Platby „pípnutím“ ovládly prodeje jízdenek v Brně, papírové lístky dopravce rušit nechce
Největší úbytek zažívají prodeje SMS jízdenek.
Rok po zavedení možnosti platby kartou či telefonem přímo ve vozidle se stal tento prodejní kanál u jednorázových jízdenek v síti Dopravního podniku města Brno (DPMB) nejsilnějším. Předstihl klasické papírové jízdenky, tvoří již třetinu všech nakoupených dokladů.
Loni v červenci zavedený systém „Pípni a jeď!“, který je obdobou například modelu zavedeného dlouhodobě v Ostravě, přinesl už pět milionů transakcí za 70 milionů korun. Rekord padl 30. června, kdy si lidé takto koupili 33 tisíc jízdenek.
„Zájem o službu ‚Pípni a jeď!‘ dalece předčil naše očekávání. Cestující si chválí zejména jednoduchost systému. Ten umožňuje nákup jízdenky kartou, hodinkami či mobilním telefonem bezprostředně po nástupu do vozu namísto zdlouhavého shánění jízdenky dopředu. S nárůstem zájmu o tuto službu registrujeme pokles u ostatních prodejních kanálů, největší propad je u SMS jízdenek a u jízdenkových automatů,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Ke službě „Pípni a jeď!“ se nejvíce cestující přikláněli od SMS jízdenek, v této kategorii dopravní podnik registruje oproti roku 2019 necelý 15% propad. Téměř totožný je pokles i u jízdenek koupených v jízdenkových automatech. „Tak jak roste zájem o bezkontaktní nákup jízdenek, budeme postupně omezovat jízdenky papírové. Stále je ale využívá téměř 50 procent cestujících, proto od nich budeme upouštět pozvolna,“ vysvětlil vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl. Na sociálních sítích pak dopravce uvedl, že papírové jízdenky rušit nehodlá. Podobný krok udělala loni Ostrava.
V roce 2019 DPMB prodal 16 milionů jednorázových jízdenek. Stabilně je využívá 25 procent cestujících, 75 procent upřednostňuje předplatní jízdenky, které je od roku 2017 možné zakoupit online prostřednictvím e-shopu www.brnoid.cz.
Celkově se na tržbách z jízdného velmi dramaticky podepisuje koronavirová pandemie. Za 1. pololetí roku 2021 jsou tržby nižší o 55 milionů korun než ve stejném období roku 2020 a přibližně o 130 milionů korun nižší než v předchozích letech.