Otazník nad InterJety. České dráhy zatím soupravy odmítají převzít

Nové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhy

Dráhy odmítají vozy převzít „z důvodu různých výhrad k finálnímu provedení objednaných netrakčních jednotek“.

460 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kubi

Vidí tu někdo do toho rozhodnutí potahovat prvotřídní sedačky koženkou? Railjety jezdí ČD sedm let, v rakouských ani našich jsem neviděl prodřenou sedačku. Ty s velkou slávou rekonstruované soupravy pro Berlín mají úžasné české koženkové sedačky, kde přes díry v kožence prosvítá výplň po pár letech. Vždyť to přece musí být mnohem dražší pořád předělávat, než rovnou investovat do kvalitního materiálu…

Martin

Jak jste přišel na to že se jedná o koženku?

Jakub

Poslední dobou stále řeším nedodělky, alespoň v tom nejsem sám.

Petr

2 soupravy Interjet převzaty 🙂

tarten

Vida 🙂 A co je v nich upravené, jsou už OK?

ldx

Kokám konečně bude standard nabíječka pod sedadlem 😀 Halelujah… ne jako ty hrkavé Regionovy a podobný přebarvený šrot :-/

Dan

Že to mají tyhle vlaky neznamená, že to bude standard.
Kdy jste prosím vás jel naposledy z Prahy do Chebu (kde tyhle soupravy mají jezdit) Regionovou?

ldx

Ale přece nejde o konkrétní směr… zásuvky by měly být naprostý standard ve všech prostředcích veřejné dopravy. Např. v MHD bývají někde už aspoň USB, což se hodí když dojedu do nějakého města a už mám třeba po půldni cestování vybitý mobil (právě třeba hloupým vlakem, kde zásuvky nejsou)…

Honnzok

To se možná budete divit, i v 814 si v některých případech telefon nabijete. Na vagonwebu jsou i fotky takové krásky. Už jich budou určitě 10ky… I wifinu už mají…

ldx

Desítky na celou republiku ? 😀

náhodný kolemčtenář

Ještě jeden aspekt dilematu kupé vs. velkoprostor: ve večerním/nočním vlaku si v kupé můžete zhasnout (nebo alespoň ztlumit) světlo (stačí se domluvit se spolucestujícími, kteří v drtivé většině nejsou proti). Toto ve velkoprostoru (nevím proč) nejde, i o půlnoci jedou světla na max. Určitě to není nevyhnutelná fyzikální vlastnost velkoprostoru, ale průvodčí vždy žádost o ztlumení světel (nevím proč) odmítne. Zajímavé je, že v jiných dopravních prostředcích (letadlo, bus), kde také cestující courají uličkou na záchod, to problém není (takže bezpečnostní důvody to nebudou).
Třeba pro mě je toto hlavní důvod, proč preferuji kupé (většinou cestuji večer).

ldx

Asi šetří na vypínačích… toto jde i v autobusech. Ale ty soupravy co se dělaly po revolucích mají těch kompromisů tolik, že ani nemá smysl to řešit… snad to brzo vyhnije rez 🙂

Ketchup1970

No 1/2 osvětlení lze . Ale zbytek je opravdu věci rekonstrukce a jejího zadání . Bmz s ledkovymi pasy umí plynule od 0-100% .

kubi

Po noci strávené v railjetu (povedená bouřka) potvrzuji, že vlakvedoucí rád vyhoví, ale svítit může buďto napůl, nebo vůbec ne. Takže nám musel udělat úplnou tmu a myslím, že v takové situaci nefungovaly ani lampičky u sedaček.

zdnek

k čemu takovéto pastičky na peníze.máme krásný,progresívní a spolehlivý vozový park,kterého se zbavujem a kupujeme
předražený,podřadný a nekvalitní šrot.

tarten

Ano, stávající vagóny ze 60. let byly ve své době opravdu progresivní, o tom nikdo nepochybuje.

Gale

Díky za každou další cestu s Amz138!
Přesvícený dobytčák zkusím, ale odhaduju že to vydržím tak dvakrát.. i když se Západní expresy změní na EC/IC, což vyžene untermensche s Egronet, Bayern-Bohmen apod..

Pája

Jste lepší, já to vydržel jednou. Slíbil jsem sám sobě, že to bylo naposled.

Herold

Bravo, bude víc místa.

Axel

Herold… možná zbyde víc místa na pozůstalé/věrné cestující, ale zapoměl jste dodat, že za vyšší jízdné, bo náklady nezmizí, když cestující pan P. už přestane jezdit ve vagonku.

Ketchup1970

Du bis reichsdeutsch soukmenovec? A nesplete jste se v kalendáři ? Nacismus skončil před mnoha lety .

Elb

A to má v budoucnu tedy jezdit těch 230km/h na Berlín, nebo to bude ještě něco jiného?

_Pavel_

Ne, tohle má konstrukční rychlost 200 km/h. Na Berlín se počítá s vlaky, které vyjedou až v roce 2024.

Elb

Tušíte co dělá ty rozdíly v té rychlosti?

Kuba

Jiné nastavení podvozků, konkrétně chybí jeden tlumič (RJ má dva). Je to hezky vidět i na úvodní fotce.

Pavel Skládaný

Nevadí, z Břeclavi do Vídně stejně víc jak 200 km/h nebude.

tarten

Na Vídeň se předpokládám počítá s tím samým jako na Berlín. Starší railjety pak zbydou k jinému použití. InterJety s eventuálně dalšími připojenými ozdobami mohou na Západních expresech zůstat.

Mimochodem, u mě je to nepatřičný název. Západní expres není Praha – Nevykopaná jáma u Chebu. A když už, tak ani ne Praha – Mnichov ale Praha – Paříž, nebo aspoň Praha – Strasbourg (/Frankfurt). Jakkoli z pohledu Francouzů je to Východní expres 😀

Milo

60 mega za jeden vagónek ? Existuje u toho vůbec nějaká reálná návratnost investice ?

Unido

Cena 60 mega kus byla i včetně náhradních dílů a první vyvazovací opravy (ne zrovna levné). Ale jednoduchá matematika (čísla si dosaďte dle sebe, ale orientačně):

Cena 60 milionů, životnost 40 let, denní průměrný proběh 750 km.

60 000 000 / 40 / 365 / 750 = náklad 5,47 Kč na kilometr na pořízení nového vozu.

Avlaky

Astra 2,5kč, sice jo je to asi nižší liga, ale tady jde vidět že ta cena je trochu jinde

Unido

Záleží na mnoha faktorech, proběhu, ceně atd. Znovu upozorňuji, cena 60 mil/ks u InterJetů je VČETNĚ dodávky náhradních dílů, první vyvazovací opravy a mnoha dalších věcí. U Astrer nikde nikdy veřejně nebyla zveřejněna, jen obecné řeči „milion € za kus“, ale do toho vstupuje plno dalších nákladů, jako je i taková maličkost jako školení personálu atd.

Miroslav Zikmund

To je stejné jako u lokomotiv …
V roce 1978 stála jedna E 499.2 „směšné 4 miliony“, 1986 E 499.3 „jen cca 6“, modrá ES 499.1 asi 7,5 a ještě FMD vedlo arbitráž, že to je moc ….
Po roce 1990 chtěl výrobce za „poslední“ 163 (Ex E 499.3) částku kolem 80 milionů …
A kolik stála provozní údržba v LD nemám tušení …. tím spíše, kolik si fakturovaly v socialistických cenách ŽOS za dílenské opravy …
Vagon za 60 milionů, v režimu FULL SERVICE, je dobrá cena ..

Ketchup1970

Tak ceny v Kčs a Kč násobím/ delim přibližně deseti . V některých komoditách to tak zhruba i vzrostlo .

Bohouš

Pěšky zadarmo.

Martynick

Ano, taky se stačí podívat na stav aster a celkově funkční provedení vozu, a hned je jasné že nejlevnější neznamená nejlepší.

Stráťa

Životnost možná 20. Za 40 let do toho nikdo mimo šotoušů dobrovolně nevleze.

Elb

To vidíme v Německu a ve Francii, kde do těch i půl století starých vozů nikdo nevleze.

_Pavel_

Tak se udělá obnova interiéru a bude to zase paráda.

Miroslav Zikmund

Ještě celkem nedávno, jezdily v Bavorsku vozy pamatující JFK – pravda, po dvojí, možná trojí modernizaci na „ve stanici lze, klima, centrální zavírání dveří“, nikdo nepoznal, ze kdy takový vagon pochází ….
Ve Francii něco podobného, období narození lze zjistit pouze podle toho, že mají dřevěný obklad nástupních schůdků …

Pezos

Jenže to je právě ono, že na „západě“ se starší vozy průběžně modernizují, takže ani nevíte, že to má 40-50 let.

U nás se nechají vyhnít do úplně humusoidního stavu a poté se modernizují tak, že nejsou zastaralé 40 let, ale jen 20 (takže místo předsuvných dveří dostanou přiblblé světýlko).

Gwann

cena na km je pěkná.
kolik je běžná údržba + opravy vyšších stupňů na km?

Axel

Dovolím si připomenout, že NÁVRATNOST investice je výsledek POROVNÁNÍ nákladů a tržeb

… Tj. správnou otázkou je, jestli firma ČD cílí na SOLVENTNÍ cestující, ochotné platit skoro totéž jako když jedou sami ve svém autíčku = tj. jestli ČD má reálně „políčeno“ na cestující, kteří zaplatí za jízdu ve vagonku InterJet 5 až 10 kaček /km plus DPH.

jirka

To by v tom vagonu musel sedět sám…

Ještě si to musíte vydělit průměrnou obsazeností, aby vyšly náklady na platícího cestujícího.

Axel

Ad obsazenost – nejsme ve při

ad ostatní náklady – gró nákladů u pasažérské ČD činí faktury (např. za servis) a mzdy odborníků v ČD.

Odpisy, úroky, papání (EE,nafta),železniční mýto,… jsou menší položky nákladů….

Ovšem po masivních investicích, zvlášť jestli opravdu není snem 120 miliard můžou odpisy se stát nejvýznamnějším nákladem ČD. Spolu s úroky, zvlášť jestli věřitelé budou požadovat vyšší úroky, třebas 5% p.a…. Buď ČD zvládne, co se příliš nezvládli za minulých 80 let (=cestující jako priorita č. 1, č. 2, a č. 3), anebo krachnou.

Ketchup1970

O vepřech u vás nic nevím … 🙂

Výkolejka

Odpoved je ne NE : – )

Pavel Skládaný

To není špatné, odpis 5,47 na kilometr má i průměrně solidní osobní auto.

Rakev

Ty vozy vydrží mnohem dýl, už dnešní ex Rakouská Bmz mají 40 let za sebou a budou jezdit ještě tak 20 let.

Axel

jak které 40 let… některé vyrobeny v 1976 prý https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z#n1181

zdenek

A po jakém množství km se to tak servisuje?

Juraj

Ampz143 a Bmz241 z roku 2005 vyšly v té době na zhruba 62 mil. za kus, což by přepočteno na dnešní ceny bylo 85,5 mil. Kč. Takže 50kusové sérii je to vlastně docela výhodné. Pozitivní návratnost to má z principu, protože to bude nasazováno na linky v závazku veřejné služby, takže dopravce na tom tratit nebude. Celospolečensky to pak má návratnost ve zvýšené atraktivnosti železnice, jejíž udržitelnost a rozvoj má pozitivní dopad na dostupnou mobilitu pracovní síly, produktivní využití času během cesty, lepší bezpečnost na silnicích (méně aut) a pozitivní zdravotní dopady díky většímu podílu ekologické dopravy. TL;DR: Ano a… Číst vice »

Unido

Kromě inflace je potřeba asi zohlednit i kurz Koruny k Euru.

