Autobusy Dopravci Železnice

Ministerstvo dopravy: Tisíce spojů bude kontrolovat pár lidí, většinou externisté

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Deník Zdopravy.cz požádal ministerstvo dopravy o odpovědi na několik otázek, které se týkají zajištění kontroly správného vykazování nároků na nové vládní slevy. Odpovídá mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Kolik kontrolorů (externích či interních) bude kontrolovat dodržování těchto slev a jejich vykazování? Pokud půjde o externí kontrolory, kolik budou tyto služby stát?

Kontroly budou zajištěny interními a především externími kapacitami, půjde o jednotky až desítky lidí podle zvoleného rozsahu namátkových kontrol. Předpokládané výdaje se řádově pohybují okolo 100 tisíc korun. Jde o výdaje, které jsou na kontroly vyčleněny do konce letošního roku.

 Jakým způsobem MD zajistí, aby nedocházelo ke zneužívání slev formou výkazu fiktivně prodaných jízdenek (případně i reálně prodaných fiktivním cestujícím)?

Při kontrolách je zajištěn skutečný počet cestujících v daném spoji, což je možné zpětně zkontrolovat se záznamy o prodaných jízdenkách, které dopravce nahrává k vyčíslení ztráty.

Jak často bude MD proplácet kompenzace za slevy – dojde vzhledem k výraznému navýšení objemu kompenzací k častějším platbám, než dosud (jak často je to nyní)?

Vykazování poskytnutých slev se nyní provádí za skončený kalendářní měsíc, na tom se nic nemění.

Máte s ministerstvem financí předjednáno operativní posílení rozpočtu kvůli výplatě těchto kompenzací?

Prostředky na kompenzace pro letošní rok má MD vyčleněné ve svém rozpočtu. V rámci přípravy státního rozpočtu na příští rok pak nárokujeme celou potřebnou částku (5,83 mld. Kč).

38 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tolik komplikací a tak zbytečných! 🙁 A to jen kvůli tomu, že si Babiš chce koupit hlasy…

    • snad o tym se hlasovalo, vy si myslíte, že na vládě jeden řekne a je to? Bylo aji jednání s dopravci. Šak žádných výhod nemusíte se zůčasnit a to nemyslím jen dopravu.

      • To, že se jich nemusím zúčastnit by bylo hezké, ovšem pokud by to platilo i obráceně, tedy že na ně nemusím ani přispívat že svých daní.

        • je malá pravděpodobnost, že zrovna vaše peníze půjdou do dopravy, takové mikrohaléře u nás nejsou. Babiše volilo přes 30% lidí, jenom v našem okrese dává práci 11258 lidem a ti rádi ty daně na tu dopravu dají, nebot mají děcka i rodiče, kteří mají právo na spokojený důchod, který jim předchozí vlády odmítaly.

          • Je to sice mimo téma, ale jak toto pomůže důchodci, který nikam nejezdí (jen ve městě MHD) ke spokojenému životu? Raději by ty peníze dostal na účet.

          • Technická: Babiš platí většině svých zaměstnancům minimální mzdu (anebo jen o trochu více). Takže oněch 11 lidí rozhodně nijak závratně do rozpočtu nepřispívá, spíše kvůli soc.dávkám z rozpočtu odebírá peníze.

            Já třeba mám hodně nadrpůměrný plat, děti i (pra)rodiče by na slevu dosáhnout mohli, ale NEJSEM rád, že takto bude stát plýtvat i mými daněmi. Jsou mnohem užitečnější způsoby, jak podobné prostředky utratit. Lepší infrastruktura (včetně VRT), více spojů, modernější soupravy,..

      • Tohle je Babišovina jak vyšitá. Typická babišovina. I na MD byli proti, ale příkaz je holt příkaz.

  • Kontrola, jakoby prodané jízdenky byly vázané na určitý spoj?

