Doprava ve městě Tramvaje

Po Plzni budou jezdit tramvaje z Plzně. Dražší než město čekalo

Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart Artic pro Tampere. Foto: Škoda Transportation
Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart Artic pro Tampere. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation získala další velkou zakázku na tramvaje. Po kolejích ve jejím domovském městě bude jezdit až 22 obousměrných velkokapacitních tramvají z místní strojírny. Do více než miliardové soutěže Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP)  se přihlásila nakonec jen Škoda Transportation.  Za tramvaje městská firma zaplatí více, než čekala.

Vítězství Škody vyplývá z profilu zadavatele PMDP, na konec soutěže jako první upozornil server Plzeňské tramvaje.  Po nedávném vítězství v Ostravě jde o další velkou zakázku Škody na dodávku tramvají pro český trh.

Smlouva zatím není podepsaná, na profilu zadavatele je jen oznámení o výběru nejvhodnější nabídky. Do prvního říjnového týdne běží lhůta na odvolání. Za jedno vozidlo chce Škoda Transporation 55 milionů korun bez DPH, celkem tedy 1,21 miliardy korun. PMDP přitom původně počítal s hodnotou kontraktu ve výši 1,1 miliardy korun.

Není jasné, o jaké vozidlo půjde, pravděpodobně o podobný model z řady ForCity Smart, s kterým uspěla firma například v Ostravě nebo nedávno také v Manheimu. Jde o koncept vyvinutý firmou Transtech z Finska, kterou Škoda koupila.

Podle zadávací dokumentace se PMDP zavazují k odběru nejméně dvou tramvají, dalších dvacet pak dopravní podnik nemusí odebrat. První dvě má vítěz dodat do dvou let od podpisu smlouvy, další až do roku 2023.

Nové tramvaje mají být například vybaveny kamerou či automatickými sčítači cestujících, mají být 28 – 33 metrů dlouhé a nízkopodlažní. Musí se do nich vejít nejméně 200 cestujících při obsazení jedním kočárkem, z toho 46 jich má sedět. 

Soutěžící měli vzít rovněž na vědomí, že servis bude mít na starosti společnost Bammer Trade patřící nyní pod PPF, současného majitele Škody Transportation. 

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Bóže, nechápu názory některých lidí zde. To vás opravňuje štve to, že česká značka, s českou výrobou má takové úspěchy??¿????????????????
    Jste vy vůbec patrioti?????? To chcete, aby tu jezdily cizí výrobky????? Nechápu vás.

    • Až ty úspěchy nebudou stát o 15-20 milionů/kus víc než srovnatelné výrobky konkurence (která v této soutěži vůbec nebyla, asi ji bylo jasné, že v domovském městě Jediného správného výrobce s tak silnými pákami na místní politiky nemá prostě šanci), nebudu s tím mít problém..

  • Je zcela zřejmé, že je jen dobře, když v domovském měště budou jezdit právě tramvaje z tohoto města. Bylo by to totiž snad nenormální, kdyby tu jezdily tramvaje nějaké jiné značky.
    Rád vidím jak u nás, tak ve světě české výrobky, a sám také český trh všemožně podporuji jejich nákupem.

    • správně a nevím proč se zde řeší cena, copak v plzni lidi chodí na meníčko za 75kč nebo mají od města zdarma svoz odpadu mhd zdarma atd? Musí si všichni uvědomit, že pracující škodovky bydlí v drahým městě, tak jim taky dají cenu.

      • Ano pane Petře, máte úplnou pravdu, lidé tu řeší nesmysly. Já já mám jen obyčejnou radost, když se daří české firmě, jako jsou, Tatra, Škoda, či Avia.
        Rád kupuji české výrobky, sám třeba jezdím Škodou Yeti.

          • chceš objednat ty stěrače? Díval jsem se do obchodu kde nakupujeme a tam jsou aerotwiny o 167kč levnější než v tym tvojim baumaxu. Kdo asi nakupuje, tak asi má množstevní slevu, někdy to je sleva i 75%.