Dušan

Není to pravda, ty vozy byly levnější a ta cena byla hlavně o tom, že se trvalo nesmyslně na tlakotěsné skříni s tím, že tady už budou VRT-ky s vysokým podílem tunelů a vozy budou jezdit V = 200 km/h – což se samozřejmě naprosto minulo s realitou:-))). Máme rok 2021 a máme prd !! – viz níže: Vzhledem k narůstající potřebě vozů pro vlaky vyšších kategorií uskutečnily České dráhy v roce 2003 objednávku dalších 26 vozů, z toho 11 vozů první třídy Ampz143 a 15 vozů druhé třídy Bmz241. Výroba se opozdila, a tak byly všechny vozy dodány až… Číst vice »

tarten

Třeba na 4. koridoru tunely jsou. Tam se tlakotěsné budou hodit.

Miroslav Zikmund

Cena stoupá, v roce 1995 se pořizovaly WR – kus za cca 50 milionů Kč …. Návratnost se tehdy počítala podle toho, že vozy budou jezdit v zahraničí a vydělávat „kevové“ kilometry. Na základě tehdy platných pravidel v roce 1991 byla vypracována studie na pořízení vozů EC vyráběných v licenci ve Studénce v počtu 100 kusů, teoreticky 10 souprav (s kolika vozy ve vlaku se počítalo si už nepamatuji). „Politicky“ se uvažovalo s tím, že v době železničně otevřených dveří by se mohly tyto vozy dostat na „západ“ na EC jednak z Prahy, jednak z Bratislavy …. ing. Jaroslav KOCOUREK… Číst vice »

VTT

Já si nějak nedovedu představit, proč by nějaká jiná žel. správa měla platit Českým drahám nějaké kevy. Ono by se to asi nějak srovnalo zajížděním cizích vozidel sem, ale zrovna „vydělávání“ bych tomu neříkal.
Spíš ty kevy jsou ukázkou pokřiveného železničního světa, co tu ještě relativně nedávno byl.
Jestli dneska ČD chce s novými vozy vydělávat, nic jim nebrání si ty linky do zahraničí zavést a kasírovat tamní jizdné.

Myslím, že koupě WR byl krok totálně mimo, už v době jejich pořizování byl vidět ústup od tohoto konceptu.

Axel

Ve zdejším podcastu tvrdil ředitel ČD, že potencionálně zajímavé by bylo jezdit na Ukrajinu… Otázkou je rentabilita.

Spíše asi půjde o „nutné zlo“, až firmě ČD zbude spousta starých vagonků a lokotek (kvůli kombinaci ETCS a změně elektriky v pavučince nad koleje)… Jednotlivé regiony v Bosně? V Srbsku? V Černé Hoře?

Ono se to nezdá, ale RGJ, LEO atd. dokázali že i ČD se dost zlepšily… Tj. kombinace nadprůměrně slušného chování k cestujícím plus lowcostové jízdné (díky použití staré techniky) by mohla zabodovat… Např. v Srbsku ty dieslvagonky z Ruska nejsou marné, ale taky jsou dost drahé https://de.wikipedia.org/wiki/R%C5%BDD-Baureihe_%D0%A0%D0%902

Výkolejka

Doufam ze mi doma v zasuvce taky nekdo nezmění elektriku : – D

tarten

To už se stalo, dvakrát. Nejdřív 120 V -> 220 V a pak 220 V -> 230 V.
Pokud tedy nemyslíte jinou zásuvku a elektriku a v šuplíku vám nebyla zaměněna T3 za 15T. 😀

micek

souhlas, jen to „TL;DR:“ by mělo být na začátku příspěvku 😉

soumar

Snad je převezmou brzy. Uspořádání se mi moc líbí, konečně zase něco moderního na české dráze. Jen mi chybí jídelní/bistro vůz; v ideálním světě by byl rovnou součástí soupravy. Snad interjety nezůstanou hladolety. 🙂 K níže uvedené diskusi kupé vs. velkoprostor a jeho uspořádání – zcela zásadní nevýhodou kupé je nepřítomnost (rozumného) stolečku a nemožnost tak cestu vlakem využít k čemukoliv jinému než povalování nebo čtení eknihy v mobilu. Druhou stejně zásadní nevýhodou je okopávání protějškem (pro citlivější povahy i to, že na ně protisedící civí z bezprostřední blízkosti). Tyhle dvě věci autobusové uspořádání řeší a třeba pro mě je… Číst vice »

Miroslav Zikmund

NEBYL … Co považujete za „ideální“ svět ? V Belgii / Nizozemí / Lucembursku se bez jídelního vozu / bistra, které dopravní nic nevydělávají a nikdy si na sebe nevydělají, se obejdou … WR vozy jsou to provozně nejztrátovější, co si může dopravce pořídit …. Rovněž ve Švýcarsku mají nějaký „bistro“ vůz pouze některé vlaky (patra a to ještě ne všude), jídelní vůz najdete jen na EC … V Belgii jezdí vlaky z Eupen do Oostende, jízdní doba zhruba jako Praha – Cheb a bez zbytečnosti „bistro / WR“ se tam obejdou … Není problém koupit si dlabanec do vlaku… Číst vice »

soumar

V jiných státech zase bistrovozy mají vcelku hojně, kupříkladu v Německu nebo ve Francii. Zajímavé je, že i v tom Nizozemí jsem ve vlaku jedl, asi náhoda. 🙂

Není rozumné napodobovat ten nejhorší lowcost v situaci, kdy chceme do vlaku cestující přilákat. Nadto když JLV jsou v rámci Evropy pojem (což o ČD říci nelze).

Knihu ano, ale kdo má s sebou tahat těžkou bichli, když v pár gigabitech paměti veze knih stovky? Tištěné noviny jsou stejně mile mimo tento svět, jako vy, nic ve zlém, ale nejste věkově blízký nedávno zesnulému jmenovci, slavnému cestovateli. 🙂

Ketchup1970

Zase na hřbetu knihy je napsáno , co čtete , tedy děláte dojem třeba na dívku naproti , což s mobilem jenom pokud obal má vystřiženou dírku na nakouslé jablicko ..

soumar

Zase budu mluvit za sebe a svou „bublinu“, ale při cestách do Ostravy byla silným argumentem krom pohodlí Pendolina možnost dát si po cestě „pivo a párek“.

Pokud srovnávám vlak a auto, auto bude vždy rychlejší a pohodlnější. Ale přihodím-li na misku vah čas ve vlaku strávený příjemně, jídlo, kávu a možnost pohodlně pracovat, jel bych vlakem dost možná i z Prahy do Plzně.

Miroslav Zikmund

Kdyby měla cena jídel / nápojů v hospodě na „kolečkách“ odrážet všechny náklady spojené s pořízením vozu (odpisy), dále údržba, cena EE za dopravu vozu atd., personál – tak by při zhruba třech desítkách míst muselo stát kafe nikoli 39, ale tak 390 Kč … Zrovna včera (7.12.) ukazovali nově otevřenou hospodu v Brně, investice 25 milionů … Za tuto cenu „hospodu na kolečkách“ s cca 30 místy nepořídíte …. Vlastník kamenné hospody – pokud neměl úspory – má úvěr/hypotéku, který/kterou musí splácet, co toho mzdy, energie – vše rozkalkulováno do ceny nápojů / jídla …. V případě hospody na… Číst vice »

soumar

Nezapočítáváte reklamní efekt celé té věci. Postupujete metodou lowcostu, tedy ořezání všeho, co zdánlivě nepřináší zisk. Pak se ale nemůžete divit, že cestující citlivější na kvalitu budou volit jiný způsob dopravy a navýšením zdrama cestujících studentů a důchodců příjmy nezvýšíte.

Byly doby, kdy železnice nebyla jen pro sociálně slabé.

Ketchup1970

Tak Lucembursko se dá projet vlakem a nestihnete ani poradně poobedvat :-))

Pája

InterPanter má stoleček akorát. Dá se na něm i najíst z talíře (naposledy včera jsem byl svědkem) a pokud je místo, tak i natáhnout nohy. 👍

soumar

Jo, pokud sedím na čtyřce, kde je stoleček uprostřed. 🙂
To nic, co je u okna, je pochopitelně k ničemu.

Pája

Jenže ty talíře si přinesli z venku do do vlaku přistaveného o chvíli dříve. V něm si člověk nedá ani kafe z automatu.

Sláva

Nové vagóny a zase jen USB-A a co takhle začít dávat i USB-C nebo to zase budou následně předělávat? Chjo

Juraj

Je tam – alespoň v 1. třídě – i Qi, takže žádný velký problém.

Josef22

K čemu USB C, když většina z nás má nabíječku s adaptérem, který je na klasický USB. Proto je tam taky to USB, když to má většina populace.

jarda V.

Zřejmě bylo myšleno USB 3.x nikoliv „malá“ zdířka velikosti „C“. Rozdíl je hlavně v napájení …. ale to není do této diskuze.

tarten

Ne. Vagón uváděný do provozu za pár let by měl i podle mě skutečně mít i USB-C.

Robil

Tvé starosti bych chtěl mít 😴😂

Vladki

Stačí 230 V~
Když někam jedu tak si beru i nabíječku, ne jen samotný kabel. Ještě tak chápu usb v buse, kde není elektřiny nazbyt.

SYN

Ještě je tu další nezanedbatelný rozdíl – rozvod malého napětí je citeně bezpečnější (z hlediska potenciálního zranění el. proudem) i jednodušší (počet a průřezy drátů)… rozměrově menší zásuvky taktéž…

ketchup1970

víte o tom, že do usb zdířek vede 235V AC a pod deskou je zdroj který pak dělá to malé napětí? A že ve voze je 235 voltů běžně ..? Fukary v Bmz, vysavačová zásuvka, ohřev vody nad WC.. atd.

Unido

Pokud potřebujete stejný výkon, tak při nižším napětí naopak potřebujete větší proud a tím pádem i průřez drátů. Učivo ZŠ. :-p

Leinad

Adaptér si beru akorát když budu někde „bydlet v lepším“ (penzion, hotel).
Normálně mám v báglu akorát powerbanku s kabelem (usb-c na obou koncích), pod stan se solárkem.

Vladki

Občas je po cestě i hospoda kde vás nechají pricucnout

tarten

Pozor, specifikace USB-C už to dotáhla i na 48 V / 240 W.

Karlos

K čemu na nabíjení potřebujete připojení USB-C ? Ten má využití jen v PC/NTB pro pokročilé funkce.

Michal

Někteří z nás už všechny USB-A kabely zahodili, protože mají v počítači i na adaptérech jen C.

Lukáš F.

No nevím, i notebooky pořád mívají i USB-A. Tenhle standard jen tak nevymizí.

Mape

Vymizí

Zlámalík

No tak to udělali chybu, spousta zařízení to áčko má.

Karlos

Tak to je vaše volba. Ovšem nabíječky standartu EU mají vidlici stále stejnou… 🙂

Michal

Vy odpůrci Cček se furt oháníte tím, že vám chce někdo něco brát. 😀 Mohlo tam být 230, USB-A, USB-C i Qi a spokojení by byli úplně všichni. Takhle budou ti, co mají USB-A, pár let spokojení, a za 5 let budou prskat, že je jim to USB-A ve vlaku k ničemu, protože k telefonu už mají jen kabel C-C.

Leinad

Na co Qi? 😀

Gwann

a spousta laptopů nemá díru na ethernet. proto ty kabely všude vytrhame. a tak podobně…

tarten

Nevím, co máte s trháním, o tom tu nikdo nemluví. Mělo se ale přidat USB-C. Vždyť to jinak bude vypadat za pár let jako vagón osvětlený petrolejkou.

Michal

Spousta laptopů nemá díru na ethernet, proto necháme ethernet tam, kde ho máme, ale pokryjeme ty prostory i wifi. Já nepsal, že mají zahodit A, ale že bych chtěl i C. Ty porty jsou tam dva, jeden mohl být A, druhý C (se všemi výhodami jako power delivery, zvlášť ve vlaku to dává smysl, za jednu cestu Praha-Plzeň se dá mobil dostat z 0 na 100, dá se tím udržet při životě i notebook). Za pár let se budou ty krabice pod sedadly měnit, protože už všechny mobily budou mít v balení C-C kabel. A nebo si všichni budeme držet… Číst vice »

H1PAVCA

Před půl rokem se ještě zásuvky usb-c nevyrábjely a vy už je chcete mít ve vlacích.
Elektrické napětí ve vlacích je omezené,aby byla zaručena stabilita.
Jinak by ve vlacích vypadával proud a nešla klimatizace ani Wi-Fi.

soumar

Strkat datový kabel USB do anonymního portu je podobně bezpečné jako nechráněný sex s neznámou osobou. 🙂
Jsem silně pro klasické zásuvky 230V.

