Dopravci Železnice

Po nepovedené první soutěži hledá Správa železnic opět projektanty na první úsek vysokorychlostní trati

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar

Měsíc po zrušení prvního pokusu vypsala Správa železnic opět tendr na zpracování dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) první vysokorychlostní trati v České republice v úseku Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí).

Vyplývá to z oznámení na profilu zadavatele. Původní soutěž Správa železnic zrušila poté, co jako zadavatel nejprve slibovala prodloužení termínu, k němu ale nedošlo. Do soutěže se tak přihlásil jen Sudop Praha. Příjem nabídek je do 15. června.

Správa železnic zrušení soutěže vysvětlila tím, že přišlo hodně žádostí o vysvětlení a námitek podaných proti zadávacím podmínkám krátce před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Podle Správy železnic koncepce zadávacího řízení postavená na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement nebyla ze strany dodavatelů správně pochopena.

První dílčí úsek vysokorychlostní trati (VRT) Praha – Brno, který se dostal do této fáze přípravy, začíná v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Odhadovaná cena zakázky zůstala na 240 milionech korunách.

Součástí tendru je také zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA). Správa železnic si také vyhradila právo opčního plnění, do kterého zahrnula kroky potřebné k získání kladného stanoviska EIA a územního rozhodnutí. Případné využití těchto kroků závisí na úspěšném dokončení procesu aktualizace Zásad územního rozvoje hlavního města Prahy, o kterou již Správa železnic pro VRT Polabí požádala.

Zakázka je založena na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která při výběru dodavatele staví do popředí zejména kvalitu plnění, a ne pouze nejnižší nabízenou cenu. V opakovaném zadávacím řízení Správa železnic reflektuje dotazy a námitky z předchozího zadávacího řízení, a to zejména s důrazem na co nejlepší vysvětlení těchto netradičních a nových aspektů veřejné zakázky. Pro vyhodnocení nabídek se mimo jiné vzhledem k současné situaci a omezením počítá s využitím moderních komunikačních technologií.

Předpokládaný termín splnění hlavní části veřejné zakázky je stanoven na 14 měsíců od účinnosti smlouvy o dílo uzavřené s vybraným dodavatelem. K veřejné zakázce proběhla již vloni v září předběžná tržní konzultace, které se zúčastnili zástupci 11 projekčních společností z Česka, Německa a Francie.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johny

A budou na to vubec peníze ? Už teď je všem jasné, že investice do dopravy se budou zmenšovat a bude se hodně pečlivě zvažovat co vůbec opravit, co kde zredukovat a kam nasměřovat investice, aby se jezdilo ne jen na železnici, ale i silnici… Neví někdo jestli VRT tratě jsou vůbec priorita ?

Georg

Máte pravdu, VRT už není priorita, nově je prioritou elektrifikace trati Kralupy-Kladno napájecí kolejnicí 600V =.

sladlu

Lepe se ptat nez postavit spatne

Nemohu dohlad inforaci zda budou vlaky jezdit vlevo ci pravo. Bude se stavet dle SNCF TGV a ty jezdi vlevo?

Martin

Myslim, ze prevzeti norem asi neni uplne 100%, v CR je dle legislativy provoz vpravo. Vlaky budou sjizdet i na klasicke trate, takze by nebylo moc vhodne mit opet kombinovany provoz…

milan

Slovinské Železnice bude ještě další problém pod vedením hnutí ANO 2011, nově přejmenované na DĚKUJEME. Hezké deštivé odpoledne v COVID 19. Jak se zaměstnanci řízení provozu těšíte na výplatu za měsíc duben? Těšíte se na proplacené svátky?? Musím Vás zklamat. Byli jste dobří, když zaměstnavatel potřeboval , aby jste vykonávali své profese a zároveň porušovali zákoník práce a dopravní předpisy!! Chodili jste do práce směnu za směnou a pak byli dlouhodobě doma v panelácích,domcích a hlavně jste nikam nemohli. Přesto zaměstnavatel sliboval, že peníze nejsou problém…. Je to velký problém!! Všichni zaměstnanci provozu nebudou mít proplacené svátky za měsíc duben… Číst vice »

Georg

A co my tady s tím?

milan

Dokreslení situace.

Poutník99

Ano, už je líp

Přemek

Celé je to nesmysl. Kdo to asi z čí kapsy zaplatí? Kdo to asi bude používat? Kdo bude platit obrovské provozní náklady včetně ochrany a úfdržby infrastruktury? Je to tunel na veřené finance ve snaze oslabit stát ve prospěch globálních korporací, které ale na to brzy nebudou mít také.

