Piloti Smartwings vyhlásili kvůli podstavu stávkovou pohotovost. Jen nátlak, kontruje aerolinka

Příčinou je podle odborových sdružení nedostatek personálu a fluktuace.
Čtyři odborová sdružení působící v největší české letecké společnosti Smartwings od pondělí vyhlašují stávkovou pohotovost. Vyplývá to z prohlášení, které zveřejnilo odborové sdružení Smart Unity. Případná stávka by mohla na samém startu klíčové letní sezóny způsobit velké problémy zejména cestovním kancelářím, pro které je Smartwings v Česku největším dopravcem.
K pohotovosti se připojila i odborová organizace posádek letadel a sdružení CZALPA a OSZL. Zaměstnanci si podle prohlášení stěžují na stálý tlak managementu na letový personál, aby „akceptoval změny pod 48 h a v nepřiměřeném rozsahu pracoval nad rámec původního rozsahu směn.“ Dále upozorňují na oddalování schůzek pracovních skupin a nedostatek informací od vedení firmy.
„Pro ilustraci lze uvést, že je naprosto běžné, že se od pilotů Smartwings očekává, že budou během měsíce akceptovat i změny plánovaných směn pod 48 hodin a budou v zásadě pořád k dispozici na telefonu,“ uvedl pilot a předseda odborové organizace Smart Unity Jiří Rolek.
Jen nátlak
Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové český právní řád pojem stávková pohotovost nezná. „Společnost Smartwings je na blížící se letní sezónu provozně i personálně dostatečně zajištěna a případná stávka části zaměstnanců by byla nezákonná, neboť nejsou naplněny všechny požadavky zákona o kolektivním vyjednávání,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí.
Aerolinka podle ní vnímá vyhlášení stávkové pohotovosti jako nátlakovou metodu v rámci kolektivního vyjednávání. Podle Dufkové se vedení společnosti letos sešlo s odbornými organizacemi už třikrát a řada jejich požadavků byla splněna. Od května pak podle ní došlo ke zvýšení mezd zaměstnanců v průměru o šest procent stejně jako loni.
Velká fluktuace
Hlavním důvodem stávkové pohotovosti je podle prohlášení dlouhodobě neudržitelný provoz Smartwings kvůli podstavu pilotů způsobeném fluktuací zaměstnanců. „Ta je důsledkem přístupu Smartwings ke svým zaměstnancům, opakovaně přistupováno k nahodilým změnám plánovaných letů a dlouhodobým zahraničním pobytům vylučujícím rodinný život zaměstnanců,“ uvádějí odboráři.
Cca 60 % všech druhých pilotů na letadle typu Boeing 737 je podle nich ve společnosti kratší dobu než 3 roky. „Sezona ještě ani nezačala, a už teď chybějí posádky. V polovině května jsme proto vyzvali k jasným krokům, které by situaci měly zlepšit. Reakce však nepřišla žádná,“ dodal Rolek.
Podle mluvčí Dufkové Smartwings aktuálně provozují 46 letadel (bez pronajatých letadel od jiných aerolinií) a zaměstnávají téměř 600 pilotů. Ke stávkové pohotovosti by se jich podle prohlášení odborů mohlo přihlásit jen 145.
„Průměrné finanční ocenění kapitána přesahuje tři milony korun ročně, přičemž společnost nese veškeré náklady na výcvik pilotů a udržení jejich kvalifikace ve výši statisíců korun ročně, a to i u pilotů, kteří pracují na zkrácené pracovní úvazky,“ dodala mluvčí.
Zároveň se ohradila proti nařčení z nabádání k porušování jakýchkoliv norem a právních předpisů. „Žádný z pilotů nenalétá více jak 100 hodin měsíčně,“ uzavřela mluvčí Smartwings.
(článek byl v 16:06 aktualizován o vyjádření Smartwings)