Pár metrů od srážky. Drážní inspekce doporučila posunutí odjezdových návěstidel v Dluhonicích

Nedovolená jízda nákladního vlaku v Dluhonicích. Foto: Drážní inspekceNedovolená jízda nákladního vlaku v Dluhonicích. Foto: Drážní inspekce

Měření ukázalo, že čtyři z pěti návěstidel byla svými osami posunuta oproti osám příslušných kolejí

Jen pár metrů dělilo loni na začátku srpna od boční srážky dva nákladní vlaky společnosti ČD Cargo. Příčinou mimořádné události byla lidská chyba, konstatovala Drážní inspekce v závěrečné zprávě.

Současně ale vydala Drážnímu úřadu dvě bezpečnostní doporučení, které se týkají Správy železnic (SŽ). Jedno z nich se týká umístění návěstidel ve výhybně Dluhonice.

K události došlo loni 4. srpna krátce po půlnoci. Nákladní expres ČD Cargo projel návěst zakazující jízdu a vjel do postavené vlakové cesty jiného nákladního vlaku stejného dopravce. Od srážky a větších následků dělilo vlaky méně než 31 metrů. Nákladní expres zastavil 19 metrů za odjezdovým návěstidlem L4 (1,3 metru před námezníkem); průběžný nákladní vlak, pro který byla postavena jízdní cesta, zastavil 50 metrů za odjezdovým návěstidlem L6 (29,7 metru za námezníkem).

Metr od sebe. V Dluhonicích došlo málem k nehodě dvou nákladních vlaků

Chybu udělal strojvedoucí nákladního expresu. Při sledování odjezdových návěstidel umístěných na návěstní lávce zaměnil návěstidlo L4 platné pro svoji kolej s návěstidlem L6 platným pro sousední kolej nacházející se vpravo. Chybu si naštěstí uvědomil ještě před úrovní odjezdového návěstidla. Manipulaci s ovládacími prvky pro zavedení rychločinného brzdění zahájil 39,5 metru před odjezdovým návěstidlem, podařilo se mu zastavit na takovém místě, že nedošlo ke srážce.

Geodetické zaměření

To, že umístění návěstidel na návěstní lávce může strojvedoucí zmást, potvrdilo i šetření Drážní inspekce. Ta si mj. nechala geodeticky zaměřit skutečné polohy os odjezdových návěstidel a skutečné polohy os staničních kolejí na straně zhlaví směr Brodek u Přerova.

Umístění odjezdových návěstidel ve výhybně Dluhonice. Foto: Drážní inspekce

Měření sice ukázalo, že návěstidla byla ve výhybně, jež nedávno prošla rekonstrukcí, umístěna nad kolejemi na návěstní lávce v souladu s příslušnou normou, ale čtyři z pěti návěstidel byla svými osami posunuta oproti osám příslušných kolejí směrem vlevo. Největší odchylka tímto měřením, 34 cm, byla zjištěna u návěstidla platného pro kolej, po které jel nákladní expres, což také potvrzoval zrakový dojem o umístění tohoto návěstidla, který inspektoři získali při ověřovacím pokusu.

Situaci ještě zhoršovalo umístění výhybny v pravém oblouku a posunutí osy návěstidla L6 platného pro (pravou) sousední kolej oproti ose koleje vlevo, v daném případě o 28 cm.

Stížnosti strojvedoucích

Inspekce oslovila i jiné dopravce s dotazem, jak hodnotí strojvedoucí viditelnost a možnosti záměny odjezdových návěstidel v Dluhonicích. „Ze zaslaných vyjádření je patrné, že určitá část strojvedoucích, kteří jsou uživateli infrastruktury ve výhybně Dluhonice, vnímá předmětnou výhybnu jako problematickou, a zdůrazňují, že je tam nutné věnovat zvýšenou pozornost při vedení vlaku,“ uvádí zpráva.

Někteří dopravci a strojvedoucí si stěžovali přímo Správě železnic. „V této věci bylo na základě opakovaného podnětu jednoho z dopravců přistoupeno ze strany SŽ (ve spolupráci se zhotovitelem stavby) k úpravě situování odjezdového návěstidla L2 výhybny Dluhonice. Je tak patrné, že provozovatel dráhy SŽ disponuje určitou zpětnou vazbou od uživatelů infrastruktury ve výhybně Dluhonice,“ konstatuje zpráva.

Drážní inspekce při šetření dané mimořádné události zjistila také nedostatky, které neposoudila v příčinné souvislosti s touto událostí. A to na straně provozovatele dráhy Správa železnic ve vnitřním předpise upravujícím mj. používání mobilní části vlakového zabezpečovače.

Na straně dopravce ČD Cargo to pak byla např. činnost strojvedoucího nákladního expresu, který nesprávně obsluhoval mobilní část vlakového zabezpečovače, a činnost strojvedoucího průběžného nákladního vlaku, jenž po nařízení jízdy podle rozhledových poměrů vyplývajícím z činnosti vlakového zabezpečovače (po tzv. ztrátě kódu v důsledku nedovolené jízdy nákladního expresu za odjezdové návěstidlo L4) nikterak neupravoval – nekontroloval rychlost vlaku a nepokračoval opatrně v další jízdě.

Tagy ČD Cargo drážní inspekce Správa železnic
86 komentářů