Infrastruktura Silnice

Poslední úsek D1 se letos stavět nezačne, ŘSD posunulo termín pro nabídky až na konec října

Vizualizace dálnice D1 u Přerova. Foto: ŘSD
Vizualizace dálnice D1 u Přerova. Foto: ŘSD
Ministerstvo zahájilo stavební řízení, o vítězi soutěže ale bude jasno nejdříve na počátku příštího roku.

Jediný chybějící úsek dálnice D1 se letos nezačne už se stoprocentní jistotou stavět. I kdyby se podařilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získat všechna stavební povolení, nebude vědět, kdo jej postaví. Jde o úsek D1 0136 Říkovice – Přerov.

ŘSD tento týden opět posunulo termín pro podání nabídek na jednu ze svých největších zakázek posledních let o další dva měsíce až do 25. října. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Jedná se již o desátý posun soutěže vypsané loni v prosinci. I kdyby nedošlo k dalšímu odkladu termínu pro podání nabídek, je jisté, že do konce roku se nepodaří soutěž vyhodnotit.

O zakázku je velký zájem a firmy posílají řadu zpřesňujících dotazů. Chceme mít jistotu, že dokumentace bude řádně vysvětlena,“ řekl ředitel brněnského závodu David Fiala. Odhadovaná cena zakázky je 6,75 miliardy korun.

Čistě z „byznysového“ pohledu jde pro ŘSD o složitou věc. Ceny stavebních prací u silničních staveb ještě aktuálně hodně tlačí dolů snaha Metrostavu Infrastructure získat co nejvíce referenčních zakázek pro případ, že jim nebude uznána prokázaná kvalifikace ze staveb mateřského Metrostavu, který byl odsouzen kvůli korupci. Za půl roku už může být jasněji a cena může výrazně vzrůst. Pokud by ale nyní vyhrál Metrostav, s velkou pravděpodobností skončí zakázka u antimonopolního úřadu, kde ji napadnou konkurenti právě kvůli uznání kvalifikace. Detailněji jsme problémy s Metrostavem u silničních zakázek popisovali v dubnu.

Ministerstvo už zahájilo stavební řízení

Výběr dodavatele je ale jen ten z menších problémů. Podstatně obtížnější je pro ŘSD získání všech potřebných povolení. Naposledy v dubnu krajský úřad Olomouckého kraje potvrdil územní rozhodnutí. Hlavní slovo bude mít ale ostravský krajský soud, který už dříve rozhodnutí úřadu zrušil a který bude s největší pravděpodobností případ znovu řešit na podzim.

ŘSD dlouho počítalo s tím, že stavba musí začít na podzim, kdy končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Letos na jaře ale přišlo s verzí, že se musí začít stavět.

Ministerstvo dopravy včera zahájilo stavební řízení. ŘSD podalo žádost o stavební povolení už loni v srpnu, letos na jaře ji ale zúžilo a vyřadilo z ní některé objekty. K ústnímu projednání žádosti má dojít na konci června.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Člověk ani nemusí zapínat televizi když chce sledovat napínavý příběh s nejistým koncem. Snad ta EIA nepropadne a co nejdříve se začne stavět. Na ten chybějící kousek D1 nejen Přerov čeká jak na smilování boží.

Wenzel

Za pár let zjistíte, proč se kolem Přerova nemohlo stavět a kdo je viník. Stejná písnička jako s otrávenou Bečvou.

Jan Soukup

Čistě pro zajímavost, jsem zvědavý, která trasa bude preferovanější. Ono totiž (Brno) – Vyškov – Hranice – (Ostrava) vyjde prakticky na metr stejně přes Prostějov i /snad jednou/ přes Přerov. Můj osobní tip je přes Přerov, ale na druhou stranu, zvyk je železná košile a momentální zvyk je z logiky věci přes Prostějov.

M19

Ta ze které nemusíte odbočovat a na kterou vás bude navádět značení a navigace.

Alan Wank

A kde můžu jet po celou dobu plnou dálniční rychlostí:)

M19

Pokud použijete navigaci s nastavením na nejrychlejší cestu, co myslíte, že vám ukáže?

Jiří Kocurek

Z Brna do Vyškova přes Jedovnici. Kolega takle jezdil z práce, když ŘSD a SŽDC obléhaly Brno.

Jan Sova

Přes Moravský kras to chce odolného ducha. Ty cesty jsou tam děs běs a hodně úzké. V zimě hrůza.

Gwann

ale zase hezká krajina… 🙂

Zlámalík

A co když to vyjde přes Prostějov o fous rychleji a navigace vás povede tamtudy i přes to, že značení bude přes Přerov? Nechápu ty, co jedou kam navigace velí, kdyby to byla sebevětší blbost 😀

M19

A co já s tím? Každého věc zda jede dle značení nebo navigace a jak si ji nastaví.

Franta

Když pojedete z Olomouce přes Prostějov do Vyškova, na 90% zůstanete viset u Olšan, kde je každý den nějaká nehoda. Průjezd obchvatem Prostějova je děs, vozovka totálně rozsekaná. V okolí Drysic se to motá, jak okreska, protože to není dálnice a před Vyškovem zůstanete viset v kolonách.

