Infrastruktura Železnice

Trať ve Šluknovském výběžku zrychlí až na 90 km/h, čeká ji oprava za 321 milionů korun

Vlaky Českých drah a Arrivy v Rumburku. Foto: Facebookový profil Rumburku
Vlaky Českých drah a Arrivy v Rumburku. Foto: Facebookový profil Rumburku
Maximem na trati je dosud 60 km/h. Trať dostane nové koleje.

Cestování vlakem ve Šluknovském výběžku by mělo zrychlit. Správa železnic se chystá příští rok začít s opravou trati mezi Rumburkem, Šluknovem a Velkým Šenovem. Slibuje výrazné zvýšení rychlosti proti stávajícími stavu i bezpečnosti.

Hodnota stavebních prací je v zakázce odhadnuta na 321 milionů korun. Oprava se týká zhruba šestnáctikilometrového úseku. Má přinést odstranění propadů rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a prodloužení životnosti železniční infrastruktury. Správa železnic už vypsala výběrové řízení na zhotovitele opravy.

Železniční svršek bude kompletně vyměněn, na trati budou bezstykové koleje na betonových pražcích s pružným upevněním. V úsecích s menšími poloměry oblouků budou použity ocelové pražce „Y“. „Projekt počítá také s opravou sedmi mostů a 16 propustků, opraví se celkem 20 železničních přejezdů a v zastávce Šluknov zastávka se upraví nástupiště pro zajištění bezbariérového přístupu,“ říká ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic v Ústí nad Labem Martin Kašpar.

Oprava má přinést zvýšení rychlosti až na 90 km/h. Dosud se v úseku Rumburk – Šluknov jezdí maximální rychlostí 60 km/h, ze Šluknova do Velkého Šenova 50 km/h. V tomto úseku dojde ke zvýšení rychlosti až na 80 km/h. Ke změně rychlosti ale dojde až po změně řízení dopravy z režimu D3 na D1. Mezi Rumburkem a Velkým Šenovem se připravují další investiční akce – například instalace přejezdových zabezpečovacích zařízení nebo peronizace ve stanici Šluknov.

 

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

schluckenauer zipfel.

Jose

To je fakt úspěch, když Japonci jsou schopni s malými úpravami dosáhnout na stávajících rychlovlacích 500 km/hodinu.

Lukáš F.

To bych chtěl vidět, prosím. Jediná trať, o níž vím, že se na ní má jezdit 500 km/h, je maglev.

Jarda Š.

Počítá se tam do budoucna i s německými vlaky z Löbau do Bad Schandau?

Marcel Štancl

Jedno z nejužitečnějších spojení, ale nikdo ho nechce realizovat. Byt propojuje koridor Wroclaw – Dresden s Prahou.

Jarda Š.

Akorát že nákladku by to stejně zavádělo do toho úzkého hrdla mezi Bad Schandau a Děčínem.

David

Tak teď ještě aby objednatelé objednávali dostatečný počet vlaků, aby se investice vyplatila. Hodinový takt by měl být v dnešní době základem.

Marcel Štancl

Poláci se s tím ještě chlubí jak s námi zametají.

Marcel Štancl

Reply bylo pro Aleše překoukl jsem řádek.

Jarda

hodinový takt je sice fain ale je to oblast řídce osídlená, takže by většinou vozil vzduch to by už mohli provozovat osobní dreziny 🙂 řekl bych, že na takových kolejích je takt dvouhodinový

Vlastimil Kocurek

ve špičce hodinový, jinak dvouhodinový.

plp

Kde jsou ty časy, kdy to byla nejhustěji osídlená oblast Rakouska-Uherska. Nyní je na „páteřní“ trati Rumburk-Šluknov-Dolní Poustevna počet obyvatel: Rumburk 11057, Šluknov 5570, Velký Šenov 1932, Lipová 657, Mikulášovice 2151, Vilémov 894, Dolní Poustevna 1824, celkem tedy 24103 na 27 km dlouhém úseku.
Plus poměrně výrazný turistický provoz.

Vlastimil Kocurek

Ano. Hodinový takt a pár vynechávkami a neatraktivních časech a vhodným určením, kdy bude končit.

Aleš

Sláva! Ještě bych uvítal akci polské strany na zanedbaném úseku Žitava – Hrádek nad Nisou, protože to je opravdu neskutečná a nehorázná mezinárodní ostuda…

Vlastimil Kocurek

Tak bohužel to vede přes Polsko, které na tom zájem nemá, mají v té oblasti úplně jiné zájmy, rozšíření dolu směre k naší hasnici, otázkou je vůbec jestli ty koleje nezmizí.
Obrovská škoda – souhlas. To je to V4.

Marcel Štancl

Také by bylo zajímavé zjistit jestli Němci opraví navazující úsek Rumburk – Ebersbach – Löbau nebo se na Čechy vykašlou?

Alibaba

A ono se plánuje protažení těch peážních osobáků z Rumburka dál?
Němci by si museli opravit jen Ebersbach – Löbau, Rumburk – Ebersbach (hr.) je SŽ.
Nápad zajímavý, je poptávka na německé straně?

