Dopravní podnik Ostrava (DPO) potvrdil pověst technologického průkopníka, když jako první tuzemský provozovatel MHD trvale osadil tramvaje antikolizním systémem. První dvě tramvaje Stadler vybavené kamerami vyjely tento týden na linku číslo 8 mezi Porubou a centrem města.
Systém ochrany funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém tramvaj sám zastaví. Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom ostatní vozidla i chodce. Jde o asistenční systém, odpovědnost zůstává na řidiči.
„Pomůže nám zvýšit bezpečnost jízdy v našich vozech. Ochrání naše cestující i majetek Dopravního podniku Ostrava. Pokud se tyto technologie osvědčí, budeme je určitě nasazovat i na další vozy,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.
Cesta ke koupi antikolizního systému přitom nebyla jednoduchá ani levná. Tendr na dodavatele musel podnik vypsat hned dvakrát, když do prvního se v roce 2019 nikdo nepřihlásil. Ve druhé soutěži byl loni jediný účastník: švýcarská firma Stadler Bussnang. Jejím subdodavatelem je Bosch Engineering.
Cena je ale vyšší, než dopravce při vypisování tendru čekal. Předpokládaný cenový rámec pro 40 tramvají Stadler činil 16 milionů korun bez DPH, skutečná cena je ale téměř 27 milionů korun bez DPH. Tolik podnik zaplatí v případě, že nechá osadit všech 40 svých tramvají značky Stadler.
Nyní má podnik za sebou první etapu, kdy nechal za 4,88 milionu osadit první dvě tramvaje. Jejich testování bude ukončeno v červnu. Původně se přitom mluvilo o tom, že vyjedou už loni na podzim. V další etapě smlouva ponechává na vůli podniku, kolik ze zbylých 38 vozidel Stadler nechá systémem vybavit. Podle dnešního vyjádření ale počítá se všemi. Montáž do každého dalšího vozidla přitom vyjde levněji než u obou prototypů. Do budoucna chce DPO osadit antikolizními prvky do dalších tramvají i autobusů.
Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem. O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testoval.
To by mě zajímalo, jak takový antikolizní systém pozná, že to souběžně jedoucí auto to na poslední chvíli lupne doleva přes koleje, nebo že to auto z vedlejší ulice nedá přednost, protože řidič se evidentně nesoustředí. Totéž se týká chodců.
Tohle neovlivníte ani sebedokonalejším systémem, jedině snad jezdit krokem 🙂 . A stále je možnost přímého zásahu řidičem bez toho „systémového“ mezičlánku.
Aby dali do tramvají a autobusů pořádné sedačky, na to nemají. Byl jsem nedávno v Ostravě a ty dřevěné jsou hrozné. Jako na počátku 20. století.
Na počátku 20 století by si nikdo nedovolil dát do tramvaje nepohodlné sedačky.
Já jsem byl nedávno v Curychu a tam mají v úplně nových tramvajích taky dřevěné sedačky. Škoda, že jste jim neporadil.
Vypada to jako par molitanu na predku tramvaje… efekt bude podobny
to je fotka z nárazu do krabic
Tyhle systémy jen podporují lidskou idiocii.
Věřím tomu, že 20% lidí se bude vrhat pod tramvaje, jen aby to testlo. Ještě, že většina tramvají to zařízení nemá a dojde k eliminaci genové výbavy těchto sebevrahů bez znalosti zákonů fyziky.
Jste se trochu spletl, toto nebylo instalováno v Praze….
Hmmm, podle fotky jsem si nejdřív tak trochu myslel, že ten antikolizní systém = ty kostky molitanu. 😀
A nejsou?😉😄😄
za 16 mega je dneska všechno možné:))..
Za 16 mega by to určitě bylo „z obnovitelných zdrojů“… 😀 🙂
Nejsou , jsou to jen kartonové krabice simulující překážku. U fotky mohl být popisek , ale co by jsme chtěli.
Myslím, že tohle je jasné snad každému kdo nemá volnou mysl… 😉 🙂
Z pěti pokusů, které jsem viděl, zastavila tramvaj jak měla dvakrát….ve 3 případech řidič.
A jaký je rozdíl mezi tímto systémem a tou samobrzdicí krávovinou co mám na Superbu? Já jen, že vyvinuté to je.. tak proč tolik peněz.
Vzdálenost detekce, přesnost detekce, typ senzoru, napojení systému, instalace jako součást výbavy versus dodatečná instalce. Bez datasheetu, ketré jsou firemní know-how, težko přesně říct.
Tak minimálně vzdálenost detekce je u těch aut taky velká. Některé vozy Vás umí upozornit, že jste příliš blízko vozu před sebou klidně i na dálnici, kde samozřejmě reakční čas + brzdná dráha dá docela slušnou vzdálenost (mimochodem je to překvapivě daleko od auta před Vámi a tadytuto věc bych formou alespoň nějakého červeného světýlka dával do aut na českých dálnicích povinně).
