Poláci obnovují lokálku k českým hranicím. Řeší nezvyklý spor: na trať chtějí dva dopravci

Obnova trati Gryfów – Świeradów. Foto: Burmistrz Świeradowa-Zdroju Roland Marciniak / Facebook.comObnova trati Gryfów – Świeradów. Foto: Burmistrz Świeradowa-Zdroju Roland Marciniak / Facebook.com

K české hranici pod Jizerské hory se vrátí na polské straně vlaky po téměř 30 letech.

Polské město Świeradów Zdrój v podhůří Jizerských hor těsně na české hranici se má už letos po téměř třiceti letech znovu dočkat železničního spojení. Práce na obnovení trati z Gryfówa přes Mirsk běží podle plánu. Úřady ale musí řešit nečekaný problém: o provoz na lokálce mají zájem dva dopravci

Podle očekávání požádaly o přidělení kapacity Koleje Dolnośląskie (KD), které provozují většinu vlaků v Dolnoslezském vojvodství. Poptávka ale přišla i od soukromého dopravce SKPL, který chce jezdit zcela bez dotací, ale až o rok později, tedy od prosince 2024. SKPL si požádal současně o kapacitu na dalších tratích, kde je zastaven provoz a chystá se jejich obnova, například z Jelení Hory do Karpacze. O přidělení bude rozhodovat polský drážní úřad UTK, jisté ale je, že se na trasu dva dopravci nevejdou ani neuživí.

Podle návrhu jízdních řádů počítají Koleje Dolnośląskie až s šestnácti páry vlaků denně na trati Gryfów – Świeradów. V Gryfówě má být umožněn přestup na spoje do německého Görlitz nebo Jelení Hory.

Návrh jízdního řádu Gryfów – Świeradów. Foto: KD

Obnova patnáct kilometrů dlouhé trati začala loni. Náklady na obnovu železniční trati jsou 21,4 milionu zlotých. Na trase je i stanice Mirsk, z které vedla dříve trať do českých Jindřichovic pod Smrkem. V poslední době se znovu objevily názory na její možnou obnovu.

Provoz na trati definitivně ustal v polovině 90. let. Práce běží i na druhé trati: Jelenia Góra (Jelení Hora) – Mysłakowice – Karpacz. Dolnoslezská vláda získala obě tratě od státu do svého vlastnictví.

Tagy Gryfów – Świeradów Kolej Plus Koleje Dolnośląskie trať Gryfów Śląski – Mirsk – Swieradow Zdrój
125 komentářů