SYN

Pro základní nabíjení po USB-A existují výhradně nabíjecí kabely které neobsahují fyzicky datové vodiče…

SYN

Proč proboha – Kabel na céčko je stále velice běžná věc, kdyby bylo nejhůř tak stojí okolo 70Kč…
Jestli vy spíš nemyslíte nějakou vyšší verzi PowerDelivery (která bez Cčka nemůže fungovat)? To je ovšem otázka zda je k dispozici násobně vyšší výkon, a jestli se pouštět do vícenapěťového zdroje (5V/9V/12V…)

Miroslav Zikmund

Pořiďte si redukci …

kakov

ad velkoprostor vs. kupé,

je chyba kupé úplně zlikvidovat, pro rodiny s dětmi je kupé opravdu lepší, zároveň se tím chrání před obtěžováním jiní cestující, tj. zlepšuje se jejich komfort

proto ať klidně jsou velkoprostory, ale není dobré, aby kupé úplně vymizela

Ryk Mat

Oddílové uspořádání je mrtvé. Už ani ICE 4 oddíly nemá.

Robil

Mám rád v kupé klid a pokud možno soukromí .

SYN

To by byl můj ideál, ale to bych v něm musel být sám…

Martin

Některé vysokorychlostní vlaky mají oddíly pro rodiny

Vrtak

Moje zkusenost je takova, ze kupe byvaji vyprodane jako prvni, nebo si jej nemuzete kolikrat ani rezervovat.

Axel

Ono také záleží na převládajícím charakteru zavazadel… Např. vláček z Bratislava-Petržalka do lyžařského StartPointu Mürzzuschlag, který jezdí s vagonky, jež mají sedačky převážně v leteckém uspořádání… Nyní jezdí Desiro ML (lze dohledat pod číslem vláčku REX 7797).

Do loňska jezdily jiné vagonky (s lokotkou): https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&kategorie=REX&cislo=1978&nazev=Weltkulturerbe-Region%20Semmering-Rax&rok=2020&lang=de

Tipnu si, že důvodem je, aby své lyže (či jiné zavazadla) měli na očích…

Cestující

Co jsi si zase dneska šlehnul?

Dispečer

Já jsem vcelku klidný člověk, stresu zvyklý odolávat, ale už mě ty Vaše vláčky, lokotky a vagonky ser…….

Axel

A ten nepříznivý dopad na Vaše duševní zdraví spatřujete v čem konkrétně, prosím?

Miroslav Zikmund

Nějak se mýlíte, s duševním zdravím jste na tom vy sám …
Spatřuji paralelu v chování blízkého příbuzného stiženého ALZHEIMEREM, s následnou totální DEMENCÍ …

Jan Novák, z Pardementu ČR

Co Čech, to politik. Co Čech, to hokejový a fotbalový trenér. Co Čech, to psychiatr. A co Čech, to epidemiolog, čerstvě. A co Čech, tak o tom všem ví tak leda velké kulové…

Miroslav Zikmund

Žádné vláčky v Rakousku neexistují, leda tak v prodejně modelů …

HonzaEM

V kupé se nejlíp chlastá xD

Gwann

a dokud tam šlo se zamčít a byly i záclonky…tak i něco víc…

Robil

Stačí jeden osel ve velkoprostoru s mobilním telefonem, co musí delší dobu telefonovat. A nechápe, že tím ostatní obtěžuje . Nebo jeden ukňouraný nezvladatelný smrad s netečnou maminkou .

Nikola

A takový lidé vám vlézt kupéčka nemohou?

Miroslav Zikmund

Mohou, ale pak mu můžete do hovoru kecat a rušit ho, například si tam začít prozpěvovat …

Miroslav Zikmund

Řešením je francouzský model – ve velkoprostoru lze mobilovat pouze v prostoru nástupních dveří … celý prostor pro sedící cestující je „nemobilovací prostor“ …..

qwz

Tomu moc jako řešení nevěřím. Před covidem jsem téměř denně jezdil večer z Prahy rakouským Railjetem, jedničkou, tichá zóna (menší velkoprostor vedle business třídy). Tak v polovině případů tam byl někdo hlučně telefonující, byť tam jsou všude zřetelné piktogramy.

Augusto Pinochet

…v business třídě průvodčí slušně upozorní, že mlít nesmysly do mobilu můžete, ale jinde…není nic lepšího, než návrat hrdinných moraváků z Prahy do svého nádraží v zatáčce, vedle cikánského ghetta…

SYN

Obecně souhlasím, ale jak zajistit aby ty oddíly zbyly na ty pro koho jsou vhodné/určené??

Pivlis

„České dráhy v případě pozdních dodávek nových vozidel standardně uplatňují smluvní penále. Platí to i v tomto případě.“
Tak kolik budou platit tentokrát? 🙂

PvvS

Jak u Schadewerk ? A nejni tu náhodou i stejnej subdodavatel ?

tarten

Klasickou miliardu. Dráhy Škodovce.

Axel

V tomto konkrétním případě rozhodne konkrétní smlouva (nečetl jsem ji).

Nicméně dle čísel za Škoda Transportation+dceřinky (za rok 2019=před čínským virem) oni sami odhadovali, že přijdou tak o zhruba 3% až 7% z tržeb za pozdě nebo nekvalitně nebo záručněporouchané dodané mašinky.

Georg

bozinku, masinky.

Axel

Tarten… Neeeeee, to se omlouvám za nedorozumění… Pojmem „mašinky“ byla míněna celá produkce Škody Transportation, tj. včetně vagonků metra, šalinek, trolejbusků a zejména včetně jejich nového oboru podnikání = že zajišťují údržbu dodaných mašinek přímo u svých zákazníků….

Proto jsem uvedl tak široký rozptyl, neboť logicky jiné problémy se můžou vyskytnout u modernizací vagonků a jiné při výrobě zbrusu nových mašinek…

Ondrak

Už jste si našel tu ženskou?

tarten

Nebudeme si rozumnět nikdy, když budete používat pojmy, kterým rozumíte jen vy sám.

Gwann

v TT ani H0 Schadewerke nedodává.
Ale co se týče Tilliga i Kuehna, tak modely jsou obvykle pozdě a s chybami, a lidi přesto kupují, takž i zde to je stejné.

A pak se to někomu spojí a prolne…a máme tu pak třeba elektrovagónek s parohy pod pavučinkou.

Axel

A to jsem se ještě nepodělil o pomůcky („a-ha efekt“ pomocí asociace), s jejíž pomocí prckům vysvětluju, jak zepředu rozeznat vagonek od šalinky….

Cestující

Mašinky? Snad elektrolokotky ne?

Axel

Ne. Co jsem napsal se vztahuje k celému sortimentu zboží/služeb Škoda Transportation

Gwann

dieslové ve Škodě snad nikdy nic nevyrobili. Po WW2.

Axel

Vždyť o diesllokotkách jsem v této pasáži nepsal. Nebo?

Miroslav Zikmund

Vy ani nechápete význam toho, co napíšete …

Robil

Růžovoučké mašinky? Božínku 😂👍😂

Axel

Vážený pane Robil, doporučuji vyměnit Vašeho optika/optičku, neboť čtete, co já nikdy nenapsal…. Doma máme samé kluky=proč bych jim měl „tlačit do hlavy“ růžovoučkou?

Anebo máte až příliš „pod kůži“ barvu košilek, co nosí fešandy u RGJ…

ketchup1970

Optička je axelovic verze Optiky?

Axel

Nikoliv, to je odbornice na brýle a oči, která běžně nosí sukni = prostě ženská (optička) nikoliv chlap (optik), no.

tarten

Moment, ona to vážně není zdrobnělina? Čili jako lokálka?

Gwann

košilek? vy jste se jim dostal pod ty kosile?

Axel

Nikoliv, nedostal.

V tom co jsem napsal, jsem pouze nechtěl „rušit kruhy“ panu Robilovi v jeho uvažování.

Pája

Tak zase buďme upřímní – některé slečničky v těch růžovoučkých košilečkách by stály za hříšek……

Axel

To jde mimo mě. Já se snažím být věrný. I v tomhle.

Martin z topírny

Už se přece od SchW dělají pro JMK 🙂 🙂
na míru…přidali růžovou i dovnitř na sedačky…fuj

Miroslav Zikmund

Bednárik je zjevně „jiné koště“ než jeho benevolentní předchůdci …
Já jsem dělal v depu na Masaryčce po dodávce zelených a pak modrých „garančního technika“, tj. reklamace vůči výrobci … zastání mělo depo na FMD, kdykoli šlo zavolat jednak inženýrovi majícím na starosti „garanční agendu“ v síti ČSD, jednak přímo řediteli odboru 12, bez nějaké služební subordinace …

FMD se „soudilo“ u Státní arbitráže se ŠKODAWERKE o cenu modrých a vyhrálo … přes „socialistické soudružské“ vztahy ….

Ono je to o tom, jak jsou sepsány smlouvy … a jak se vymáhají …

Pája

Tohle mně dostalo 😃😀😅👏👏👏👏👏

michal82

Opět tu frčí nesmiřitelný boj velkoprostor vs kupé. Jako vždy má každý své neprůstřelné argumenty. Otázka na ČD asi je proč v Interjetech ani v nově objednaných Railjetech neni v jednom vagonu pár kupéček, aby si na své přišli všichni.

Pája

Kupé pro cestující s dětmi OK. Lehátko nebo lůžko taky. V běžném provozu (do 2 hodin jízdy) mám asi radši velkoprostor. Můj subjektivní dojem, nikomu svůj názor nevnucuji.

MHD

Ok, znamená to tedy, že ani kupé nikomu neupíráš, nebo naopak?

Pája

Přesně tak, neupírám.

Josef

Velkoprostorové vozy pro lepší šíření hluku, Covidu a jiných infekcí?

SYN

Takže se hlukově i covidově utvoří menší skupinky… je to trochu lepší, ale ne o moc. Kromě toho, nástup, uličky i záchody jsou společné, takže to pandemické izolování je poměrně marginální…

Kleist

Protože tím ČD ztratí 1/4 sedaček

Původní Pražák

A ještě by to bylo dražší.

kakov

nebude lepší koupit tedy šlapací drezíny?? to bude ještě levnější než velkoprostorový vagon….

Původní Pražák

Když to lidi budou chtít, klidně. A na oplátku, vy jste ochotný si za kupé připlatit, dejme tomu třetinu?

NightmareFreddy

No, pokud ČD (potažmo stát) vyhodnotí, že lidé nejsou ochotni platit za vůz, ale za drezínu jo, tak třeba pak dojde i na ni 🙂

Axel

to spíše sdílené autíčka. Nebo autobusky. Či maršutky.

Gwann

nebo také vůz 4.tridy. uhlak.

Axel

Nebo… Staré ošoupané vagonky za nižší jízdné považuji za brzkou realitu v kombinaci s pěknoučkými, voňavými novými vagonky ve kterých bude jízdné 5 až 10 kaček/km + DPH

_Pavel_

Takže ideál 1. třída kupé

kakov

ty už také nejsou 🙁

Tom Matoo

Ideální první třída pro mě je autobusové sezení 1+2 s většími rozestupy mezi sedadly. Samozřejmě širší a pohodlnější sedadla, větší stoleček pro každou sedačkou a hlavně služby. Tisk, občerstvení, internet. Umístění na konci/začátku vlaku, tak aby tam nikdo neprocházel.

Tomáš Záruba

Jo, ale pro 4 lidi (s odkládacími plochami vedle sedaček, ty navíc umístěné ne zcela vstřícně => „nohy střídavě“). Pak je totiž pocit soukromí dodržen i při 100% obsazenosti, takže to paradoxně může vyjít lépe, než 6 s „pocitem zaplnění“ někde na 2/3 lidí.

