Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Nová mobilita Tramvaje Zprávy

Plzeň jako laboratoř „chytré“ dopravy. Do roku 2027 má vyjet autonomní tramvaj

Nová tramvaj ForCity Smart Plzeň. Pramen: Škoda Transportation
Nová tramvaj ForCity Smart Plzeň. Pramen: Škoda Transportation
„Chytré“ mají být nejen tramvaje, ale i křižovatky, zastávky, trať, auta záchranářů a policie a vůbec celá ulice.

Plzeň se má stát v příštích letech tuzemským průkopníkem „mobility budoucnosti“, když v rámci spolupráce města, řady firem a Západočeské univerzity vznikne celý nový ekosystém takzvané chytré dopravy. Jeho nejviditelnější částí bude zřejmě testování autonomních tramvají, které by měly vyjet do provozu do roku 2027.

„Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku,“ oznámili na konferenci signatáři memoranda o spolupráci, které dnes podepsali zástupci Plzně, Plzeňských městských dopravních podniků, O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škody Transportation, Škody Digital a Západočeské univerzity.

Prvky autonomního řízení budou v rámci testů osazeny na dvě tramvaje ze série vozidel ForCity Smart Plzeň, která se aktuálně vyrábí. Celkem jde až o 24 vozidel. Testovací vůz bude vybaven řadou senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalována také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci projektu C-Roads (C-Roads a C-ITS jsou evropské projekty pro kooperativní inteligentní dopravní systémy, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost provozu. Projekty zaštiťuje ministerstvo dopravy, které v jejich rámci buduje například i takzvané inteligentní dálnice, pozn. red.)

„Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ uvedl Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads systémy C2X testovala.

V následujících fázích by měla být do nové tramvaje postupně přidávána další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokáží reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících. „Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ doplnil Roman Zarzycký, náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.

„Jako výrobce vozidel sledujeme všechny trendy, a trh jde autonomní cestou. Dnes je to již běžné v metru a bude se to týkat i tramvají,“ uvedl šéf Škody Transportation Petr Brzezina. Termín 2027 označil za ambiciózní. Pro rozvíjení autonomních systémů založila Škoda už v roce 2018 dceřinou firmu Škoda Digital.

Trať na Borská pole v Plzni poslouží i jako testovací polygon. Pramen: Město Plzeň
Trať na Borská pole v Plzni poslouží i jako testovací polygon. Pramen: Město Plzeň

Polygonem pro testování autonomních tramvají se má stát nová trať ke kampusu Západočeské univerzity na Borských polích. Podmínkou je pokrytí 5G sítí, kterou v Plzni aktuálně buduje O2. „5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ řekl generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.

Plzenští přitom mluví o vzniku unikátní živé laboratoře na území města. „Chytré“ mají být nejen tramvaje, ale i křižovatky, zastávky, trať, auta záchranářů a policie a vůbec celá ulice. Vše má být spojeno v ojedinělý technologický „ekosystém“.

Nejde nicméně o první pokusy tohoto druhu v tuzemsku. Snahou o instalaci „chytrých“ systémů do MHD proslula především Ostrava. Tamní dopravní podnik (DPO) nedávno jako první tuzemský provozovatel MHD trvale osadil tramvaje antikolizním systémem. V minulých letech DPO rovněž instaloval do všech svých vozidel moderní komunikační systémy, díky kterým mohou vozidla komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím instalovaná jednotka ve voze nabízí i wifi.

