Automobily Informační technologie Infrastruktura Zprávy

Systémy pro inteligentní dálnice se z okolí Prahy rozšíří na D5, D11 i do okolí Brna

Inteligentní dálnice. Vizualizace ŘSD.
Inteligentní dálnice. Vizualizace ŘSD.

Počty kilometrů takzvaných inteligentních dálnic se letos v tuzemsku výrazně zvýší. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo s příchodem nového roku osazování kooperativních systémů na plzeňskou D5 (km 7 až km 150), na D11 (km 0 až km 90) a také do okolí Brna na D1 (km 180 až km 211). Hotovo by mělo být na podzim. Nové koridory doplní již fungující úsek Mirošovice – Rudná, který je jako první úsek v tuzemsku „chytrý“ už od loňského června.

Systémy jsou založené na výměně informací o provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Tedy spíše bude probíhat, až budou vozidla vybavena příslušným systémem (C-ITS). Každé vybavené vozidlo se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá i vysílá.

Taková vozidla informace vysílají ostatním automaticky tím, jak se chovají, například spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním a podobně. Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu. Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. ŘSD pracuje s odhady, že do roku 2020 bude v Evropě 10 milionů vozidel vybavených C-ITS. V tuzemsku jsou takových vozidel necelé dvě stovky, jde vesměs o testovací auta a vozy silničářů.

Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.

Klíčovou otázkou je, zda takové systémy budou pro majitele vozidel povinné, nebo dobrovolné. To zatím nebylo rozhodnuto, neboť s tím související i otázky bezpečnosti systémů či ochrany soukromí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rossec
Host
Rossec

Inteligentní dálnice je synonymum pro další sledování či šmírování.

Jakub
Host
Jakub

A to jako čekáte, že se najednou vývoj zastaví?

Artur
Host
Artur

Existují 4 varianty:
1. Po chytrých dálnicích se pohybují chytří řidiči.
2. Po hloupých dálnicích se pohybují chytří řidiči.
3. Po chytrých dálnicích se pohybují hloupí řidiči.
4. Po hloupých dálnicích se pohybují hloupí řidiči.

Obávám se, že v článku popsané plány nás posunou v lepším případě z bodu 4, kde jsme dnes, do bodu 3 a reálný vliv na bezpečnost a plynulost dopravy bude roven nule.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Zapomněl jsi na bod nula:
0. Po chytrých dálnicích se pohybují chytří autopiloti, řídící vozidla bez pomoci řidičů.
Body 1 a 2 jsou nesmysl, neb chytří řidiči neexistují – každej řidič dělá chyby – dělí se nikoli na hloupé a chytré, ale na méně chybující a více chybující.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

ŘSD: „Nemusíš stavět nové dálnice, když uděláš chytré dálnice.“ doslova smart řešení.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

3, 2, 1, vtipe vylez. 🙂

Partneři