Dopravci Infrastruktura Železnice

Po letech plánů začnou dopravci platit ošlapné, SŽDC ho spustí za rok

Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)  zavede povinnost pro osobní dopravce platit za zastavování v železničních stanicích. SŽDC tak chce získat peníze na opravy nádraží a jejich údržbu.

Takzvané ošlapné, tedy cena za přístup cestujících k dráze bude vyhlášena v Prohlášení o dráze pro rok 2019/2020,“ potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

O ošlapném se na české železnici mluví několik let, s nápadem přišly ještě v minulosti České dráhy, když spadala nádraží pod ně. Na SŽDC už panuje shoda na tom, že poplatek bude zaveden.

Podle zdrojů Zdopravy.cz SŽDC ročně počítá s příjmem zhruba 133 milionů korun. Při počtu zhruba 9500 pravidelných vlaků denně na české železnici vychází průměrná cena na 38 korun.

Dosud ale není jasné, jak se poplatek bude počítat. Jednou z verzí je výpočet podle vzorce, který zahrne vedle důležitosti stanice například i počet vozů nebo cestujících.

Druhý model by byl podobný jako v Německu, kde se zohledňuje jen velikost a důležitost stanice; zda je například umístěná na koridoru nebo jde o vesnické nádraží. Platba je pak stejná na nádraží pro vlak s 15 vozy nebo motorový vůz.

„S ohledem na legislativní podmínky je třeba cenu vyhlásit s ročním předstihem, proto není možné ji vyhlásit s platností již od roku 2019. Výše poplatku se momentálně kalkuluje a bude včas zveřejněna,“ řekla Šubová.

Podle Českých drah, které budou platit nejvíce, jde o opatření, se kterým budou počítat. „Pro nás to bude uznatelný náklad, který budou platit objednatelé, podobně jako například poplatek za dopravní cestu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. V celkovém objemu 13 miliard korun, které platí kraje a ministerstvo dopravy za provoz vlaků, by mělo jít o relativně malou částku.

Vehře je zpoplatnění i dalších nádražních služeb, mluví se především o staničním hlášení. Na něj jsou náklady ještě vyšší. Rozhodnutí o jeho zavedení dosud nepadlo.

54 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Stálo by za úvahu nasadit naopak vysoké ošlapné za zastávky na koridorech, které brzdí dálkovou a ještě důležitější nákladní dopravu. Aby kraje byly motivované půlku zastávek projet a tahle nesmyslná zastávková vrstva osobáčků se zrušila. V zahraničí se to dělá podobně… mezi Pasovem a Plattlingem se staví regionálkou jen 2x a i dál k Regensburgu se toho dost projede.

    Případně, když tam dál kraje budou všude stavět, na těch polních zastávkách mezi např. Pardubicemi a Chocní, aby je to finančně postihlo a motivovalo zrušit provoz na nejslabších lokálkách. Aby se konečně začala železnice chovat trochu tržně.

  • A čo tak zaviesť poplatok aj za to, že vysvietia na tabuľu vlak, ktorý má prísť alebo rovno poplatok za to, že bude vôbec uverejnený v CP…
    Niektoré nápady sú fakt geniálne…

  • Řešením by možná bylo, kdyby se cestující při výstupu z vlaku zuli a nádraží přeběhli v ponožkách…

  • Kdy začne SŽDC platit dopravcům za zničené tlumiče z těch jejich tratí a za poškrábaný lak skříní vozidel od větví😀?

    • To, že se nekací tolik, jak by bylo potřeba si vyříďte s ekology, kteří kolikrát dělali různé průtahy.

    • hlavně by mě zajímalo, kolik SŽDC platí svým zákazníkům – dopravcům za to, když jejich zařízení způsobí dopravcům komplikace, zrušení spojů, odliv cestujících, pokles tržeb atd.? Kolik zaplatila SŽDC za tu nepovedenou akcičku ve Vršovicích?

  • Bude doba, kdy si kraje vybudují zastávky a tam budou stavět krajský vlaky, kdo chce moc nemá nic, neboť tohle vyhlásit spolu kolik mají odstupné je nehoráznost první třídy.

  • Dráha je provozována ve veřejném zájmu a je ve vlastnictví státu, proto by dle mého názoru přístup k ní být zpoplatněn neměl. Dopravci si platí trasu, využívání nádraží cestujícími by mělo být jako součást tohoto poplatku. Pokud bude chtít dopravce pro cestující vlastní čekárnu, už nyní za ni platí nájem. Veřejné prostory by měly být přístupné ale všem dopravcům jako součást poplatku za ŽDC.

