Doprava ve městě Tramvaje

Po Plzni budou jezdit tramvaje z Plzně. Dražší než město čekalo

Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart Artic pro Tampere. Foto: Škoda Transportation
Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart Artic pro Tampere. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation získala další velkou zakázku na tramvaje. Po kolejích ve jejím domovském městě bude jezdit až 22 obousměrných velkokapacitních tramvají z místní strojírny. Do více než miliardové soutěže Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP)  se přihlásila nakonec jen Škoda Transportation.  Za tramvaje městská firma zaplatí více, než čekala.

Vítězství Škody vyplývá z profilu zadavatele PMDP, na konec soutěže jako první upozornil server Plzeňské tramvaje.  Po nedávném vítězství v Ostravě jde o další velkou zakázku Škody na dodávku tramvají pro český trh.

Smlouva zatím není podepsaná, na profilu zadavatele je jen oznámení o výběru nejvhodnější nabídky. Do prvního říjnového týdne běží lhůta na odvolání. Za jedno vozidlo chce Škoda Transporation 55 milionů korun bez DPH, celkem tedy 1,21 miliardy korun. PMDP přitom původně počítal s hodnotou kontraktu ve výši 1,1 miliardy korun.

Není jasné, o jaké vozidlo půjde, pravděpodobně o podobný model z řady ForCity Smart, s kterým uspěla firma například v Ostravě nebo nedávno také v Manheimu. Jde o koncept vyvinutý firmou Transtech z Finska, kterou Škoda koupila.

Podle zadávací dokumentace se PMDP zavazují k odběru nejméně dvou tramvají, dalších dvacet pak dopravní podnik nemusí odebrat. První dvě má vítěz dodat do dvou let od podpisu smlouvy, další až do roku 2023.

Nové tramvaje mají být například vybaveny kamerou či automatickými sčítači cestujících, mají být 28 – 33 metrů dlouhé a nízkopodlažní. Musí se do nich vejít nejméně 200 cestujících při obsazení jedním kočárkem, z toho 46 jich má sedět. 

Soutěžící měli vzít rovněž na vědomí, že servis bude mít na starosti společnost Bammer Trade patřící nyní pod PPF, současného majitele Škody Transportation. 

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Děčíňan

Bóže, nechápu názory některých lidí zde. To vás opravňuje štve to, že česká značka, s českou výrobou má takové úspěchy??¿????????????????
Jste vy vůbec patrioti?????? To chcete, aby tu jezdily cizí výrobky????? Nechápu vás.

a8n

Až ty úspěchy nebudou stát o 15-20 milionů/kus víc než srovnatelné výrobky konkurence (která v této soutěži vůbec nebyla, asi ji bylo jasné, že v domovském městě Jediného správného výrobce s tak silnými pákami na místní politiky nemá prostě šanci), nebudu s tím mít problém..

Děčíňan

Je zcela zřejmé, že je jen dobře, když v domovském měště budou jezdit právě tramvaje z tohoto města. Bylo by to totiž snad nenormální, kdyby tu jezdily tramvaje nějaké jiné značky.
Rád vidím jak u nás, tak ve světě české výrobky, a sám také český trh všemožně podporuji jejich nákupem.

Petr.R

správně a nevím proč se zde řeší cena, copak v plzni lidi chodí na meníčko za 75kč nebo mají od města zdarma svoz odpadu mhd zdarma atd? Musí si všichni uvědomit, že pracující škodovky bydlí v drahým městě, tak jim taky dají cenu.

Děčíňan

Ano pane Petře, máte úplnou pravdu, lidé tu řeší nesmysly. Já já mám jen obyčejnou radost, když se daří české firmě, jako jsou, Tatra, Škoda, či Avia.
Rád kupuji české výrobky, sám třeba jezdím Škodou Yeti.

X 1

Potkali se u K….. .

Petr.R

chceš objednat ty stěrače? Díval jsem se do obchodu kde nakupujeme a tam jsou aerotwiny o 167kč levnější než v tym tvojim baumaxu. Kdo asi nakupuje, tak asi má množstevní slevu, někdy to je sleva i 75%.

X 1

Potkali se u Kravína.
🙂

Petr.R

Joo, je tam pěkný plácek a dáváme tam z kámošama sraz s našema mazlíkama, vůně spálených gum a nebe nad hlavou, prostě nejsme gaučáci. A je tam novej asfalt do valmezu, tak jen samosvor a sportovní podvozek

Asdf

Vy jste dvojka. Jistě je normální mít radost z úspěchu domácí firmy, nicméně za předpokladu, že ten úspěch je oprávněný a ne za situace, kdy je projevem klientelismu.