              • Joo, je tam pěkný plácek a dáváme tam z kámošama sraz s našema mazlíkama, vůně spálených gum a nebe nad hlavou, prostě nejsme gaučáci. A je tam novej asfalt do valmezu, tak jen samosvor a sportovní podvozek

        • Vy jste dvojka. Jistě je normální mít radost z úspěchu domácí firmy, nicméně za předpokladu, že ten úspěch je oprávněný a ne za situace, kdy je projevem klientelismu.

        • Mimochodem bude se jednat zřejmě finské tramvaje. Je tak docela pravděpodobné, že většina bude vyrábět ve Finsku a v Plzni se jen zkompletují. Proto možná i ta vyšší cena. Každopádně český výrobek to tak úplně nebude…

  • Objednávka na 2ks + opce na 20 ks je v lepším případě ekonomický nesmysl, v horším pak pořádná lumpárna. Znamená to totiž že buď 1) město zaplatí vývoj typu až 11x, protože dodavatel ho rozpočte na dva kusy, takže nabídne cenu prototypu, zatímco DP koupí třeba sérii 22 ks, pro které mohl dostat mnohem lepší cenu. Nebo 2) předem vybraný dodavatel dostane neoficiální cestou informaci, že se bude odebráno všech 22 vozů, podle toho si udělá kalkulaci a přidá tučnou marži, a stejně bude levnější než konkurence s cenou za prototyp. A kdyby náhodou to nějaký cizí kazisvět nabídl taky cenu za sérii 22 vozů s tím, že to riskne, tak si DP schválně objedná jen 2 vozy a kazisvětovi tak pustí hezky žilou, aby si to příště rozmyslel.

    Takže zbývá jen otázka, jestli se v tomto případě jedná o neschopnost nebo o nekalou soutěž. Jako občana Plzně mě to nebetyčně štve, jakkoliv se na nové tramvaje těším.

    • Mno, myslím, že vaše verze už zavání ujetou konspirační teorií.
      Škoda jistě nenabídne tramvaj, kterou už nemá vyvinutou. Nevidím totiž žádný důvod, proč by zrovna pro Plzeň měla vyvíjet nějakou novou tramvaj. Maximálně jí dají nový design čela.
      Viděl bych to spíš na verzi, že se nejdřív odzkouší ty dva kusy, jak vyhovují a pak se případně dokoupí zbytek. Otázka ovšem je, jestli by nějaké případné jiné tramvaje vůbec byly od někoho jiného než Škody.

  • V Plzni je spíš nasnadě věc, že servis vozidel MHD jim provádí externí firma provázená se Škodou, tudíž bude (logicky) provádět i servis nově dodaných vozidel, což mimo jiné obnáší, že jim výrobce musí dodat kompletní dokumentaci vozidel, odhalit jim jak to celé funguje a dodat potřebné vybavení. To asi nikdo z ostatních výrobců nechce.

    • No jasně, zatímco v případě servisu prováděného přímo dopravním podnikem by ta dokumentace byla v bezpečí jak ve švýcarské bance, zatímco škodováčtí agenti by se marně snažili zjistit, jakým způsobem funguje třeba měnič ABB, brzdy Knorr nebo dveře Bode 😀

    • Spíš bychom se měli ptát, jestli tenhle přístup je větší škoda pro Alstom, nebo pro obyvatele (třeba té) Plzně – tedy vyjma těch, co jim tenjedinýsprávnýuchazeč z nějakého důvodu vyhovuje.

      • Jaký přístup, to že si zadavatel nechá zadní dvířka pro případné vycouvání z takové zakázky, pokud by se ukázalo, že jsou první dva kusy šmejdy? Jak s tím souvisí Vaše frustrace z jediného správného uchazeče, který musí počítat s případným částečným plněním stejně jako kdokoliv jiný?

        • Moje frustrace z jedinéhosprávnéhouchazeče pramení ze současné situace v Ostravě, kdy budoucí tramvaj od Škody se od nyní dodávaného Stadleru liší o +6 % v délce a o +78 % v ceně.

          • Dodavatel ale vzešel ze soutěže, nikoliv politického zadání, ne? Soutěž taktéž nikdo nezrušil, tedy zdá se, že odběratel přesně toto chce. Proč si tedy vybíjet frustraci na dodavateli, když má máslo na hlavě odběratel?

Newsletter

Partneři


Výběr editora