egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Ministerstvo zvažuje PPP na D35 včetně nejdelšího tunelu ve třech variantách. Rozhodne až příští vláda

Pohled na tunel Dětřichov z východní strany. Foto: ŘSD
Poradenská firma dokončuje studii, která má ukázat, zda by se metoda PPP na spojnici mezi Čechami a Moravou hodila.

Ministerstvo dopravy udělalo další krok k nalezení odpovědi na to, zda nebude financovat dostavbu dálnice D35 formou takzvaného PPP projektu, kdy by vítěz stavbu úseku z Litomyšle do Mohelnice postavil, zajistil peníze a následně 26 let provozoval. Jasno má být do poloviny příštího roku.

Ministerstvo na svých stránkách zveřejnilo nový dokument, ve kterém shrnuje informace o chystané stavbě a projektu a současně slouží i jako předběžná tržní konzultace. Cílem dokumentu je poskytnutí předběžných informací o projektu a pomocí různých dotazů zjistit zájem jednotlivých možných účastníků samotné soutěže. Materiál je dostupný pouze v angličtině.

„Než začne předkvalifikace, tak musí být jednoznačně zřejmé, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv a stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR. Jako podklad pro rozhodnutí vlády musí být předložen materiál, který bude ekonomické aspekty projektu popisovat, jehož dokončení ze strany zpracovatele (PwC) lze očekávat v průběhu léta 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podle něj bude materiál k dispozici nové vládě, která si sama rozhodne, zda se bude tímto tématem dále zabývat či nikoliv. „Rozhodnutí lze očekávat v první polovině roku 2022,“ dodal Jemelka.

Další dálnice se formou PPP nechystá

Úsek D35 by mohl být po dostavbě D4 druhým v zemi, který by se financoval tímto způsobem. Model spočívá v tom, že stát platí za postavení a údržbu a po určité době pak od koncesionáře dálnici převezme. „Uvedený úsek dálnice byl identifikován jako potenciálně další možný úsek na české dálniční síti z hlediska své délky, stavu připravenosti a celkového objemu finančních prostředků, kde by mohl být takový finanční nástroj aplikován z hlediska celkové optimalizace cash-flow při zajišťování dálniční výstavby v potřebném rozsahu,“ dodal Jemelka. Na dalších úsecích v zemi se podle ministerstva dopravy už v tuto chvíli PPP projekt nezvažuje.

Ministerstvo v materiálu uvádí tři možné varianty, které se liší délkou: všechny na moravské straně končí v Mohelnici. Jedna varianta (64,5 km) začíná ve Džbánově, druhá (56,9) v Litomyšli a třetí (46,5 km) v Janově. Nejdražší varianta počítá s náklady 1,66 miliardy eur (43 miliard korun).

Dálnice D35 má být severní variantou dálnice D1, aktuálně se staví dva úseky z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Nejproblematičtější je z hlediska povolování úsek u Litomyšle, ŘSD se ale podařilo prolomit odpor místních a uzavřelo memorandum, v kterém se zavázalo k řadě ústupků.

V plánování Ředitelství silnic a dálnic jde o celkem pět úseků

Džbánov – Litomyšl 7,3 km dlouhý úsek, kde se ŘSD nedávno dohodlo na memorandu s městem i odpůrci stavby.
Litomyšl – Janov 10,35 km dlouhý úsek má zatím nepravomocné územní rozhodnutí.
Janov – Opatovec 11, 7 km dlouhý úsek má již územní rozhodnutí a první část by se měla stavět už letos. Konkrétně má jít o most pod železničním koridorem Česká Třebová – Brno.
Opatovec – Staré Město 16,5 km má již územní rozhodnutí. Na trase je téměř 4 kilometry dlouhý tunel Dětřichov, který bude nejdelším dálničním tunelem v zemi.
Staré Město – Mohelnice 18,2 km, letos se čeká podání žádosti o územní rozhodnutí. Součástí bude 1,3 kilometru dlouhý tunel Maletín.

Mapa úseků D35 pro stavbu pomocí PPP. Foto: MD
Mapa úseků D35 pro stavbu pomocí PPP. Foto: MD
Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimir

Penize na vystavbu si ma zajistit kazdy stat sam a co si budeme rikat, uredniku mame prebytek, tak bych zacal hledani penez zde. Scitani lidu 2021 krasne ukazalo, ze lidi proste na urady chodit nemusi. Prepisovani nami vyplnenych formularu se proste dnes uz utopie, ktere se nemusi nikdo venovat, protoze vetsina lidi si to proste vyplnila online.

pjezek62

Pokud mezi lidi nepočítáte osoby věkovité, nedisponující schopnostmi ovládat IT techniku a další osoby, pro něž je návštěva úřadu nezbytná, tak máte samozřejmě pravdu. Je to ale na diagnózu.

