Správa železnic nechá zrekonstruovat nádraží Vítkovice. V budově bude úřad práce.

Nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757Nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757

Kdysi důležitý dopravní uzel pozbyl po útlumu průmyslu na významu. "Bruselská" budova léta chátrá.

Správa železnic připravuje kompletní rekonstrukci výpravní budovy v Ostravě-Vítkovicích, postavené v 60. letech minulého století v tzv. bruselském stylu. Budova se řadí mezi vrcholná díla architekta Josefa Dandy. Práce budou zahrnovat rekonstrukci obvodového pláště, nové uspořádání vnitřní dispozice objektu a venkovní úpravy přednádražního prostoru.

Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice, odkud dále pokračuje na Český Těšín. V prvních desetiletích provozu bylo nádraží významným dopravním uzlem, který denně využívaly tisíce lidí. Ti mířili za prací v těžkém průmyslu. Pro potřeby současné železnice je ale předimenzované a léta chátrá. V roce 2020 byla výpravní budova prohlášena za kulturní památku.

Nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757Hala nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084547Plakát informující o záměru rekonstrukce nádraží Vítkovice. Autor: Zdopravy.cz/Vojtěch Očadlý

O její budoucí funkci se léta diskutovalo. V plánu bylo například zřízení muzea dopravy, obchodního centra a naposledy také dislokovaného pracoviště Generálního finančního ředitelství. Nyní se projekt připravuje tak, aby mohl zhruba polovinu zrekonstruovaného objektu využívat Úřad práce ČR.

Pokladna, čekárna pro cestující a veřejné toalety budou po rekonstrukci budovy umístěné v úrovni prvního nástupiště, jako tomu bývalo v minulosti. Počítá se se zřízením výtahu, nájezdové rampy, ale například i úschovných boxů. Plocha zrekonstruovaného vestibulu bude řešena jako komerční prostor a nabídnuta k pronájmu.

V administrativním křídle zůstanou zachovány prostory pro technologie a pracovníky řízení provozu.

Aktuálně probíhá zpracování projektové dokumentace pro společné povolení stavby, o jehož vydání plánuje Správa železnic zažádat v letošním roce. Zahájení prací se v současné době předpokládá ve druhé polovině příštího roku, předpokládané celkové investiční náklady stavby podle schváleného záměru projektu činí 404 miliony korun.

Tagy nádraží Vítkovice Správa železnic
103 komentářů