Marcel Štancl

Co je to poptávka? Turisté kteří chtějí cestovat mezi Českosaským Švýcarskem a Krkonošemi křížem krážem? Studenti škol na praxi? (gymnazium Löbau) na zkušenou do zahraničí. Ta poptávka sama nepřijde! Ten provoz se musí někomu nabídnout a pak to může skončit jak Regiojet v Rijece.

Zapa

Tak jistě, pokud omezíte cestování přes hranice jinými způsoby dopravy, zakážete cestování do jiných zemí, tak tohle možná dá smysl, stejně jako ten Regiojet.

Jiří Kocurek

Co je to poptávka?
Pokud se musíte takto ptát, tak se do ekomonických otázek nepouštějte.

Poptávka se nedá přikázat.

Marcel Štancl

Přikázat , né ale vytvořit dobrým spojením ano, to zas nechápete Vy.

Jiří Kocurek

To je ale hloupá implikace…

Alibaba

Tak za poptávku bych minimálně očekával obnovení dopravy na německém úseku Ebersbach – Löbau, aby to bylo s čím spojovat. A chtělo by to nějakou zastávku v Jiříkově někde v pokračování ulice Dvořákova, aby se nemuselo jezdit do nádraží. Zastávka Jiříkov se mě zdá daleko od centra.

Vlastimil Kocurek

Asi není.

Vít Jůza

Rumburk – Ebersbach by především měli obnovit provoz naši, německý je až samotný koneček v Ebersbachu, a na pojednávanou trať Rumburk – Velký Šenov sice jako také navazuje, ale mně se to jeví spíše jako přirozený závěr trati Nymburk – Rumburk.

Desper

Takový Spěšnák Jelenia Góra-Harrachov-Liberec-Zittau-Ebersbach-Rumburk-Šlunkov-Sebnitz Děčín to by byl hotový vlak přátelství

MLB

Koncept zajímavý, rozhodně to dává větší smysl než ten podivný autobus ve Frýdlantském výběžku. Ale radši se nebudu snažit spočítat, jak dlouho by tohle jelo… 😀

Marcel Štancl

Taqnvald – Hrádek nad Nisou je v pohodě, ta jízdní doba by nemusela být tak hrozná.

Vlastimil Kocurek

Byl by to lůžkový.

Alibaba

Ještě by to mohlo jet přes Varnsdorf a Seifhennersdorf (po obnovení trati do Eibau). V Porajówě samozřejmě nová zastávka. 🙂

Jarda

Poláci jsou při vyjednávání dost neústupní a byť se zajede do Sklařské Poreby jen “ horní“ dál už pouštět nechtějí taková Lužická trať 🙂

Vlastimil Kocurek

Němci prozatím řeší VTR do Prahy a dále. A to jim stačí.

PetrB

Proč ne rovnou na 120 km?

Jan Soukup

Dovolte mi nesmělou otázku. K čemu na trati, kde jezdí téměř jen zastávkové vlaky, rychlost 120 km/h?

Iva D.

Tady jsou dlouhé mezistaniční úseky, takže třeba 100 by na škodu určitě nebylo mezi Šluknov údolí až Rumburk.

Jan Soukup

Jo, super a teď mi tady ještě spočítejte tu časovou úsporu. Učili jsme se to všichni tuším v šesté třídě základní školy a z hlavy to zvládne každý. Nezapomeňte ale odpočítat čas, než to diesel na těch 100 km/h rozjede a pak taky brždění. Kolik vteřin jste rozdílem mezi 90 km/h a 100 km/h na tom desetikilometrovém úseku ušetřil?

Michal Jaroš

Moderní diesel (Desiro), který tam jezdí, zvládne to zrychlení opravdu za chvilinku 🙂

Marian Kechlibar

Nemluvě o tom, že se začínají vyskytovat i bateriové vlaky, zatím nesměle, ale za 5-10 let budou daleko častější.

koleyy

Nebudou. S bateriemi na dráze blbnul už Křížík a vidíte 100 let v tahu a žádná velká expanze. Ono se totiž musí naházet mnoho miliard do kanályu, než se pochopí, že dokud nebudou pořádné baterie, je to celé kravina. A za ty miliardy je to levnější zadrátovat.

Lukáš F.

Jo, no, a Němci ve 30. letech 20. století zkoušeli vodík v letecké dopravě a to je jasným důkazem, že to nebude fungovat ani v 21. století.

Marian Kechlibar

Myslím, že podceňujete politickou sílu „zelené vlny“ na západě. V některých německých městech sklízejí Zelení až 40 procent hlasů. A značně posílili i mimo Německo, čemuž odpovídají různé ty plány na Green New Deal.
Netvrdím, že to bude ekonomicky výhodné, ale vlaky na baterku budou, to se můžeme vsadit.

