Doprava ve městě Tramvaje Železniční průmysl

Ostrava nakoupí finské tramvaje od Škody Transportation, zaplatí téměř dvě miliardy

Tramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda Transportation
Tramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda Transportation

Dopravní podnik Ostrava dokončil po roce výběr dodavatele velkokapacitních tramvají. V soutěži na dodávku 40 vozidel pro 200 cestujících zvítězila Škoda Transportation, vítězná cena činí přes 1,9 miliardy korun. V tendru byli celkem čtyři účastníci, vedle Škody ještě Stadler, CAF a Inekon

Nové tramvaje ForCity Smart by měly moravskoslezskou metropoli začít brázdit na podzim roku 2020, půjde o jejich vůbec první nasazení v tuzemsku. Typová rodina FocCity Smart vychází z konceptu vyvinutého finskou firmou Transtech, kterou Škoda ovládla v roce 2015. Kde se budou tramvaje vyrábět, Škoda neuvedla. Podrobnosti chce sdělit až po podpisu smlouvy.

„Vnímám toto rozhodnutí jako další ze zásadních kroků k naplnění naší strategické vize stát se nejmodernějším dopravním podnikem v České republice. Připočteme-li k novým tramvajím ze Škodovky ty, které zavádíme do provozu teď od společnosti Stadler, budeme mít v Ostravě kolem roku 2021 pravděpodobně vůbec nejmladší tramvajový vozový park v zemi,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Vizualizace tramvaje ForCity Smart pro Ostravu. Pramen: DPO
Vizualizace tramvaje ForCity Smart pro Ostravu.
Pramen: DPO

Všechny tramvaje budou klimatizované a nízkopodlažní, budou rovněž vybaveny wifi, porty USB, protivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy. Ostrava jimi chce nahradit spřažené soupravy. Server Československý dopravák si přitom všímá zajímavé věci. Tramvaje ForCity Smart jsou dlouhé 26,5 metru, ačkoliv podmínky soutěže připouštěly až 32 metrů. Jedno vozidlo vyjde zhruba na 48 milionů korun. Objednané tramvaje od Stadleru Tango NF2 vyšly na 30 milionů za jeden kus, jsou přitom dlouhé téměř 25 metrů. Za necelé dva metry délky navíc tak DPO zaplatí Škodě o téměř 20 milionů korun více za jeden vlak.

Škoda byla nakonec v soutěži jediná, nabídky ostatních uchazečů byly vyřazeny. DPO zatím nezveřejnil zprávu zadavatele, aby bylo jasné, z jakých důvodů.

Škoda Transportation se Smarty nedávno uspěla i v Německu, kde získala dosud vůbec největší tramvajovou zakázku. Pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který zajišťuje dopravu v regionu kolem měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, dodá 80 tramvají. Součástí kontraktu je rovněž opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota základní dodávky bude dosahovat téměř 7 miliard korun. Tramvaje pro Německo se mají vyrábět v České republice i Finsku.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vyhlásit to necelý měsíc před volbami je docela odvážné. Nebo jsou si jisti, že si to nikdo z opozice nebude chtít s PPF rozházet?

    • Bohužel to tady v ostravě mají pod palcem lidi, kteří nejsou výsledkama voleb ovlivnění a przní to tady už hezkou řádku let. To není jen DPO, to je i regionální doprava, cyklostezky i silnice. Hodně se staví a utrácejí evropské peníze, ale že ty stavby a nákupy jsou nekoncepční, nepromyšlené, nedotažené do konce a mnohdy i obtěžující, to už nikoho nezajímá. O kvalitě nemluvě.

