Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje

Ostravské prvenství: Vyjely první dvě tramvaje s antikolizním systémem

Antikolizní systém při testech. Pramen DPO
Antikolizní systém při testech. Pramen DPO
První výstrahou pro řidiče je svítící ikona, následuje zvukový signál a nakonec tramvaj sama zastaví.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) potvrdil pověst technologického průkopníka, když jako první tuzemský provozovatel MHD trvale osadil tramvaje antikolizním systémem. První dvě tramvaje Stadler vybavené kamerami vyjely tento týden na linku číslo 8 mezi Porubou a centrem města.

Systém ochrany funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém tramvaj sám zastaví. Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom ostatní vozidla i chodce. Jde o asistenční systém, odpovědnost zůstává na řidiči.

„Pomůže nám zvýšit bezpečnost jízdy v našich vozech. Ochrání naše cestující i majetek Dopravního podniku Ostrava. Pokud se tyto technologie osvědčí, budeme je určitě nasazovat i na další vozy,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

Cesta ke koupi antikolizního systému přitom nebyla jednoduchá ani levná. Tendr na dodavatele musel podnik vypsat hned dvakrát, když do prvního se v roce 2019 nikdo nepřihlásil. Ve druhé soutěži byl loni jediný účastník: švýcarská firma Stadler Bussnang. Jejím subdodavatelem je Bosch Engineering.

Cena je ale vyšší, než dopravce při vypisování tendru čekal. Předpokládaný cenový rámec pro 40 tramvají Stadler činil 16 milionů korun bez DPH, skutečná cena je ale téměř 27 milionů korun bez DPH. Tolik podnik zaplatí v případě, že nechá osadit všech 40 svých tramvají značky Stadler.

Nyní má podnik za sebou první etapu, kdy nechal za 4,88 milionu osadit první dvě tramvaje. Jejich testování bude ukončeno v červnu. Původně se přitom mluvilo o tom, že vyjedou už loni na podzim. V další etapě smlouva ponechává na vůli podniku, kolik ze zbylých 38 vozidel Stadler nechá systémem vybavit. Podle dnešního vyjádření ale počítá se všemi. Montáž do každého dalšího vozidla přitom vyjde levněji než u obou prototypů. Do budoucna chce DPO osadit antikolizními prvky do dalších tramvají i autobusů.

Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem. O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testoval.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prazak

To by mě zajímalo, jak takový antikolizní systém pozná, že to souběžně jedoucí auto to na poslední chvíli lupne doleva přes koleje, nebo že to auto z vedlejší ulice nedá přednost, protože řidič se evidentně nesoustředí. Totéž se týká chodců.

Ondra

Tohle neovlivníte ani sebedokonalejším systémem, jedině snad jezdit krokem 🙂 . A stále je možnost přímého zásahu řidičem bez toho „systémového“ mezičlánku.

Josef Král

Aby dali do tramvají a autobusů pořádné sedačky, na to nemají. Byl jsem nedávno v Ostravě a ty dřevěné jsou hrozné. Jako na počátku 20. století.

Prazak

Na počátku 20 století by si nikdo nedovolil dát do tramvaje nepohodlné sedačky.

A. Mikulka

Já jsem byl nedávno v Curychu a tam mají v úplně nových tramvajích taky dřevěné sedačky. Škoda, že jste jim neporadil.

Honza

Vypada to jako par molitanu na predku tramvaje… efekt bude podobny

Ondra

to je fotka z nárazu do krabic

Jose

Tyhle systémy jen podporují lidskou idiocii.
Věřím tomu, že 20% lidí se bude vrhat pod tramvaje, jen aby to testlo. Ještě, že většina tramvají to zařízení nemá a dojde k eliminaci genové výbavy těchto sebevrahů bez znalosti zákonů fyziky.

Baraba

Jste se trochu spletl, toto nebylo instalováno v Praze….

Jaaa

Hmmm, podle fotky jsem si nejdřív tak trochu myslel, že ten antikolizní systém = ty kostky molitanu. 😀

Marťas

A nejsou?😉😄😄

Socha

za 16 mega je dneska všechno možné:))..

Ondra

Za 16 mega by to určitě bylo „z obnovitelných zdrojů“… 😀 🙂

bob

Nejsou , jsou to jen kartonové krabice simulující překážku. U fotky mohl být popisek , ale co by jsme chtěli.

Ondra

Myslím, že tohle je jasné snad každému kdo nemá volnou mysl… 😉 🙂

Martin OVA

Z pěti pokusů, které jsem viděl, zastavila tramvaj jak měla dvakrát….ve 3 případech řidič.

Knedla88

A jaký je rozdíl mezi tímto systémem a tou samobrzdicí krávovinou co mám na Superbu? Já jen, že vyvinuté to je.. tak proč tolik peněz.

Permonik

Vzdálenost detekce, přesnost detekce, typ senzoru, napojení systému, instalace jako součást výbavy versus dodatečná instalce. Bez datasheetu, ketré jsou firemní know-how, težko přesně říct.

O.K.

Tak minimálně vzdálenost detekce je u těch aut taky velká. Některé vozy Vás umí upozornit, že jste příliš blízko vozu před sebou klidně i na dálnici, kde samozřejmě reakční čas + brzdná dráha dá docela slušnou vzdálenost (mimochodem je to překvapivě daleko od auta před Vámi a tadytuto věc bych formou alespoň nějakého červeného světýlka dával do aut na českých dálnicích povinně).

