Pardubický kraj chce po státu záruky při stavbě nejdelšího dálničního tunelu
Kraj chce mít před zahájením stavby jasná pravidla.
Pardubický kraj bude po Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požadovat opravu silnic v okolí budoucího nejdelšího dálničního tunelu v Česku. Necelé čtyři kilometry dlouhý tunel Dětřichov vznikne v úseku D35 Opatovec – Staré Město, stavba má začít za dva roky.
Kraj požadavek na záruky oznámil v tiskové zprávě. Podle představitelů kraje bude stavba znamenat pro stávající silnice v kraji extrémní zátěž.
„Při této stavbě dojde k enormnímu přesunu stavebních i vytěžených hmot. Máme obavy z toho, že dopravci budou využívat všech okolních silnic, ať už se jedná o silnice první, druhé či třetí třídy nebo i účelových komunikací. Pardubický kraj bude od ministerstva dopravy požadovat záruky toho, že se silnicím dostane úprav před zahájením stavby a také oprav po jejím ukončení,“ uvedl Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu.
Poučení z minulých úseků
Podle něj se při stavbě předchozích úseků dálnice D35 často stávalo, že dopravci nevyužívali pouze komunikací, na jejichž užívání byli s krajem domluveni, ale také dalších silnic. Ty potom zůstaly rozbité bez nároku na opravy hrazené státem. „Přitom silnice v okolí budoucího tunelu jsou velice úzké. Pro řidiče, kteří tudy jezdí, bude stavba tunelu znamenat minimálně tři roky výrazného nepohodlí. S ohledem na zkušenosti ze stavby předchozích úseků předpokládám, že silnice budou pokryté prachem a bahnem, a to nemluvím o zpomalení dopravy v okolí,“ řekl Kortyš.
Kraj je podle něj rád, že dálnice vzniká. „Tentokrát bychom chtěli mít pravidla pro pohyb stavební techniky a úhradu příprav a oprav komunikací jasně daná. Jsme rádi, že s ministerstvem vedeme jednání, která by měla směřovat k zahájení stavby v oboustranné spokojenosti,“ řekl Kortyš.
Ředitelství silnic a dálnic nedávno uzavřelo další smlouvu na přípravu posledního úseku dálnice D35 v Pardubickém kraji. Zadalo zakázku na přípravu dokumentace pro stavbu Opatovec – Staré Město v režimu BIM. Smlouvu za 135 milionů korun získalo sdružení pěti firem: Sudop Praha, Sudop EU, Pudis, Dopravoprojekt Brno a slovenská společnost Dopravoprojekt. Sdružení má připravit v BIM dokumentaci ve stupni projektové dokumentace pro provádění stavby (PDPS) nebo vybrané dokumenty zadávací dokumentace stavby (VD-ZDS). BIM znamená přípravu digitálního modelu stavby, který bude sloužit jako databáze informací o objektu pro jeho navrhování, výstavbu a provoz po dobu jeho životního cyklu.
Poslední úsek v Pardubickém kraji
Smlouva současně stanovuje předpokládaná data soutěže a výstavby: tendr má proběhnout v příštím roce, stavba má začít v prvním čtvrtletí 2024.
Úsek Opatovec – Staré Město bude posledním na území Pardubického kraje, naváže na něj další část D35 do Mohelnice. Odhadovaná cena výrazně roste: ještě v roce 2019 ŘSD uvádělo osm miliard korun, teď 15,85 miliardy korun. Úsek dlouhý 16,6 kilometru obsahuje celkem 17 mostů včetně přemostění tratě Třebovice v Čechách – Chornice. Jde o úsek v Pardubickém kraji, další navazující už vede do Olomouckého. Nahrazuje úsek silnice I/35 mezi Svitavami a Moravskou Třebovou.
Součástí stavby je i budoucí nejdelší český dálniční tunel Dětřichov. Ražený tunel má být dlouhý 3 893 metrů, svojí délkou překoná nejdelší dálniční tunel Panenská (2 168 m) i Bubenečský tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka v Praze a měří 3 091 metrů. Samotná Blanka měří přes pět kilometrů, jde ale o soubor tří tunelů.
Tunel má vyřešit trasování složitým terénem. ŘSD ho navrhlo jako čtyřpruhový, v tunelu se počítá s maximální povolenou rychlostí 100 km/h. Jsou navrženy dva dvoupruhové tubusy. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.