MLB

Bylo by asi dobré mít i nějaký plán B, jak se to bude dělat když PPP z jakéhokoliv důvodu neklapne. Jinak se může stát, že budeme tuhle variantu 2-3 roky rozvíjet a pak se stopne a budeme pořád úplně na začátku… a bez D35 🙁

Jann

Těžce nesouhlasím. Ne že bych nevěřil PPP, na D4 to snad bude nakonec úspěch. Ale D35 je potřeba, včera bylo pozdě. Úsek z Janova do Opatovce se při troše dobré vůle může začít příští rok stavět. A teď by čekal na zbylé a vyhlášení PPP soutěže?? To je odklad o nejméně 4 roky. Jen to ne proboha.
Pokud chtějí dělat PPP, ať jej už teď v předstihu chystají pro úsek ze Starého Města do Mohelnice a k němu přidají navazující obchvat Líbivé a Zábřehu na S44, to splní smysluplné kilometry výstavby i účel.

Kodl

Amen. Tesat do kamene.

PetrN

přesně tak, to by bylo nejrozumnější.. zároveň s tím přidat i údržbu již zprovozněných staveb na I/44 (Zvole, Postřelmov, a ve výstavbě Bludov) tak jak je tomu i v případě stavby D4 a údržby již zprovozněných úseků od Mirotic až do Písku.

pjezek62

Má to jeden háček – finanční zdroje. Těmi státní kasa neoplývá a dlouho oplývat nebude, pokud se u nás řízení nechopí moudří a neúplatní správci naší země.

Kodl

Radeji bych videl formou PPP cely zbytek D3.
Zacinat PPP na D35 v aktualnim stavu pripravy je blbost. D35 je treba co nejrychleji pripravit, ne odsouvat a cekat na PPP!

Marcel

To já také. Myslím, že jsme však svědky toho, že naše státní kasička vysychá a bude spíše hůře. Tedy co se dopravních staveb týká. A stavební firmy si jsou toho evidentně také vědomi.

Kodl

Pripravene ke stavbe jiz nejsou a hlavne po roce 2023 zadne dalsi velke stavby ani nebudou. Realne hrozi, ze se po roce 2023 nebude darit zahajit vubec nic, jelikoz se vesmes jedna o veledulezite a nekonecne blokovane projekty, napriklad D49, D0, D3 a D52..
Jiz ted je tato katastrofa dohledna, nikdo ale nic neresi, nedela a vsichni doufaji, ze se to nejak podari vyresit.

Jirka

EU již výstavbu dálnic příliš podporovat nechce. Do přímého financování z rozpočtu se politikům také chtít nebude. PPP je tak vhodná forma a vzhledem k tomu, že úseků vhodných pro PPP v ČR příliš není, tak bude pravděpodobně vybrána nejdelší varianta. Samozřejmě to bude mít za následek zdržení některých úseků o několik let. Některé úseky D4 se také mohli začít stavět o mnoho let dříve, ale muselo se počkat.

Tomáš Poledný

Ona D4 by se bez PPP nyní vůbec nestavěla a následujících 10 let také ne.

pjezek62

Přeštětesi, co píše Jirka, pořádně. Časy se mění, jen vládní přístup nikoli. Zatím.

Jaaa

„z hlediska celkové optimalizace cash-flow“

Jinak řečeno „prostě si na to půjčíme, ale nebudeme mít plnou kontrolu nad tím, kolik to bude stát navíc“.

Paja

To nechápu. Souhlasím s tím, že si na to půjčíme. Ale s tou kontrolou? Cena je daná předem. Když staví dálnice firmy pro ŘSD tak máme kontrolu nad cenou? Mě to tak moc nepřipadá.

Jaaa

Navýšení ceny vzhledem ke změně ekonomické situace není? Vyšší náklady než za klasický úvěr nejsou?

Tomáš Gottschalk

Dobré je, že tunel má pravomocné ÚR, měl by se začít razit co nejdřív.

Kebab

Raději bych viděl jako PPP až úsek Opatovec – Mohelnice. Úsek Janov – Opatovec je už poměrně blízko zahájení stavby ve srovnání s následujícími úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice a rozhodně není dobrý nápad stavbu z jakýchkoliv důvodů odkládat.

KLL

Po dlouhých letech čekání se „prioritní“ D35 konečně začala stavět. A oni zase uvažují o změnách v plánování? To samozřejmě způsobí další odklad dostavby.

stanik

Mám obavu, že se nedožiji náhrady R35 za D35. Prezentovaná vizualizace ŘSD rozhodně špatně nevypadá. Aspon v případě jež je pro mojí osobu prioritní.

kpetr

Ve výčtu ještě chybí kratičký úsek na západním okraji Olomouce, prozatímně nahrazený svedením do značně nekapacitního kruhového objezdu.

PetrN

tak jelikož navazuje na již hotové úseky tak by bylo naprostý nesmysl tento úsek zařadit do PPP, navíc když se má úsek Olomouc-Mohelnice v příštích letech opravovat pod taktovkou ŘSD (nejdříve výstavba nouzových zálivů, poté snad rozšíření do parametrů D27,5)

Jiří Kocurek

Nicméně pořád je tam jako pěst na oko.

PetrN

pokud by vyhrála jakákoliv ze 3 navrhovaných variant, jak by to bylo s harmonogramem výstavby? začínaly b se stavět všechny úseky zahrnuté do PPP až najednou, nebo postupně podle získaných papírů? zrovna úsek Janov-Opatovec se má stavět už od roku 2022, zatímco Staré Město – Mohelnice v nejbližších 3 letech jistě nezačne…

FrenkyUL

Bude se čekat na papíry poslední části.