Infrastruktura Železnice

Vítkovické nádraží je kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo. Do budovy se mají nastěhovat úředníci

Výpravní budova v Ostravě - Vítkovicích. Foto: Vojtěch Dočkal / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)
Výpravní budova v Ostravě - Vítkovicích. Foto: Vojtěch Dočkal / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Výpravní budova stanice Ostrava – Vítkovice je nově kulturní památkou. O zařazení rozhodlo ministerstvo kultury. Zprávu přinesl jako první server Euro.cz.

Výpravní budova železniční stanice Ostrava-Vítkovice vznikla v letech 1963-1967 podle projektu architekta Josefa Dandy (1906-1999). Jedná se o cenný příklad bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století,“ vysvětlili podle Euro.cz památkáři zápis budovy na seznam chráněných památek.

Budova slouží od roku 1964. V roce 2012 České dráhy oznámily, že budovu chce neznámý zájemce přestavět na obchodní centrum, proti se ale postavili někteří aktivisté a začali usilovat o zápis nádraží na seznam kulturních památek. Poprvé se zápis řešil už v roce 2008. Proti byly zejména České dráhy jako tehdejší majitel.

Správa železnic už letos oznámila, že chystá kompletní rekonstrukci stanice, do budovy chce přestěhovat úředníky Finanční správy do budovy v Ostravě – Vítkovicích. V podobném stylu je i výpravní budova v Havířově, kde již probíhá rekonstrukce.

Správa železnic odhaduje náklady na rekonstrukci budovy na 330 milionů korun, začít má příští rok. Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice

Kromě kanceláří finančního ředitelství vzniknou ve výpravní budově vítkovického nádraží také prostory například pro gastronomické zařízení, maloobchodní prodejnu a menší prostory pro služby, jako jsou kadeřnictví nebo masáže.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kráťa

Je to dobrý krok, ale samozřejmě to ještě nic neznamená. Kulturních památek, které již neexistují, je pěkná řádka.

Bob

Mimochodem, tvrzení, že „zprávu přinesl jako první server Euro.cz“, je hodně zavádějící. Informaci samozřejmě jako první přinesl Památkový katalog Národního památkového ústavu (což je logicky první místo, kde by člověk vývoj řízení mohl sledovat, že…), z něj ji obratem přebrala Wikipedie atd. atd. Euro.cz si toho pouze s tříměsíčním zpožděním uráčilo všimnout a informaci zrecyklovat. Zdá se, že celý bulvár několik měsíců zaspal.

https://www.pamatkovykatalog.cz/pravni-ochrana/zeleznicni-vypravni-budova-493639792

Tomáš

Jako ostravák si také dovolím přidat názor. To vítkovické nádraží je vlastně dnes v zemi nikoho. Vlevo od budovy je pár paneláků max 1500obyvatel, podle obsazenosti parkoviště počítám max 10% využívá vlak. Jinak nic, až na dvě školy a hřbitov. Zásadně nesouhlasím s názory, že je tam jen smrad, špína a bezdomovci. Naopak, od té doby kdy uzavřeli všechny hlavní dveře a vstup je umožněn pouze z boční strany se situace hodně zlepšila. Bohužel to zkazil jeden bod, nevím jak to nazvat, obchod, občerstvení, hospoda, večerka? Tam se začli opět scházet lidé, kteří se běžnému cestujícímu zdají podezřelí až nebezpeční.… Číst vice »

robert

Nejsem v tomhle odborník na ekonomiku, ale proč tam třeba nemají sídlo různé e-shopy? Ty by přece uvítaly nějaký velký prostor, ne? Nebo jiné služby – člověk jede z práce a proč by musel jet na úřad, na poštu nebo do banky pokaždé na jiné místo, když to může být na jednom? Protože takhle přijdu domů a otvíračku už nestihnu. Pokud by byly tyhle služby na nádraží, možná bych je ještě v otevírací době stihl.

Urban Transport Lover

robert: „člověk jede z práce a proč by musel jet na úřad, na poštu nebo do banky“ Nevím jak v Ostravě a celkově v MS kraji – ale u nás v Praze a Středních Čechách to děláme takhle: „do banky“ – zásadně nechodíme – používáme elektronické bankovnictví, platíme několika způsoby: kartou, mobilem, hodinkama, klíčenkou nebo nálepkou – a máme pohotovostní dvoukilo, kdyby v buse nefungovala bezhotovostní platba (bankomat jakékoliv banky menší nevydává) „na poštu“ – zásilky z e-shopů si necháváme posílat zásadně do práce – víme, že přes den doma nikdo nebude, dopisy neposíláme – posíláme emaily (když už) –… Číst vice »

robert

Nejde o to, že bych tam chtěl být každý den, ale když se bez sociálního kontaktu obejdeš…
Zrovna včera jsem potřeboval zajít do jednoho LEGO bazaru, ale ten má jen od pondělka do čtvrtku od 9:00 do 16:30. A takhle se otevírací doba takových krámků kryje s mojí pracovní dobou skoro pořád.