Pavel Skládaný

A taky ta, která je fakticky i stavebně plnohodnotnou dálnicí s odstavnými pruhy, normovými připojovacími pruhy, většími poloměry oblouků a šířkou jízdního pruhu 3,75 m, což fakticky směrově rozdělená silnice R46 (politicky nesmyslně přemalovaná na D46) není. Po dokončení souvislého tahu D1 by mne naprosto nenapadlo sjíždět u Vyškova na Olomouc (vyjma mimořádností a uzavírek), jde jen o dlouhodobé provizorium.

Tomáš Gottschalk

D46 zatím není plnotučnou dálnicí, i po rekonstrukci zůstanou rychlostní omezení ve Sprostějově a Olmiku, takže tipuju větší oblibu D1.

Zlámalík

Z logiky věci je pohodlnější jet přes Přerov, protože „hanácká dálnice“ s těma sjezdama a omezeníma je při aktuální intenzitě dopravy dost o nervy.

Michael

Já myslím, ze tady je polemika zbytečná. Až bude v PR hotovo, tak na D46 bude tretinovy provoz na což se u nás v Prostějově velmi těšíme.

sss

Prerov muze pockat, hlavne ze prazackum to pekne jezdi . Cest placi soudluzi

Tomáš V.

Vskutku buranský názor.

Honza

Ano, třeba oba okruhy jsou již kompletni a centrum je prázdné.
Železnice v Praze jakbysmet, vskutku, Pražáci si opravdu jezdí. Vážně jim to závidím. 🤣

Jiří Kocurek

Jenže pražák D0 nepotřebuje, jemu stačí ty radiály.

Olda

A že jich je na Praze 6 spousta a vůbec není v Patočkově zúžení na jeden pruh.

Olda

Pro pana Sůry: Jen nechápu tu shodu nicku. S pozdravem, O.

Gwann

ty vidle do EIA atp vám tam hážou místní z Dluhonic, přítel Patrik a pak jistý důchodce z Tetčic.

Jirka

Tohle může říct jen krupan, který v životě nevyjel autem dál, než za hranice okresu.

Tady na Moravě

Ho**o tudíž spadne na hlavu příští vládě. Gratulace

Vladimir

Pokud se opravdu nezacne stavet D1 u Prerova bude to tam pomerne brzy jeste horsi a to i s prutahem, protoze dalnice D55 od roku 2024 uz povede az do Veseli nad Moravou. To uz pak bude kapacitne stahovat i nakladni dopravu z okolnich statu. Nezbyva nez doufat a modlit se, ze se opravdu vse podari zvladnout, protoze autobusove a vlakove nadrazi bude jinak odriznuty ostrov.

M19

Do Veselí nad Moravou žádná dálnice nepovede, koukněte na mapu je kus vedle.

Vladimír

Ok, spletl jsem se myslel jsem Bzenec.

Vladimír

EDIT: zapomněl jsem na druhý přivaděč do Přerova a to na dálnici Kokory – Olomouc. Pokud se s tím okamžitě nezačne něco dělat Přerov bude ostrov beznaděje a velkého neštěstí.

Michael

Dokud nebude dálnice kolem Přerova hotová, tak v Hulíne budou náklaďáky od jihu jezdit doleva přes Vyškov a PV, tak jako je v Lipníku cedula Brno a Zlin po D35 a 46 přes OL a PV.

looki

Ta křižovatka je strašná….to akt nemohl kreslit nikdo příčetnej.

bkv

Ty určitě namaluješ nějakou hezkou…

looki

na počkání, chlapečku

Kebab

Aspoň to není křížení dvou dálnic kruhákem jako v MÚK Plotiště.

looki

tam to (taky) není křížení dvou dálnic, ale pitomost je to podobná, hlavně co se týče kolizních bodů.

Jiří Kocurek

Není to nachystané na ještě jeden most v další etapě, vrchem?
http://dopravniuzel.cz/galery/clanky/clanek36.png

Kebab

Tohle jsou Opatovice před dostavbou třetího patra (D35). Otevírat se tam má letos.

Medvěd075

Chlapče a co by jsi tam chtěl? Křižovatku se semaforem nebo kruhový objezd?

looki

Běžnou evropskou dálniční „křižovatku“ bez krátkých vykřížení a kolizních míst. Jenže to by asi bylo moc levný.

Kodl

Nekonecna talkshow nazvana vystavba dalnic v Ceske republice pokracuje. Tento diletantismus opravdu nema obdoby. Zacinam si myslet, ze ta dira do pole kolem Prerova zustane jeste minimalne 8 az 10 let.
Byt obyvatel mesta Prerov, zvazuju stehovani nekam jinam.

Otakar

Být obyvatel města Přerov, tak jsem už dávno odstěhovanej. To město je totálně zprasené.

Tady na Moravě

Proto bydlíš v Polné nad Pšenkavou 😀

Zlámalík

Zlatá Pšenkava!

Otakar

Zdravím sousede! Co vy tady, na odborném serveru?

