Petici za dokončení D1 podepsalo deset tisíc lidí, autoři v ní útočí na odpůrce stavby

Nová část I/55 s mostem přes koridor na průtahu Přerovem. Pramen: ŘSDNová část I/55 s mostem přes koridor na průtahu Přerovem. Pramen: ŘSD

Podle autorů petice je dopravní situace na Přerovsku neudržitelná.

Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM) dnes předalo předsedovi Poslanecké sněmovny Radku Vondráčkovi petici za dokončení D1 v Přerově. Stavba posledního úseku je zatím stále v nedohlednu.

Podle SRDIM petici podepsalo deset tisíc lidí. Kvůli poslednímu chybějícímu úseku kolabuje zejména doprava v Přerově. Stát není roky pod vládou ANO 2011 schopen pro stavbu získat stavební povolení.

Do očí bijící katastrofální stav české legislativy umožňuje komukoliv, kdekoliv a na cokoliv podat námitku či žalobu, a to naprosto beztrestně, bez jakékoliv zodpovědnosti, byť se ho kauza absolutně netýká,“ řekl Libor Lukáš, který dříve působil jako hejtman Zlínského kraje za ODS. Kraje mají v Česku možnost podávat návrhy zákonů. Lukáš nyní spolupracuje s Trikolórou.

Podle sdružení je dopravní situace na Přerovsku dlouhodobě katastrofální a neudržitelná. „Při průjezdu městem řidiči čekají v kolonách i dlouhé hodiny. Neúnosná hustota provozu výrazně zvyšuje nejen riziko nehodovosti, ale také množství vypuštěných zplodin do ovzduší,“ uvedlo sdružení ve zprávě.

Sdružení: Kritizují ti, co s Přerovem nemají nic společného

Proti rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který nedávno opět potvrdil územní rozhodnutí, podaly žalobu například Děti Země či Voda z Tetčic. „Tito aktivisté přitom paradoxně výslovně upozorňují na to, že rozptylová studie k dokončení D1 z roku 2016 je údajně zastaralá a měla by být vypracována nová. Pokud by byla dokončena D1 v úseku mezi Přerovem a Říkovicemi, došlo by k významnému poklesu hustoty dopravy v Přerově a okolních obcích. Rovněž by se zrychlila mobilita mezi Zlínskem a Ostravskem. V neposlední řadě by se také výrazně snížilo riziko nehodovosti i množství vypuštěných zplodin,“ dodal Lukáš.

Podle Lukáše, který žije ve Zlíně, nejhlasitější kritika dostavby D1 přitom zaznívá z úst aktivistů, kteří s Přerovem nemají nic společného.

Dialog je důležitým pilířem demokracie. Musí však mít svá pravidla a mantinely. Ukazuje se, že povolování velkých infrastrukturních projektů a možnosti jeho nekonečného připomínkování či rozporování, je potřebné lépe legislativně ošetřit. Není možné, aby se občané stávali rukojmími nekonečných správních procesů, které navíc stojí nás daňové poplatníky nemalé finanční prostředky a brání dalšímu rozvoji regionů,“ komentuje situaci ohledně nedokončené D1 na Přerovsku předseda PSP ČR Radek Vondráček (ANO 2011).

Ředitelství silnic a dálnic zvolilo zatím cestu dialogu formou urážení odpůrců stavby, například videem. Příklady z jiných staveb ukazují, že stát si za zpoždění může často sám.

Tagy D1 Říkovice - Přerov
114 komentářů