Plzeň jako laboratoř „chytré“ dopravy. Do roku 2027 má vyjet autonomní tramvaj
Nová tramvaj ForCity Smart Plzeň. Pramen: Škoda Transportation
„Chytré“ mají být nejen tramvaje, ale i křižovatky, zastávky, trať, auta záchranářů a policie a vůbec celá ulice.
Upřímně. Jako řidič tramvaje (Praha) si nějak ten autonomní systém neumím představit. Ne proto, že bych přišel o práci, ale třeba jen jak by se taková tramvaj vnutila mezi stále přecházející proud lidí na Andělu. Nebo když na IPP na magistrále v jednom kuse stojí auta směr Muzeum zrovna když má tramvaj na volno. Jak by se stroji vysvětlilo, že se tam má, pokud možno, slušně vnutit, to nevím. Nebo tuhle na Bulovce. Auta se navzájem zablokovala na křižovatce a kdybych nevylezl a nerozehnal je ručně, tak tam stojí a troubí na sebe dodnes 😄. Jistě, jak tady někdo píše,… Číst vice »
Tramvaj bude inteligentní, opatřená gumovým nárazníkem po vzoru autíček na kolotoči a zácpu si rozhrne. Stačí systému vhodně vyvážit priority mezi dodržováním jízdního řádu a bezpečností 😀
Přecházím do Plzně! 😉😄
Asi dostane na střechu vodní dělo a na čelo radlici…
Supr. Ale ta technika je závislá na spoustě proměnných – napájení, připojení na síť, venkovní teplota, zásah uživatele apod. Přeji zdar akci.
A to je spoustu prvků, které se dle Murphyho zákona rozsypou…
Mě by bohatě stačilo, kdyby křižovatky v Plzni reagovaly na zmáčknuté tlačítko chodce na přechodu a snažili se ho alespoň trochu preferovat. Protože, co je již delší dobu na jedné nejmenované křižovatce, je vysloveně antichodské. To má nejdříve preferenci tram, pak bus, pak zase tram v protisměru a než přejdete křižovatku (aktuálně se musí přes 3 ramena), tak už zase přijíždí další tram v pořadí ve směru, odkud jste přijeli.
Sady Pětatřicátníků? 😁
Bohužel, ta tlačítka v Plzni fungují pouze pro zařazení zelené pro chodce, žádná preference tam není a normálně si vystojíte celej cyklus a běda jak zmačknete pozdě, tak znovu.
Studentská x Plaská. Chodec možná je zařazen do cyklu, ale pokud přijede vozidlo s preferencí (tram, bus), tak má smůlu. Preference rozhodí cyklus a na přejití můžete klidně čekat i dva kompletní cykly křižovatky. A úplně nejraději mám fázi, kdy už už vypadá, že přejdu rameno křižovatky souběžně s tramvají, ale protože na řadě měly být fáze křížící tram koleje a zrovna se přibližuje tram, tak zelenou dostane tram + auta jedoucí nekolizně s tram po Plaské, ale chodec jdoucí souběžně s Plaskou má smůlu – červená. Ale v normálním cyklu, když není upřednostněna tram, tato fáze se zelenou pro… Číst vice »
Třeba se to zlepší, až tam budou kasárny 26.pěšího pluku a velitelství 2.brigády pohraniční stráže… 😀
Tak tam je aspoň zvýhodněná VHD. Přechod v Praze u zastávky Písečná. Slouží pouze pro přecházení chodců přes čtyřpruh.
Dříve chodec zmackl tlačítko a cca za 10 sekund měl zelenou. Pokud jedna zelená doběhla, další byla možná za cca minutu.
Nové SSZ z roku 2020 dává (první) zelenou po 1,5 – 2 minutách. Mezitím většina chodcu přejde na červenou a auta pak stojí u prázdného přechodu.
Mě rok 2027 na rozdíl od pana Brzeziny nepřijde ambiciozní. Čekal bych začátek testování tak za dva roky, vždyť už dřív se zkoušely nějaké antikolizní systémy. Co tam na tom budou šest let dělat než to vůbec vyjede do zkušebního provozu? Tou dobou už bude přistávat Muskova Starship na Marsu, plně autonomně.