  • Klasika, jako vždy poslední dobou – jeden průser za druhým… už nemá cenu ani ty ostravské „odborníky“ na dopravu komentovat, protože by člověk musel mluvit sprostě 🙁 Oni to prostě neumí… Od začátku do konce…

  • Stadler – dvou článková, 25 metrů, 188 míst; cena : 28 mil. Kč
    Škoda – dvou článková, 26,5 metrů, 200 míst; cena: 48 mil. Kč

    Hmmm, tady mi to nějak nesedí. Za 12 míst navíc připlatit 20 mil. Kč, to je opravdu výhodné. Tohle snad nemůžou podepsat, to nejde nijak ospravedlnit. Hlavně že chtěli velkokapacitní. Tady se ředitel určitě nebude chovat a nakládat s penězi s péčí řádného hospodáře.

  • Pár postřehů :
    – finská je na tom tak akorát konstrukce, výroba má být v ČR
    – skutečně je to dvoučlánek, v podstatě první dva články z projektu Tampere a na tom připláclé zadní čelo
    – zda je to 100% hnané se zatím nepodařilo vypátrat
    – na ÚOHS to není, protože není zpráva zadavatele, tj. vyloučení uchazeči neví, proti čemu se mají odvolat. Až zpráva bude, čekám, že bude i odvolání, a dost možná od více uchazečů (tipuju 2 ze 3)
    – vysoká cena je dána tím, že zůstal jeden uchazeč, a pak následovala elektronická aukce ve stylu „dám cenu jakou chci a vyhrál jsem“
    – jak velký rozdíl v ceně udělá elektronická aukce, kde je účastníků víc, je krásně vidět na předchozí zakázce, kde se „porvali“ Stadler a Ško… ehm pardon Pragoimex maskovaný KOSem 🙂
    – jsem moc zvědav, jak bude DPO nahrazovat dvojčata 40ks vozů 25m a 40ks vozů délky 26,5m z hlediska kapacity.

  • Já nemůžu najít kolika článkové ty tramvaje budou, mně ty rozměry nevychází

    • někde je tabulka rozdělená na články, ale mně to nevycházelo ani motorovově-dva motory na podvozek, uvidíme jak vyrobí prototyp, vždyt oni nevědí jak to bude vypadat a škoda jim to řekne, až po podpisu.

  • U Štádlera se ten typicky „azbukový“ design dal čekat, ale po dnešku si myslím, že to je nějaké specifické ostravské zadání.

    • Alstom nebo Caf dělají čelo na přání zadavatele už leta.
      Vesměs se na tom podílí nějaká místní nebo blízká tech. univerzita nebo místní dyzajnéři.
      A ostatní výrobci, pokud chtějí uspět, tož se musí přizpůsobit.

  • Nerozumím větě „DPO zatím nezveřejnil zprávu zadavatele, aby bylo jasné, z jakých důvodů.“ Zadavatelem není DPO? Nebo má být obsahem sdělení, že DPO zatím nezveřejnil zprávu DPO?

    • To je odborný termín Písemná zpráva zadavatele podle zákona o veřejných zakázkách. Ale jednoduše řečeno je to tak,jak píšete

    • „zpráva zadavatele“ je terminus technicus z oblasti veřejných zakázek, něco jako výroční zpráva nebo účetní závěrka

  • V odkazu na Československý dopravák se píše, že ostatní uchazeči byli formálně vyloučeni. Zajímalo by mě za co.

    Pak určitě stojí za povšimnutí, jak větší počet uchazečů snižuje cenu vozidel. Pro srovnání jenom o něco větší 15T pro Prahu objednaná před vice než 10ti lety, navíc v obrovské sérii 250ks, stála kolem 70M/kus.

    Takže bych se rád zeptal všech škodafans. není přece jenom tohle lepší podpora domácího průmyslu? Donutit Škodovku něco pořádně vyvinout a pak nabízet dale?

    • Obávám se, že budeme muset počkat na písemnou zprávu zadavatele. Nicméně, na ÚOHS to není, takže asi tam ty důvody byly. Každopádně to budeme dál sledovat.

  • Tak tedy 50 melounů, není někde chyba v ceně nebo v tych metrech

Newsletter

Partneři


Výběr editora