Lxxxx

Vy si zřejmě vůbec neuvědomujete, že někteří lidé musí v práci pracovat a nemohou si řešit soukromé záležitosti.

ČD4ever

Optimální budova pro CDP nebo centrálu SŽ. Bez legrace. Perfektně dostupná pro režijkáře. Stranou od všeho, lze ji dobře uhlídat. Optika už tam určitě je.

roman

Budova CDP už stojí v Přerově

Kkarel

Vítkovické nádraží už je vlastně jen zastávka. Měli to zbourat dokud to šlo.

Zdeněk

Však to chtěli zrušit úplně a byla k tomu i nějaká studie, že to nádraží využívá max. několik desítek lidí denně. Jenže pak někdo otevřel oči a zjistilo se, že to je několik desítek lidí na každý vlak ve vlnách pro pracující a turisty a nádraží tak zůstalo zachováno.

Ryk Mat

Skvělá zpráva. Obzvláště v současném marasmu dobré rozhodnutí potěší.

Bob

Kulturní památka? Tak to je ta budova určitě zachráněná – jako vršovická tvrz, vyšehradské nádraží anebo zlíchovský lihovar…

xyz

Nebo původní výpravní budova žst. Ústí nad Orlicí.

Lxxxx

Je to budova typově podobná jako Havířov nebo Ostrava hln., ve špatném stavu a z větší části léta nevyužívaná, scházejí se tam bezdomovci a podobná individua co všechno rozkradou, pochčijou a poserou, nevím co tam chtějí „památkově chránit“, budou to jen vyhozené peníze, už dávno se to mělo zbourat, kancelářských prostor je v OV nadbytek. Podle statistiky v oblasti ubude téměř čtyři tisíce lidí ročně, spousta lidí z toho hnusu utíká, a vůbec se jim nedivím.

Tomáš

Váš názor je velice přízemní a hlavně, neaktuální.

Zdeněk

V tom, že z ostravy prchají lidi jak můžou se pán teda moc neplete.Veřejná doprava, pracovní podmínky, životní podmínky, zatížení hlukem, ostatně i soužití obyvatel jde v porovnání s jinými regiony v čr rychlým tempem dolů a obecní úřad ani magistrát námitkám občanů nenaslouchá a už vůbec je neřeší. Stejně tak veřejná doprava místo aby naslouchala potřebám cestujících, tak se je snaží násilím převychovávat a tlačit svoje nápady, které „by nikdo na světě nevymyslel líp“ a co pak občanům zůstane za možnost? Odstěhovat se pryč ! A děje se to ve velkém měřítku, akorát to město nechce ze statistik vidět,… Číst vice »

Michal80

Kdysi to bylo celkem hezký nádraží, byla tam čekárna, přiměřeně se udržovalo, jezdili tam EC. Dnes jsem rád že dojdu vcelku od nástupiště před halu.

Stanley

Vítkovické nádraží už má svojí slávu dávno za sebou..kdysi tam jezdili dva páry Ex a tuším tři páry R jeden dokonce až do Drážďan..a samozřejmě plno osobních včetně dělnických Opava-NHKG který zajížděl přímo do fabriky..(dnes Mittal Steel nebo jak se to vlastně jmenuje)

Sauce

Na tyto spoje si vzpomínám docela dost dobře. Nejednou jsem z Vítkovic jel do Prahy právě odtud. A co se NH týče, Mittal to už pokud vím není, vlastník musel odprodat aby mohl koupit větší závody jinde v Evropě.

Ic540

Liberty Ostrava.
Majitel Standueal Guepta. Ind.
Bratranec z osmého kolena Lankšmího Mittala.😀😀😀

Ovak

To, jak vnímáme budovy, tak vnímáme činnost lidí spojených s nimi. Doufám, že se ostuda Ostravy promění na krásu tehdejší doby. Budu se zájmem sledovat, jestli se na nádraží nevrátí smutný článek lidské společnosti – sprejeři, vandalové, bezdomovci a nešťastníci. Ale velké iluze si nepřikládám k srdci – přece jenom, Ostraváci vědí, kdo (ne)bydlí v okolí.

