Památkově chráněné vítkovické nádraží čeká oprava, renovace se dočkají i boletické panely

Vizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽVizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽ

Oprava potrvá dva roky, část prostor chce Správa železnic pronajmout.

Správa železnic (SŽ) vypsala soutěž na opravu další památkově chráněné nádražní budovy. V tendru s odhadovanou cenou 340 milionů korun hledá firmu na rekonstrukci od roku 2020 památkově chráněné výpravní budovy stanice Ostrava-Vítkovice. Budova je považováno za vrcholné dílo architekta Josefa Dandy, od otevření v roce 1967 neprošla zásadnější opravou.

Správa železnic chce kromě opravy proměnit vnitřní uspořádání budovy a více využít prostory komerčně. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje i vylepšení přednádražního prostoru. Ve stávající podobě je budova již příliš velká pro současný provoz.

„Rekonstrukce výrazně zvýší komfort pro cestující a zároveň vytvoří nové prostory pro komerční využití. Zaměříme se na exteriér i interiér budovy. Okna a obvodový plášť se vymění, využijí se moderní a esteticky odpovídající materiály,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zateplení objektu bude z vnitřní strany, aby se nenarušily fasádní plochy s původním obkladem. Renovace interiéru budovy proběhne v souladu s požadavky památkářů, zachovají se stávající materiály a umělecká výzdoba.

Vítkovické nádraží je kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo. Do budovy se mají nastěhovat úředníci

Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice, odkud dále pokračuje na Český Těšín. V prvních desetiletích provozu bylo nádraží významným dopravním uzlem, který denně využívaly tisíce lidí. Ti mířili za prací v těžkém průmyslu. Pro potřeby současné železnice je ale předimenzované a léta chátrá. O její budoucí funkci se léta diskutovalo. V plánu bylo například zřízení muzea dopravy, obchodního centra, pracoviště Generálního finančního ředitelství nebo úřadu práce.

Podle aktuální zprávy Správy železnic ale úřad práce na nádraží nebude. V přízemí se budou nacházet kanceláře a pokladny dopravců, infostánek města Ostravy, sociální zázemí pro zaměstnance a technologické prostory. Bude zde také nová čekárna pro cestující. V dalších dvou nadzemních podlažích vzniknou prostory pro obchod a služby a kanceláře. Bezbariérový přístup na nástupiště zajistí výtah, nádraží dostane nový orientační a informační systém.

Správa železnic nechá zrekonstruovat nádraží Vítkovice. V budově bude úřad práce.

Spolupráce s městskou částí

Součástí projektu je také instalace stojanů na kola a vytvoření parkovacích ploch pro automobily včetně nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Vše proběhne v úzké spolupráci s městskou částí Ostrava-Vítkovice, která bude spolupracovat na revitalizaci přednádražního prostoru.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 340,6 milionu korun. Zahájení stavby se předpokládá v dubnu příštího roku, dokončení za dva roky. Celkové investiční náklady dosahují výše 404 miliony korun.

Vizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽVizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽNádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757

Staniční část, obdobně jako v Havířově, se zmodernizuje v rámci navazujícího projektu. Jedná se o stavbu Optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice (mimo) – Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou, která se bude týkat nejen příslušných traťových úseků, ale především samotné vítkovické stanice. Zahájení této investice se plánuje na druhou polovinu roku 2026 s dokončením v roce 2029.

Třímiliardová úprava trati ze Svinova a Polanky do Kunčic má projektanty, začít se má v roce 2026

Tagy nádraží Vítkovice Ostrava - Vítkovice Správa železnic
29 komentářů