Autonomní tramvaje se testují v německé Postupimi.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marťas

Upřímně. Jako řidič tramvaje (Praha) si nějak ten autonomní systém neumím představit. Ne proto, že bych přišel o práci, ale třeba jen jak by se taková tramvaj vnutila mezi stále přecházející proud lidí na Andělu. Nebo když na IPP na magistrále v jednom kuse stojí auta směr Muzeum zrovna když má tramvaj na volno. Jak by se stroji vysvětlilo, že se tam má, pokud možno, slušně vnutit, to nevím. Nebo tuhle na Bulovce. Auta se navzájem zablokovala na křižovatce a kdybych nevylezl a nerozehnal je ručně, tak tam stojí a troubí na sebe dodnes 😄. Jistě, jak tady někdo píše,… Číst vice »

Zlámalík

Tramvaj bude inteligentní, opatřená gumovým nárazníkem po vzoru autíček na kolotoči a zácpu si rozhrne. Stačí systému vhodně vyvážit priority mezi dodržováním jízdního řádu a bezpečností 😀

Marťas

Přecházím do Plzně! 😉😄

medical_examiner

Asi dostane na střechu vodní dělo a na čelo radlici…

medvěd

Supr. Ale ta technika je závislá na spoustě proměnných – napájení, připojení na síť, venkovní teplota, zásah uživatele apod. Přeji zdar akci.

medical_examiner

A to je spoustu prvků, které se dle Murphyho zákona rozsypou…

Martin

Mě by bohatě stačilo, kdyby křižovatky v Plzni reagovaly na zmáčknuté tlačítko chodce na přechodu a snažili se ho alespoň trochu preferovat. Protože, co je již delší dobu na jedné nejmenované křižovatce, je vysloveně antichodské. To má nejdříve preferenci tram, pak bus, pak zase tram v protisměru a než přejdete křižovatku (aktuálně se musí přes 3 ramena), tak už zase přijíždí další tram v pořadí ve směru, odkud jste přijeli.

PetrB

Sady Pětatřicátníků? 😁

Ares

Bohužel, ta tlačítka v Plzni fungují pouze pro zařazení zelené pro chodce, žádná preference tam není a normálně si vystojíte celej cyklus a běda jak zmačknete pozdě, tak znovu.

Martin

Studentská x Plaská. Chodec možná je zařazen do cyklu, ale pokud přijede vozidlo s preferencí (tram, bus), tak má smůlu. Preference rozhodí cyklus a na přejití můžete klidně čekat i dva kompletní cykly křižovatky. A úplně nejraději mám fázi, kdy už už vypadá, že přejdu rameno křižovatky souběžně s tramvají, ale protože na řadě měly být fáze křížící tram koleje a zrovna se přibližuje tram, tak zelenou dostane tram + auta jedoucí nekolizně s tram po Plaské, ale chodec jdoucí souběžně s Plaskou má smůlu – červená. Ale v normálním cyklu, když není upřednostněna tram, tato fáze se zelenou pro… Číst vice »

medical_examiner

Třeba se to zlepší, až tam budou kasárny 26.pěšího pluku a velitelství 2.brigády pohraniční stráže… 😀

Hara_Pes

Tak tam je aspoň zvýhodněná VHD. Přechod v Praze u zastávky Písečná. Slouží pouze pro přecházení chodců přes čtyřpruh.
Dříve chodec zmackl tlačítko a cca za 10 sekund měl zelenou. Pokud jedna zelená doběhla, další byla možná za cca minutu.
Nové SSZ z roku 2020 dává (první) zelenou po 1,5 – 2 minutách. Mezitím většina chodcu přejde na červenou a auta pak stojí u prázdného přechodu.

Jan

Mě rok 2027 na rozdíl od pana Brzeziny nepřijde ambiciozní. Čekal bych začátek testování tak za dva roky, vždyť už dřív se zkoušely nějaké antikolizní systémy. Co tam na tom budou šest let dělat než to vůbec vyjede do zkušebního provozu? Tou dobou už bude přistávat Muskova Starship na Marsu, plně autonomně.

_Pavel_

Na Marsu snad v případě starship nebudou problémy s neukázněnými lidmi.