Jj vzdálenost detekce dalšího vozidla je velká. ovšem je rozdíl detekce věci s RCS 100 ( rozměr tělesa 2x1m) s trajektorii teměr kolinearní s vaši a senzory se zorným uhlém 15° a detekci lidského těla RCS 1 (rozměr 0,3x1m) s trajektori nepravidelnou, převažně kolmou k vaši a senzory se zaběrem 90-180°.
Navíc dotaz byl na detekci vztažen na chodce. Kdy zde je uvaděný dosah 80m, u Superba je dle infomaci výrobce jen 70m. Otázka zda se počita i kolizi v zatačce. U auta nevím dokaže předvidát směr vozu, před pohybem volantu, zatím u tramvaje je možnost sledování kolei…
Doufám, že tento systém nebude tak hloupý jako krávovina ze Superbu….
A jak je na tom projekt prioritizace tramvají na křižovatkách? Aby se jízdní doba dostala aspoň trochu na konkurenceschopnou dobu? Ve směru z Poruby.
To funguje jiz spostu let
Apríl je až za měsíc, ne?
Doufám, že logiku tohoto systému popíše někdo podrobněji (třeba i později). Detekuje to na rovné koleji na 80 m, ale při jaké vzdálenosti do bliká, při jaké to hlouká a kdy to teda hodí vidle?
A aby z toho hlukového signálu řidičům nehrabalo.
Vzdyt uz se to davno montuje do MKD nejak tohle nechapu
Jsem v rychlosti v mobilu četl „antikorozní ochrana“ 😀 😀 😀 Signál optický, následně zvukový a pak odpadnou plechy nebo sběrač 😀
Třeba odpadne ten spodní díl čela…
Perfektni fotka, na ktere je videt, ze to nefunguje 😉 A nebo to vypada tak, ze tam jsou ty krabice pridelany a pokud to do neceho narazi, tlumi naraz. Lip by pomohla pridelana pohovka.
Ono to funguje, ale z toho by nebyla tak pěkná fotka.
Takže se pro novináře udělala ukázka že to funguje (nezajímavé, tramvaj prostě zastavila) a pak ukázka jak to vypadá když to nefunguje (lítající papírové krabice, foťáky a kamery jely o106).
A kdyby byla fotka, kde to funguje (a tramvaj stojí před krabicemi) tak zase řeknete, že to zabrzdil jen řidič bez asistence systému 😉
Podnik, který neumí zajistit svým zaměstnancům ani odpovídající pracovní podmínky a chová se ke svým zaměstnancům jako za minulého režimu, si hraje na nejmodernější v republice. To je zase jednou vtip!
Konkrétně?
Konkrétně:
vybavenost a pohodlí tramvají (tzn. pohodlí pracoviště)- proč nové tramvaje nemají prvky usnadňující práci typu multifunkční řadič, tempomat, omezovače, …
Z hygienických podmínek například na spoustě soc. zařízení ani neteče teplá voda
Z ostatního například způsob řešení stížnosti a celkové chování nadřízených
Tak to máme jen tak v rychlosti.
O tom co píše kolega výše, že preference na křižovatkách je sprosté slovo, raději ani nepíšu.
Apríl je až za měsíc, ne ? 🙂
Jo jo, v Aprilu se ukaze ze ETCS je skoro to samy akorat dvacetkrat drazsi
Šest krabic od bananánů je antikolizní systém?-v dnešní době?
Ne, je to simulace překážky. Krabice můžete beztrestně srazit a nikoho to nebolí.
Je to sice první vlaštovka, ale nějak se začínat musí. Cíl je jasný: samořiditelné tramvaje. na rozdíl od aut to bude řádově jednodušší úkol. Trasa je jasně daná a pak „stačí“ sledovat ostatní účastníky provozu.
Vzhledem k tomu, že s přehledem nejhůř registrujou ty asistenční systémy pro auta chodce, je k tomu velmi dlouhá cesta v obou případech.
Pokud by samořiditelné tramvaje měly jet tak, aby vyloučily kolizi, tak by jely pořád jenom krokem a někdy ani to ne. Předvídat chování ostatních účastníků provozu hned tak nějaký automat nedokáže.
To budou vozit na čumáku tu hnusnou věc, která je na horní fotce?
Kterou myslíte?
To jsou rozhazene kartonove krabice pri testovani, ktere tramvaj prorazila.
Díky, fakt jsem to nepoznal.
Taky mě to napadlo, asi jsou to rozražené letící krabice
Jsou to krabice a hnusné to není. Je to jako kamerka typu GoPro. Před chvílí to bylo v ČT ve zprávách. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253214196-zpravy-v-16/221411016000305 😉
Tak určitě – jen se sundá druhá řada odshora ať jsou vidět světla 😀 🙂
Kdy budou nové škodovky.pro.ostravu?
Povídá se, že až v létě.
Ale ktore leto to bude????
Až bude za čtyrák pětník…