Na Marsu snad v případě starship nebudou problémy s neukázněnými lidmi.
To jistě nebudou, ale ten projekt ilustruje náročný a komplexní vývoj sahající až na hranici fyzikálních zákonů a současného poznání. Rakety samy přistávají autonomně na Zemi, na Marsu nebo Měsíci to budou mít složitejší díky jinému prostředí, které nelze doma natrénovat a taky ten povrch nemá žádné přistávací plošiny. Oproti tomu jízda po kolejích a sledování relativně pomalého provozu kolem tramvaje je řešitelný problém na pár let. Ale to by musel řídit někdo, kdo se nebojí rychlých inovací včetně neúspěchů po cestě. Samozřejmě že během toho testování tam bude dohlížet na funkčnost řidič, stejně jako dohlíží ve Waymo nebo Tesle.… Číst vice »
Ono paradoxně je právě to přistávání raket jednodušší než autonomní tramvaj/auto. Protože u raket jde v podstatě jen o reagování na fyzikální podmínky a to je něco co se umí už dlouho.
U aut a tramvají je problém že musí reagovat a monitorovat okolí, mimochodem autonomní systém pro tramvaj není o nic lehčí než pro tramvaj protože prostorová navigace je to nejjednodušší.
Problém je právě ve vyhodnocování okolní situace a to ani Tesla ještě nezvládá pokud to není pěkná silnice jen s auty ale motají se tam chodci.
Ona je otázka, jak moc chcete být „brutální“.
Auto má proti tramvaji obrovskou nevýhodu v tom, že musí dávat přednost kdečemu, a když ji nedá, jde odpovědnost za ním (dnes řidičem, v budoucnu třeba výrobcem).
Tramvaj nemusí dávat přednost v skoro ničemu (snad jen vozidlům záchranných složek a přistávajícím letadlům), proto její AI může být mnohem víc „ofenzivní“ a „brutální“ (AI auta musí být velmi defenzivní, což je pro programování mnohem těžší).
Problém je, že přestože by taková AI pro tramvaj by sice byla „legální“, nejspíš by ale nebyla u veřejnosti moc oblíbená.
No ono je důležité si pokládat otázku, co se může stát, když to selže. Jak auto zareaguje, když žluté pruhy povedou do příkopu, jak se na českých silnicích občas stává… A pak legislativa, kde je velký problém s odpovědností. Na tomMarsu
Omylem jsem odeslal nedopsané 😔
Na marsu odpadá ten těžký legislativní kámen.
Kdyby měli na Marsu dělat EIA, tak tam nikdy s ničím nepřistanou (jakýkoliv předmět ze Země je tam cizorodý)
Tak tam vyhostíme ty ekologické nadšence i s EIA a bude po ptákách…
Autonomní tramvaje jsou logický směr vývoje. Těch překážek tam je mnohem méně než u aut. Bylo by dobré, kdyby se to povedlo a Česko pro jednou za světem nezaostávalo.
Přesně tak a odpadá algoritmus pro pohyb do stran. Stejné je to u vlaků. U automobilů je to ovšem ještě na dlouhá léta.
U aut už se taky finišuje, viz Tesla a comma.ai: https://www.youtube.com/watch?v=rKG3eDppzm4. Tam je zase výhoda, že má auto značně větší akceleraci i zpomalení, takže může pružněji reagovat na situaci na vozovce.
U aut se rozhodně nefinišuje… je to stále začátek
Paretovo pravidlo:
80 % práce zabere 20 % času, zbývajících 20 % práce pak 80 % času.
Autonomní auta už na 80 % fungují, takže 80 % (možná o trochu víc) práce už je tam odvedeno.
Teď ještě zbývá těch 80 % času k dokončení.
Jako by snad zrovna v tomhle Česko nějak zaostávalo.
Antikolizní systémy OK, ale plně autonomní tramvaj je otázka příštích desetiletí až se doplní potřebné čipy i do mozků ostatních účastníků dopravy.