Vrabec na střeše

Tenhle boj nemá vítěze, vždy když byla anketa kupé vs. velkoprostor, tak to vždy dopadlo půl na půl +/- pár procent. Souhlásím s tím, že by se to mělo zohlednit při objednávání nových vozů.

Axel

Dobrý den,

požádal bych Vás o konkrétní příklad na objednávku zbrusu nových vagonků na sezení, u kterých půlka má mít kabinky/pokojíčky (po zmateně nádražácku tzv. kupé)?
viz vizualizace interiéru objednaných RailJetů/NightJetů pro ÖBB
https://twitter.com/siemensmobility/status/1273178486363086849

IMHO je to úplně jinak = převládá interier vagonu bez stěn = letecké uspořádání. Přičemž variantou je to co má např LEO ve FLIRTech = že Business/Premium třída je oddělena od Economy/Economy+

Apollo17

Autista Axel to stejně nepochopí.Pozdravuje ho pokojíček.

Miroslav Zikmund

Jenže v tom vašem pokojíčku musí být postýlka, aby se tam mohla populace za jízdy „rozmnožovat“ … na stojáka to není ono …

Axel

Máme různé pokojíčky. Nejen na spinkání.Ale taky na televizkování, na sousedské plkání, na papání, ….

Jiří Kocurek

To máte tak. Se šípkovou, se zelím. Nejde o to, dát si na co mám chuť. Ale prosadit si to svoje, aby ostatní utřeli, udělat jim zle. Zadupat je do země, že neměli ten jediný správný názor. Vagony musejí být jednotné!

Martin z topírny

Určitě šla kombinace… a že to teď nikdo v Evropě nemá v podobě jednotek… no tak by byly ČD první… ten jeden vagon být mohl – nic proti ničemu – na jedné straně ukřičené děti s free mamkama, na druhé straně parta z vody… ať si ten kravál užijí spolu… ale k životu to přece patří – to i to… Nikdo snad nechce sterilní tichoučké vlaky, kde nebude slyšet ani cinknutí šálku v jídeláku Na druhou stranu – Tichý vagon by měl mít tvrdší pravidla… kdo se tam má furt hádat… vlakvedoucí na dodržování nějakých základních pravidel Tichého vagonu nedohlížení… Číst vice »

Dušan

To, proč jsou dneska tak šíleně „v kurzu“ velkoprostory a ne kupé je obyčejný tlak na co největší dostupnou sedačkovou kapacitu, resp. ideální poměr cena/náklady na 1 sedadlo – tím se dneska v soutěžích každý ohání a opravdu není jedno, jestli máte 6 Axelo-vagonků po 11 oddílech s celkovou sedačkovou kapacitou 396 míst, nebo 6 Bramo-vagonků se 72 místy s celkovou sedačkovou kapacitou 432 míst, tj. o 9 % více:-)).

Bjorn

Axle? Jsi to ty?

vitapb

Neni. Kdyby to byl Axel, tak bych byl po přečtení toho komentáře instantně nasranej i když by nezmínil vagonky a aniž by se podepsal.

Dopravak

Sedět x hodin ve velkoprostoru, poslouchat mobilní výlevy a k tomu ještě v tom „lepším“ případě koukat „do“ sedačky před sebou a tlustého sloupku vedle sebe…. No, tak tomu říkám pokrok a komfort, děkuji, to snad radši fakt pojedu tím autem definitivně…..bohužel…..Na krátké příměstské úseky snad, ale na dálkové spoje opravdu ne….nepočítaje rozteče na nohy….kdo jel někdy nacpaným railjetem přes Rakousko….ví, o čem mluvím….opravdu toto je diskomfort a úpadek…

Herold

Sedět s pěti až sedmi dalšími lidma v kukani 3*3*3 metry je jistě mnohem komfortnější zážitek…

_Pavel_

Jak kdy 🙂

Tom Matoo

Ona si většina milovníků kupé představuje, že ho bude mít sama pro sebe. Tak by to vyhovovalo i mě, ale vzhledem k tomu, že tam obvykle sedím s dalšími několika cizími lidmi je mi příjemnější velkoprostor, ideálně s autobusovým uspořádáním.

Axel

Ono taky záleží na šířce uličky mezi oběmi řadami sedaček… Např. v RGJ ve vagoncích ASTRA mám pocit, že ulička je poněkud úzká…

To myslím nejen, když 2 cestující jdou proti sobě (a potřebují se někde vyhnout).

Ale taky jde o šířku uličky kvůli zavazadlům (řešením je odkládací plocha pro maxikufry/hokejové tašky) někde blízko vstupu do vagonku… Když jsem na sedačce do uličky, slastně poklimbávám s maskou na oči a někdo urychleně vystupuje a přitom mě „vezme“ bolestivě (po ruce/po rameni u uličky) něčím čouhajícím ze svého zavazadla, tak to není super

HonzaEM

A nejlíp pozadu a s výhledem do sloupku…

SYN

Jet pozadu mi absolutně nevadí, zvlášť pokud výhled je známý nebo „betonový“…
Ale Němci to tuším někde u ICE řešili otočnýma sedačkama?

Pája

To řešil už Baťa u vozů OZVD překlápěcími opěradly.

Miroslav Zikmund

Promiňte „oko z Kašparovy krávy“ ? půdorysně ani ne 2×2 metry …. Jenže jezdilo se tak dlouhá desetiletí, mnohdy byl cestující rád, že se vůbec chytil na sedačku, na chodbičce stáli další „závistivě“ se tvářících cestujících … Běžně z Prahy do Košic / Ostravy / Bratislavy … U Ostravanu a Slovenské strely – povinná rezervace za 4 Kčs – byli cestující rádi, když se na ně místenka dostala …. Takový Laborec 526 / 527 (ex 33/34) „cikánský expres“ z/do Mezilaborců přímo mňamka pro průvodčího … B s deseti kupé po 8 = 80 míst, kupé po 6 = 60 míst… Číst vice »

Juraj

Sedět x hodin v kupé, poslouchat mobilní výlevy a k tomu ještě v tom „horším“ případě koukat na divného týpka naproti nebo bábu, která huláká do telefonu, že je v tunelu špatný signál a jestli Mára bude skutečně čekat na nádraží… No, tak tomu říkám komfort, ke kterému se fakt nerad vracím… bohužel.

Juraj

…nepočítaje rozteče na nohy v takovém Bmz, když má člověk přes 180 cm… Kdo jel někdy nacpaným čímkoli v kupéčku přes Česko, ví, o čem mluvím. Opravdu toto je diskomfort a úpadek.

HonzaEM

Bmz rozhodně.

Bram

Přesně tak, kupé vozům už zcela správně odzvonilo.

Axel

Druhý život vagonků ÖBB (dříve použité na pokojíčky se sedačkami proti sobě = kupé)… https://zdopravy.cz/obb-dal-expanduje-s-nocnimi-vlaky-z-22-vozu-odstrani-sedacky-a-prestavi-je-na-lehatkove-93364/

MHD

A máme tu nový výraz…. pokojíčky. Axeli. Ty jsi ale rarášek!

Axel

Tak „nádrážácko-centristický“ význam slova KUPÉ je dost matoucí, neboť to znamená něco naprosto jiného než je význam KUPÉ v masovém povědomí…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kup%C3%A9

Osobních autíček v ČR jsou miliony… Zatímco vagonků jsou tisíce (a naprostá většina národa je nádražáčtinou nepolíbená).

MHD

Ty fakt budeš ruský troll a česky se teprve učíš. Čeština totiž má slova, kterým se říká homonyma. Od teď už je znáš.

Axel

Příčina > Následek

Nesrozumitelnost nádražštiny pro cca 80% > velmi nízký zájem cestujících (např. před čínským virem vozily vláčky na 70% sedačkách vzduch, nikoliv cestujících)…

Chápal bych, kdybyste mě opravoval, že lepší než „pokojíček“ by byla „kabina“… V každém případě je dobré skončit s matoucími/kvízovými chytáky nalíčené na nezkušené cestující, kteří mají pošetilý nápad, že třebas by mohly být užitečné služby od tvrdě a poctivě pracujících nádražáků…

P.S. Když ve vláčcích RGJ se používá pojem „paluba“, tak asi „skáčete do stropu“, že?

Axel

Oprava:
Nesrozumitelnost nádražštiny pro cca 80% NÁRODA > velmi nízký zájem cestujících (např. před čínským virem vozily vláčky ĆD na 70% sedačkách vzduch, nikoliv cestujících)…

PvvS

A zde Český jazykový ústav : https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=kup%C3%A9

Axel

Jenže debata je o tom, že v nádražčtině pojem „Kupé“ má jiný význam než je obvyklý význam „Kupé“ = stísněný prostor, kde není příliš prostoru nad hlavou…

Pane PvvS, soudě dle tohoto i Vašich dřívějších omylů, Vy asi budete tedy patřit k té menšině nádražáků na které platí:
Wer nix ist und wer nix kann geht zu Bahn

To píšu proto, aby bylo jasno proč na Vás již nebudu reagovat… Třebas Vám moje zpětná vazba pomůže abyste se nad sebou zamyslel.

Howgh

PvvS

Takže česky neumíte ani číst. Ta vaše nádražština je mimochodem správný jazykový význam slova. Dole si můžete rozkliknout i užití slova. A železniční kupé je správný tvar. To že vy to máte domotané, je jen váš problém.

Výkolejka

Ale vždyť ma pravdu. Pred chvili jsem videl z nádraží vybehnout pani v zachvatu paniky a volala:“kupe nebo velkoprostor? Jak mam vedet na co se me ptá???“. A takovych lidi jsou v cesku miliony co jdou na vlak ale po tak slozitem dotazu to vzdaji a nejedou radsi nikam : – D

Bedřich

Ty seš stejný hovado jako ten Axel vy dva se chyťte za ruce a jděte spolu do parku.
Můžou o vás natočit večerníček, bude se jmenovat Vagonek a Výkolejka.

Výkolejka

Jsem stejne hovado jako Axel protože ty jeho kecy neberu vazne a delam si z neho srandu?
Jak chcete : – )

Bedřich

Seš stejný hovado jako Axel protože máš stejně blbý kecy, jste horší než Kaiser a Lábus.
To „jak chcete“ má znamenat co? Chceš se prát že mluvíš jak bitkař?

Výkolejka

Jj chci se prát s Berřichem kterého neznám kvůli tomu, že on nerozumí srandě : – D

Jak chceš : – )

Bedřich

Ty to budeš hrotit dál? O co ti de? Internetovej hrdino

Výkolejka

Jak chceš : – )

Bedřich

Hovado odborářský

Výkolejka

Jak chceš : – )

Gwann

friedrich…nestvi.

tarten

Jenže té paní by vůbec nepomohlo na první pokus se zeptat, jestli pokojíček. Musí se říct kupé, a když neví, tak stručně vysvětlit.

Miroslav Zikmund

Pokojíček je potřeba v „hodinovém hotelu“ …

MHD

Jo. Přitom kdyby rovnou řekla, že chce lístek do pokojíčku, to by ji každý rozuměl. To dá rozum! 😁

Axel

Aha, nepochopil jste…. Ona „hypotetická“ cestující vláčkem totiž na cestu vláčkem ani nepomyslí, neboť z nějakého důvodu naprostá většina cestujících jezdí autíčkem popř. autobuskem…

Hádám, že jedním důvodu nezájmu cestujících o vláčky je totiž „nádražácko-centristický“ pohled = že vláčky jsou zde pro „pasažerské nádražáky“ nikoliv pro SLUŽBU – zdůrazňuji ještě jednou pro nechápavé „pro SLUŽBU“ – cestujícím…

Miroslav Zikmund

Plácáte nesmysly, jako obvykle … KUPÉ je slovo francouzského původu – COUPÉ

Ketchup1970

Ano , mate pravdu je to skovesné podstatné jméno odvozeno od couper = řezat stříhat oddělovat . U aut je to snížení zádě u oddílu ve vagonu to je snad taky jasné .

tarten

Žijete na své vlastní planetě. Co je ve vlaku kupé ví skoro každý, stejně jako ví, co je vagón. Pokojíčky jste si právě vymyslel, nikdo automaticky neví, co by to mělo být.

