Podcast: Koks si nestěžuje, že jede pozdě, ale s lidmi to má větší šťávu, říká Ladislav Antalec

Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan ŠantrůčekBáňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček

„Drážní předpisy jsou psány alibisty,“ domnívá se strojvedoucí a muž, na kterém stojí Slezský železniční spolek.

Zpět na článek
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DuDr.

Předpisy totiž tvoří čím dál více právníci než dopraváci.

Stepan

Kdyby to byli dobří právníci, tak by to bylo stručné, jasné, logické a funkční.

Ic540

Kdyby to byli právníci lidsky řečeno co rozeznají tramvaj od trolejbusy nikdy by to nenastalo. A vy by jste měl pravdu.
Zatím víc k tomu není potřeba dodat….

Jiří Kocurek

Vzhledem k tomu, že kolem Právnické fakulty jezdí obojí, jak trajfl, tak šalina, tak je docela dost právníků, kteří rozeznají i trolejbus od autobusu a to prosím i po deseti panácích.

Je však otázkou, zda takoví pracují u SŽ/ČD, jestli si vedení firmy náhodou nevybírá nýmandy bez rozumu, zato s tatínkem, co vyhlásí válku.

Martin Verner

Předpisy musejí tvořit právníci.
Když necháte předpis (v libovolném oboru) napsat odborníka z daného oboru, bude pro neznalého člověka – typického adresáta předpisu – nepoužitelný. Bude v něm chybět spousta věcí, které se „rozumějí samy sebou“, nebude reagovat na spoustu situací typu „a co když ne“… mluví se o tom jako o inženýrské slepotě.
Problém je v tom, že ten předpis potřebujete nechat napsat právníka, který má navíc znalosti o daném oboru, aspoň nějaké. A ovládá výrokovou logiku a český jazyk.
Hledejte takového.

Jiří Kocurek

Výroková logika se ale moc nenosí, obzvlášť v Dlážděné.

soumar

S těmi předpisy je to jasné. Pokud nebudeme odměňovat odvahu, jednoduchost a efektivitu, ale budeme tvrdě sankcionovat každý průser, vypěstujeme si generaci lidí se strachem cokoliv rozhodnout, kteří raději budou kupit zajištění na zajištění a bumážku na bumážku.

A to už se stalo.

Není potřeba změnit železnici, ale tuhle společnost. Osobně si myslím, že to nepůjde, mentalita tupých dodržovačů je příliš zakořeněna.
Typicky když jedu po rovné silnici za suchého dne, předjíždím téměř každé auto (není povoleno více než…). Naopak za deště a mlhy se stávám jedním z pomalejších řidičů (vždyť je povoleno až … ). Ale to odbíháme.

Jiří Kocurek

Sorry, ale železnice si to vypěstovala sama, uzavřená vůči vnějšímu světu. A už dávno před revolucí…

soumar

Nemyslím si. Podobně (ne)funguje Česká pošta a vůbec veškerá státní a polostátní infrastruktura, kde se nemyslí proaktivně, ale úředně.
Bude to běh na dlouhou trať, ale napřed musí přijít otřes.

Stepan

Česká pošta je něco ještě mnohem horšího. A největším problémem v ní nejsou předpisy, ale vedením organizované a kryté systematické podvádění veřejnosti – např. neexistující pokusy o doručení atd.

Jiří Kocurek

Opravdu za stav železnice neozodpovídají lidé na Správě, ale ten zbytek společnosti?
Tak to je opravdový vrchol drážního alibismu – hodit to na zbytek obyvatel ČR, kteří s tím mají společného leda tak to, že si koupí lístek na vlak.

cbv

s timto se da pouze souhlasit ….bohuzel podobna rakovina uz pronikla i do letectvi …

Vojtěch

Láďa Antalec chodil do stejné střední školy a na stejný obor, jen o třídu výš. Tehdy bych to do něj neřekl, že udělá něco tak velkého a úspěšného.

Vážně, klobouk dolů a přeji mnoho úspěchů 😉

Rostislav K.

Kolega Antalec má (nejen) s těmi předpisy naprostou pravdu. A nejde jen o předpisy, ale i bez nich se na naši železnici silně zahnízdilo „navlastnímpísečkování“ – před časem jsem na toto téma psal i jeden komentář – viz http://kolmix.cz/_komentare/kom_03.php
Bohužel dokud se železnice jako celek nenaučí fungovat jako opravdu jeden systém a táhnout za jeden provaz (skutečný konkurenční boj není mezi dopravci na železnici, ale mezi železnicí a silnicí), těžko ji potencionální zákazníci – a je jedno, zda cestující nebo přepravci nákladů – zařadní do čela svého žebříčku dopravních možností 🙁

Stepan

A nebylo by lepší, kdyby subjekty působící na železnici táhly za jeden provaz s ostatními, kdo působí v dopravě, aby celá doprava fungovala jako jeden systém? Železnice jako svět sám pro sebe a proti všem – to není dobrý koncept.

Pezos

Neblázněte! Podívejte na šotoušky, pro které je autobus třídní nepřítel.

Rostislav K.

To je samozřejmě pravda, ale napřed se to musí naučit železnice sama a pak je teprve možné se plnohodnotně „zintegrovat“ s ostatními druhy dopravy (ale někde už to naštěstí alespoň v osobní dopravě zvládly kraje v rámci svých IDS).
Tedy to, o čem pášete, určitě ANO, ale je to až další level 😉

c.david

A jinak mi to ještě nedá vyjádřit se k těm předpisům. Pan Antalec má pravdu. Někdo by si někdy měl dát tu práci, a sečíst, kolik stran (nebo spíš stovek, tísíců stran) musí dneska strojvedoucí oficiálně znát. Je to prostě nad možnosti běžného člověka. A do toho Dobrá správa dále vymýšlí, například (naštěstí dále nerozšiřovaná) návěst „blikající modrá“. Je to vůbec v reálných možnost člověka to znát a pamatovat si?

