoli a vždycky to tak bylo. Ale pokud bude korona a jako že asi bude, tak tam nikdo nepojede ani přes den ani v noci, protože budou lázně prostě zavřené, víš?

Jindra

Plácáte hlouposti. Lázně jedou naplno díky Koblihově poukázce na pobyt, často odmítají hosty. Příjezd ve 22 je naprostý nesmysl. O odjezdu v pět ráno nemá cenu ani mluvit. To pro dělníky do Kolbenky a ne pro hosta na rekreaci.

Rudolf 33

Byl jste někdy v lázních? Tedy na léčení, ne na rekreaci. On ten příjem do 12 hodin má svůj smysl. Nejenom ubytování bez rušení dalších pacientů,
ale i lékařské prohlídky při nástupu a následné rozpisy léčby nějaký čas zaberou. Totéž při odjezdu. A navíc, zdravotní pojišťovny započítávají den příjezdu a odjezdu do doby pobytu. Takže chcete-li se nechat okrást o 2 dny lázeňské péče, tak jeďte do KV Pendolinem!!

Leinad

Režijkáři rozhodli.

Jiří Kocurek

Kde jsem to jenom četl: „Jen díky odborům se nemusí pracovat 16 hodin denně.“
To, co požadujete, vypadá jako spíš 18 hodin denně.

Peeetr

Normálně pojedou na 2 směny, vy děláte jako by to bylo v hotelech a turistickém průmyslu v sezóně nějaké unikum. Stejně díky automobilkám je v Česku na směny zvyklé světově rekordní podíl populace.

KarelF

Ale no tak už jsem to psal jinde tuším o čemsi na Slovensku Tatry. Hotely nemají obvykle problém vždy je to jen o domluvě a nepamatuji si, že by mne kdy nevyhověli co se týká příjezdu. Běžně přijíždíme po check-in a nikdy mne nikdo nic neřekl. Pravda je vždy jsem to psal do objednávky nebo to řekl recepční a u objednávek přes inet jsem raději i zavolal a potvrdil si tuto možnost. pokud nebyla stálá recepce řekli mne do kolika musíme přijet nebo kam volat pokud by byl cestou časový problém. Pobyt vám ukončí i ráno pokud není stálá recepce… Číst vice »

Nekdo

Uprimne, letos jsme ve Varech byli cela rodina a radeji jsme jeli jinam. Vubec nechapu, ktery blazen by jel do tohohle extremne predrazeneho ruskeho disneylandu. Prisahal, ze to byla moje posledni navsteva ve Varech….

F. K.

Žádné Rusy tu nevidím. Co ruského jste tu viděl vy?

ABC

zmrzlinu

Jirka Z

Vidíte, my jsme letos byli kousek vedle, v Lokti, a naprostá spokojenost, jako místo pro trávení dovolené a základna pro poznávání západních Čech mnohem příjemnější. Do Varů jsme si udělali výlet a stačilo.

KarelF

V tomto máte pravdu. Raději jezdím do Mariánských Lázní je to tam menší takové komornější. Rusové to tam také objevují, ale před covid převažovali spíše Němky.

Josef Trögl

Tak na prodloužený víkend to není špatné. Dá se odjet ještě v pátek po práci a přijet v celkem normální hodinu, v hotelové posteli s rezervou před půlnocí.

Miloň

Minimálně Kynšperk n.Ohří a Chodov to navíc zastavit mohlo…

švestka

Tak jistě pendolino – nadvlak všech nadvlaků má stavět v Kynšperku a Chodově, když projíždí okresní města.

Miloň

Akorát, že tohle jede za krajské peníze a navíc zcela mimo špičku, takže stavění à la Spěšný vlak by opravdu ničemu nevadilo.

švestka

Takže krajské peníze nejsou z našich daní? Že je kraj rozhazuje za pendolino, které má být komerční.

KarelF

Co je komerční a dotované nerozhoduje kraj, ale ministerstvo dopravy. Tedy pokud vím, pokud to tak není opravte mne.

Leinad

MD i kraje objednávají dopravní obslužnost. MD zejména rychlíky a expresy, kraje zejména osobní a spěšné vlaky. Karlovarský kraj navíc expres (Pendolino o kterém je článek), protože ex přinese obyvatelům KV víc než nějaké místní couraky.
Kde pojede komerce, to si rozhodují zejména sami dopravci.

Mirek111

160 kč za kilometr….To je panečku, palba….

Miloň

Palba? Za moderní sedmivozovou jednotku s restauračním oddílem? Ale pravda Arriva s vyřazeným německým dvouvozovým motorákem by stála ČTVRTINU levněji !

KarelF

Za co mínusy má pravdu podívejte se co jezdí za šroty na Liberec. Je to jen o +- pár let mladší než co tam jezdilo navíc to ani nejezdí v PID. Takže k ničemu.

Leinad

Za dvacet let starou jednotku, zastaralou už v době výroby. 🙂
Autobusy Praha – Karlovy Vary bez krajské objednávky, dokonce je kraj musí regulovat (nevydat RJ licenci na Cheb – KV, aby těch autobusů nebylo moc)

Martin Hurajčík

Až na to, že kraj nic nereguluje. Dopravce si odmítl o několik minut posunout čas, aby nebyl v ochranné lhůtě busů v ZVS.

Leinad

A k čemu je ochranná lhůta ZVS dobrá? Kdo jezdí pravidelně, bude jezdit něčím, kde mu platí paušál (což bus s povinnou místenkou asi nebude uznávat místní IDS).

Leinad

Při netto smlouvě a existenci autobusů Praha – KV bez objednávky. 😛

Partneři

Škoda transportation
CSCARGO