    Naopak souhlasím se zpoplatněním hlášení, alespoň tedy ve stanicích, kde jsou tabule. Zveřejnění na tabuli zdarma, vyhlášení vlaku za příplatek (a ve velkém rozsahu za ještě další příplatek, ale to už je nyní). Hlášení ubude a budou se hlásit skutečně důležité věci.

    • „Hlášení ubude a budou se hlásit skutečně důležité věci.“
      Toto platí tak pro Prahu hl. n. + možná pak pár dalších stanic (Brno hl. n.).
      Ne pro kteroukoliv další.

      Plus samozřejmě možnost, že všichni si za to hlášení tak jako tak zaplatí = objemu ohlášených informací neubude (ve prospěch „skutečně důležitých věcí“, které tedy nyní hlášeny nejsou – ?).

      U kterékoliv další probíhá hlášení tak jako tak „jednou za čas“ + (tak jako tak je spouštěno systémem či obsluhou, který/která provádí i jiné úkony, tzn. mezní náklad na zajištění hlášení z hlediska tohoto systému či obsluhy je prakticky či zcela nulový).

  • Obávám se, že tato změna může znamenat likvidaci některých zastávek. Objednatelé budou určitě chtít šetřit peníze a ošlapné pokud možno neplatit.

    • Pokud objednatel platí přes 100 Kč za km, tak ošlapné ve výši cca 1 Kč za zastávku někde v poli ten rozpočet nijak zvlášť nenaruší.

  • Tak třeba v Brně je tak hnusné nádraží (tak ošlapané), že by SŽDC měla platit dopravcům, že do takového hnusu vůbec jezdí.

  • Podle mě by nádraží měla vlastnit města a obce. Pěkně se o ně starat. Každé nádraží je defacto vstupní brána do města a město by to motivovalo si ho udržovat v co nejlepším stavu.

    • A za co ? Starosta len tak luskne prstami a fasada bude opravena. Upratovacka, ktora tam chodi umyvat podlahu to bude robit zadarmo za dobry pocit.

      Alebo ako by to bolo realnejsie. Hodilo by sa to na mesta, ale na udrzbu by ziadne peniaze naviac mesta nedostali. Takze zdvihnime miestne dane, aby sa mesto mohlo starat aj o stanicu.

      Nebolo by logickejsie, aby udrzbu v prvom rade platil ten, co tu stanicu vyuziva? A to su v tomto pripade cestujuci, ktori cestuju vlakom.

      • Tak třeba dopravní podniky povětšinu vlastní také města a musejí se starat o zastávky, atd…. SZDC ať spravuje koleje, drážní těleso, ale budovy bych opravdu nechal na obcích

    • Vycházet se musí realisticky z toho, co komu patří, případně, co kdo si chce pořídit. V rámci toho jistě mohou být obce smysluplnou variantou.

    • Proč ne, ale bude nutné definovat, co přesně to spadnutí drátů způsobilo: Jestli např.opravdu koroze nebo technické stáří, nebo za to mohl vítr, padající strom, námraza a meteo vliv…..A navíc, kdo o tom rozhodne a dá razítko+podpis jestli to nebylo např. 1/2 vítr a 1/2 koroze…..:))

    • A proč, když z cca 90 – 95% to není vinna SŽDC a je to vina strojvedoucích, často proto, že nerespektovali návěst pro elektrický provoz?

    • Ano, ale letadlo a loď za použití letiště a přístavu něco dostanou. Co dostanou vlaky ? V zimě i hodinu zpoždění, protože nemají lidi na odklízení. A nikdo za to nemůže.

  • Nějak se to osvětlení, vytápění a údržba budov zaplatit musí. Buď ze státního rozpočtu přímo, nebo přes objednávky veřejné dopravy nepřímo. Navíc je to i regulační nástroj pro případné lowcost dopravce, kteří si takto rozmyslí, jestli chtějí jezdit na „dražší“ nebo „levnější“ nádraží. Stejně jako v letecké dopravě. Chtějí liberalizaci, tak bohužel se vším všudy…

    • Evidentně půjde o haléře nebo koruny, tedy rozdíl zanedbatelný na to, aby dopravce uvažoval, že nepojede po koridoru, ale po paralelní lokálce. Btw. To už řeší poplatek za dopravní cestu..

      • On nemyslel jinou trasu, ale zda bude lowcost dopravce zastavovat na „hlavnim nadrazi“, nebo na mensim nadrazi ve stejne obci.

  • „Pro nás to bude uznatelný náklad, který budou platit objednatelé, podobně jako například poplatek za dopravní cestu“ – aneb z kapsičky do kapsičky. Dopracvům objednávaným z veřejných peněz to zaplatí objednatel, zatímco dopravci jedoucí „komerčně“ budou muset o to víc pustit žilou. Záměr, nebo náhoda?

