Podpora železniční dopravy v praxi. Z dalšího nádraží zmizely koleje pro nakládku
Zrušení místa pro nakládku přichází v době velmi vysoké poptávky po přepravě dřeva. Další stanici omezí výluka.
Správa železnic udělala poslední krok k tomu, aby se další místo nemohlo využívat pro nákladní železniční dopravu. Z Jiříkova ve Šluknovském výběžku minulý týden zmizely poslední koleje, které by umožnily naložení, či vyložení nákladních vagónů. V regionu je přitom nedostatek míst pro nakládku zejména dřeva po kůrovcové kalamitě.
Správa železnic se pro tento krok rozhodla na základě rozhodnutí z roku 2011, kdy poptala i ČD Cargo, zda dopravnu ještě využije. To tehdy odpovědělo, že už není potřeba.
„Útlum dopravny způsobilo zrušení pravidelné osobní dopravy v roce 2006 a zhoršující se situace v nejbližším okolí, kam se začali stahovat nepřizpůsobiví občané, kteří působili škody na železniční infrastruktuře. V roce 2013 došlo k vydání rozhodnutí o postradatelnosti, na základě kterého mohly být zahájeny kroky směřující k redukci nadbytečné infrastruktury,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Proč Správa železnic najednou tak pospíchala s vytrháním kolejí? Podle Friebové mělo být vše hotové už v roce 2017, čekalo se ale na rozhodnutí ministerstva dopravy o zrušení tarifního bodu. „Za celé období (od roku 2011 do současnosti) nepřišel žádný požadavek dopravce na nakládku v této lokalitě. Nakládka kalamitního dříví je možná nejblíže ve stanici Šluknov, která zatím kapacitně vyhovuje,“ dodala.
Nakládku ve Šluknově omezí výluka
Jenže i Šluknov může být brzy problémem pro dopravce: na trati z Rumburku do Šluknova chystá Správa železnic příští rok výluky kvůli opravám. Nákladní dopravci v oblastech, kde je kůrovcová kalamita, obtížně hledají místo pro nakládku. I díky tomu se obnovila řada železničních vleček. Pokud železniční nákladní dopravci nenajdou v oblasti místo pro nakládku, čeká kalamitní dřevo přeprava po silnici.
Likvidace kolejí proběhla už v roce 2017 s výjimkou manipulační koleje č. 3, která se trhala až minulý týden. „Současně se vymístilo zabezpečovací zařízení z původní výpravní budovy do technologického domku, a budovu tak jako nepotřebnou nemusela Správa železnic kupovat. Došlo také ke snesení prvků zabezpečovacího zařízení, které se použilo na jiných částech sítě,“ dodala Friebová. Úpravy v Jiříkově vyšly na 4,4 milionu korun, provádí je společnost Viamont Servis. V provozu nadále zůstává napojení vlečky, která ale fyzicky neexistuje, pouze na papíře. Byla rozkradena.
K rozhodování o nepotřebnosti došlo ještě v době, kdy neexistovalo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. „Něco takového bychom dnes rozhodně nedopustili. Potřebujeme naopak vytipovat v Ústeckém a Libereckém kraji další stanice, kde by mohlo dojít k nakládce dřeva, poptávka po přepravě je a bude skutečně vysoká. Pokud nebude kde nakládat, skončí zbytečně na silnici,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. V posledních letech přinesla „optimalizace“ řady stanic velký úbytek nakládacích ploch.
Stát se ve strategických materiálech zavázal k podpoře železniční nákladní dopravy a přesunu zboží ze silnic na koleje. Zatím jde ale hlavně o teoretickou a virtuální podporu. Reálně roste podíl zboží na silnicích.