    • vy si jako myslíte, že mluvčí MD zná jak to chodí v osobní dopravě?

    • Dopravce musí jízdenky při prodeji elektronicky zaznamenat, aby měl nárok na úhradu prokazatelné ztráty. V případě prodeje na palubě se poznačí číslo spoje ve strojku určitě. V případě eshopu (Amsbus, Bileto) se prodávají obvykle jídenky s integrovanou místenkou, popř. se lístek „štípne“ v nějakém spoji. Takže je to možné i v případě otevřených jízdenek.

  • Jestli čtu článek dobře, tak na služby kontroly stát vydá na kontroly 100 tisíc do konce letošního roku. Tedy pokud to má být mzda zaměstnance, tak jde o 1 člověka s 25 tis superhrubé mzdy měsíčně (tj. cca 12,5 tis čisténo). Kolik ten jeden člověk denně zkontroluje vlaků a porovná s dodávanými výkazy dopravce?
    Obávám se, že na kontrolu se úplně rezignovalo a vůbec se s ní nepočítá. Těch 100 tis je jen navíc pro posílení stávajícího aparátu, který vypočítával komenzace dosud.
    Tedy je to vlastně pro dopravce podnikající na vlastní riziko super kšeft. A v případě LEO, který vrací 25% zpět po projetí, ještě naprosto nenapadnutelný úředníky (vykáže na skutečné registrace a přece nemůže za to, že cestující zrovna náhodou nenastoupil do vlaku).
    Tedy jediný, kterému to nic nepřinese jsou ČD, neboť u objednaných spojů je úplně jedno, zdali dostane peníze od státu dorovnáním vykázané ztráty nebo z kompenzací za studenty a důchodce. A u spojů provozovaných na komerční riziko navýšení počtu studentů a důchodců zas nelze tolik čekat, protože u těchto spojů (pendolin) by cestující platili místenky navíc, takže pojedou jiným spojem.

    • tych sto tkč je za odznaky a průkazky, it techniku. Revizor si vydělá na sebe sám.

      • Tady snad nejde o revizora, ale o osobu dohlížející na dopravce, zdali neúčtují černé jízdy státu!

        • máte pravdu, myslím,že se i tady o tym psalo a vše se sleduje na dálku a když něco je abnormální, tak se tam pošle revizor. Třeba u nás jak autobus končí směnu, tak najede k čtečce a na dálku vhodí data na dispečink.

          • A kdo prosím jak „sleduje na dálku“ a kontroluje počty požadovaných slev vůči počtu jednotlivých prodaných lístků? Vážně všechny takovéto náklady činí 100tis. Kč za 4 měsíce? Ehm..

    • Takové kontroly lze ovšem dělat třeba i při služebních cestách stávajícími úředníky, apod. …

      • Čtu li dopře otázku a odpověď: „kolik budou tyto služby stát? – Předpokládané výdaje se řádově pohybují okolo 100 tisíc korun.“, nemůžu z toho udělat jiný závět než který jsem napsal. Tedy buď ministerstvo naprosto rezignovalo na kontrolu dopravců zdali nevykazují „černé“ jízdy nebo vůbec nemá představu jak to kontrolovat a kolik by takové kontroly mohly nést nákladů.

        • Řádově okolo sto tisíc může znamenat i desítky tisíc nebo miliony.

          • Nikoliv. Miliony korun rozhodně není částka „okolo řádově 100tisíc“, ale to by muselo znít „okolo řádově milionu“.

        • Tak znovu: Takové kontroly lze ovšem dělat třeba i při služebních cestách stávajícími úředníky, apod. …
          Plus k tomu navíc: pokud tu kontrolu provede někdo v rámci běžné služební cesty konané veřejnou dopravou za jiným účelem, pak to MD ČR nebude stát ani haléř navíc – záleží jen na tom, jak si to na MD ČR zorganizují a zda úředníkům používajícím při služebních cestách VHD přidají do pracovní náplně a povinností takovou kontrolu provádět.

  • Ekonomická věda je kontraintuitivní, tedy velice často je výsledek státních zásahů jiný, než očekávaný. U tohoto ekonomického nesmyslu z TOP5 (skupiny podpora řepky do aut či solární panely na výrobu elektřiny) bude zajímavé to sledovat, myslím, že se bude většina ještě divit, jaké budou „efekty“ a jaké budou náklady…

  • No a co to dělat tak, že se kompenzace (když už teda musí být) nebude vyplácet dopravcům, ale přímo těm lidem? Jinak řečeno, koupím si lístek za normální cenu a pak si nechám proplatit těch 75% třeba na obecním úřadě?

    • To by se vám na všech OU pěkně poděkovali :-))
      Určitě jste to myslel ironicky, že….?

      • Ironicky jsem to nemyslel, ovšem uznávám, že obecní úřad by nemuselo být to pravé místo :-). Šlo mi hlavně o princip, tedy že by se nemuseli složitě řešit kontroly a možnosti podvádění ze strany dopravců.

    • taky by to šlo, kdyby to šlo elektronickou cestou s čárovým kodem, ale šlo by to i přímo, že by kartou se zaplatilo a hned by se to vrátilo.

  • Tyto slevy nedávají příliš smysl. Nikdy jsem neslyšel naříkat žádného studenta, že má nedostupné studium kvůli ceně jízdného, obzvlášť po nástupu IDS a Jančury. I bez nich si poradili. Brigáda každý víkend a z prvního víkendu v měsíci se zaplatilo jízdné.
    Základní školu má většina lidí bez dojíždění v místě bydliště. Střední škola také obvykle není 100 km od bydliště a těch 10-40 km za 1000,- měsíčně bylo akceptovatelných i pro tu nejchudší vrstvu středoškoláků kdy polovina třídy dokonce dojížděla od třetího ročníku svým autem.
    Vysokoškoláci cestují i přes celou republiku, nicméně často mají naspořené finance na školné nebo na život během studií od rodičů a doprava je pro ně ta nejmenší zátěž.

    Důchodci, to je kategorie sama pro sebe, většina sedí doma nebo se pohybuje po malém městě. U těch bych pochopil klidně 10% jízdné plošně na všechny osobní vlaky a pokud jsou fanoušci vlaků, nějakou legitku, která jim umožní využívat další kategorie vlaků.

    Ve studentských letech jsem se často setkával s názory těch méně inteligentních vrstevníků, že využívat MHD a vlaky mohou pouze sociálně slabší jedinci a ti „lepší“ budou mít auto. Tato hloupá myšlenka se přenáší do společnosti čím dál víc. Zatímco v západních zemích se často lidé spíše za starší dieselový automobil v garáži stydí a moderní je dojíždět ekologicky vlakem, u nás (a dál na východ) je to naopak a toto to pouze podpoří, neboť když budou moci dosáhnout i ti nejchudší na jakýkoliv vlak/bus, ti bohatší se budou chtít odlišit a vlak/bus záměrně nebudou využívat.

    Pro pracující bych alespoň nabídl nějakou akční první třídu na rok, např. za 3000 při doložení relace práce-bydliště nebo příplatek zvlášť na první třídu pouze do osobních vlaků a rychlíků (a případně přidat vagony). U rychlíků je stejně druhá třída často komfortnější, nicméně, plnější (studentů).

    • já zase slyším naříkat rodiče a pro pracující nabídnout akční první třídu, vy asi nejezdíte vlakem a nevíte kolik té první třídy je v tom dělnickým vlaku. Třeba u nás jednička vůbec nejezdí i když tam ta žlutá linka je.

    • „Zatímco v západních zemích se často lidé spíše za starší dieselový automobil v garáži stydí a moderní je dojíždět ekologicky vlakem“
      To je nějaká nová kapitola z Pohádek o mašinkách? Saturace osobními automobily na 1000 obyvatel je kdekoli v „západních zemích“ vyšší než v ČR, o délce a kvalitě silniční sítě nemluvě. „Moderní“ a „stydění“ jsou akorát zastydlé šotopoluce, každý prostě použije to, co je pro něj výhodné.

  • Přijde mi naprosto nekontrolovatelné. Jak to bude probíhat u předplatního jízdného třeba ve Středočeském kraji? Tam nelze prokázat, jestli zakoupený lístek cestující využil.

    • tam tedy jak budou vracet tych 25% to nevím, nejsou nějaký informace tam na kraji? Protože vrácení 25% částky z jízdného je jen pro lidi co bydlí ve středočeským kraji. Ale jestli něco nevíte, tak nejlépe se zeptat cigánů, ti vědí ohledně dotací a vrácení peněz více jak třeba právnička radnice.

  • Musí MF tlačit aby se všechny platby prováděli kartou a potom by zjistili, že když karta platila ve zlíně a potom v brně, tak nejela do ostravy. V autobusech by se přejela čtečkou-už tam jsou. U RJ tam si to hlídají tabletama a vědí na které sedačce je i sleva a musí se to místo zkontrolovat.

  • A co kdyz si osoba majici narok radne koupi v predprodeji listek a pak se rozhodne jej nevyuzit a do spoje nenastoupi? Dopravce si necha na koupeny listek uhradit kompenzaci, a kontrola to vyhodnoti jako podvod? Nebo bude kazdy ridic / pruvodci realne kontrolovat pocet lidi ve spoji?

    Co treba model CD, koupim si listek (neni vazany na konkretni spoj), ujedu par stanic a zase vystoupim, a pruvodci ani revizor me nezkontroluje. Ma v takovem pripade na me CD pozadovat kompenzaci, kdyz nema dukaz, ze jsem realne jel? A pokud ano, co brani dopravci kupovat si sam od sebe listky, ktere si necha vykompenzovat a nikdy je neprojede?

    • Ze zneužívání ze strany dopravců mám obavu od počátku, ačkoli podpora cestování veřejnou dopravou formou slevy je jinak správná věc. Ale kompenzace dopravcům by měly být podmíněny evidencí jednotlivých cestujících v centrálním registru – jeho zavedení by zřejmě ale trvalo nepoměrně delší čas. Tak snad časem jestli vznikne nějaký celonárodní tarif pro všechny druhy veřejné dopravy (př. PID) by vazba na identitu cestujícího určitě měla být.

      • Vazba na identitu cestujícího? A není Vaše příjmení náhodou Orwell?
        Odstranit beze zbytku možnost podvádět asi nelze, a to ani tím, že by si cestující museli kupovat jízdenky a „stát“ by slevy zpětně kompenzoval přímo jim – nejen proto, že by to bylo komplikované a náročné i personálně, ale i proto, že ani to by podvodům úplně nezabránilo.

        • Vy používáte anonymní PID Lítačku nebo běžnou a cenově výhodnou, ale evidovanou s osobními daty, podobně s IN kartou ČD i jinými? Navíc cestující nemá povinnost slevu 75% využít.

          • Ale seniorům stačí OP nebo CP a tam nemá „POPka“ co přečíst – a ani to, co „POPka“ přečte, se stejně nikde nezaznamenává (aspoň to tak být mělo – při zavádění „In-karet“ to byla právě jedna ze základních podmínek). Lze to samozřejmě změnit a „softwarově ošetřit“, ale pak jsme zase u toho Orwella a GDPR.

            • To je právě to špatné, že sleva není podmíněna načtením nějakého průkazu (IN karta, Lítačka…) průvodčím, zvlášť když doteď každý důchodce kartu IN Důchodce měl – to mělo být zachováno, je místo dosavadní slevy 25% by nově dostal slevu 75%.

Newsletter

Partneři


Výběr editora