Vlastimil Kocurek

SOUHLAS. Tak nejen Ostravaci, ale prohlédl jsem si situaci na Google Maps, a musím říct, že nádraží je součástí poměrně velké různorodé divočiny, místo jako dělané pro lidi viz výše. Tam je to „ohromné“ i tím, že Policie takový prostor nemůže zvládnut. A právě pro policii by to bylo ideální místo. TAk jestli se opraví budova jako kulturní památka, tak bude obklopena NEKULTURNÍM PROSTŘEDÍM, ale to asi zastupitelům nevadí. Předpokládám, že některé věci budou řešeny v rámci přestavby žel. uzlu Ostrava, např, na některých místech hodně chybí protihlukové zdi, které by zároveň tomu dodaly nějaké ohraničení, prozatím široko daleko divočina.… Číst vice »

Růža

Památkáři jsou všehoschopný. Co takhle některé úseky silnic vrátit na kostky? Nepochybuji, kdysi nádraží účel splňovalo, ale dnes?

Vít Jůza

Leckde by stačilo odstranit to, čím jsou přeplácány. Je to nesporně materiál kvalitnější, odolnější, ne jako ty asfaltové šmejdy … jen trochu drncá.

Jiří Kocurek

To takhle šel známý, oberlen. Nevšiml si mezery mezi kostkama, zasekla se mu do ní berle. Seknul sebou na zem a jelikož měl nohu v sádře, tak se mu fakt blbě vstávalo.
Tedy záleží na tom, jak jsou kostky udělány. Jestli dlaždič nasází na palec a půl mezery, tak ahoj.
A ikdyž je uděláte sebelíp, tak budou špatně „schůdné“ pro kufr na kolečkách, děcko na odrážedle a tak. Velkou elektrokoloběžku to nezastaví, pokud to bylo účelem. A zámkovka se dá taky přeskládat.

Vlastimil Kocurek

I dnes je to nádraží. A nádražím by to mělo zůstat. jak někdo píše, že že to tam smrdí, schází se tam lůza, tak to je právě v korelaci se stavem budovy. Až to bude modernizované + nějaká monitorovací kamera, ochranka, bude klid.

Ryk Mat

Vězte, že v Česku existuje významný počet míst, kde je z důvodu památkové ochrany možno dláždit pouze kamenem. 🙂

Ic540

Dnes se doba mění v tom co může vlastně na tom nádraží být. Dříve až 10 pokladních. Dnes jedna. Budova se dá využít právě na takové finanční úřady a podobně. To že ji vlastník nechal jako v Havířově schátrat mi přijde jako záměr. No ale po přestavbě haly i okolí to může být opět zajímavé místo. Věřím že by tam mohla být znovu restaurace či kavárna a obchod nebo služby… Zde budou tedy hlavně úředníci a v Havířově tělocvična. Obě nádraží mohou prokouknout. V Havířově bude upraveno i okolí. Moderní přestupní terminál. Dojde i k reko nástupišť. Ve Vítkovicích si… Číst vice »

Sauce

Pro mě je to nejhezčí nádraží v republice vůbec. Nehledě na stav a lidi, co se zde setkávají má nádraží úžasnou atmosféru. Bohužel se již několik let nedá vyjít do druhého patra s výhledem na hlavní vstup. Doufám, že nádraží nebude nijak drasticky modifikováno a jen se opraví. Kdyby zde vznikly jen kanceláře, nebo nedej bože obchodní centrum, byla by to opravdu velká škoda.

frantam

Tohle a nejhezčí nádraží? Nevím co máte za matroš, ale zkusil bych ho taky 😀

Standa

Taky bych prosil… 🙂

Ryk Mat

No vidíte. Pro mě je vítkovické nádraží naprosto nejsilnějším zážitkem z mé první návštěvy Ostravy v roce 1969 (tehdy mi bylo pět). Z té návštěvy pamatuju matně těžní věže, fascinující nákladní lanovky a překrásné modré nádraží. To bylo jednoznačně tím nejlepším z tehdejšího výletu.

Ic540

Jojo. Nádraží v Ostravě mají gryf. Havířovské se také opravuje. Vítkovické je tedy na řadě. A jak je vidět lze nalézt způsob jak budovy které alespoň mají určitý styl nebourat a oživit…

Vždyť jednou už nebude co obdivovat. Ty budovy mají ducha doby kterou si mnozí z nás pamatují.
Ale chápu ty co tomu snad i rozumět nechtějí a raději by tam viděli panelák…

Sauce

Každému se líbí něco jiného. To, že zrovna dnes je stav takový, jaký je, nemá vliv na fakt, že zrovna zde cítím celkem úžasnou atmosféru Polanecké spojky vůbec. Vím, že se spoustě lidem vůbec nelíbí architektura tohoto stylu a je fakt, že některá díla v podobném stylu také nemusím, ale v zásadě obdivuji i budovy v jiných stylech. Jsem i přesvědčen, že nebudu sám, kdo obdivuje fotografie na kterých je ještě tehdy nové nádraží vyobrazeno. Ale jak tvrdím, je to jen můj názor.

