Po místní dráze v tuzemsku projede vůbec první vlak
Soupravu bude tvořit unikátní saunový vůz (předělaný hytlák), Balm a lehátkový vůz. Vlak bude v Hevlíně do pondělí
Českou železnici čeká v sobotu 17. dubna téměř historický okamžik: po místní dráze projede vůbec první vlak. Postará se o to podnikatel a dobrodruh Albert Fikáček se svou firmou Gepard Express, jejíž nezvyklá souprava dojede po obecní lokálce do Hevlína. Deníku Zdopravy.cz to řekl Jan Šatava, jehož firma Railway Capital je provozovatelem hevlínské dráhy.
Vlak v čele s lokomotivou řady 730, kterou zapůjčí Moravská železniční, by měl dorazit do Hevlína v sobotu večer. Soupravu bude ještě tvořit unikátní saunový vůz (předělaný hytlák), Balm a lehátkový vůz. Vlak bude v Hevlíně do pondělí. Jde o soukromou akci, nicméně během neděle by měly být jízdy i pro občany Hevlína.
Obecní dráha Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín byla nově zařazena do kategorie místní dráha loni v listopadu. Rozhodl tak Drážní úřad (DÚ) na popud obce Hevlín, která je od loňského února majitelem sedmikilometrové lokálky. Obec zastupoval u DÚ právě Šatava, kterému se loni v dubnu podařilo získat status místní dráhy i pro soukromou trať Čejč – Uhřice. Ta byla první místní dráhou v zemi, po ní nový status získala také původně celostátní trať Malešice – Žižkov v Praze a kratičký úsek v šumavském Novém Údolí.
Hevlín trať koupil loni v únoru od Správy železnic za 2,2 milionu korun. Starosta Antonín Pichanič tehdy potvrdil, že obec plánuje spolupráci právě s dopravcem Railway Capital. Hevlínská trať má sloužit turistickým účelům. V budově nádraží v Hevlíně má vzniknout regionální muzeum, měly by zde být připomínky i na železniční minulost.
Místní dráha
Novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha v roce 2017. U místní dráhy je jednodušší především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.