Pařížskému aerosalonu letos kralují indické nákupy, objednávky jsou na desetiletí
Jako vítěz v prodejích nových strojů vzejde z 54. ročníku veletrhu nejspíše Airbus. Získal zakázky na roky dopředu.
Zatímco část Pařížského aerosalonu zaměřená na byznys končí, část určená pro širokou veřejnost vrcholí. Během víkendu přivítá 54. ročník největší letecké přehlídky na světě asi největší masu návštěvníků. A odborná veřejnost už začala sčítat oznámené kontrakty a důkladně je analyzovat.
Letošní ročník se do historie zapíše velkou nákupní ofenzivou indických dopravců. Svými objednávkami zaměstnají výrobce na dlouhá léta dopředu. IndiGo totiž uzavřelo s Airbusem rovnou největší zakázku v historii letectví, dopravce si objednal 500 letadel A320 Family. V katalogových cenách má zakázka hodnotu 55 miliard dolarů, lze ale přepokládat, že IndiGo získalo velkou množstevní slevu.
1330 strojů ve frontě
Vzhledem k faktu, že jsou kapacity evropského výrobce na produkci právě letadel z rodiny A320 na dlouho rezervovány, proběhnou dodávky nově objednaných strojů pro Indigo až mezi lety 2030–2035.
IndiGo patří mezi nejrychleji rostoucí dopravce na světě. Využívá k tomu obrovského potenciálu indického trhu, který je do budoucna považován ze vůbec nejperspektivnější na světě. S minulými objednávkami má aerolinka u Airbusu objednáno už neuvěřitelných 1330 letadel.
Objednávka překonala i dosud rekordní ohlášené kontrakty na nová letadla pro Air India, které byly na Pařížském aerosalonu potvrzeny podpisem kupních smluv. Letecká společnost získá v příštích letech od Boeingu a Airbusu 470 letadel. Nákup už proběhl pod vedením nového vlastníka aerolinky, kterým je obří indický strojírenský konglomerát Tata Group.
Indickou nákupní horečku uzavírá lowcost Akasa Air, který si navzdory relativně velkým očekáváním jen rozšířil objednávku 72 Boeingů 737 MAX o další čtyři stroje.
Nakupuje i Avolon
V Paříži bylo rozhodně slyšet i o leasingové společnosti Avolon. Nejenomže podepsala předběžnou objednávku dvacítky Airbusů A330neo a čtyřiceti Boeingů 737 MAX, ale také smlouvu o prodeji a zpětném pronájmu deseti nových Embraerů E-195-E2 pro Porter Airlines. Ománskému Salam Air pak Avolon pronajme tři Airbusy A330neo.
Další ohlášené kontrakty už byly menší. China Airlines si přiobjednaly osm dreamlinerů, Philippine Airlines zase dokončily objednávku na devět Airbusů A350-1000, Air Mauricius své objednávky na A350 rozšířil o tři stroje. Volaris si objednal 25 letadel A321neo a flynas 30 letadel A320 Family. Air Algérie zakoupí osm Boeingů 737 MAX 9 a Luxair čtyři Boeingy 737 MAX 7. Bude jejich prvním zákazníkem v Evropě.
Stranou nezůstal ani „ten třetí“ z výrobců. American Airlines se společností Embraer podepsaly pevnou objednávku na sedm nových Embraerů E175, letouny bude provozovat jejich dceřiný dopravce Envoy Air.