Axel

Souhlas, že význam pojmu „KUPÉ“ zná skoro každý, neboť autíček v ČR jsou miliony… Potíž je v tom, že nádražáčtina má ODLIŠNÝ význam pojmu „KUPÉ“… A VNUCOVAT odlišný význam pro pár tisíc vagonků je chování dinosaurů…

Ono fakt existuje nějaký důvod proč silnice/parkoviště jsou přecpané, zatímco nádražáci z ČD na víc 70% sedačkách vagonků vozili vzduch (=jde o čísla za rok 2019, t. před čínským virem)

Výkolejka

No to by byl skutečně hezky vyzkumny ukol kdybyste zjistoval v nejakem pruzkumu kolik % lidi vo co je kupe ve vlaku a kolik % lidi vi co je auto s karoserií kupé : – D

Axel

Vždyť výsledek průzkumu známe: každoročně necelých 20 miliard milodarů ze společné kssy pro žebrající pasažérské nádražáky Neboť převážná část vláčku jezdí téměř prázdných (jde o údaj před čínským virem)…

Výkolejka

To by byl skutečně nečekaný závěr průzkumu :- D

PvvS

U kolovrátku naopak zcela očekávatelný..

Gwann

žebrající nádražáky????

a co platy policajtů? taky žebrají? nebo doktoří????

a co taková žebrající firma Eurovia, co staví dálnici?

Miroslav Zikmund

Jakou přepravní produktivitu má osobní auto holomogované pro 5 osob, pokud v něm jede jen řidič ? Z 80 % vozidlo prázdné …
TAXI, které jede pro zákazníka / vrací se je prázdné 100 % , protože řidiče nelze jako cestujícího považovat ….

Miroslav Zikmund

Jenže KUPÉ na železnici existovalo dříve než vozy „kupé“ na silnici … asi tak se stoletým odstupem ….

SYN

Ale teda řekněme třetina národa to ví už jen z doslechu…

Miroslav Zikmund

A nad nesrozumitelností vašich slohových cvičení se nepozastavujete ?

Vbb

Ráčej si uvědomit, co bylo dřív – zdali kupé železniční, nebo automobilní.

A masové povědomí? „Kupé“ bylo trochu rozšířenější v 70. létech, v době Škody 110R Coupé. Dnes máte hatchbacky, sedany, kombíky, ale opravdové kupé aby člověk pohledal.

Axel

Tak dinosauři taky mají slušnou historii.

Potíž je v tom, že v SOUČASNOSTI existují leda ve „vycpané podobě v muzeu.

Gwann

a co takový landaulet…. 🙂

Miroslav Zikmund

A kdy už konečně bude v muzeu vaše vycpanina ?

Axel

Vyzýváte k mé vraždě?

Nebo se dotazujete, až sejdu z tohoto světa přirozenou smrtí?

Odpověď druhou otázku nevím (doufám že to budou desítky let). A první taky ne.

Vbb

No a V SOUČASNOSTI jezdí víc lidí v kupé železničních nebo automobilních?

Gwann

myslím, že KUPÉ ve smyslu typu kastle autíčka…je daleko méně zastoupené než onen pokojíček ve vagónku….

Axel

Myslíte masovost v garažích nebo známost v povědomí obyvatel?

Pokud jde o to druhé, tak si dovolím poněkud nesouhlasit… Zde jsou mé argumenty:
a) Proč by se Škodovka drbala s Octavia kupé (Tudor), když od začátku věděla, že vyrábět se to nebude….
https://www.auto.cz/neznamy-pribeh-krasne-skody-tudor-vite-ze-koncept-automobilce-kdysi-ukradli-128953

b) Zatímco verze karoserie „vzadu naháč“ (= Felicia Fun ) se vyráběla a to překvapivě ve velkých počtech

exttmis

Hádáte se tady úplně zbytečně. Někdo má rád kupé, jiný zase velkoprostor. Každý má jiný názor, takže co takhle soupravy půl na půl? Vybral by si každý to svoje a bylo by.

Juraj

To není pointa. Pointa je, když se to prezentuje, jako kdyby kupé bylo řešením všeho a velkoprostor byl nějakým návratem do doby kamenné.
Třeba ty oddíly někomu vyhovují, budiž, ale ať svou preferenci neprezentuje jako obecně platný fakt.

Kamui

Nemyslím, že máte 100% pravdu. Oddíly by měly zůstat pro cestující s malými dětmi, a tito cestující by měli být povinni je využít, aby svými uřvanými dětičkami neobtěžovali ostatní cestující.

K.S.

Zvukotěsné a personálem drah uzamykatelné téže?

Gwann

vozy se zvenku nezamykaji…od té doby co spousta pasažérů ve francii shořela zamčena ve vozech. už někdy na počátku železnice.

Bram

Ať se dospělí cestující s prominutím neposerou z toho, že jsou ve voze také děti. Ať si uvědomí, že byli také dětmi a zbytečně neprudí.

Radim

To je sice pravda, ale když jsme byli my dětmi tak jsme tolik nekřičeli (protože když ano, tak jsme dostali „přes hubu“). A i kdyby ano, na skoro všech rychlících jezdily vozy JEN s kupé (i když to byly B-čka) tak se to nerozléhalo na celý vůz.
Ale ano, máte pravdu, tak si holt člověk dá sluchátka a nebo zkusí jiný vůz bez dětí…

Swariner

Děti ve veřejné dopravě – skandál. Děti nesedí s rukama v klíně a nemlčí – úpadek… A nejlepší je dát dítěti facku v kupé… vy budete ostrý hoch, počítám!

Vbb

Ne. Skandál spíš je, že rodiče dnes seřvou vás, když se na jejich řvoucího spratka jen křivě podíváte.
Bohužel máme podobné sousedy – tříleté dítě si v půl druhé ráno hraje s rodiči v bytě na honěnou, protože se mu nechce spát, a místo aby dostalo na zadek, tak rodiče panáčkují jak slušně vychovaní psi. Že nám tancují hrníčky v kredenci je nezajímá, oni nebudou své dítě stresovat nějakými příkazy a zákazy.
Jak říkala moje babička: škoda každé facky, která padne vedle.

Swariner

Jo, přesně kvůli takovým jako vy, pro které je dítě „uřvaný spartek“, „uřvané děcko“ , či „párměsíční uřvanec“ , kteří mě byli schopni zjebat a poučit o výchově i když jsem hrál s dítětem Double, jsem přestal s dětmi jezdit vlakem (když byli ještě menší) a jezdil výhradně autem. Dohadovat se s nějakým držitelem Zlatého čtyřhranu během cesty fakt nemusím. Prostě win-win.

Gwann

Tak buďme spravedliví, některé dětičky jsou tak rozjívené, že nervíky cákají třeba i jednomu z rodičů…

Vše musí být tak nějak vyvážené. Že děti obvykle nejsou potichu, to ano, ale nemusí to vypadat jako když se objeví stádo orangutanů či paviánů.

K.S.

Neurážejte (lido)opi.

Joska

lidoopy…

Swariner

To samozřejmě souhlasím. Ovšem poslouchat/číst ty věčné „fakany, smrady, uřvance a parchanty“ (schválně si to tu projeďte, kolikrát se to tu objevuje) a výborné rady kterak uspat děcko tím, že mu dám na zadek je fakt na hlubší psychatrickou investigaci.

Gwann

jasne, tohle je určitě špatně. stejně jako když je rodiči úplně ukradené jeho děcko…

ono postavení dítěte a obecně vztah dite-rodic v proměnách času i vč. následků pro společnost jako celek je na několik životů mnoha vědců…

zda má výchovný výprask na zadek smysl, ci je zcela kontraproduktivní, neumím posoudit. občas dětičky si říkají o tvrdou disciplínaci. a jak ji provést může byt dost náročné na imaginaci

Vbb

Ono se samozřejmě „na zadek“ nedává hned, když dítě nemůže usnout. Ale pokud schválně dělá v posteli brajgl, tak co radíte? Sklopit uši a malému tyranovi se podvolit (jak to dělá ten souised)? Když si dítě chce v půl druhé ráno hrát na honěnou, tak mu beze všeho VYHOVÍTE???
A myslíte, že to je správně? Jak se takové dítě naučí respektovat ostatní, když vy – jako jeho nejvyšší autorita – skáčete podle toho, jak ono píská?

Swariner

Sorry, ale radit Vám nebudu nic. Vychoval jsem 2 děti, z toho 1 autistu, který byl (a stále je extrémně nespavý) a tlouct jsem je nikdy nemusel. A taky jsme bydleli v paneláku, žádný strach. Dělejte jak umíte a klidně si obhajujte neobhajitelné. Soudě podle +/- je tu stoupenů diluviálních metod dost, takže úspěch zaručen.

Vbb

Sice nevím, co je to „hrát double“ a jestli je to tak hlasité, že si spolucestující stěžují, ale taky jsem jezdil s malým dítětem vlakem na Slovensko. Hráli jsme všecko možné, ale vždy tak, abychom příliš neobtěžovali ostatní.
Netvrdím, že dítě má X hodin držet bobříka mlčení a sedět jak přibité, ale řvát a skákat po sedačkách či dokonce spolucestujících SNAD nemusí, ne?

Swariner
Vbb

„poučit o výchově i když jsem hrál s dítětem Double“

My jsme hráli třeba karetní kriss-kross, u toho se taky mluví, a nikdy s tím problém nebyl.
Tak jste možná narazili na extrémně citlivého jedince, co já vím.
Pokud vy extrapolujete chování toho vašeho spolucestujícího i na všechny ostatní, tak se nedivte, že si „normální“ cestující / diskutující musejí myslet, že jste tam řvali jak na lesy. my

honzak

já míval docela často smůlu na cestování v tichem oddíle. nasáčkovala se tam děcka a z cesty která měla proběhnout ve spánku se stalo peklo. neměl jsem sílu ty rodiče vyhazovat když byl plný vlak, ale tiše jsem šílel.

SYN

NJN, holt pokrok nezastavíš…

Tom Matoo

Přesně za našich mladých let byla tráva zelenější, sluníčko žlutější a hlavně svítilo každý den. Děti chodili v oblecích a vychování měli jako angličtí lordové…

K.S.

Pobavilo…

Ne že bych byl nějak starý, tvrdilo se o mě že jsem nezvladatelný, ale jestli mi nebylo něco tolerované, tak to bylo vřískání na celý vagon.

On je rozdíl když si (pra)rodiče s děckem ve vlaku hrají a vypráví a když ho nechají vřískat, nadávat skákat po vlaku a podobně.

Speciální kategorie jsou matky beroucí párměsíčního uřvance světa kraj.

Bram

Jestli to spíš nebylo tak, jak zpíval Karel Gott (originál Charles Aznavour): Když jsem já byl tenkrát kluk to zněly písně líp a sladší měly zvuk a hráli jsme je tak co stačil dech a hlas, já tehdy ještě žák v ten požehnanej čas. To ryby braly víc, byl veselejší smích, a v létě větší hic a v zimě čistší smích, i stromy rostly vejš, k těm bílejm kadeřím a v sen jsem věřil, v nějž kdy sotva uvěřím. Když jsem já byl tenkrát kluk, to žily písně dýl s sladší měly zvuk. I řeky byly čistý, tak jak jsem… Číst vice »

K.S.

Ani ne, jednak jsme tak často nejezdili a jednak jsem se musel učit zastávky z paměti.

K.S.

Nezlobte se, ale proč bych měl snášet tři, čtyři, hodiny něčího fagana co neumí být minutu z ticha, vříská, řve a nadává? Proč bych to měl trpět já, nebo kdokoliv jiný z těch asi 40-50 lidí, což je u railjetů přibližná obsazenost vozu, trpět?

Gwann

dítě za to nemůže. rodiče ano.

jasně, je to vše složité, ale s opravdu malým dítětem, co se takto projevuje, by měly rodiče jezdit na delší vzdálenosti co nejméně. kvůli okoli

Josef

Nebyl jste nikdy dítě? Souhlasím s tím, že by kupé měly být také řazeny – a to pro kohokoliv.

