Otazník nad InterJety. České dráhy zatím soupravy odmítají převzít

Nové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhy

Dráhy odmítají vozy převzít „z důvodu různých výhrad k finálnímu provedení objednaných netrakčních jednotek“.

Má to být podle Českých drah nová „hvězda na trati“, případně „nejmodernější vlak ve střední Evropě“. Zatím ale není jisté, kdy nové soupravy InterJet vyjedou a zda první z nich svezou cestující už se začátkem nového jízdního řádu (neděle 12. prosince). Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz spíše ne.

Dráhy totiž řeší potíže s dodavatelem, kterým je konsorcium firem Siemens-Škoda. „České dráhy k dnešnímu dni (pondělí 6. prosince, pozn. red.) dosud nepřevzaly žádnou z nových souprav InterJet z důvodu různých výhrad k finálnímu provedení objednaných netrakčních jednotek. Výhrady jsme předali dodavateli, který nedostatky odstraňuje,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy si 50 nových vagonů, které budou sestaveny po pěti do deseti souprav, objednaly koncem června 2018. Vozy, které vycházejí z platformy Siemens Viaggio Comfort (známé jako railjet), měly být dodány postupně letos v rozmezí od února do listopadu. Hodnota podle smlouvy činí tři miliardy korun. Dráhy s novými soupravami počítají na relaci Praha – Cheb, a to pro obě větve, přes Ústí nad Labem i přes Plzeň.

„Naše společnost se na zahájení provozu nových vozidel připravuje již několik měsíců, například před několika týdny začalo školení personálu pro jednotky InterJet, a děláme vše pro co nejrychlejší uvedení všech nových vlaků do běžného provozu v co nejkratším čase,“ doplnil Šťáhlavský. Podle něj dráhy stále věří, že se dodavatelům „podaří postupně přistavit jednotky v bezvadném stavu k převzetí tak, aby mohly být první z nich nasazeny na plánované spoje od 12. prosince a všechny jednotky byly uvedeny do provozu postupně v dalších dnech, resp. v nejbližších týdnech“. Společnosti Siemens Mobility a Škoda Transportation na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagovaly.

„České dráhy v případě pozdních dodávek nových vozidel standardně uplatňují smluvní penále. Platí to i v tomto případě. Je však zřejmé, že v uplynulém období měl na realizaci zakázky určitý vliv i covid a příslušná protiepidemická opatření, která nemohla žádná ze smluvních stran ovlivnit,“ doplnil mluvčí drah.

Generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik mluví o tom, že nadcházející jízdní řád přinese „největší revoluci v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení railjetů před sedmi lety“. Dráhy chtějí nasadit nové vlaky v hodnotě zhruba 9 miliard korun. „Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ sděluje Bednárik na stránkách Českých drah.

Vůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýInteriér 1. třídy v nových vozech InterJet pro České dráhy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czInteriér 1. třídy v nových vozech InterJet pro České dráhy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhyNové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy InterJet konsorcium Siemens - Škoda
460 komentářů