Plzeňský kraj vypsal čtyřmiliardovou soutěž na linku Beroun – Klatovy, chce ušetřit
Nová vozidla a více spojů než dosud slibuje Plzeňský kraj cestujícím na krajské lince P2, která přes Plzeň propojí Beroun
Nová vozidla a více spojů než dosud slibuje Plzeňský kraj cestujícím na krajské lince P2, která přes Plzeň propojí Beroun a Klatovy. Plzeňský kraj je jedním z prvních objednatelů, který pro provoz regionálních vlaků vypsal veřejnou soutěž. Předběhli ho jen Jihočeši a Jihomoravané, většina dalších krajů chce zadávat službu přímo.
„Je to první ze soutěží, které chystáme. Postupně vypíšeme ještě tendry na dieselovou trakci, spojení do Karlových Varů a také první autobusové soutěže,“ řekl hejtman Josef Bernard.
Nově vypsaná soutěž v evropském věstníku zakázek počítá s patnáctiletou smlouvou pro vítěze. Toho chce kraj vybrat nakonec elektronickou aukcí. Dopravce má vyjet poprvé na koleje v prosinci 2020.
Podmínky jsou nastavené tak, že dopravce bude muset jezdit novými nízkopodlažními a klimatizovanými elektrickými jednotkami, které nahradí stávají soupravy sestavené většinou z lokomotivy a desítky let starých vagónů. Smlouva má být postavena tak, že dopravce bude garantovat výši nákladů, tržby z prodeje jízdenek budou příjmem kraje. Ve vlacích bude platit krajský tarif. To bude znamenat, že v případě výhry jiného dopravce než Českých drah, nebudou v těchto vlacích platit režijní jízdenky.
Podle Bernarda jsou podmínky nastavené tak, že podle smlouvy jde zvýšit rozsah objednaných vlaků až o 50 % a snížit o 10 %. „Čekáme na železnici spíše růst cestujících, proto chceme mít pojistku, abychom mohli přidat další vlaky podle poptávky,“ vysvětlil Bernard. „Čekáme, že oproti stávající úrovni plateb ušetříme. To nám umožní objednat více vlaků než dosud. Ušetřené peníze zůstanou v dopravě,“ doplnil.
Nové vlaky čekají už od letošního prosince cestující na lince z Horažďovic do Stříbra a Pňovan. Ty budou dál provozovat České dráhy, později chce ale kraj smlouvu přesoutěžit. Půjde o vlaky RegioPanter od Škody Transportation, kraj má na jejich nákup získat evropskou dotaci.
Krajům vesměs končí desetileté smlouvy s Českými drahami příští rok, většina z nich se soutěžemi zatím spíše otálí. Jednou z mála výjimek je Jihočeský kraj, který nedávno vypsal dvě velké zakázky na provoz elektrických a dieselových vlaků.
Plzeňský kraj chystá ještě letos dvě soutěže na provoz motorových vlaků, půjde o vlaky okolo Plzně a soubor tratí v Pošumaví a Českém Lese. Na rozdíl od původních plánů si ale Bernard myslí, že nakonec bude kraj požadovat nové vlaky namísto použitých. „Objevila se možnost získat na jejich nákup dotaci ve výši 50 %, což změnilo náš pohled na tyto linky,“ dodal Bernard. Letos kraj vypíše i dva tendry na provoz regionálních autobusů.