Dopravci Železnice

Ostravské důlní vlečky ožívají osobní dopravou, poprvé vlaky zastaví u zoo

Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček
Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček
Pravidelné výletní jízdy mohou ukázat možnost jiného využití hornických tratí.

Desítky kilometrů železničních tratí na Ostravsku používané pouze nákladními vlaky ožijí přes léto i osobními vlaky. Slezský železniční spolek se dohodl s majitelem tratí PKP Cargo International (dříve AWT a OKD Doprava) a Moravskoslezským krajem na zavedení poznávacích Báňských spěšných vlaků po Ostravsko-karvinském černouhelném revíru.

„Chceme vlečkám i kvůli útlumu těžby uhlí vdechnout nový život. Častou vedou místy, kam se lidé běžně nedostanou, navíc mohou výrazně zlepšit dostupnost některých turistických atrakcí,“ řekl Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. V minulosti podobné zvláštní vlaky po těchto tratích jezdily, nikdy ale v takovém rozsahu, jako spolek plánuje na letošek.

Od soboty 12.6.  budou vlaky jezdit každý víkend až do září. Půjde o okružní poznávací jízdy po tratích, které dříve sloužily ke svozu uhlí. Díky útlumu černouhelného hornictví však pozbývají tyto vlečky postupně na významu a byly by pravděpodobně určeny k pozvolnému zániku. I proto vzniká v Ostravě plán na jejich možné využití pro osobní dopravu.

Provozní nástupiště u ZOO

Jedním z takových příkladů může být vlečka v blízkosti ostravské zoologické zahrady. PKP Cargo International zde v místě bývalého seřaďovacího nádraží postaví provizorní nástupiště, lidé tak budou kousek od hlavního vchodu do jedné z hlavních ostravských atrakcí. K otevření této zastávky by mělo dojít 3. července. K tomuto datu dojde ke spuštění nové trasy k ZOO ze Svinova.

Vlaky budou vyjíždět každou sobotu na zhruba dvouhodinovou jízdu z nádraží Ostrava střed, v neděli z Havířova. V každém vlaku bude přítomen erudovaný průvodce, který po celou dobu jízdy bude podávat výklad o tom, co zajímavého lze za okny spatřit a co zde bylo ještě v nedávné i dávné minulosti k vidění. Vlaky projedou ostravskou i karvinskou část revíru. První víkend bude vypraveno celkem osm vlaků.

Součástí jízd bude i fotozastávka u vodní jámy Žofie, kde vlaky zastaví, cestujícím bude umožněno vystoupit a pořídit si zajímavé fotografie osobního vlaku pod majestátem těžní věže, která se zde tyčí od roku 1931. V budoucnu je v plánu obsluha i dalších zajímavostí po trase. Například Dolu Michal v Michálkovicích nebo Dinoparku v Doubravě. Jednou z variant je i Důl Lazy, se kterým se počítá jako s novou průmyslovou zónou.

Kompletní informace jsou na stránkách Slezského železničního spolku.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AdamK

Bravo! Tu w Polsce linie pokopalniane zostawić złomiarzom, zlikwidować, zaorać lub po długim namyśle przerobić na ścieżki rowerowe. A jest to świetny punkt wyjściowy dla linii turystycznych, czy połączeń małych miejscowości czy wsi (wręcz idealne dla motoraczków 810). To jest też kawał historii kolejnictwa na Ślaskiej ziemi. Oprócz możliwości przewozów osób takie linie mogą łączyć strefy przemysłowe (powstałe na terenach pokopalnianych) zwiększając transport towarów ale też ułatwiając przewóz osób tam pracujących.

robert

Fantastické! Už jsme si s manželem rezervovali místo. Díky za tip. 🙂

Petr

Proč je můj poslední příspěvek čekající na schválení? Hodnocení práce autora je nepřípustné?

Petr

Druhý pokus: „Od soboty budou vlaky jezdit…“, vzhledem k datu publikování článku to působí, že vlaky budou jezdit už od soboty 5.6., ale ve skutečnosti budou jezdit až od 12.6., jak se dočteme na stránkách spolku. Ještěže autor čte diskuze pod svými články, tam u včerejšího článku https: //zdopravy.cz/ustecky-kraj-objednal-vlaky-na-kozi-drahu-chce-prvni-vlaky-uz-na-podzim-83084/ jeden z diskutujících přidal odkaz na https: //slezskyzeleznicnispolek.cz/udalosti/testovaci-udalost/ a hle, dnes tu z toho máme samostatný článek 🙂 Nicméně mi přijde velmi zajímavý způsob práce, kdy autor některé celé věty kopíruje z originálního článku. (např. věty s „erudovaným průvodcem“ či s „majestátem těžní věže“) Jelikož jsem včera četl originál, tak mě… Číst vice »

Petr

Tentokrát to prošlo. Že by předtím vadily ty webové odkazy? Teď jsem jen oddělil mezerou https: od zbytku odkazu a funguje to.

