Plzeň jako laboratoř „chytré“ dopravy. Do roku 2027 má vyjet autonomní tramvaj
„Chytré“ mají být nejen tramvaje, ale i křižovatky, zastávky, trať, auta záchranářů a policie a vůbec celá ulice.
Plzeň se má stát v příštích letech tuzemským průkopníkem „mobility budoucnosti“, když v rámci spolupráce města, řady firem a Západočeské univerzity vznikne celý nový ekosystém takzvané chytré dopravy. Jeho nejviditelnější částí bude zřejmě testování autonomních tramvají, které by měly vyjet do provozu do roku 2027.
„Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku,“ oznámili na konferenci signatáři memoranda o spolupráci, které dnes podepsali zástupci Plzně, Plzeňských městských dopravních podniků, O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škody Transportation, Škody Digital a Západočeské univerzity.
Prvky autonomního řízení budou v rámci testů osazeny na dvě tramvaje ze série vozidel ForCity Smart Plzeň, která se aktuálně vyrábí. Celkem jde až o 24 vozidel. Testovací vůz bude vybaven řadou senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalována také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci projektu C-Roads (C-Roads a C-ITS jsou evropské projekty pro kooperativní inteligentní dopravní systémy, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost provozu. Projekty zaštiťuje ministerstvo dopravy, které v jejich rámci buduje například i takzvané inteligentní dálnice, pozn. red.)
„Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ uvedl Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads systémy C2X testovala.
V následujících fázích by měla být do nové tramvaje postupně přidávána další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokáží reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících. „Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ doplnil Roman Zarzycký, náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.
„Jako výrobce vozidel sledujeme všechny trendy, a trh jde autonomní cestou. Dnes je to již běžné v metru a bude se to týkat i tramvají,“ uvedl šéf Škody Transportation Petr Brzezina. Termín 2027 označil za ambiciózní. Pro rozvíjení autonomních systémů založila Škoda už v roce 2018 dceřinou firmu Škoda Digital.
Polygonem pro testování autonomních tramvají se má stát nová trať ke kampusu Západočeské univerzity na Borských polích. Podmínkou je pokrytí 5G sítí, kterou v Plzni aktuálně buduje O2. „5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ řekl generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.
Plzenští přitom mluví o vzniku unikátní živé laboratoře na území města. „Chytré“ mají být nejen tramvaje, ale i křižovatky, zastávky, trať, auta záchranářů a policie a vůbec celá ulice. Vše má být spojeno v ojedinělý technologický „ekosystém“.
Nejde nicméně o první pokusy tohoto druhu v tuzemsku. Snahou o instalaci „chytrých“ systémů do MHD proslula především Ostrava. Tamní dopravní podnik (DPO) nedávno jako první tuzemský provozovatel MHD trvale osadil tramvaje antikolizním systémem. V minulých letech DPO rovněž instaloval do všech svých vozidel moderní komunikační systémy, díky kterým mohou vozidla komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím instalovaná jednotka ve voze nabízí i wifi.
Autonomní tramvaje se testují v německé Postupimi.