Permonik

Jj vzdálenost detekce dalšího vozidla je velká. ovšem je rozdíl detekce věci s RCS 100 ( rozměr tělesa 2x1m) s trajektorii teměr kolinearní s vaši a senzory se zorným uhlém 15° a detekci lidského těla RCS 1 (rozměr 0,3x1m) s trajektori nepravidelnou, převažně kolmou k vaši a senzory se zaběrem 90-180°.
Navíc dotaz byl na detekci vztažen na chodce. Kdy zde je uvaděný dosah 80m, u Superba je dle infomaci výrobce jen 70m. Otázka zda se počita i kolizi v zatačce. U auta nevím dokaže předvidát směr vozu, před pohybem volantu, zatím u tramvaje je možnost sledování kolei…

Baraba

Doufám, že tento systém nebude tak hloupý jako krávovina ze Superbu….

jan

A jak je na tom projekt prioritizace tramvají na křižovatkách? Aby se jízdní doba dostala aspoň trochu na konkurenceschopnou dobu? Ve směru z Poruby.

Bertik

To funguje jiz spostu let

Ivo

Apríl je až za měsíc, ne?

Alibaba

Doufám, že logiku tohoto systému popíše někdo podrobněji (třeba i později). Detekuje to na rovné koleji na 80 m, ale při jaké vzdálenosti do bliká, při jaké to hlouká a kdy to teda hodí vidle?
A aby z toho hlukového signálu řidičům nehrabalo.

petr

Vzdyt uz se to davno montuje do MKD nejak tohle nechapu

PAN

Jsem v rychlosti v mobilu četl „antikorozní ochrana“ 😀 😀 😀 Signál optický, následně zvukový a pak odpadnou plechy nebo sběrač 😀

medical_examiner

Třeba odpadne ten spodní díl čela…

none

Perfektni fotka, na ktere je videt, ze to nefunguje 😉 A nebo to vypada tak, ze tam jsou ty krabice pridelany a pokud to do neceho narazi, tlumi naraz. Lip by pomohla pridelana pohovka.

Jenki

Ono to funguje, ale z toho by nebyla tak pěkná fotka.

Takže se pro novináře udělala ukázka že to funguje (nezajímavé, tramvaj prostě zastavila) a pak ukázka jak to vypadá když to nefunguje (lítající papírové krabice, foťáky a kamery jely o106).

Ondra

A kdyby byla fotka, kde to funguje (a tramvaj stojí před krabicemi) tak zase řeknete, že to zabrzdil jen řidič bez asistence systému 😉

David

Podnik, který neumí zajistit svým zaměstnancům ani odpovídající pracovní podmínky a chová se ke svým zaměstnancům jako za minulého režimu, si hraje na nejmodernější v republice. To je zase jednou vtip!

Knedla88

Konkrétně?

David

Konkrétně:
vybavenost a pohodlí tramvají (tzn. pohodlí pracoviště)- proč nové tramvaje nemají prvky usnadňující práci typu multifunkční řadič, tempomat, omezovače, …

Z hygienických podmínek například na spoustě soc. zařízení ani neteče teplá voda

Z ostatního například způsob řešení stížnosti a celkové chování nadřízených

Tak to máme jen tak v rychlosti.

O tom co píše kolega výše, že preference na křižovatkách je sprosté slovo, raději ani nepíšu.

Jirka

Apríl je až za měsíc, ne ? 🙂

Kolotuk

Jo jo, v Aprilu se ukaze ze ETCS je skoro to samy akorat dvacetkrat drazsi

Michal

Šest krabic od bananánů je antikolizní systém?-v dnešní době?

Pája

Ne, je to simulace překážky. Krabice můžete beztrestně srazit a nikoho to nebolí.

Pavel

Je to sice první vlaštovka, ale nějak se začínat musí. Cíl je jasný: samořiditelné tramvaje. na rozdíl od aut to bude řádově jednodušší úkol. Trasa je jasně daná a pak „stačí“ sledovat ostatní účastníky provozu.

Jakub P

Vzhledem k tomu, že s přehledem nejhůř registrujou ty asistenční systémy pro auta chodce, je k tomu velmi dlouhá cesta v obou případech.

Prazak

Pokud by samořiditelné tramvaje měly jet tak, aby vyloučily kolizi, tak by jely pořád jenom krokem a někdy ani to ne. Předvídat chování ostatních účastníků provozu hned tak nějaký automat nedokáže.

Jenda-71

To budou vozit na čumáku tu hnusnou věc, která je na horní fotce?

Anonymous

Kterou myslíte?

Kodl

To jsou rozhazene kartonove krabice pri testovani, ktere tramvaj prorazila.

Jenda-71

Díky, fakt jsem to nepoznal.

thegrid

Taky mě to napadlo, asi jsou to rozražené letící krabice

Tomáš

Jsou to krabice a hnusné to není. Je to jako kamerka typu GoPro. Před chvílí to bylo v ČT ve zprávách. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253214196-zpravy-v-16/221411016000305 😉

Ondra

Tak určitě – jen se sundá druhá řada odshora ať jsou vidět světla 😀 🙂

Avlaky

Kdy budou nové škodovky.pro.ostravu?

Jenki

Povídá se, že až v létě.

PeterC.

Ale ktore leto to bude????

medical_examiner

Až bude za čtyrák pětník…