Leinad

Jak vlastně rozumně navěstit, když je na vjezdu rychlost pi, na odjezdu rychlost e, a co má při tom být na cesťáku mezi tím? 😀
Zaokrouhlit to dolů na něco co jde navěstit? 😀 (takže na vjezdu pi očekávej 2, na cesťáku očekávej 2, na odjezdu e)

Péťa

Jednoduše, na vjezdu „x“ a očekávej „y“ , na cestaku „y“ a očekávej „z“ a na odjezdu „z“ a volno/výstraha. Žádnou blikající modrou nepotřebujeme.

Tomáš Záruba

Aby tohle rozumně fungovalo, musela by se zkracovat zábrzdná vzdálenost podle aktuálně dovolené rychlosti.

c.david

Velmi sympatický týpek 🙂 A jinak jsem absolvoval i pár jejich akcí a musím říci že velký klobouk dolů. Vše perfektně zorganizované do posledního detailu, milý personál, každý přesně ví, co má dělat, občerstvení… děkuji! A takový Vlakfest by se tady možná mohl jít něco přiučit 😉 Tam jsem zatím vždy měl zkušenost spíš s trošku chaosem, byť snaha se jim taky nedá upřít.

František Plášek

Akorát není pravda, že „koks si nestěžuje“…stěžuje..tedy ne přímo, ale jeho majitel/speditér/příjemce (doplňte co chcete)….a někdy hodně fest…. 😉

Matty

Je to první podcast který jsem poslouchal a jsem nadšený! Děkuji.

Jan

V prvním odstavci zřejmě nebyla myšlena Dolní Morávka, ale Malá Morávka

Jan Sůra

Jasně,díky:)

Honza

Škoda, že k mínusům není možné vložit komentář s odůvodněním. Tohle fakt nechápu, za co ty mínusy.

Jan Sůra

Pro některé jedince je udělení mínusu formou terapie:-)

IGCT

I technické normy jsou psány alibisty.

ABC

co teprve silniční zákon….

Jiří Kocurek

Nebo ten přestupkový, nebo trestní který požaduje prokázat zavinění. Takhle to banda vylízanců nemůže svalit na bezdomovce, že neměl cigára a tak ho ukopali – kdyby je měl, tak se mu nic nestalo.

Jiří Kocurek

PS: Ironie. A je jen dobře, že obhajoba není součástí obžaloby a obžaloba není důkazem viny.

hank

Jenže úplně stejný přístup se někteří pokoušejí uplatnit v mezinárodním právu, aktuálně ve sporu Rusko vs. Ukrajina, a myslí to úplně vážně.

(Omlouvám se za OT, ale tuto nahrávku nešlo nevyužít…)

Graylag

Tady bych si dovolil odporovat, že silně záleží na tom jaká norma. Dobře psané normy jsou naopak prakticky na úrovni příručky, která člověka vede krok za krokem.

Ale to je jako se smlouvami. Můžu mít (třeba s bankou) smlouvu tvořenou mnoha stránkami hustě psaného textu plného právnických pojmů, nebo můžu mít smlouvu na pár stran psanou normálním (až neformálním) jazykem. Hodnota je přitom v obou případech stejná.

Gwann

Smlouvy jsou třeba když se strany nehodlají řídit tím, co si strany dohodli. Někdy se chová jako prase banka ale většinou to je klient. Který se pak obvykle dost divi, co vše se mu přihodí.

Graylag

Ano, a pointa je? Jsou u nás banky, které vás nechají podepsat hustý „telefonní seznam“ a jsou banky, které vás nechají podepsat pár stran lidsky psaného textu. Ani jedna z těch bank co vím nemá s klienty nějaké zvláštní problémy.

Chtěl jsem tím spíše poukázat na to, že dokument s nějakou právní vahou může být napsaný nechutně a alibisticky, nebo prakticky a lidsky. A týká se to smluv, norem i předpisů.

Gwann

Podívejte se co všeobecných podmínek. Tam je obvykle ten zbytek.

Jinak i banánky musí nechávat podepisovat haldy papíru nebo to dávat do všeobecných podmínek….ze stejných pohnutek jako jsou jakékoliv jiné přepisy u nás tak složité…spousta ochcavacu co akorát vymysli jak s čím vydrbat. A pak kvůli těmto pár procentům vykuku trpí všichni. Naštěstí banky s vykuky obvykle dost vybehnou

Brumla

@Gwann banky s vykuky vyběhnou, protože jsou ještě větší vykukové. To je celé.

blue

Protože jiní alibisté se neustále snaží ve všem kličkovat a podvádět.

hank

Jak která.

MildaIV

Otázka je, jestli je správně že železniční předpisy dělá SŽ. Přece jenom je SŽ systémově podjatá.

Premek

Kdo by je tedy měl dělat ?

Leinad

Silniční předpisy nedělá ŘSD. Ani si RSD nemůže vydefinovat vlastní návěsti atd.
Osobně bych byl pro to, aby předpisy tvořil někdo celkově, třeba UIC.

Stepan

Tak zrovna návěsti jsou už dnes zčásti předepsané Dopravním řádem drah. Nebylo by nelogické, kdyby DŘD ve větší míře nahradil dopravní předpisy provozovatelů.