Jan Sova

Člověk by táhl, ale když kočování nemá v krvi a navíc vidí jinde ty ceny…

Kávek

My jsme fakt banánová republika. Chudáci obyvatelé Přerova.

Daniel

Člověk si zvykne na všechno I na valku. Jezdíme na kole a vlakem. Chudáci jsou Ti co projíždějí a neznají místní poměry.

rychlodráha

V klidu, stejně letos propadne EIA a pojede se vše nanovo. Takže nejdřív za 10-15 let.

Jan Macek

Teda pan Mátl říkal, že to je podklad pro stavební řízení atd. Takže když už stavební řízení běží, tak sa to dotáhne EIA ne-EIA. Teda z jeho rozhovorů jsem si to vyvodil. Možná je ale realita jinde

Kodl

Nikdo poradne nevi jak to je. Ikdyby „propadla nepropadla“, akorat se tohoto ‚vykladu‘ ci chcete-li bezpravi chytnou eko-spolky a zalobami budou zasobit vsechny soudy jeste dalsich 10 let. Tudy cesta nevede.

Gwann

tak možná si pořídíme za 10let judikát NSS. to bude BOŽÍÍÍÍ

Lukas

Termín otevření rok 3022 ? 😂

Gwann

i 2032 je dost zlé

Dusanh

Omlouvám se, ale jak mám rozumět předposlednímu odstavci:
„ŘSD dlouho počítalo s tím, že stavba musí začít na podzim, kdy končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Letos na jaře ale přišlo s verzí, že se musí začít stavět.“
Díky za vysvětlení.

Vojtěch

Právě snad nemusí. Ředitel ŘSD přišel s tím, že do té doby musí být vydané povolení dalšího stupně. Teď ale nevím, jestli je to ÚR nebo SP.

yxc

Stačí nepravomocné SP

Vojtěch

Děkuji. Je to od ŘSD zajímavý výklad, ale na druhou stranu si uvědomují, že času mají málo, jinak přijde zdržení min. 2 roky, ale spiše 4, protože, jak vidíme, protestující se bíjí dost.

Otakar

Min. 4, spíše 10. Rád bych se mýlil.

Vojtěch

10 mi přijde moc, ačkoliv…

Výhoda asi bude, že budou mít pozemky a všechny dokumentace, nebudou tedy muset ji vypracovat, což taky zabere čas.

M19

No, pokud jim na podzim soud zruší územní rozhodnutí, tak pak budou tvrdit, že oni za nic nemohou a dozvíme se kdo za to může (ne nikdo z ŘSD to nebude). A stavět se nebude moci stejně.

Pavel Skládaný

Bude zajímavé sledovat, zda bude dříve D1 okolo Dluhonic nebo VRT Brno-Ostrava (nebo aspoň modernizace Brno-Přerov).

Tomāš

Jak víte, že nepravomocné?

mirek

Nepravomocné je neplatné, takže nestačí.

Tomāš

Vždyť přece územní rozhodnutí taky navazuje na EIA, stejně jako stavební povolení. Tak proč nestačí říct, že stačí územní rozhodnutí?

Adam H

EIA je podkladem pro stavební povolení. No a pokud je do konce platnosti EIA vydáno stavební povolení, tak pozbývá smysl dál řešit dobu platnosti EIA, protože na jejím základě bylo vydáno nadřazené povolení.

Kodl

Vsak on nam to vsem nejvyssi soud po 5 letech zkoumani take vysvetli.

Vít

No, je dobře, že se upravuje průtah Přerovem. Ještě hodně dlouho bude potřeba.

Otakar

To ano, už ten most tomu hodně pomohl a odstranil úzké hrdlo, pak se ta doprava může rozptýlit Přerovem, ale Předmostí bylo peklo. Hlavně ve směru od Olomouce, kde první semafor svítila zelená, ale člověk nemohl jet, protože by stál v křižovatce (semafory upřednostňovaly řidiče ze sídliště a ti tak vždy zapráskali prostor za křižovatkou, takže ze směru z Ol projely 3 auta).

Swariner

Včera jsem most testnul a je to opravdu znát. Kdyby tedy zrovna chvilku přede mnou přímo na tom mostě nechcípnul autobus a hned za ním nebyla kamion (cisterna), která čekala docela dlouho na nějakou „díru“ v protisměru…

Lukas

Záleží, kdy se most testuje, já na něm přes den viděl dlouhé kolony, které jen stojí jinde.

Swariner

Včera asi 16:30. V exponované časy je to sebevražda furt, to je jasné….

Otakar

Ono se to úzké hrdlo posune o kus dál. Nedělá to zázraky, ale už je to lepší, než průjezd podjezdem se 3 semafory a odbočkou ze sídliště. Na ty intenzity je prostě potřeba dálnice.

Jan Sova

Most je dobrý, ale není hotové napojení z Předmostí směr Olomouc, což je ve špičce peklo. Kvůli stavbě tam všude omezili rychlost, takže se to nevytahuje dost rychle, pak je ještě jeden semafor u dálnice na Lipník, který ten hlavní tok taky dost omezuje.