lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Koleje Dolnośląskie koupí hybridní vlaky od Newagu, jiná nabídka nepřišla

Elektrická jednotka společnosti Koleje Dolnośląskie. Pramen: Newag
Elektrická jednotka společnosti Koleje Dolnośląskie. Pramen: Newag
Slezský železniční dopravce Koleje Dolnośląskie investuje do nových vlaků, hybridy koupí od Newagu.

Polský železniční dopravce Koleje Dolnośląskie (KD), který je v majetku Dolnoslezského vojvodství, uzavřel výběrové řízení na nákup hybridních jednotek. Dopravce se rozhodl přijmout nabídku polského výrobce Newag, který se účastnil tendru jako jediný. KD to oznámily na svých stránkách.

Koleje Dolnośląskie odeberou dvě třívozové jednotky, dodány mají být do 18 měsíců. Cena jednoho vlaku je bezmála 28,2 milionu zlotých (cca 170 milionů korun). Součástí smlouvy je i opce na dalších šest jednotek, dopravce má rok na rozhodnutí, zda opci využije, či ne. Vlaky budou kombinovat elektrický pohon z troleje s dieslem.

Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG
Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG

Koleje Dolnośląskie aktuálně řeší nedostatek vozidel ve své flotile, proto se letos vypravily na nákupy. V červnu společnost uzavřela výběrové řízení na nákup pěti elektrických pětičlánkových jednotek; dodavatelem se stala Pesa Bydgoszcz.

Dopravce nákup zdůvodňuje mimo jiné rozrůstající se aglomerací kolem Vratislavi a neustávajícím nárůstem počtu cestujících. I proto se rozhodl nakonec pro pětivozové elektrické jednotky, když původně plánoval nákup čtyřvozových. Rovněž smlouva s Pesou obsahuje opci, a to až na dalších 20 elektrických vlaků.

Dolní Slezsko je v oblasti drážní dopravy v kontextu Polska i střední Evropy unikát. Vojvodství přebírá od státu do svého vlastnictví některé trati, a to i ty po léta neprovozované či dokonce zaniklé. Začalo to v roce 2008 tratěmi Szklarska Poręba Górna – státní hranice a Vratislav – Trzebnica, které byly i s přispěním fondů Evropské unie revitalizovány. Není tak vyloučeno, že se nové polské hybridy objeví v budoucnu například v Harrachově.

Dolnoslezské vojvodství má vedle vlastního dopravce, který zajišťuje drtivou většinu regionálních výkonů, i provozovatele dráhy (Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu – DSDiK). S návratem vlaků na dříve neprovozované dráhy a nárůstem dopravního výkonu masivně narostl i výkon přepravní, což vede k tomu, že KD trpí značným nedostatkem drážních vozidel. To se nyní snaží řešit. I proto před několika dny Koleje Dolnośląskie uzavřely dvě úvěrové smlouvy se společností mBank. Jedna řeší investiční půjčku ve výši 170 milionů zlotých na nákup vozidel, druhá má sloužit k odvodu DPH (58 milionů zlotých).

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 24

Nechce se Škoda Transportation inspirovat Newagem🤔 Že by do Panterů narvali nějaký dieselový motory (třeba Caterpillar), solidní převodovku, a při potřebě malého vozidla by se čela umístila na oba konce vozů a vznikl by fajn nový motoráček 😅

Kubrt

Nevím, kam by ten dieselový powerpack do panterů dali, ani jak by to vycházelo hmotnostně (už takhle s hmotností dost zápasili), ale zcela určitě by tam nebyla „solidní převodovka“, ale alternátor – byl by dieselelektrický přenos.

Ondra

Myslím, že i u nás by mohly přejít lokálky do vlastnictví krajů.

-TR-

U nás je situace jiná. Důvod, proč na Dolním Slezsku mají vlastního provozovatele dráhy, je především neochota správce infrastruktury PLK opravit všechny tratě, na kterých chce vojvodství objednávat dopravu.

Je sice pravda, že u nás jsou taky takové případy, ale je jich výrazně méně.

Ondra

Ano, ale i tak mi dává větší smysl, aby si lokálky spravovaly kraje spíš než stát, stejně jako silnice nižších tříd.

Jerry

Tomu říkám hybrid ,ne nějaké zbytečně baterky.

Ic540

Jerry. 👍
Dal jsem Vám palec nahoru. Při slově baterky a přidám i vodík se mi totiž zjevuje Unucka. Likvidátor dopravy v Msk…
Takový hybrid co by jezdil ze Štramberka někam dál než na Hlavní si totiž dovedu představit i já…🚂🚂♥️

D.S.

Je pravda, že v Dolním Slezku se toho za poslední léta změnilo hodně k lepšímu, ale stále to má k dokonalosti daleko. Vlaky často jezdí přeplněné, taktový jízdní řád také moc neznají. Tak snad se to s novými jednotkami posune zase o kousek dopředu.

-TR-

O taktový jízdní řád se KD pokouší dlouhodobě. Nedaří se to především kvůli stavebním pracím a častým změnám u dálkových vlaků PKP IC.

Kamui

Taktový jízdní řád je sprosté slovo v celém Polsku. Když se tak rádi inspirují Německem ve všem možném i nemožném, proč ne v tomto?

Jiří Kocurek

Narozdíl od trati 171 … 😀

Avlaky

Lze spojit tento hybrid a čisté elektrickou jednotku a jet na.diesel?

Twix

A řídit to z té elektrické? Dobrá otázka. Estonské Flirty (elektrické a dieselové) to snad umí, na pultech těch elektrických jsou proto i ovládací prvky na zapínání spalovacího motoru.

Avlaky

Spíš jsem myslel jestli je možné táhnout čisté elektrickou jednotku za to hybridní