Systémy pro inteligentní dálnice se z okolí Prahy rozšíří na D5, D11 i do okolí Brna

Inteligentní dálnice. Vizualizace ŘSD.Inteligentní dálnice. Vizualizace ŘSD.

Počty kilometrů takzvaných inteligentních dálnic se letos v tuzemsku výrazně zvýší. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo s příchodem nového roku

Počty kilometrů takzvaných inteligentních dálnic se letos v tuzemsku výrazně zvýší. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo s příchodem nového roku osazování kooperativních systémů na plzeňskou D5 (km 7 až km 150), na D11 (km 0 až km 90) a také do okolí Brna na D1 (km 180 až km 211). Hotovo by mělo být na podzim. Nové koridory doplní již fungující úsek Mirošovice – Rudná, který je jako první úsek v tuzemsku „chytrý“ už od loňského června.

Systémy jsou založené na výměně informací o provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Tedy spíše bude probíhat, až budou vozidla vybavena příslušným systémem (C-ITS). Každé vybavené vozidlo se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá i vysílá.

Taková vozidla informace vysílají ostatním automaticky tím, jak se chovají, například spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním a podobně. Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu. Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. ŘSD pracuje s odhady, že do roku 2020 bude v Evropě 10 milionů vozidel vybavených C-ITS. V tuzemsku jsou takových vozidel necelé dvě stovky, jde vesměs o testovací auta a vozy silničářů.

Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.

Klíčovou otázkou je, zda takové systémy budou pro majitele vozidel povinné, nebo dobrovolné. To zatím nebylo rozhodnuto, neboť s tím související i otázky bezpečnosti systémů či ochrany soukromí.

Tagy C-Roads D11 D5 dálnice inteligentní doprava ŘSD
6 komentářů