Josef

Zcela špatně…. hluk, Covid… Atd

bkv

Aha v kupé se Covid nešíří…

MHD

V kupé si lidé tyhle mobilní výlevy častěji odpustí, když vidí, že na ně koukají konkrétní lidé. Ve velkoprostoru je větší anonymita.
Krom toho. Když bude rušit jeden člověk ve voze, kolik lidí tím bude zasaženo:
a) ve velkoprostoru
b) v kupé pro 6 osob

původní Jakub P

Na řadu lidí to funguje opačně. Ve velkoprostoru, kde jsou kromě nich desítky lidí, se chovají snesitelně, v kupé mají pocit, že jsou tam prakticky sami. A že spolucestující by měli „domáckou“ atmosféru jimi vytvářenou spíš ocenit. Zkrátka ve velkoprostoru se cítí jako na veřejnosti, v kupé se cítí jako doma…

Navíc ve velkoprostoru se i jinak stejné projevy trochu utlumí, takže hulvát ve velkoprostoru zasáhne víc lidí, ale zase to musí být o to větší hulvát, aby to bylo opravdu citelné…

Vbb

Jednou jsem jel v autobuse a chlápek za mnou pořád řešil „péčko“, „klidně si dám něco píchnout“, „na penězích se domluvíme“, až jsem zjistil, že si domlouval natáčení v pornostudiu.
No a jindy, pro změnu v kupé ve vlaku 🙂 , tam zase slečna zcela otevřeně probírala své problémy s odborným lékařem.
Takže lidové jsou různí.

Poudy

Proti spolucestujícím pomáhá naprosto dokonale toto https://m.alza.cz/bose-quietcomfort-35-ii-cerna-d5169103.htm?kampan=adw3_audio-video_pla_all_audio-video-css_sluchatka_bezdratova-nahlavni_m_9062772__BOS310k9bc&gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsAHvRRJ3-fkDB08RHFqwWacvkLQ2Fqzh4Qw_Je3Qix5qYDYoNnEnEQaAp5XEALw_wcB, mám je už několik let a bez takových sluchátek si čeští veřejnou dopravou nedokážu představit, tedy pokud jedu sám 🙂

původní Jakub P

jj, Bose a ještě Sony jsou v tomto oboru špička. Funguje to až neuvěřitelně.

Martin z topírny

Tak když se jede v turistické třídě, je třeba počítat s turistickou kvalitou… pod stan se nejezdí přece v saku a tesilkách…

Když se chci kochat, odpočinout si, tak si hold jednou, dvakrát za rok připlatím…

… jestli se jen musí pindat, tak to je jiná…

Náhodou taková cesta Wien- St. Anton v 1.tř. byla velmi pěkným zážitkem. A zpátky to vzít pěkně a pohodlně v leže a je to… a nemusím řešit, že ve St. Polten nastoupí 200 lidí do práce/ do školy a není tam 28minut jak pán říká k hnutí

Miroslav Zikmund

RailJet byl označován na začátku své éry jako vozidlo poskytující vysoký komfort … „zkušebně“ jezdil ráno na „prvním“ vlaku do Bregenzu … od té doby (dvě desetiletí ???) tam ten komfort marně hledám … zpět jsem jel v klasickém – modernizovaném – velkoprostoru, daleko větší pohodlí … jak „měkkost“ sedaček, tak jejich tvar ….

Axel

OT Dotaz na redakci ohledně mašinek pro ČD … nevíte, prosím, o co jde:
Mezi nejvýznamnější položky přírůstků dlouhodobého majetku u
mateřské společnosti patří (…)
d) odkup motorových jednotek Stadler (další 4 vozidla),

zdroj: Pololetní zpráva ČD k 30.6.2021 (str. 21)

Přece 22 ks dieslovagonků Stadler RS1 koupili už loni, tj. nemá smysl duplicitně o těchto dieslvagoncích mluvit v prvních dvou kvartálech…
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-koupily-v-nemecku-dalsich-22-motorovych-vozu-stadler-rs1-68730/

Nebo je to jen nějaký šotek?

Díky.

Původní Pražák

Když už, tak šoteček, pusinko.

Axel

šoteček… pravda.

Pusinku si nechám pro svoji drahou polovičku z krásnější poloviny lidstva… čili nemusíte mi dělat návrhy…

Poudy

Šotek si ty, ňoumo

Axel

Proč myslíte, prosím?

Vy chápete tu citovanou pasáž „odkup motorových jednotek Stadler (další 4 vozidla)“ za období 01-06/2021?

Dzejejc

Máte fakt nevídanou výdrž, chlape…

Vbb

Chtěl jste asi napsat:
Mezi nejvýznamnější položtičky přírůstečků dlouhodobého majetečku u mateřské společnostičky patří (…)
d) odkup motorových jednoteček Stadlírek (další 4 vozidélka)

ne?

Luke

Jsou dvě možnosti. Buď je Axelovo IQ80, nebo je to cizinec. Obávám se spíš té první varianty

Miroslav Zikmund

Postupující demence v důsledku Alzheimera …

Pája

Oboje 😀

Axel

Vbb: jde o citaci (byť ten rozlišovák – d) – jsem dodal aby to bylo přehlednější) zdrojem citace je Pololetní zpráva ČD k 30.6.2021 (str. 21) P.S. Výrazu „motorová jednotka“ se vyhýbám, neboť v nádražštině jde o matoucí pojem označující výhradně dieselvagonky (např. RegioNova)… Takže elektrovagonky (jako např. RegioPanter) v pojetí nádražštiny jsou bez motoru …. patrně si pasažerští nádražáci představují, že jezdí na setrvačník. Ono totiž např. když cestující na vlakovém nádru v Hodoníně hledá svůj vagonek do Veselí n. Moravou, tak pomůže, když ví, že hledá vagonek (popř. lokotku) bez parohů… neboť koleje do Veselí n. Moravou jsou… Číst vice »

Axel

Důvod, prosím?

Chápu správně, že Vám se osvědčila tato metoda řešení „zácpy ve střevech“?

Zdrasa

Teď je otázka, co teda s novým jízdním řádem na Krušnohorech a těch Západních expresech vyjede? Zůstanou tam stávající vozy a na těch linkách, kam měly jít, si počkají, nebo současné vozy předají na nové linky každopádně a na západ budou jezdit nějaké záložní béčka/honeckry?

Axel

Třeba si vagonky dočasně půjčí. Např. jestli FLIXTrain stopne své vláčky, tak předpokládám, že půjčovny vagonků budou hledat nového nájemce

https://mediarail.be/Allemagne/Service%20voyageurs/Grande-ligne/Flixtrain/FLX_02.htm

náhodný kolemčtenář

Proč se do těchto „supermoderních“ vlaků (vč. třeba Railjetu) nedávají polohovací sedačky, které měly standardně už autobusy Karosa v 80. letech? Krásný odhlučněný odpružený dálkový vlak, ale sezení jak v tramvaji. 🙁

Tonda Sehnal

Viz fotografie. Tam jde vidět.

Frantisek

Buď by jich tam bylo méně, nebo by to pro okolí byly „sardinky“. Nejlepší to v té Karose bylo úplně vzadu. Nemluvě o rozlitých kávách, když se někdo sklopil bez varování. Takže snad v první třídě s dostatkem prostorové „vaty“, ale jinak…

Tomáš Gottschalk

Držák na kelímek se dá instalovat do područky. Nepolohovatelnost je na facku.

PvvS

Protože i v autobusech je část cestujících slušně řečeno bezohledná a okamžitě to nastavuje na lehátko ? Což tomu za nimi dost znepříjemní život.

VTT

Některé aerolinky to mají vtipně vyřešené: když se sklápí opěradlo, tak se zároveň sedák vysunuje dopředu.

tarten

Na dráze to žádná novinka není.

SYN

Akorát v tom leteckém uspořádání toto celek řeší, kdežto v populárním vlakovém uspořádání naproti sobě toto ubírá ze společného prostoru na dvoje nohy/kolena taže ne vždy je to vítězství… také je to konstrukčně složitější.

náhodný kolemčtenář

Ano, samozřejmě nemyslím tam montovat sedačky z Karosy 🙂 „železniční“ sedadla, která jsou polohovací a zároveň neutiskují toho vzadusedícího existují. Taky není nutné, aby šly položit úplně naležato (jako v kupé v Bmz), stačilo by třeba o cca 20°, možná i méně, na to, aby člověk při delší cestě mohl občas změnit polohu.

Jan K.

Co je tam za vady, že to čd nechtějí převzít? Vždyť ty vagony vypadají pěkně a jsou úplně čistý a nový.

exttmis

I pěkný, čistý a nový vozy můžou mít závady. Třeba technického charakteru, ne?

Joska

Možná jim vadí ten šílený nesmyslný nápis „národní dopravce“.

tarten

Tím se myslí ÖBB?

Roman Svačina

Oddíl pro cestující s dětmi bude taky velkoprostor? Pokud ano, tak proč není možné do soupravy instalovat cca 5 kupé. Dětský křik po celém voze je fakt paráda. V polském Pendolinu jsou asi 4 kupé pro cestující s dětmi. Tak proč to nejde i jinde?

Martin

Protože je to dražší a snižuje to kapacitu a dnes jde především o to aby byl provoz co nejlevnější.

K.S.

Nebo by se dal zavést hlukový doplatek cca 200 % vystavovaný průvodčím dle situace…

Radim

😀

K.S.

Já to myslím zcela vážně a je jedno jestli je to banda s harantama, nebo banda po cestě na fotbal. Buď zaplatí, nebo detrainizace.

Bedřich

Ti spratci by měli mít vlastní vlaky kde by so mohli řvát a ničit co chtějí bez toho aby otravovali ostatní…
Za chvíli se dočkáme druhého dílu filmu Proč?…

Oce

Není v soupravě náhodou „tichý oddíl“? Řekl bych že je. Holt si tam budete muset koupit místenku třeba. Stojí pár korun navíc.

Miroslav Zikmund

Nebo to udělat naopak, všechno jako tichý oddíl, mimo jednoho vozu, kam si mohou rezervovat „mobilovači“ … ve vozech SNCF mobilování jen na představku …

HonzaEM

Snad to bude lepší než railjety. Stejně bych ale rypáky viděl na chebákách radši.

Bram

Copak je na railjetech tak špatného? Třeba já jsem si ničeho špatného nevšiml…

M19

RegioMouse je přece nejlepší… 😉

Lemmy

Mně railjet ve dvojce přijde trochu moc autobusový…

SYN

A vidíte, já dávám „leteckému“ uspořádání jednoznačně přednost před „čtyřkami“… a i ty tam pořád ještě jsou, hlavně že už ne výhradně.

Lemmy

Já taky, ale rozteč sedaček v té autobusové části není nic moc.

K.S.

Když nejste medvěd, tak se dá.

SYN

Jsou od zlých cizinců…

Gwann

nejsou kupé a otevírací okénka. (tipuju)

ketchup1970

No plzeňáci běhají pořád kolem InterJetů i se siemenzáky. CZE a tak
Byli tady blbé kecy o tom jak dráhy neměly přebírat InterPantery a RegioPantery v tom co jim vyprosukovala Škoda. Tak se asi poučily.

Miroslav Zikmund

V podstatě všechno, počínaje – v době předcovidové – přeplněností, jak dvojek ČD (o rakouské čtyřvozové mutaci nemluvě) > i přes vůz navíc > nedostatek míst v jedničce; ve srovnání s modernizovaným dvojkovým velkoprostorem ÖBB (měkkost sedaček, sklon opěradla), i slovenské dvojky jsou lepší než celý „slavný RailJet“ ….

Pražec

Budou tyhle vagony v provozu ještě za čtyřicet let, jak je u nás dobrým zvykem?

Nebo jinak: budou dřív VRT, nebo se dřív ČD těchto vagonů zbaví? (Úlohu bych řešil konvergencí v nekonečnu 🙂 )

Lemmy

Co jsou to za debilní dotazy?