Alibaba

Proč je to nesmysl?
Zaplatí to daňoví poplatníci prostřednictvím státu.
Používat to budou lidi, co s tím budou cestovat.
Ochrana (Co si pod tím představujete?) a údržba se bude platit z provozních peněz, které by se měly primárně vydělat na ošupným.
Jaké globální korporace myslíte? A proč by na to neměli mít, když to platit nebudou a bude se to platit z tunelu do veřejných peněz?

Martin

Obrovske provozni naklady? Vzdyt jsou mensi nez u silnicni site?

Georg

Hehe, je to jeden z mála úseků „VRT“, který se v ČR postaví. Jestli vás to rozrušuje, tak tomu říkejte „zkapacitnění východního výjezdu z uzlu Praha“ a máte problém vyřešen.

Tomas

Úžasné, připravuje se méně potřebná trať kamsi na východ, zatímco do bohatého Bavorska, se kterým bychom potřebovali rozjet pořádnou hospodářskou spolupráci, se zatím jen plánuje. Do Mnichova jsme měli mít VRT už dávno a začít vozit německé peníze do Prahy. Až pak se mohou řešit podružnosti typu Vídeň s oklikou přes Brno.

Luděk S.

Nestěžujte si, budete mít úžasnou jednokolejku, kde se vlak bude řítit AŽ 115 km/h. Do Mnichova to dáte za krásné 4 h a kousek. To je paráda, ne?

Georg

A možná by nebylo od věci Tomášovi poradit, že nemá pičovat jen tady, ale taky na ausverkehr.de…

Haha

Takhle to ale chce hlavně Bundesministerium, aby se vlak trefil do jedině volné trasy u Mnichova – jinak by museli překopat uzly a s tím návazné tratě Schwandorf, Regensburg, Landshut a zvýšit kapacitu uzlu Mnichov… a to se moc nechce.

Luděk S.

Ano, to je naše oblíbená historka.

Haha

Vy jste teď i na Bundesministeriu v Berlíně? Nebo si BEG v SP vymýšlí? 🙂

Jiří Kocurek

Což o to, nákladnímu vlaku těch 100 km/h dostačuje. Kdyby to zajel z Prahy do Mnichova za 4 hodiny, tak by to bylo super, ani 6 hodin by asi nevadilo.
A jinak teda podle Tomase by Sain Gobain asi měl přestěhovat sklárny z Hořovic do Prahy. Dělají skla pro Ferrari, BMW, Porsche… Aby ty peníze z obchodu šly přímo přes Prahu a ne do zbytku republiky.

Georg

Dost falešné dilema – stavby se nijak nevylučují a do Bavorska je příprava o krok dál (u některé stavby možná i o dva) než tady…

Nevím, jestli jste z Prahy, ale touhle „tratí kamsi na východ“ je spojeno hlavní město s většinou republiky…

Přemek

Na východě jsou zdroje a při rozumných obostranně výhodných a vyvážených dohodách prakticky neyčerpatelné v nejbližších sto letech. Ty ale nepotřebují nesmysl VRT, ale něco jako nákladní monorail s lineárním el. pohonem. Je doba lokalizace ekonomik, jen děti u vesel to ještě nepochopily, že se rychle mezinárodně nebude moc cestovat.

Jiří Kocurek

Takže úplně nová trať je nesmysl, zatímco úplně nová trať se zcela odlišnou technologií je správně? Běžte do manéže.

Pavel P.

Jedním z cílů VRT je převedení dálkové dopravy ze stávajících koridorů, což by mělo uvolnit koridory pro nákladní dopravu. Zavedení nové technologie (maglev, monorail) nemá smysl, obzvláště pro nákladní dopravu, jelikož klasická železnice je stále nejlepší způsob pozemní dopravy z hlediska spotřeby energie na tunu a kilometr.

Standa

Jen malá,zato dost podstatná poznámka-úsek od hranic do Schwandorfu je pro němce pouze regionální trať,navíc ji pronajímají,takže do ní těžko budou investovat.Tím chci říct,že je pro ně naprosto bezvýznamná a deklarace Bavoři-Češi jsou k smíchu.Jasno musí udělat Berlín,tam se rozhodne,je li ta trať významná či ne.A navíc bude využívaná hlavně pro náklady,osobní doprava je jen doplněk této trasy.
Svaz dopravců se nechal slyšet,že tu trať potřebují,že již dnes by mohli vozit 29 párů vlaků.Ale nevozí,protože není trať.A trať nebude ,protože se nevozí náklady.Až bude těch 29 párů,tak to němci hodně rychle postaví.

Kalanis

Opakuju po několikáté: Dodělat na čáru 2 koleje s dráty a počkat na mezinárodní ostudu.

Alibaba

A tu budeme mít my Češi (že jsme se nedohodly) nebo Němci (že nestavějí nedohodnuté)?