Štěpán

Souhlasím, ač jsem tam nikdy nebyl, fotografií a záběrů odtamtud jsem viděl spoustu. Je to rozhodně hezčí nádraží, než jsou např. nové Karlovy Vary nebo budoucí Vsetín.

Tomáš

V druhém patře byla kdysi restaurace. V neděli v podvečer, jsem tam vídal i 200 lidí. Ale už je to dávno, tuším 1992-1998

Anonymas

To je ale hnusná budova a to ani nemusím vidět vnitřek… snad tam nebudu muset nikdy jet.

jan

Nádraží má být nádraží. Nevím v čem je problém zavčas dát střech a izolace na konstrukce.
To do jakého stavu je schopna státní správa nechat zchátrat 50 let staré stavby ..

Bazo

Každý kdo tam byl a viděl, jak to teď vypadá…Radši z toho měli udělat ten obchodní dům, alespoň by se tam vrátil život, víc cestujících…V současnosti ve večerních hodinách je pro otrlé – přímo v nádraží a okolí se schází ta nejhorší lůza z Vítkovic…Co šlo je zničené nebo ukradené, celé nádraží páchne močí a výkaly…

asdefasdf

Nářez je to i přes den. To si ani ti úředníci nezaslouží.

Jiří Kocurek

Tak to budou chtě nechtě muset eMPíci řešit. Ostatně od toho eMPíci jsou.

ušatá

Není spíš ostudou to, že se toto trpí a že si s tím jakoby nikdo neví rady? Od čeho tedy jsou ti úředníci, policie, politici apod.? Nebo se snad stále budeme pokrytecky ohánět pseudolidskými právy namísto toho si s takovou společností poradit? Nejlépe dostat je do práce a naučit je vydělávat si prací?

Vlastimil Kocurek

To je současný stav, co popisujete.

vojta

Centrum máme prázdné, ale úředníky stěhujeme na nádraží na pro ně úplně nesmyslné nevhodné místo. Málo kritizuji, ale tady to opravdu nechápu.

johny

V podobně se vylidňujícím se městě bude každý takový zásah určité zlo. Pokud by k tomu však nedošlo, vznikl by tam nejspíš nějaký moderní paskvil bez architektonické hodnoty anebo v lepším případě by budova byla sprzněna podobně jako hlavní nádraží v tomtéž městě.

Vlastimil Kocurek

Je to na 90%, že zcela nová stavba by byl paskvil (a nevylučuji ani korupci k tomu). Totiž naši architekti vůbec nedovedou řešit takové budovy, architektura takových staveb, se kdysi zasekla, zmizela a už je neumíme to znovu rozjet. vsadil bych se , že na FA VŠ se takové stavby neřeší.
Vlastně o to je důvod, proč Havířov Vítkovice jsou kulturními památkami, poslední stavby toho druhu.
Muselo by to dělat nějaké zahraniční studio.

ušatá

Nebo by se tam udělal jednoduchý betonový přístřešek. Proč ne, že?

pozorovatel

Finanční úřad je pro působení v takové budově naopak velmi vhodnou institucí, protože tam bude dobře dostupná i pro všechny „venkovany“!

Vlastimil Kocurek

Vím, že to nemyslíte vážně, ale město má na starosti sebe samo, ještě ani to nezvládá.
Obecně města mají svou samosprávu, své zastupitele, kteří by měli pracovat pro město, ne pro venkov.

pozorovatel

Nerozumím – ale to především proto, že nevím, jaký má „atrakční“ (správní) obvod FÚ Ostrava a kolik jiných lidí než fungujících přímo v Ostravě potřebuje právě tuto jeho pobočku. Ale obecně se mi líbí využívání dnes jinak jen těžko využitelných objektů spravovaných „státními“ institucemi právě útvary státní správy – nevím, proč by pro ně měl „stát“ stavět nové budovy, když má ve správě dost už existuících a zbytečně kvůli nedostatečnému využívání chátrajících. Ale zároveň také nevím, kde teď sídlí pobočka FÚ v Ostravě, a zda a k čemu lze jeho současného sídla využít (například k lukrativnímu prodeji soukromníkovi na hotel,… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Nevím to přesně, protože už v O. už nebydlím, ale předpokládám, že v O. budou alespoň 3 pobočky FÚ a je dost pravděpodobné, že FÚ již další budovy nepotřebuje. To ale spekuluji.
Obecně stát nemá mít chátrající budovy typu, že třeba za dvacet let k něčemu budou, ale buď jsou opraveny a využívány, a pokud ne je povinností státu je prodávat a získávat z těch prodejů finanční prostředky.

Peeetr

O své cenrum se má starat samotné město, a ne tam nutit na dlouhé štrapáce přespolní.