Dave

Pražec asi dostal pražcem

Pražec

Tak jest.

Zrzek

Tyhle vagóny se vyřadí spolu s posledními 810. Šukafon se ještě sveze po VRT aniž by tušil rychlou vrstvu jak bude ten úsek dlouhý.

Zdrasa

Vagony, co se používají 40 let, jsou zvykem prakticky všude na světě. Viz francouzské vozy corail. A to radši nezkoumejte, jak staré jsou některé vozy Amtraku… Nejde o stáří, jde o splnění aktuálních nároků na komfort.

původní Jakub P

Přesně tak, pokud je dobrej základ, povedená modernizace a odpovídající trasa, nemusí být 40 let stáří vozu vůbec problém.

ketchup1970

2018 jsem jel u SBB jednotkou z přelomu osmdesátek a devadesítek s gravitačním WC jako náhradou za ICE, a ve Francii vozy Corail fungují naprosto v pohodě. Nesmíte všechno posuzovat podle své Felicie…

Miroslav Zikmund

Stáří původu vozů SNCF poznáte podle dřevěné desky na nástupních schůdcích …

Ketchup1970

Oui je sais , mon ami travaille chez SNCF a Toulouse.

Radim

Nebudou protože se to do té doby rozpadne 😀

Roman

Proč to nemá kupé ? Stačí 1 debil s mobilem a je po klidu v celém vagonku. 🤔

Bram

Kupé to naštěstí nemá. Stačí dva debilové, kteří si sednou na krajní sedačky, na protilehlé si dají kopyta a na prostřední sedačky si dají batoh. Kupé je opticky ihned plné, bohužel jsou tam jen dvě osoby místo šesti. Takže za sebe mohu říci, že je velké štěstí, že kupé už nejsou objednávána. Navíc se do vozidel vejdou sedačky v uspořádání 2 + 2 a nikoliv 3 + 0, jako v kupé. Takže se zvýší obsaditelnost nejen papírově, ale i reálně, kdy zmizí zcela nežádoucí stav, že šestimístné kupé je plně obsazeno dvěma osobami. Ne každý má chuť se hádat s… Číst vice »

Gwann

tak ne že bych rád umravnoval lidí, ale být takový otloukanek, že raději stojím v chodbičce než se ozvat…no, to už je diagnoza

Lemmy

Ano, a k tomu čtyřky jdou zabírat úplně stejně efektivně – dáte si vedle sebe kabát/batoh/bordel a je to fakticky tentýž „problém“ jako s kupátky…

Tom Matoo

Ano, čtyřky reálně snižují kapacitu sezení na polovinu oproti autobusovému uspořádání.

Peeetr

Čtyřky mají hlavní výhodu na trasách kde dráhy neumí obracet vlaky, ale i v 70% případů s méně pasažéry, kdy poskytují násobně více místa pro nohy.

David

Nemáte pravdu, když se zaplní vlak, nikdo si nedovolí ten batoh nedat pryč. Ve Švýcarsku jsou téměř výhradně čtyřky a přestože Češi jsou ohledně uvolňování sedadel vstřícnější než Švýcaři, tak i tady když se vlak zaplní tak se zaplní i ty čtyřky do maxima.

Tom Matoo

Přijde mi, že jste nikdy nejel vlakem v ČR. Když je vlak napraný k prasknutí tak 80% čtyřek je obsazeno na 50%. Většina bude radši stát než si k někomu přisedávat.

Pavel P.

Dost záleží na tom, co zrovna jede. V Panterovi je dostatečná rozteč sedadel, aby mohli sedět dva lidi proti sobě. Jenže v takovém Bdmtee (tzv. honecker) s původní roztečí sedadel se proti sobě dva lidi nevlezou.

Pája

To máte pravdu, oboje pravidelně používám a prostor pro nohy u Pantera je prostě jinde.

Miroslav Zikmund

To je problém každého, kdo je ochoten stát …. jako tvrdé Y ….

Miroslav Zikmund

Ve Švýcarsku ve vnitru nikoli téměř, ale jen … kupata se jezdila po roce 1990, ale jen krátce – to byly ještě půlené vozy kuřák / nekuřák, pro méně chápající odlišná barva sedaček.
V roce 1990 jsem ještě na nějaká kupata narazil, leč později zmizela, stejně jako ty odlišné barvy čalounění (taková umělotina, ale příjemná na sezení). Vozy šly do rekonstrukce a na „centrální“ zavírání, sic třeba bez blokace za jízdy ….

Bram

Proto je lepší mít uspořádání autobusové a je klid. V polovině vozu stačí mít dvě čtyřky a to úplně stačí.

zdenek

Což v době liberalizace:-) A hry na nacvakání co nejvíc lidí.

Frantisek

Akorát, že na osmi sedí čtyři, zatímco na šesti tři. To je o celou čtvrtinu méně. 🙂

SYN

Nu, souhlas, akorát by možná mohla být v půlce skleněná příčka…

mimochodem

Vidite, jak se zkusenosti lisi. Ze zkusenosti me jsou telefonisti sdelujici sve hluboke lidske pribehy celemu vagonu, stejne jako pubertalni vyrostci doposud neseznameni s existenci vynalezu jmenem sluchatka, ztelesnenim slova peklo. Velkoprostor je pro mne pouzitelny pouze v pripade, ze je cely veden jako „tichy oddil“ a pravidla jsou i realne vymahana, kuprikladu vyhazovanim telefonu a bluetooth repraku z vagonu ven (ne nezbytne z okna za jizdy, postaci behem zastaveni ve stanici dvermi 🙂 ). V relaci, kde vlak pouzivam, jsou kupe vetsinove a malokdy je cely vlak vyuzit z vice, nez poloviny. Zahusti se to az v poslednim useku… Číst vice »

Radim

Přesně…

Radim

Tak tohle jsem v životě nezažil. Otevřu dveře a zeptám se jestli je tam volno. Nikdy se mi nestalo že by nebylo. Kraviny si dotyčný ze sedačky dá nahoru a je to. Kromě toho má člověk obvykle již místenku zadarmo z eshopu, tak proč to řešit. Ve velkoprostoru stačí jedno řvoucí dítě (nebo hlasitě mluvící „tlupa“ studentů) a je otrávený celý vůz. V kupé toto odpadá, řvoucí dítě je zavřené v kupé a já jsem zavřený v jiném kupé taky. Hluk je sotva poloviční… Ale chápu, že do velkoprostoru se nacpe víc lidí, tak je to pro dopravce lepší.

Miroslav Zikmund

Proč se hádat, prostě do kupé se dvěma osobami vlezete a zeptáte se, kdo na tom sedadle s batohem sedí ….

Karlos

Podle vyjádření ČD se postupně od vagónů s kupé upouští, kvůli ceně, a kapacitě…

Capek

Většina velkoprostorových vozů ČD (Pendolino nevyjímaje) má interiér osvětlený tak intenzivně, že o nějaké světelné pohodě v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách nemůže být řeč.
Railjet byl naštěstí výjimkou, tak doufám, že Interjet bude totéž…

Tomáš Gottschalk

Plus neochota personálu (nemožnost?) intenzitu světla snížit. Kdo si chce po ránu číst, má lampičku.

SYN

Tož to nevím, když se při tom nedá ani číst tak to už musí být polotma?? Jako jasně že nemusí být luxy jako na hodinářskou práci, ale zase by to nemělo být na zakopávání. Pro mně za mně ať to řeší třeba lišty u podlahy, ale polotma všude je taky špatně.

tarten

Je to tak. Nějaký mudrc si asi tvořivě přečetl normu na správné osvětlení.

Oce

Požadavek na osvětlení plnou intenzitou celoročně a po celý den je zahrnut ve smlouvě s objednavatelem. Pokud vám někdo lidsky po ránu či večer sníží intenzitu osvětlení, může za to dopravce dostat tučnou pokutu. To není blbost „nádražáků“ ale objednatelů.

zdenek

Chtěli jste liberalizaci. Tak ji máte:-) Sardinka a cena.

Karlos

Pravděpodobně jste v dobách ČSD vlakem nejezdil… 🙂

zdenek

Dobře je, že pokud jsou nějaké problémy, tak to Škodě prostě nepřevezmou. A že se to řeší.

SYN

Pokud jsou si právně pevní v kramflecích, tak ať po předchozích zkušenostech nesleví zbytečně ani ň…

tarten

A sankce uplatňují v maximální slušné míře. Zatím jsou miliardu v mínusu.

Miroslav Zikmund

Bednárik vypadá jako dobromyslný profesor, ale nemá skrupule …

Daniel

Kéžby v tomhle došlo k pokroku

Stanley

A jestli pak nejsou podobné problémy i se soupravama push pull pro SM kraj..??

Pavel Vavříček

Tam nejsou

Martin Jarath

V lepším případě nejsou, v horším se (zatím) neřeší.

zdenek

Také, než aby to nutně muselo jezdit 12.12. ať jim to radši omlátí.

Kdo já

12 to musí vyjet, aspoň jedna!
Papalaši se už u toho fotili, všude vykládají že to vyjede,a teď by byli za úplné ….

zdenek

Tak mohou se třeba vyfotit 24. Euroježíšek nám to přinesl..

tarten

Nemusí. Nevidím problém do celostátních novin nechat napsat, že to vyjde až to Škodovka dodělá. Ale příště by to chtělo vyjednávat větší vatu v termínech.

Miroslav Zikmund

A kdo to tam nechá napsat …. myslíte, že noviny / TV / rádia touží informovat o potížích „profláknutých“ ČD s výrobcem (čehokoli) ….

Daniel

Tak zodpovědnější i mediálně vhodnější za ČD by bylo říct, že výrobce (dodavatel) nedodal vozy v požadované kvalitě, a z toho důvodu dojde ke zdržení, aby nepřebírali a neuváděli do provozu zmetky. Navíc teď se všechno zdůvodňuje covidem, ostatně i teď o něm byla zmínka. Lepší než to narychlo pustit mezi lidi, a pak to schytávat za stížnosti

Martin OVA

Stejný problém, ČD je nechtějí převzít. V neděli vyjede jedná a od pondělí žádná jezdit nebude

Ruzian1

problémy jsou, špatná komunikace s 750.7

zdenek

no, to by mohl být celkem problém:-)

Svobi

A k tomuhle tvrzení jste přišel kde?

Petr

Škoda zprasila interiér, couhaji kabely z mezer v obložení, to odpadává

Gwann

to jako fakt?

Jan K.

Škoda takové chyby určitě nedělá. To větší chyby dělá tratec který modernizoval jídelní vozy ARmpee832 a pendolína.

Karel

Ty pendolina fakt.

ketchup1970

JO. to byla a bude tragédie ty ARmpee …

Daniel

To je realita, se kterou jste obeznámen, nebo tip spojený s averzí vůči Škodovce? Tím se jí nezastávám, ale z toho komentáře by se to dalo dovodit.

Rajče

Proč to nejde na trasu Praha – Brno a Praha – Ostrava, ale bude to jezdit severočeské a západočeské prd@le?

Vojta Přichystal

Protože jsou moc krátké

zdenek

To není pravda. Dá se za to přiháknout. Tak to bylo myšleno.

Winchester1873

Copak si na Praha-Brno a Praha-Ostrava nemůžete vybírat již teď? S čím tam nejste spokojen?

Haha

Plzeň je 4. největší město v republice, vy „prdele” a de-facto to bude jezdit do Norimberka. Kdyby byly dráty až tam, jezdí to tam. Takhle holt z Chebu jezdí „náhradní” klopidla (od 12/2023 BEG mimochodem objednal hodinový takt právě R29 Cheb – Nürnberg).

zdenek

Bohužel ten „koridor“ je tam udělaný tak, že to v podstatě prdel je.. Mělo to jezdit na Bratislavu.

zdenek

Ale jako pokud to objednavatel zaplatí a bude to ziskové, proč ne. Pokud ne..

Zapa

Obávám se, že v závazku to bude vždy “ ziskovější“ než když to bude na komerční riziko. On tam asi zase takový rozdíl v platbách za to co tam jede nebude a je potřeba také obnovit vozový park i jinde.

