Podcast: Koks si nestěžuje, že jede pozdě, ale s lidmi to má větší šťávu, říká Ladislav Antalec

Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan ŠantrůčekBáňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček

„Drážní předpisy jsou psány alibisty,“ domnívá se strojvedoucí a muž, na kterém stojí Slezský železniční spolek.

Hostem prvního podcastu letošních prázdnin je strojvedoucí Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. O jeho chod se stará se svými rodiči a spolek funguje právě díky jeho velkému nadšení. Profesně vyrostl u ČD, v roce 2015 však založil Slezský železniční spolek a dnes jezdí v jeho režii například turistické vlaky do Malé Morávky, zážitkové spoje po důlních vlečkách Ostravska a Karvinska i do ostravské ZOO.

Od malička chtěl být strojvedoucím. Je přesvědčený, že vlaky v lidech vzbuzují pozitivní emoce. Že má dnes vlastní vlaky, o které mají cestující zájem, je jeho splněným snem. „Na Moravě a ve Slezsku si pomáháme. To mi zavolá v pátek v deset večer strojmistrová z vedlejší štreky, Ty, Ládíku, prosím tě, shořel mi motorák, potřebuju zachránit. Seženu kluka, ten vezme mašinu a švihá s ní tam. Pak zase já zavolám SOS, že potřebuji help. Držíme pohromadě a funguje to,“ říká v novém díle podcastu Ladislav Antalec.

Ladislav Antalec. Foto: Ondřej Kubala

Ladislav Antalec. Foto: Ondřej Kubala

Je přesvědčený, že má smysl investovat do oprav železničních tratí i kvůli sezonnímu provozu rekreačních vlaků. „Kde je život, tam jsou prachy,“ dodává s tím, že právě za výletními vlaky jezdí stovky turistů, kteří v okolních obcích nechají hodně peněz a jinak by do takového regionu vůbec nezavítali.

V novém díle podcastu však nehovoříme jen o opravě lokomotiv, železniční nostalgii, ale také o drážních předpisech, jejichž konstrukce je podle Ladislava Antalce alibistická a jejich nedokonalost podle něj stojí i za některými nehodami. „Dnešní předpis není konstruovaný tak, aby dal zaměstnanci v provozu jednoduchý návod, jak má postupovat. Ba naopak, předpis je dělaný, aby se, až se zaměstnanci něco nepovede, sjel celý autobus vyšetřovatelů, kteří se budou hňahňat v jednotlivých kapitolách, které si mnohdy odporují, aby v tom toho člověka vykoupali a aby se vyvinil systém,“ říká z pozice strojvedoucího.

Jak úspěšné jsou vlaky, které vozí turisty Ostravsko-karvinským uhelným revírem? Našli si cestující vlaky do Ostravské ZOO, které spolek provozuje? Jak argumentovala Správa železnic, když nechtěla zpočátku povolit provoz výletních vlaků na trati Bruntál-Malá Morávka a jak se to nakonec podařilo vyřešit, že mohly vyjet? Odkud má spolek lokomotivy? Jak financuje svoje aktivity? Jak se dostala lokomotiva přezdívaná rosnička z válcoven plechu ve Frýdku-Místku do rukou spolku a na trať do Malé Morávky, kde ji letos potkáte? A na kolik vyšla její oprava?

Podcast s Ladislavem Antalcem si poslechněte zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Ladislav Antalec Slezský železniční spolek
44 komentářů