Petr

To je divné, protože vše odesílám ze stejného počítače připojeného stejnou pevnou linkou, ze kterého čtu server zdopravy.cz už docela dlouho. Navíc jsem před odesláním příspěvku čekajícího na schválení odeslal jiný příspěvek ve stejné diskuzi a ten bez problémů prošel. Nicméně díky za vysvětlení.

Petr Šimral

Měl jste tam dva funkční webové odkazy. Taky jsem se takto nachytal 🙂

Petr

V tom případě byste to měl uvádět jako citace. To víte, jako bývalý akademik jsem na náznaky plagiátorství poněkud vnímavější…

Avlaky

Ceník jsem nikde nenašel

medical_examiner

Asi TR10… 😀

stanik

A je dobře, že se i na Moravě zkouší to co v Lužických horách už funguje několik roků. Tipy na rodinné výlety s nástupem prázdnin .nejen v Severních Čechách ale i Severní Moravě. A v podstatě to nezatíží rodinný rozpočet.

Graylag

Slezsku 😀 Po Moravě byste toho po důlních vlečkách moc nenajezdil, respektive moc by vás to nebavilo.
(a ano, je to nepodstatná technikálie, ale já musel 😀 )

Bagoun

Na Moravě nic jako není? A co třeba úzkorozchodná trať v Zastávce u Brna, která se tam má napojit na nádraží, bylo to i na ČT a to o problematiku ani nezajímám. (Já musel, asi nějaký dotčený chachar.)

Graylag

Pravda, byť trochu pochybuji, že do Zastávky u Brna budou vlaky o kterých je článek zajíždět.
Ale technicky a doslovně vzato máte pravdu, dostal jste mě 😀

Petr

Tak pozor. Tváříte se, jako by kolem Ostravy bylo jen Slezsko. Půlka Ostravy je na Moravě a třeba takový důl Staříč a vlečka k němu vedoucí taky. Hranicí mezi Moravou a Slezskem je řeka Ostravice, levý břeh Morava, pravý břeh Slezsko. Ten spolek má v názvu Slezsko, protože sídlí v Těrlicku, což je ve Slezsku. Ale ty jízdy, které pořádá, povedou bezpochyby nejen Slezskem, ale taky Moravou.

Kom

trochu upřesním, tu hranici tvoří řeky Odra a Osrravice, jinak máte pravdu cca. půlka Ostravy je na Moravě

Graylag

Nijak tak se netvářím, jen si uvědomuji, že většina (dnes existujících) důlních drah je právě ve Slezku. Ty kousky co na Moravě jsou jsou opravdu jen krátké kousky, po kterých můžete jezdit tak maximálně tam a zpátky. Zrovna Staříč je celkem dobrý příklad, protože sice i se svou vlečkou je na Moravě – jenže vlečka vede do a je přístupná výhradně ze Slezska. Ale Staříč bych z toho vynechal, protože tam tyhle vlaky asi jezdit nebudou. Pokud se budu držet tratí o kterých se v článku mluví, je na Moravě „důlní vlečka“ pouze kousek ze stanice O-střed na most, což… Číst vice »

Petr

V pohodě, díky za rozšiřující komentář. S přístupem na Staříč naprosto souhlasím (z pravého břehu Ostravice přes most, tedy ze Slezska). Já jen, aby Morava nebyla opomenuta, což mám pocit, že se v Moravskoslezském kraji trochu děje, protože Slezané se vždycky ozvou, zato Moravané z MS kraje jako by se smířili s termínem „Moravskoslezsko“, což já tedy nemůžu, právě proto, že jsou Morava a Slezsko, ale žádné Moravskoslezsko 🙂

medical_examiner

No…a nakonec to bude Opavský kraj, okres Ostrava…

medical_examiner

To nevadí, já to za 20 let vyřeším pouze 2 paragrafy…
Akorát že jeden bude v Ústavě 8.listopadu a druhý v trestním zákoníku. 😀 😀 😀

Permonik

Co funguje v lužických horách? Rád bych asi vyzkoušel.

realista

Přesně to mě napadlo také – a dokonce nevím v Lužických horách ani o žádných vlečkách (navíc tvořících nějakou síť), které by takovou nabídku jako na Ostravsku vůbec mohly poskytnout.