Jan

To jistě nebudou, ale ten projekt ilustruje náročný a komplexní vývoj sahající až na hranici fyzikálních zákonů a současného poznání. Rakety samy přistávají autonomně na Zemi, na Marsu nebo Měsíci to budou mít složitejší díky jinému prostředí, které nelze doma natrénovat a taky ten povrch nemá žádné přistávací plošiny. Oproti tomu jízda po kolejích a sledování relativně pomalého provozu kolem tramvaje je řešitelný problém na pár let. Ale to by musel řídit někdo, kdo se nebojí rychlých inovací včetně neúspěchů po cestě. Samozřejmě že během toho testování tam bude dohlížet na funkčnost řidič, stejně jako dohlíží ve Waymo nebo Tesle.… Číst vice »

Ondřej

Ono paradoxně je právě to přistávání raket jednodušší než autonomní tramvaj/auto. Protože u raket jde v podstatě jen o reagování na fyzikální podmínky a to je něco co se umí už dlouho.

U aut a tramvají je problém že musí reagovat a monitorovat okolí, mimochodem autonomní systém pro tramvaj není o nic lehčí než pro tramvaj protože prostorová navigace je to nejjednodušší.
Problém je právě ve vyhodnocování okolní situace a to ani Tesla ještě nezvládá pokud to není pěkná silnice jen s auty ale motají se tam chodci.

czhunter

Ona je otázka, jak moc chcete být „brutální“.

Auto má proti tramvaji obrovskou nevýhodu v tom, že musí dávat přednost kdečemu, a když ji nedá, jde odpovědnost za ním (dnes řidičem, v budoucnu třeba výrobcem).

Tramvaj nemusí dávat přednost v skoro ničemu (snad jen vozidlům záchranných složek a přistávajícím letadlům), proto její AI může být mnohem víc „ofenzivní“ a „brutální“ (AI auta musí být velmi defenzivní, což je pro programování mnohem těžší).

Problém je, že přestože by taková AI pro tramvaj by sice byla „legální“, nejspíš by ale nebyla u veřejnosti moc oblíbená.

_Pavel_

No ono je důležité si pokládat otázku, co se může stát, když to selže. Jak auto zareaguje, když žluté pruhy povedou do příkopu, jak se na českých silnicích občas stává… A pak legislativa, kde je velký problém s odpovědností. Na tomMarsu

_Pavel_

Omylem jsem odeslal nedopsané 😔

Na marsu odpadá ten těžký legislativní kámen.

Kandelábr

Kdyby měli na Marsu dělat EIA, tak tam nikdy s ničím nepřistanou (jakýkoliv předmět ze Země je tam cizorodý)

medical_examiner

Tak tam vyhostíme ty ekologické nadšence i s EIA a bude po ptákách…

V. K.

Autonomní tramvaje jsou logický směr vývoje. Těch překážek tam je mnohem méně než u aut. Bylo by dobré, kdyby se to povedlo a Česko pro jednou za světem nezaostávalo.

Petr

Přesně tak a odpadá algoritmus pro pohyb do stran. Stejné je to u vlaků. U automobilů je to ovšem ještě na dlouhá léta.

Jan

U aut už se taky finišuje, viz Tesla a comma.ai: https://www.youtube.com/watch?v=rKG3eDppzm4. Tam je zase výhoda, že má auto značně větší akceleraci i zpomalení, takže může pružněji reagovat na situaci na vozovce.

_Pavel_

U aut se rozhodně nefinišuje… je to stále začátek

czhunter

Paretovo pravidlo:

80 % práce zabere 20 % času, zbývajících 20 % práce pak 80 % času.

Autonomní auta už na 80 % fungují, takže 80 % (možná o trochu víc) práce už je tam odvedeno.
Teď ještě zbývá těch 80 % času k dokončení.

Jirka

Jako by snad zrovna v tomhle Česko nějak zaostávalo.
Antikolizní systémy OK, ale plně autonomní tramvaj je otázka příštích desetiletí až se doplní potřebné čipy i do mozků ostatních účastníků dopravy.