Karlovarský kraj zaplatí za vlaky Českých drah o čtvrtinu více, kvalita zůstane stejná

Pendolino na mostě přes vodní nádrž Jesenice u Chebu. Foto: České dráhyPendolino na mostě přes vodní nádrž Jesenice u Chebu. Foto: České dráhy

Karlovarský kraj a České dráhy oznámily minulý týden slavnostní podpis nové smlouvy na deset let na většinu výkonů v kraji.

Karlovarský kraj a České dráhy oznámily minulý týden slavnostní podpis nové smlouvy na deset let na většinu výkonů v kraji. I když cestujícím zatím nepřinese zásadnější změny v kvalitě vozového parku, krajská kasa zaplatí podstatně více.

Cena dopravního výkonu za jeden kilometr stoupne ze stávajících 117,63 Kč na 149,90 Kč, tedy o více než 27 %.   Karlovarský kraj dopravce vůbec nesoutěžil ani neoslovil jiné, spokojil se s přímým zadáním. „Dopravci bude kompenzována ztráta částkou 149,90 Kč/vlkm v cenách roku 2018, kompenzace bude navyšována o mírou všeobecné inflace kumulovanou pro jednotlivé roky doby trvání smlouvy,“ upřesnila mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková. Nový kontrakt není zatím v registru smluv.

Zatímco v řadě krajů je navýšení ceny vysvětlováno nasazením nových souprav, nejde o případ Karlovarského kraje. V něm České dráhy slibují nasazení nových jednotek RegioPanter od roku 2021 na spěšné vlaky Karlovy Vary – Plzeň, ty ale nejsou součástí ceny za tento kontrakt. Vozový park zůstane tak víceméně shodný. České dráhy v Karlovarském kraji jezdí hlavně nízkopodlažními Regiosharky a Regionovami. Kromě toho jsou součástí smlouvy výkony německých dopravců do českého příhraničí.

Podle Pavlíkové je zdražení zahrnuto platbami za výdaje dopravců, které kraj dosud nemusel hradit. „Navýšené odpisy za nové vlaky z OPD, navýšení za zavedení poplatku za kapacitu železniční dopravní cesty, skokové navýšení mezd pracovníků a souvisejících zákonných odvodů, zvýšené ceny energií včetně zavedení ekopoplatků, zvýšené ceny za pohonné hmoty a nové náklady za vyvazovací výdaje související s ukončením záruk za vlaky dodané v rámci OPD,“ vypočítává důvody zdražení Pavlíková.

Současně potvrdila, že v nové smlouvě nejsou spěšné vlaky Plzeň – Karlovy Vary, ty bude řešit samostatná smlouva. Protože kraje u nich počítají s evropskou dotací na pořízení, podle podmínek dotace budou muset provoz vlaků s novými dotovanými soupravami vysoutěžit do tří let. „Pokud tyto dopravní výkony na tratích 170 a 140 České dráhy v soutěži „neobhájí“, bude je provozovat jiný dopravce. Ať už to bude jiný dopravce, nebo opět ČD, bude se uzavírat smlouva nová s vysoutěženou cenou. Aktuálně uzavřená desetiletá smlouva s ČD neobsahuje dopravní výkony spěšných vlaků společného záměru Plzeňského a Karlovarského kraje, neboť tyto vlaky ještě nejezdí, nejsou ani vyrobené,“ dodala Pavlíková.

Karlovarský kraj čeká ještě jednání o přímém zadání se společností GW Train Regio. Ta dosud jezdí s cenou necelých 100 Kč za kilometr.

Porovnat vysoutěžené ceny v jiných krajích je prakticky nemožné. Někde půjde o provoz zcela nových souprav, jinde o kombinaci nových a použitých vlaků. V sousedním Ústeckém kraji se například v poptávkovém řízení dostala cenou většinou na cenu kolem 120-130 Kč za kilometr, v případě kombinace prvních dvou let provozu staré soupravy a následně nové za cenu  146,70 Kč. Některé kraje přistoupily k poptávkovému řízení poté, co se jim nelíbila nabízená cena Českých drah, například v Liberecký.

 

Tagy České dráhy Karlovarský kraj přímé zadání Top
88 komentářů