Pavel Q

Pominu-li rekreační využití, byla bydráha schopná nabídnou zajímavou jízdní dobu z Petřvaldu a Michálkovic do centra Ostravy, využitelné pro každodenní dojíždení? Dejme tomu při zastávkách Ova-Střed(Karolina), Hranečník, Zoo, Michálovice (Důl Michal), Petřvald sever, (a od Žofie jako vlakotramvaj do Orlové 🙂 )

dopravak

Podle mě by linka Svinov – Orlová byla opravdu zajímavá i pro denní dojíždění. Okolí je hustě osídlené, do ZOO se jezdí hodně i ve všední dny a vlaky se poperou s kočárky mnohem lépe, než trolejbusy. Problém bych viděl trošku v kvalitě trati. ty vyhlídkové vlaky tam jezdí opravdu krokem a netuším, kolik by stálo udržovat na trati nějakou rozumnou rychlost. Na druhou stranu i kdyby se jezdilo ze středu 50km/h, tak to bude z Michálkovic do Poruby asi suverénně nejrychlejší spojení. Vyřešilo by se tím i parkování u ZOO a ušetřilo tím i poměrně dost průjezdů aut centrem,… Číst vice »

PetrD

+ pro místně neznalé – by měla Orlová jako největší město bez železnice, konečně (znovu po XX letech) vlakové spojení.

Petr Šimral

V Orlové samozřejmě byla železnice vždy a dokonce i je 🙂

PetrD

Myslel jsem tu železnici, po které jezdí a zastavují osobní vlaky 😉

Jenki

Tedy nechci vám nějak zvlášť brát iluze, ale bez výrazných přeložek je Báňská dráha z hlediska přepravy osob k ničemu. Je to dáno především jejím trasováním, které je přizpůsobeno morfologii terénu a rozmístění důlních děl. Osídlené oblasti tato trať míjí. Byl to jeden z hlavních důvodů vybudování elektrických úzkorozchodných drah v této oblasti. Ano, ZOO je atraktivní cíl, ale obávám se, že po horolezeckém výstupu od Josefovy Jámy k bráně do ZOO s kočárkem a dětmi se příště pojede opět trolejbusem, nebo spíše autem. A pokud jde o napojení Orlové tak trasa přes Důl Heřmanice a Rychvald by byla výrazně… Číst vice »

Marek Janík

Ty prasátka s bmx vypadají vždycky srandovně 😀

Radim

Jo no 😀

Pavel Skládaný

Holt spěšný vlak :-).

Hřebíček

Ten článek máte zase poskládaný tak, že neznalého čtenáře mate. Hlavně ta vsuvka o vlacích do ZOO a hned následně informace, že vlaky budou jezdit z Ostravy střed a Havířova. To jsou ale myšleny báňské vlaky, nikoliv vlaky do ZOO. Linka do ZOO má být vedena z Ostravy-Svinova.

Hřebíček

A ještě byste si mohli doplnit popisky fotkám. První dvě jsou pořízeny ve vlečkové stanici ÚZK na pozadí s bývalým dolem Barbora, tudy se letos jezdit nemá. Jen ta poslední fotka je u dolu Žofie v Orlové, kde budou fotozastávky.

JanO

Tohle bych taky potřeboval rozklíčovat – bude zvlášť linka k ZOO a zvlášť Báňské vlaky? Protože než Báňský vlak udělá to kolečko, tak by bylo možné aspoň 2x zajet k ZOO.

Hřebíček

O lince do ZOO se toho asi moc neví, ale podle všeho by měla jezdit separátně (Svinov – hlavní – Stodolní – Zárubek – Josefova Jáma), bez ohledu na báňské vlaky. Vlaky do ZOO mají vyjet 3.7.2021. Báňské vlaky vyjedou už 12.6.2021.
Otázkou je, jestli i báňské vlaky budou zastavovat na zastávce ZOO, protože leží na stejné trase.

Kalanis

Využití hornických drah osobkou? Žádná novinka. Vyšlo včera. https://ct24.ceskatelevize.cz/specialy/30-let-zpet/3318336-30-let-zpet-tam-kam-vlaky-nejedou
Tak šup-šup, na tratě do Orlové!

Jirka

Tak ty Báňské spěšné vlaky už taky nějaký ten rok jezdí. Teď je novinka, že to bude každý týden a bude také zavedena pravidelná linka ze Svinova do ZOO