Daniel Jablonecký

Plzeň je zároveň i 2. největší město sedmimilionových Čech. Takže „prdel“ fakt ne.

Jan

no zrovna Ostrava pupek světa a střed všehovesmíru 🙂

Dave

Dle Rajčete je středem vesmíru Prágl

Zapa

A proč by to mělo jezdit do prdelí na Moravě? On nejen Cheb je jedinou stanicí směrem na západ.

Pitrys

Protože na Moravu by to jezdilo 160, kdežto do prdelí kam to bude jezdit to bude 90.

Zapa

Aha, já zapomněl že podle šototeorií se soupravy objednávají dle rychlosti tratí po kterých to má jezdit. Takže vlastně ty IJ i na tu Moravu jsou zbytečné, když mají maximálku vyšší, než je na koridoru. Prostě se smiřte s tím, že je to takhle objednané a ne vše nové musí jít nutně mezi Prahu – Ostravu/Brno. Ono se také dočkáte.

VTT

160 je někde i mezi Berounem a Plzní. Přinejmenším v Ejpovickém tunelu.

Zapa

Mám pocit, že Pitrs spíš myslí jednokolejku na Cheb. Ale i kdyby, tak co?

Bert

Tak jestli myslí rychlost na části trasy, tak by railjety na Brno podle jeho logiky měly končit směrem na Brno v Chocni nebo Hradci nad Svitavou.

kpetr

Ale vede to 362 = max. 140 km/h 🙁

Ondřej S.

A to jste vzal kde, že to bude tahat eso?

Gwann

a co jiného? vetrone jsou zatím na slováckych expresech a berlinerech, 380 na jižních expresech a metropolitanech, případně i bohumin-breclav, kde jsou i taurusy.

co vám z vicesystemovych mašinu zůstane? eso…

Jindra CV

Lidé např. z Ústí, Mostu, Chomutova, KV, Chebu také chtějí slušně cestovat.

Radim

Ano, ale tam už teď i na obyč rychlících jezdí „lepší“ vozy (nebo minimálně stejně dobré) jako na Ex/IC/EC na východ (až na RailJet).

Radim

Za co mám mínusy? Vždyť je to pravda.

HonzaEM

Jo, ty bohumínsky reko, to jsou opravdu lepší. Tyhle krámy tam nejspíš zůstanou a místlo posledních pár béček tam dají zase jiné krámy.

Daniel Jablonecký

Protože to jezdí v závazku a stát si to objednal do Chebu.

Riki

Protože to prostě nebude jezdit moravské prd@le 🙂

Radim

Protože už teď jezdí na západ „lepší“ vozy na obyč rychlících, než na Ex/IC/EC na východ. Klasika.

Zapa

O tom se dá debatovat co je lepší. O možnosti zvolit konkurenci ČD se zmiňovat ani nebudu, takže fakt nevím na co si stěžujete.

Radim

Jsem si nestěžoval jenom jsem sdělil svůj pohled na věc… A zvolit konkurenci… Konkurence ČD má lepší vozy? Černá tramvaj fakt lepší není a u RJ… no, asi některé spoje ano ale těmi co jsem jel já tak byly vždy cca stejné. Ale OK – objednali si to na západ, tak to bude jezdit na západ. Ovšem divil bych se, kdyby se za nějakou dobu zase objednaly nové soupravy a zase se daly na západ. Vzpomenete si.

Radim

*nedivil

František Plášek

K čemu by bylo ČD 7 vozů na Ostravu?

Luboš Beneš

Páč na Brno (mimo R přes Vysočinu-do reko hlavní trati) i Ostravu již léta jezdí to nejlepší co dráhy mají. Tak je už na čase dodat nové vozy taky jinam.

Lukáš David

To je v pohode, nejaka becka ze Strekovu ted budou plonkova… :)))

Zapa

Asi tak 3? 😏

Radim

Ne. 2x B a jeden AB.

Zapa

Tak snad tam točí tři soupravy ne?

Radim

Napadlo mne to asi sekundu po tom co jsem zmáčkl tlačítko „přidat komentář“ a opravit to nejde, tak jsem se na to vykašlal. Ale někde tady proběhlo, že Štřekov teď jezdí v uspořádání (mašina)+B , tak by to skoro vyšlo 😀

HonzaEM

Občas ano.

Oce

Omyl. 163+AB+Bdtee+B. Tedy plánovaně. Neplánovaně leccos.

Mir

A nezapomnělo se v InterJetech na prostor pro minibar? Ve smlouvě na linku Ex6 a R15 je požadavek občerstvení ve vlaku. Na automat na občerstvení tu žádné místo není a pro pojízdný rozvoz minibarem tu nejsou žádné úložné prostory a lednice, což při skladování potravin už by měl být standard. Dnes tu jezdí Bmz229, kde takový prostor byl, ale v nových soupravach se na toto trochu zapomnělo.

Martin Jarath

Nebo se prostě nabídka omezení omezí tak, aby to nevadilo.

Haha

Od příštího roku je v té smlouvě požadavek na Ex6 na bistrovůz/jídelní, což ten problém omezí na R15.

Mir

O tom, že by připojili k InterJetu ARmpee a dalších 40 míst 1.tř. dost pochybuji a WRmz už asi vůbec nehrozí.

Haha

Povoleno je i BR.

Mir

A ono tu nějaké BR je, nebo se na přestavbě pracuje aby do příštího roku bylo?

F. K.

Omezí se i kapacita pro kola – a to výrazně a možnost zhasnout v kupé. Dost na to, aby spousta lidí zůstala v autech.

Frantisek

Kde se v pohodě vyspí a kola bez obtíží pohodí? 🙂

tarten

Kola dá na nosič vzadu, jako se to běžně dělá. Velkoprostor = v pohodě vyspí?

Mir

A to myslíte jak omezí? To jako, že obsluze dáte na záda velký batoh ve kterém budou nosit všechny zásoby, když celý vlak má velkoprostorové uspořádání a žádný úložný prostor na zboží? Nebo snad zásoby zboží položí někam na sedačku a bude doufat, že to nikdo neukradne?

Vik

Dráhy tento problém už ,,vyřešili’’ ….stačí se podívat na grafikon.EU a v pomůckách GVD je napsáno, že zázemí se udělalo v první třídě a že krabice z minibaru budou v zavazadlovém prostoru…je to vidět i v rezervacnim systému…místo 111

Rudolf Tuček

Nevím jak je to tady ale v Rail jetu jsou místo jednoho záchodu ve voze s dětským kinem zamykací chladící boxy.

Luboš Beneš

Někdy je zapomenou zamknout a to pak skvěle chladí víno na cestu -:)

Pája

Pssssst 😉

Jiří 24

Těžko říci, ale dle VOD má být prostor pro minibar vyhrazen v Ampz 894 a to konkrétně místo č. 111. Ovšem nikde jsem nenašel, kde přesně se toto místo nachází 🙄

Vik

Tohle je to místo a naproti je zavazadlový prostor, který se předělal se zatahovací zaclonou a na konci je zámek malý https://ctrlv.link/LAiE

Jiří 24

Škoda, že není fotka toho jak to vypadá ve skutečnosti. Ovšem, pokud tam není lednička atd., tak je to o ničem. Nevím, ale jak to je s budoucím plánovaným nasazením nějakých jídeláků nebo bistro vozů, to by se v tom případě nevyplatilo tam dávat lednici.

Vik

Fotku toho ,,oddílu” mám,ale nechci ji dávat ven na net. Představte si zavazadlový prostor. Přes který jde zatáhnout takový ten plastový pojezd (rolety)na kterým je malý zámek. Ono to na chlubení není, možná tak naopak

ketchup1970

Hlavně tam jde krásně projíždět s čímkoliv kolečkovým..

Gwann

ajaj, co se zase nepovedlo…?

a nebude palubní mechanik jak onehda u vypečených reko exOeBB vozů od ZprasZnova?

mohla by se redakce drah optat, jak případně nenasazeni ovlivní soupravy na jiných linkách, kam měly zamířit uvolněně vagony?

Radim

Budou tam jezdit stejné šroty jako do teď dokud se ty vozy neuvolní. Logické.

Daniel

Tak nazývat Bmz, nebo dokonce Amz, šrotem, mi přijde docela troufalé. Pokud máte na mysli větší zbytek dvojky, pak to beru

HonzaEM

Bmz zcela jistě, oprOti Béčku pokles komfortu 200 %.

HonzaEM

Myslíte, budou tam ještě pár dní navíc jezdit normální pohodlné vlaky?

Jiří 24

Pars dělal reko Bmz ex ÖBB jen pár a to konkrétně na vozy Bmz 230 (nyní Bdmz), Bdmpz 227 a Bhmpz 228. Většinu reko vozů tvořily Xmz vyrobené Siemens SGP, SKV Praha, Moravskoslezská vagónka Studénka a ČKD Vagónka Studénka přímo pro ČD, tam byly právě problémy s klimou, CZE atd.

Vít Jůza

A v čem že má být ta „revoluce“?

tarten

Koho zajímají reklamní kecy?

Tonda Sehnal

Nestihne se vyjet ke grafikonu? Škoda, no 🤷

HonzaEM

Jedině dobře.

noerf

Když porovnám sedačky z první třídy Interjetu a Astry, která funguje jako druhá třída, tak vypadají rozměrově podobně. A nemají v sedadlech monitory.
Na druhou stranu předpokládám že budou mít lepší odpružení a celkově jízdní vlastnosti, když stály dvojnásobek.

Jaja

Není náhodou v interjetu v 1. tř uspořádání 2+1?

Aleš

Myslíte Standard nebo Relax? A v komerci nebo v závazku?

Aleš

OK, vzhledem k mínusům je mi jasné, že to, co jezdí jako Relax, není Astra 🙂

Aleš

Já tím nejezdím, jedu vždy jedině starým dobrým kupátkovým Rakušákem 🙂

původní Jakub P

Není, no, ty vozy, kde je Relax a Business jsou taky rekonstruovaný po rakouských drahách. Astra jsou ty velkoprostorový Standardy.

původní Jakub P

Velikost sedačky nemusí být přímo úměrná pohodlí. Vzhledem k jinému uspořádání (2+1 v první třídě interjetu a 2+2 v Astře) tam určitě bude mít člověk na šířku víc místa (a pokud jede sám, může si vybrat tu samostatnou sedačku, což je velmi příjemné). Taky můžou mít o dost větší rozteč a tím víc místa na nohy. Obrazovky troufnu si tipnout většině lidí chybět nebudou. Kdo ji potřebuje, má dneska vlastní v kapse/kabelce. Celkově na mě ten interiér jedničky Interjetu působí o dost luxusněji. Ale mě pravda přišly Astry vždycky moc „kolotočářský“ a vždycky jsem si radši kupoval lístek do kupé… Číst vice »

Pája

Astra není vagón. Astra je omyl na kolejích. Úmysl asi dobrý, ale…..

Tomáš Záruba

Monitor v sedadle je totálně sockový „pseudoluxus“, sorry. Pokud chci do něčeho koukat, mám vlastní zařízení. Pokud nechci, existence onoho mě obtěžuje (včetně efektů typu že si to pouští „když už to tam je“ i mnoho těch, co by jinak trávili čas jinak, a tak to po celém voze různě podivně problikává a ruší).

Doufám, že se toto „devadesátkové high-tech“ moc rozšiřovat nebude.

Daniel

Samozřejmě je to subjektivní názor a pocit, ale za mě jsou toto nejlepší sedačky ve vlacích ve střední Evropě vůbec, hned po těch, co byly v Ampz143 z výroby, nebo jsou stále ve slovenských Ampeer. A o šířku bych se vůbec nebál, i já jako robustnější postava si vždycky najdu polohu, a to klidně i po 5 hodinách jízdy, bez nadsázky. A osobně kvituji „výměnu“ sedaček proti těm v 1. třídě railjetů. Ty mi moc nesedí. A že nemají obrazovky, to nemá nic společného s pohodlností sedaček, ale spíš s celkovým zaměřením palubního servisu a nabízených služeb. Takže se velmi… Číst vice »