LOT 3a leaderboard

Pardubický kraj chce elektrifikovat trať do Králíků, tlačí opět na Ostřešanskou spojku

Trať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora je elektrifikována po Lichkov, Leo Express zde nasazuje dieselové jednotky Alstom Lint. Foto: Leo ExpressTrať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora je elektrifikována po Lichkov, Leo Express zde nasazuje dieselové jednotky Alstom Lint. Foto: Leo Express

Na seznamu požadavků kraje je i kultivace zastávky Předhradí.

Pardubický kraj by rád dosáhnul toho, aby mohly elektrické vlaky jezdit až do Králíků. Trať z Ústí nad Orlicí je dosud elektrifikována do Lichkova. V tiskové zprávě po jednání s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou to uvedl hejtman Martin Netolický.

„Jedním z cílů programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polsko na období 2021–2027 je také modernizace přeshraničních železničních tratí a přeshraniční homologace železničních souprav. V našem kraji by se mohlo jednat například o elektrifikaci do Králíků. Podmínkou pro čerpání těchto zdrojů je partner na polské straně. Určitě budeme chtít, pokud bude možnost, využít všechny potenciální evropské zdroje a budeme proto se Správou železnic dál jednat,“ řekl hejtman Martin Netolický.

U celkem osm kilometrů dlouhého úseku z Lichkova do Králíků se nabízí i jiné řešení: využít například hybridní vlaky, které by většinu trasy jely pod dráty a část na baterii. Dvouzdrojové vlaky si objednaly na druhé straně hranice Koleje Dolnośląskie. Kraj tlačí na elektrifikaci na trati, kde objednává aktuálně až na pár výjimek výhradně dieselové vlaky i tam, kde troleje jsou.

Drážní muzeum v Dolní Lipce

Na stejné trati řeší kraj i další osud železniční stanice v Dolní Lipce. Chce zde vybudovat ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií ze Žamberka železniční muzeum. „V tuto chvíli máme objekty od Správy železnic v pronájmu a deponujeme zde celé léto parní vlaky. Zároveň s tím řešíme potřebné kroky, abychom získali pozemky a budovy do krajského majetku pro další využití. Správa železnic nyní začíná zpracovávat znalecký posudek, čímž se také přibližuje možnost převodu do krajského majetku,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Jednání probíhalo i o takzvané Ostřešanské spojce. Jde o projekt, který by odstranil úvrať v Rosicích nad Labem a zrychlil by cestování z Jaroměře na Chrudim a Havlíčkův Brod. Správa železnic kvůli odporu lidí v trase trati přípravy ukončila. Podle Svobody ale bude zadávno vypracování studie proveditelnosti na celou větev trati právě až do Havlíčkova Brodu.

Šéf Správy železnic také přislíbil vylepšení komfortu cestujících v zastávce Předhradí nedaleko hradu Rychmburk. Leží na trati ze Žďárce u Skutče do Poličky. „Domluvili jsme se, že Správa železnic prověří možnosti, jak tuto zastávku, která nebyla v minulosti příliš využívaná, ale s rozvojem Rychmburku by se mohla stát místem s větší koncentrací lidí, upravit tak, aby se pohodlí cestujících zvýšilo,“ dodal hejtman.

Tagy Ostřešanská spojka Pardubický kraj seznam Správa železnic trať 024 Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr - Štíty
155 komentářů