XXXD

No úplně bych zase takhle nesnižoval relace typu Praha – Brno a podobně ale to, jak vypadá dnešní spojení Praha – Mnichov a i výhled do budoucna na toto spojení je opravdu k breku. Rozhodně souhlasím s tím, že oproti ostatním relacím je tato značně nedoceněná.

Slosor

Nejsem si jistý, že Bavoři nějak extra stojí a spojení kamsi na východ do chudobných Čech.

Haha

Bavoři, nebo minimálně Oberpfalz, o něj stojí dost. Jenže o Bavorsko ani Mnichov primárně nejde, že.

Martin

To ale nemusi nutne byt na Mnichov, ale napr. na Norimberg,… Ovsem Bavorsko s tim asi problem nema, problem ma zrejme spolkova vlada, ktera tuto trasu nepovazuje za nejakou prioritu…

Oldřich Sládek

Vážený pane, o problému nejdřív něco zjistěte a nastudujte současný stav přípravy tratě přes Domažlice , než budete , podobně jako Luděk S. , za kašpara typu Petr r…. 🙂

Roman Svačina

Možná bych začal řešit VRT Bohumín-statni hranice. Protože jestli budou Poláci stavět VRT tak rychle jako dálnice… Za „chvilku“ jsou na hranicích.

https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,jest-porozumienie-z-czechami-bedzie-linia-kolejowa-katowice-ostrawa,wia5-2-1187.html

Alibaba

Vždyť v tom článku je, že to řeší CPK (-státní investiční společnost) a SŽ(DC). Takže se dá o nějaké koordinaci. Na hranice to je pár kilometrů…
Ano, bylo by vhodné už se rozhodnout, aby se město Bohumín mohlo rozvíjet,
https://zdopravy.cz/dokument-proc-je-tras-rychlovlaku-v-bohumine-v-peti-trasach-34114/

Slosor

Souhlasím, že by se mělo pohnout, ale nikdy jsem nepochopil nářky nad nemožností rozvoje. Jak konkrétně to brání Bohumínu v rozvoji? A o jaký konkrétní rozvoj se jedná? Tatáž debata se vede u obchvatu Karviné, přitom obě města se vylidňují. V Karviné navíc obchvat v celé délce kopíruje řeku, nebo železnici.

Alibaba

Tak v Bohumíně, respektive za ním (V Dolní Lutini) směrem Polsko je 5 variant vedení VRT, což pro rozvoj nějaké další zástavby není vhodné, a moc místa na další rozvoj v téhle lokalitě není. Bylo by určitě jasnější, kdyby VRT měla vymezený jeden koridor, ani jedna strana (obec a SŽ) by se nemusela pak už dohadovat a mohli by stavět.

Luděk S.

A to bylo špatně, že se přihlásil jen SUDOP Praha? Vždyť stejně vyhraje. To je snad jasný, ne? Tak jaképak zpackané.

Petr Šl.

Proč tedy nevyhrál, když je to tak jasné? Mělo se soutěžit ve velikosti uraženého ega – to by byl vítěz předem zajištěný

Luděk S.

Protože jsme takoví trotli, že tu soutěž neumíme ani pořádně zfixlovat.

ene bene

Vážená redakce, z kontextu diskuze mi vyplývá, že původně bylo v nadpisu použito trefné slovo „zpackaný“ a mrzí mne, že na nátlak čtenářů, kteří neradi pojmenovávají věci pravými jmény, bylo nahrazeno méně trefným eufemismem. A nyní mne omluvte, musím na onu místnost.

provokatér

A klidně už tam zůstaňte natrvalo, normálním lidem venku chybět nebudete.

ene bene

A to si říkáte provokatér? Jéje, do této chvíle 11 lidí, co nerozumí legraci…

Dominik

Kdybych chtěl číst bulvár, koupím si Blesk, myslím si, že není nutno mít bulvární titulek.
A nepovedený taky správně pojmenovává podstatu věci, jen holt není útočný.

Vladimír Bílý

To jste dosti na omylu. Mnoho čtenářů očekává od odborně zaměřeného serveru především technické informace a na zbytek si udělají názor sami. Bulvární titulky pak silně ubírají na důvěryhodnosti takových informací jakož i celého serveru.

Přemek

Změna svédčí že zpětná vazba funguje. Palec nahoru.

Ondrys

Vážená redakce, ten silně bulvární titulek mi k Vám a k článku vůbec nesedí. To opravdu nešlo použít misto „zpackané“ třeba „nepovedené“?

Palecek.M

„Nová doba, host vyhazuje vrchního“ 😀

Filip

Host rozhoduje kde utratí peníze 🙂

Jiří Kocurek

Do chvíle, než je utratí v nesprávném podniku. To pak vylezou odboráři, jak si to host mohl dovolit, odejít jinam.

Ondrys

Tak Vám moc děkuji, pane Sůro.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO