Autobusy Dopravci Železnice

Ministerstvo dopravy: Tisíce spojů bude kontrolovat pár lidí, většinou externisté

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Deník Zdopravy.cz požádal ministerstvo dopravy o odpovědi na několik otázek, které se týkají zajištění kontroly správného vykazování nároků na nové vládní slevy. Odpovídá mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Kolik kontrolorů (externích či interních) bude kontrolovat dodržování těchto slev a jejich vykazování? Pokud půjde o externí kontrolory, kolik budou tyto služby stát?

Kontroly budou zajištěny interními a především externími kapacitami, půjde o jednotky až desítky lidí podle zvoleného rozsahu namátkových kontrol. Předpokládané výdaje se řádově pohybují okolo 100 tisíc korun. Jde o výdaje, které jsou na kontroly vyčleněny do konce letošního roku.

 Jakým způsobem MD zajistí, aby nedocházelo ke zneužívání slev formou výkazu fiktivně prodaných jízdenek (případně i reálně prodaných fiktivním cestujícím)?

Při kontrolách je zajištěn skutečný počet cestujících v daném spoji, což je možné zpětně zkontrolovat se záznamy o prodaných jízdenkách, které dopravce nahrává k vyčíslení ztráty.

Jak často bude MD proplácet kompenzace za slevy – dojde vzhledem k výraznému navýšení objemu kompenzací k častějším platbám, než dosud (jak často je to nyní)?

Vykazování poskytnutých slev se nyní provádí za skončený kalendářní měsíc, na tom se nic nemění.

Máte s ministerstvem financí předjednáno operativní posílení rozpočtu kvůli výplatě těchto kompenzací?

Prostředky na kompenzace pro letošní rok má MD vyčleněné ve svém rozpočtu. V rámci přípravy státního rozpočtu na příští rok pak nárokujeme celou potřebnou částku (5,83 mld. Kč).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jakub
Host
Jakub

Tolik komplikací a tak zbytečných! 🙁 A to jen kvůli tomu, že si Babiš chce koupit hlasy…

Petr.R
Host
Petr.R

snad o tym se hlasovalo, vy si myslíte, že na vládě jeden řekne a je to? Bylo aji jednání s dopravci. Šak žádných výhod nemusíte se zůčasnit a to nemyslím jen dopravu.

S. Kaisler
Host
S. Kaisler

To, že se jich nemusím zúčastnit by bylo hezké, ovšem pokud by to platilo i obráceně, tedy že na ně nemusím ani přispívat že svých daní.

Petr.R
Host
Petr.R

je malá pravděpodobnost, že zrovna vaše peníze půjdou do dopravy, takové mikrohaléře u nás nejsou. Babiše volilo přes 30% lidí, jenom v našem okrese dává práci 11258 lidem a ti rádi ty daně na tu dopravu dají, nebot mají děcka i rodiče, kteří mají právo na spokojený důchod, který jim předchozí vlády odmítaly.

Jiří
Host
Jiří

Je to sice mimo téma, ale jak toto pomůže důchodci, který nikam nejezdí (jen ve městě MHD) ke spokojenému životu? Raději by ty peníze dostal na účet.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Technická: Babiš platí většině svých zaměstnancům minimální mzdu (anebo jen o trochu více). Takže oněch 11 lidí rozhodně nijak závratně do rozpočtu nepřispívá, spíše kvůli soc.dávkám z rozpočtu odebírá peníze.

Já třeba mám hodně nadrpůměrný plat, děti i (pra)rodiče by na slevu dosáhnout mohli, ale NEJSEM rád, že takto bude stát plýtvat i mými daněmi. Jsou mnohem užitečnější způsoby, jak podobné prostředky utratit. Lepší infrastruktura (včetně VRT), více spojů, modernější soupravy,..

Martin1
Host
Martin1

Tohle je Babišovina jak vyšitá. Typická babišovina. I na MD byli proti, ale příkaz je holt příkaz.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Kontrola, jakoby prodané jízdenky byly vázané na určitý spoj?

Petr.R
Host
Petr.R

vy si jako myslíte, že mluvčí MD zná jak to chodí v osobní dopravě?

Josef Petrák
Admin

Dopravce musí jízdenky při prodeji elektronicky zaznamenat, aby měl nárok na úhradu prokazatelné ztráty. V případě prodeje na palubě se poznačí číslo spoje ve strojku určitě. V případě eshopu (Amsbus, Bileto) se prodávají obvykle jídenky s integrovanou místenkou, popř. se lístek „štípne“ v nějakém spoji. Takže je to možné i v případě otevřených jízdenek.

Pája
Host
Pája

Jestli čtu článek dobře, tak na služby kontroly stát vydá na kontroly 100 tisíc do konce letošního roku. Tedy pokud to má být mzda zaměstnance, tak jde o 1 člověka s 25 tis superhrubé mzdy měsíčně (tj. cca 12,5 tis čisténo). Kolik ten jeden člověk denně zkontroluje vlaků a porovná s dodávanými výkazy dopravce? Obávám se, že na kontrolu se úplně rezignovalo a vůbec se s ní nepočítá. Těch 100 tis je jen navíc pro posílení stávajícího aparátu, který vypočítával komenzace dosud. Tedy je to vlastně pro dopravce podnikající na vlastní riziko super kšeft. A v případě LEO, který vrací… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

tych sto tkč je za odznaky a průkazky, it techniku. Revizor si vydělá na sebe sám.

Pája
Host
Pája

Tady snad nejde o revizora, ale o osobu dohlížející na dopravce, zdali neúčtují černé jízdy státu!

Petr.R
Host
Petr.R

máte pravdu, myslím,že se i tady o tym psalo a vše se sleduje na dálku a když něco je abnormální, tak se tam pošle revizor. Třeba u nás jak autobus končí směnu, tak najede k čtečce a na dálku vhodí data na dispečink.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A kdo prosím jak „sleduje na dálku“ a kontroluje počty požadovaných slev vůči počtu jednotlivých prodaných lístků? Vážně všechny takovéto náklady činí 100tis. Kč za 4 měsíce? Ehm..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Takové kontroly lze ovšem dělat třeba i při služebních cestách stávajícími úředníky, apod. …

Pája
Host
Pája

Čtu li dopře otázku a odpověď: „kolik budou tyto služby stát? – Předpokládané výdaje se řádově pohybují okolo 100 tisíc korun.“, nemůžu z toho udělat jiný závět než který jsem napsal. Tedy buď ministerstvo naprosto rezignovalo na kontrolu dopravců zdali nevykazují „černé“ jízdy nebo vůbec nemá představu jak to kontrolovat a kolik by takové kontroly mohly nést nákladů.

a8n
Host
a8n

Řádově okolo sto tisíc může znamenat i desítky tisíc nebo miliony.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Nikoliv. Miliony korun rozhodně není částka „okolo řádově 100tisíc“, ale to by muselo znít „okolo řádově milionu“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak znovu: Takové kontroly lze ovšem dělat třeba i při služebních cestách stávajícími úředníky, apod. …
Plus k tomu navíc: pokud tu kontrolu provede někdo v rámci běžné služební cesty konané veřejnou dopravou za jiným účelem, pak to MD ČR nebude stát ani haléř navíc – záleží jen na tom, jak si to na MD ČR zorganizují a zda úředníkům používajícím při služebních cestách VHD přidají do pracovní náplně a povinností takovou kontrolu provádět.

Josef Petrák
Admin

Kompenzace nových slev budou doplácené i ČD, jde to nad rámec současných smluv s MD a kraji.

Pibik
Host
Pibik

Ekonomická věda je kontraintuitivní, tedy velice často je výsledek státních zásahů jiný, než očekávaný. U tohoto ekonomického nesmyslu z TOP5 (skupiny podpora řepky do aut či solární panely na výrobu elektřiny) bude zajímavé to sledovat, myslím, že se bude většina ještě divit, jaké budou „efekty“ a jaké budou náklady…

S. Kaisler
Host
S. Kaisler

No a co to dělat tak, že se kompenzace (když už teda musí být) nebude vyplácet dopravcům, ale přímo těm lidem? Jinak řečeno, koupím si lístek za normální cenu a pak si nechám proplatit těch 75% třeba na obecním úřadě?

Svojsin
Host
Svojsin

To by se vám na všech OU pěkně poděkovali :-))
Určitě jste to myslel ironicky, že….?

S. Kaisler
Host
S. Kaisler

Ironicky jsem to nemyslel, ovšem uznávám, že obecní úřad by nemuselo být to pravé místo :-). Šlo mi hlavně o princip, tedy že by se nemuseli složitě řešit kontroly a možnosti podvádění ze strany dopravců.

Petr.R
Host
Petr.R

taky by to šlo, kdyby to šlo elektronickou cestou s čárovým kodem, ale šlo by to i přímo, že by kartou se zaplatilo a hned by se to vrátilo.

Jakub
Host
Jakub

Tyto slevy nedávají příliš smysl. Nikdy jsem neslyšel naříkat žádného studenta, že má nedostupné studium kvůli ceně jízdného, obzvlášť po nástupu IDS a Jančury. I bez nich si poradili. Brigáda každý víkend a z prvního víkendu v měsíci se zaplatilo jízdné. Základní školu má většina lidí bez dojíždění v místě bydliště. Střední škola také obvykle není 100 km od bydliště a těch 10-40 km za 1000,- měsíčně bylo akceptovatelných i pro tu nejchudší vrstvu středoškoláků kdy polovina třídy dokonce dojížděla od třetího ročníku svým autem. Vysokoškoláci cestují i přes celou republiku, nicméně často mají naspořené finance na školné nebo na… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

já zase slyším naříkat rodiče a pro pracující nabídnout akční první třídu, vy asi nejezdíte vlakem a nevíte kolik té první třídy je v tom dělnickým vlaku. Třeba u nás jednička vůbec nejezdí i když tam ta žlutá linka je.

T.H.
Host
T.H.

„Zatímco v západních zemích se často lidé spíše za starší dieselový automobil v garáži stydí a moderní je dojíždět ekologicky vlakem“
To je nějaká nová kapitola z Pohádek o mašinkách? Saturace osobními automobily na 1000 obyvatel je kdekoli v „západních zemích“ vyšší než v ČR, o délce a kvalitě silniční sítě nemluvě. „Moderní“ a „stydění“ jsou akorát zastydlé šotopoluce, každý prostě použije to, co je pro něj výhodné.

Aslanex
Host

Přijde mi naprosto nekontrolovatelné. Jak to bude probíhat u předplatního jízdného třeba ve Středočeském kraji? Tam nelze prokázat, jestli zakoupený lístek cestující využil.

Petr.R
Host
Petr.R

tam tedy jak budou vracet tych 25% to nevím, nejsou nějaký informace tam na kraji? Protože vrácení 25% částky z jízdného je jen pro lidi co bydlí ve středočeským kraji. Ale jestli něco nevíte, tak nejlépe se zeptat cigánů, ti vědí ohledně dotací a vrácení peněz více jak třeba právnička radnice.

Petr.R
Host
Petr.R

Musí MF tlačit aby se všechny platby prováděli kartou a potom by zjistili, že když karta platila ve zlíně a potom v brně, tak nejela do ostravy. V autobusech by se přejela čtečkou-už tam jsou. U RJ tam si to hlídají tabletama a vědí na které sedačce je i sleva a musí se to místo zkontrolovat.

Pavel
Host
Pavel

A co kdyz si osoba majici narok radne koupi v predprodeji listek a pak se rozhodne jej nevyuzit a do spoje nenastoupi? Dopravce si necha na koupeny listek uhradit kompenzaci, a kontrola to vyhodnoti jako podvod? Nebo bude kazdy ridic / pruvodci realne kontrolovat pocet lidi ve spoji? Co treba model CD, koupim si listek (neni vazany na konkretni spoj), ujedu par stanic a zase vystoupim, a pruvodci ani revizor me nezkontroluje. Ma v takovem pripade na me CD pozadovat kompenzaci, kdyz nema dukaz, ze jsem realne jel? A pokud ano, co brani dopravci kupovat si sam od sebe listky,… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Ze zneužívání ze strany dopravců mám obavu od počátku, ačkoli podpora cestování veřejnou dopravou formou slevy je jinak správná věc. Ale kompenzace dopravcům by měly být podmíněny evidencí jednotlivých cestujících v centrálním registru – jeho zavedení by zřejmě ale trvalo nepoměrně delší čas. Tak snad časem jestli vznikne nějaký celonárodní tarif pro všechny druhy veřejné dopravy (př. PID) by vazba na identitu cestujícího určitě měla být.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vazba na identitu cestujícího? A není Vaše příjmení náhodou Orwell?
Odstranit beze zbytku možnost podvádět asi nelze, a to ani tím, že by si cestující museli kupovat jízdenky a „stát“ by slevy zpětně kompenzoval přímo jim – nejen proto, že by to bylo komplikované a náročné i personálně, ale i proto, že ani to by podvodům úplně nezabránilo.

Milan
Host
Milan

Vy používáte anonymní PID Lítačku nebo běžnou a cenově výhodnou, ale evidovanou s osobními daty, podobně s IN kartou ČD i jinými? Navíc cestující nemá povinnost slevu 75% využít.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale seniorům stačí OP nebo CP a tam nemá „POPka“ co přečíst – a ani to, co „POPka“ přečte, se stejně nikde nezaznamenává (aspoň to tak být mělo – při zavádění „In-karet“ to byla právě jedna ze základních podmínek). Lze to samozřejmě změnit a „softwarově ošetřit“, ale pak jsme zase u toho Orwella a GDPR.

Milan
Host
Milan

To je právě to špatné, že sleva není podmíněna načtením nějakého průkazu (IN karta, Lítačka…) průvodčím, zvlášť když doteď každý důchodce kartu IN Důchodce měl – to mělo být zachováno, je místo dosavadní slevy 25% by nově dostal slevu 75%.

Partneři