Ostrava nakoupí finské tramvaje od Škody Transportation, zaplatí téměř dvě miliardy

Tramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda TransportationTramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda Transportation

Dopravní podnik Ostrava dokončil po roce výběr dodavatele velkokapacitních tramvají. V soutěži na dodávku 40 vozidel pro 200 cestujících zvítězila

Dopravní podnik Ostrava dokončil po roce výběr dodavatele velkokapacitních tramvají. V soutěži na dodávku 40 vozidel pro 200 cestujících zvítězila Škoda Transportation, vítězná cena činí přes 1,9 miliardy korun. V tendru byli celkem čtyři účastníci, vedle Škody ještě Stadler, CAF a Inekon

Nové tramvaje ForCity Smart by měly moravskoslezskou metropoli začít brázdit na podzim roku 2020, půjde o jejich vůbec první nasazení v tuzemsku. Typová rodina FocCity Smart vychází z konceptu vyvinutého finskou firmou Transtech, kterou Škoda ovládla v roce 2015. Kde se budou tramvaje vyrábět, Škoda neuvedla. Podrobnosti chce sdělit až po podpisu smlouvy.

„Vnímám toto rozhodnutí jako další ze zásadních kroků k naplnění naší strategické vize stát se nejmodernějším dopravním podnikem v České republice. Připočteme-li k novým tramvajím ze Škodovky ty, které zavádíme do provozu teď od společnosti Stadler, budeme mít v Ostravě kolem roku 2021 pravděpodobně vůbec nejmladší tramvajový vozový park v zemi,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Vizualizace tramvaje ForCity Smart pro Ostravu. Pramen: DPO

Vizualizace tramvaje ForCity Smart pro Ostravu.
Pramen: DPO

Všechny tramvaje budou klimatizované a nízkopodlažní, budou rovněž vybaveny wifi, porty USB, protivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy. Ostrava jimi chce nahradit spřažené soupravy. Server Československý dopravák si přitom všímá zajímavé věci. Tramvaje ForCity Smart jsou dlouhé 26,5 metru, ačkoliv podmínky soutěže připouštěly až 32 metrů. Jedno vozidlo vyjde zhruba na 48 milionů korun. Objednané tramvaje od Stadleru Tango NF2 vyšly na 30 milionů za jeden kus, jsou přitom dlouhé téměř 25 metrů. Za necelé dva metry délky navíc tak DPO zaplatí Škodě o téměř 20 milionů korun více za jeden vlak.

Škoda byla nakonec v soutěži jediná, nabídky ostatních uchazečů byly vyřazeny. DPO zatím nezveřejnil zprávu zadavatele, aby bylo jasné, z jakých důvodů.

Škoda Transportation se Smarty nedávno uspěla i v Německu, kde získala dosud vůbec největší tramvajovou zakázku. Pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který zajišťuje dopravu v regionu kolem měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, dodá 80 tramvají. Součástí kontraktu je rovněž opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota základní dodávky bude dosahovat téměř 7 miliard korun. Tramvaje pro Německo se mají vyrábět v České republice i Finsku.

Tagy DPO ForCity Smart ostrava Škoda Transportation tramvaje
17 komentářů