Ivan

Řekl bych, že „vlaky na baterky“, co nevyjedou do kopce a z kopce nezastaví, jsou už teď.

medical_examiner

Dokonce i zelené…

Zrzek

Výhoda je, že fyzikální zákony nejdou překroutit jak se to dělá a o co jde zeleným přesouváním peněz. Z ekologie za každou cenu dokážou udělat něco co je ve skutečnosti úplně neekologické.

Lukáš F.

Bateriové vlaky budou ekologičtější než dieselové. Baterie jsou sice těžké, ale většina materiálu, který padne na jejich výrobu, lze recyklovat.

David

Ne kecy, ale čísla rozhodují. Konkrétní čísla. Kolik sekund to tedy bude? A čemu to prospěje? Stihne se tím v Rumburku předchozí přípoj na Jedlovou?

medical_examiner

Co by se nestihnul, když se správně nastaví přestupy…
Ono se to ale nezdá, ale to je kousek tam, kousek támhle…

Vít Jůza

Pokud by tam zrovna byl důvod honit těch možná 10 vteřin, třeba aby to vycházelo nebo lépe vycházelo do nějakých systémových jízdních dob a taktů, tak by ta stovka (a třeba i více) jistě stála za úvahu. Ale jinak – jen tak z plezíru – těžko!

koleyy

Jezdí tam i řada rychlíků a kdyby bylo pár věcí jinak, jezdili by tam i lidi.
Ale dobře i za tu 90tku a hlavně, že se ta oranice opraví.

Turnovak

ETCS?

Peeetr

Nejspíš by se musela posunovat trať, ne? Minimálně o pár metrů, ale už to udělá administrativní peklo u stavebních úřadů a aktivistických odvolávačů na velmi mnoho let.

medical_examiner

Za které ale my nemůžeme…

Štěpán

„Mezi Rumburkem a Velkým Šenovem se připravují další investiční akce………peronizace ve stanici Šluknov“
To tam jako bude podchod? Na takovém nádraží, kde je provoz poměrně slabý?

F. K.

Ne, proč?

Štěpán

Když se píše o peronizaci, tak by mě zajimalo, jestli se Šluknov náhodou nehodlá stát dalším nádražím, kde je podchod zcela zbytečný a jen prodlužuje (a také zhoršuje) přístupovou cestu k vlakům. Peronizace = ostrovní nástupiště přístupná pouze mimoúrovňově.

Jerry

Proč by tam neměl být podchod?

Štěpán

Spíš by měla být otázka, proč by měl? Je takovy problém na nádraží s tak slabým provozem koleje přecházet? Proč chodit zbytečně po schodech dolů a pak zase nahoru? (jak v Třebíči nebo v Kunčicích pod Ondřejníkem, kde k výstavbě podchodů nebyl sebemenší důvod a přesto tam jsou)

Jan Sova

A není na to norma (stejně jako skoro na všechno) že od určité rychlosti se tam musí budovat podchody ??

Aleš

Přepis z interaktivní mapy SŽ: Předmětem stavby je vybudování vnějšího a jednostranného poloostrovního nástupiště, přístupného přes centrální přechod.

tecka

Podchod? Lávka vyžene cestující spolehlivěji, neb podchod má méně schodů než lávka.

Nádražàk

21 století dorazilo i na sever, no sláva.

XXXD

Řekl bych, že spíš jen 20. století. Do teď to tam odpovídalo století 19.

Krušky-Středohoří

Náhodou telefonní dráty byly sneseny už kolem roku 2000 😀

Marcel Štancl

Které století dorazí příští týden až přestanou jezdit rychlíky Praha – Viden a Budapest. Bude 0 nabídka i nulová poptávka?

noerf

Může mi prosím někdo vysvětlit, proč se na jedné trati dělá výměna kolejového svršku, kde se vysoutěží dodavatel (výluka trati) a zvlášť se pak budou dělat přejezdy, nástupiště ve Šluknově a změna zabezpečovacího zařízení (další výluky na trati). Když by se to mohlo dělat najednou.

Marcel Štancl

Když mi vysvětlíš proč stavbu vysoutěží Chládek Tintěra a /2 dělá Štrabak a za měsíc 2. polovinu Swietelský tak možná dospeješ k tomu na co se ptáš. Jinak jaká bude jízdní doba Sebnitz – Rumburk po realizaci?

Marcel Štancl

1/2 polovinu Štrabak

Krušky-Středohoří

Zeptejte se výše zmíněného Ing. Martina Kašpara, mj. předsedy jednoho nejmenovaného musejního spolku 🙂

Bram

Martin Kašpar už NENÍ předsedou jednoho nejmenovaného spolku. Je to kvůli střetu zájmů, na který neustále upozorňovali akorát nepřejícní šotouši. Ničemu to přitom nevadilo, protože ZMŽ a Správa železnic nemá nic společného.

Alibaba

SŽ a ZMŽ maj společný styk drah. 🙂

Bram

A to je asi tak vše. Ale ten jsem pochopitelně nezmiňoval:-).

Indian

Zpravidla za tím stojí dotační podmínky MD a SFDI. U oprav to nebude tak horké, ale ty podmínky u investic jsou tak omezující, že to generuje spousty kočkopsů.