    „mluví sepředevším o staničním hlášením. Na něj jsou náklady ještě vyšší.“
    Kromě upozornění na nesprávné skloňování dodám, že náklady jsou vyšší DLE ÚSTNÍHO VYJÁDŘENÍ představitele SŽDC. Také dodám, že u hlášení z principu značně platí tzv. princip utopených nákladů (hlášení tak jako tak již bylo příslušnými speakery nahráno; zařízení musí být udržováno v provozu tak jako tak, bez ohledu na počet ohlašovaných spojů) či úspor z rozsahu.

    Včetně nelogičností typu „spoj dopravce X přijel mírně opožděn na nádraží; na tento spoj zde již nad rámec času svého odjezdu čeká přípojný spoj dopravce Y a přípojný spoj dopravce Z; ohlášen však je jen přípojný spoj dopravce Y, protože dopravce Z neplatí za hlášení; cestující si mohou myslet, že spoj dopravce Z již ujel“ atd.

    • Jistě, ale nesmíte zapomenout na mzdové náklady obsluhy informačních systémů, provoz a údržbu HW a každoroční zapracování nového GVD včetně výlukových hlášení. To už se pohybujeme v řádech stovek mil. Kč.

      • Ta obsluha tam ovšem bude muset tak jako tak být, ať už se bude hlásit pro jednoho dopravce či pro tři dopravce (či jinak: ať už se bude hlásit pro 50 vlaků či pro 200 vlaků).

        Tedy jak jsem již psal – vysoké utopené náklady + vysoké fixní náklady.

  • Kdyby SŽDC pracovala jen trochu efektivněji, tak těch ubohých 133 milionů ušetří i tak a nebylo by potřeba vymýšlet nesmysly a dále zatěžovat rozpočty krajů, potažmo obcí.

      • Kulica: Třeba výpovědí? Nebuďte naivní. V téhle organizaci to prostě takhle funguje a nic to nezmění. Ani slavné každoroční audity, které jsou jenom takovým divadýlkem, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Dál nebudu nic psát protože se stejně nic nezmění.

  • A za vzduch platit nechcete milá SŽDC? A bude SŽDC chtít ošlapné i od Dopravného podniku Praha na hlaváku za výstup z metra?

    • Co to placate? Vzdyt za pouziti letiste ci jine infrastruktury je naprosto v poradku majiteli/spravci platit nebo si myslite, ze provoz+udrzba+obnova se deje automaticky sama a zdarma???

      • Jenže letiště patří jiné firmě, než letecký (vzdušný) prostor. Ale nádraží a koleje patří jedné firmě, takže ten to poplatek má být už součástí poplatku za dopravní cestu.

        • Celkem logicky poplatek za dopravni cestu hradi pouziti te dopravni cesty, ne dalsi sluzby. Pristavaci poplatek take nehradi pouziti gate terminalu letiste ci odbaveni.
          Nadrazi take muze patrit soukromnikoj atp. Tento pristup je logicky a transparentni. Alespon v principu.

          • Hodně štěstí:
            Jaké firmě patří vzdušný prostor? To snad ne …
            Ve vzdušném prostoru nad ČR funguje služba ŘLP – té letecká společnost platí poplatky za poskytované služby.
            Letiště spravuje Česká správa letišť. I tady se platí poplatky za služby.
            Obojí patří státu.
            V čem je tedy rozdíl u SŽDC? V tom, že dopravní cestu i budovy a nástupiště pro stát spravuje jedna organizace. Kde je tedy problém?
            Služby nejsou zadarmo – buď je zaplatí ten kdo danou věc využívá nebo všichni v daních.

            Bohužel železnice zmíněná v článku na internetu je jak rudý hadr na „odborníky“, kterým stačí jen si přečíst nadpis.

        • Tak ošlapné bude součástí ceny za dopravní cestu, akorát bude mít vlastní část (další +) a vlastní nějaké paramatry (množství lidí?, délka vlaku?, nevím-vymýšlím viz článek) , jako má parametry (tuny a kilometry) současný vzorec pro cenu za DC.
          Třaba si pak nějaký dopravce/objednatel rozmyslí, zda třeba se mu vyplatí při průjezdu nějakám větším městem stavět na všech nádražích (třeba RJ v Brně-Židenicích a nahlavním/dolním).

          • Přičemž i když tam případně přestane zastavovat, tak REÁLNÉ náklady na úklid/hlášení v Brně-Židenicích zůstanou stejné. Paradox.

Newsletter

Partneři


Výběr editora