Asdf

Mimochodem bude se jednat zřejmě finské tramvaje. Je tak docela pravděpodobné, že většina bude vyrábět ve Finsku a v Plzni se jen zkompletují. Proto možná i ta vyšší cena. Každopádně český výrobek to tak úplně nebude…

Petr

Objednávka na 2ks + opce na 20 ks je v lepším případě ekonomický nesmysl, v horším pak pořádná lumpárna. Znamená to totiž že buď 1) město zaplatí vývoj typu až 11x, protože dodavatel ho rozpočte na dva kusy, takže nabídne cenu prototypu, zatímco DP koupí třeba sérii 22 ks, pro které mohl dostat mnohem lepší cenu. Nebo 2) předem vybraný dodavatel dostane neoficiální cestou informaci, že se bude odebráno všech 22 vozů, podle toho si udělá kalkulaci a přidá tučnou marži, a stejně bude levnější než konkurence s cenou za prototyp. A kdyby náhodou to nějaký cizí kazisvět nabídl taky… Číst vice »

Asdf

Mno, myslím, že vaše verze už zavání ujetou konspirační teorií.
Škoda jistě nenabídne tramvaj, kterou už nemá vyvinutou. Nevidím totiž žádný důvod, proč by zrovna pro Plzeň měla vyvíjet nějakou novou tramvaj. Maximálně jí dají nový design čela.
Viděl bych to spíš na verzi, že se nejdřív odzkouší ty dva kusy, jak vyhovují a pak se případně dokoupí zbytek. Otázka ovšem je, jestli by nějaké případné jiné tramvaje vůbec byly od někoho jiného než Škody.

Jákob

Tak pan Kellner to rozjel ve velkém stylu. Nové tramvaje do každého města s tramvajovýma kolejema. :-))

MichalR

V Plzni je spíš nasnadě věc, že servis vozidel MHD jim provádí externí firma provázená se Škodou, tudíž bude (logicky) provádět i servis nově dodaných vozidel, což mimo jiné obnáší, že jim výrobce musí dodat kompletní dokumentaci vozidel, odhalit jim jak to celé funguje a dodat potřebné vybavení. To asi nikdo z ostatních výrobců nechce.

Eskimo Joe

No jasně, zatímco v případě servisu prováděného přímo dopravním podnikem by ta dokumentace byla v bezpečí jak ve švýcarské bance, zatímco škodováčtí agenti by se marně snažili zjistit, jakým způsobem funguje třeba měnič ABB, brzdy Knorr nebo dveře Bode 😀

Kubrt

Jen poznámka k popisku obrázku – Artic, nikoliv Arctic.

Eskimo Joe

Odběr 2 až 22 tramvají? Že neprotestoval Alstom (nebo nějaký podobný „favorit“).

Kubrt

Spíš bychom se měli ptát, jestli tenhle přístup je větší škoda pro Alstom, nebo pro obyvatele (třeba té) Plzně – tedy vyjma těch, co jim tenjedinýsprávnýuchazeč z nějakého důvodu vyhovuje.

Eskimo Joe

Jaký přístup, to že si zadavatel nechá zadní dvířka pro případné vycouvání z takové zakázky, pokud by se ukázalo, že jsou první dva kusy šmejdy? Jak s tím souvisí Vaše frustrace z jediného správného uchazeče, který musí počítat s případným částečným plněním stejně jako kdokoliv jiný?

Kubrt

Moje frustrace z jedinéhosprávnéhouchazeče pramení ze současné situace v Ostravě, kdy budoucí tramvaj od Škody se od nyní dodávaného Stadleru liší o +6 % v délce a o +78 % v ceně.

Eskimo Joe

Dodavatel ale vzešel ze soutěže, nikoliv politického zadání, ne? Soutěž taktéž nikdo nezrušil, tedy zdá se, že odběratel přesně toto chce. Proč si tedy vybíjet frustraci na dodavateli, když má máslo na hlavě odběratel?

Kubrt

Šmarjá, konečně jste mi otevřel oči, lidé ze Škodovky jsou obětí kompotu, už je mi to všechno jasný.

Eskimo Joe

To je zjevné od Vašeho prvního příspěvku k tomuto tématu. Zkuste si zaléčit nervy třeba tím kompotem 🙂

X 1

Nebo se poď zhul..t. 🙂

Petr.R

Nevím, ale tady chodí většinou lidi, co nesmí pít ani alkohol. Už jsem to psal víckrát, že v dopravě sranda a ironie se nevedou.

Asdf

Mno, oni ty vaše komentáře nevyznívají ani srandovně, ani ironicky. To se pak nedivte 😉