Logistika Nákladní doprava

Kontrola: Západoevropští řidiči kamionů neplní povinnosti, které prosadili

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Ministerstvo dopravy po necelém roce opět zorganizovalo kontrolu zahraničních kamionů. Zaměřilo se na dokumenty, které od loňského dubna musejí mít řidiči při sobě. Především jde o pracovní smlouvu, a to přeloženou do českého jazyka. Jde o nové ustanovení zákona o zaměstnanosti, které překlopilo do českého práva evropskou směrnici. Tu prosazovaly především západoevropské státy jako ochranu před levnou konkurencí z východu.

Kontrola na dálničních hraničních přechodech ukázala, že řidiči ze starých zemí unie nemají o nových pravidlech ponětí. Z celkového počtu 154 vozidel splnili povinnosti pouze tři západní dopravci. Nejčastějšími hříšníky byli němečtí řidiči, z 33 kontrolovaných bylo bez povinných dokumentů 31, u rakouských to bylo osm z devíti.

„Zjištěná porušení využije Česká republika jak při vyjednáváních o podobě Balíčku mobility, tak je předá příslušným ministrům a eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že od počátku považuje novou směrnici pro obor dopravy za nesmyslnou.

„Výsledky tak opět potvrzují, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně řidiči východních dopravců, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodala europoslankyně Martina Dlabajová.

V evropských institucích se ale nyní svádí ještě zásadnější přetahovaná, a to o novou podobu směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Jde o to, zda se na řidiče kamionů a autobusů budou vztahovat pravidla, která požadují mimo jiné, aby firmy vyplácely svým zaměstnancům v cizině takovou odměnu, která by byla v souladu s předpisy konkrétní země. Proti sobě stojí východ, který brojí za vyjmutí dopravy ze směrnice, proti západu unie.

Začátkem června přitom parlamentní výbor pro dopravu TRAN dospěl ke kompromisu, že se na mezinárodní dopravu nebude plošně uplatňovat směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Jenže plénum parlamentu posléze kompromis odmítlo a tahanice pokračují. Klíčového zasedání se přitom neúčastnilo hned sedm z 21 českých europoslanců.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vynikajici akce s predvidatelnym vysledkem. Pri jednani bych klidne pouzil vyrazy jako protekcionismus, diskriminace a rasismus.

    • Předpokládám, že tím předvídatelným výsledkem myslíte, že MD ČR sice má k dispozici „zjištění“, ale výsledek (= zjednání nápravy) bude stejně (jako obvykle) ve stylu „skutek utek“.

  • P. Šindeláři, jak dopadlo těch 151 řidičů, kteří neměli povinné dokumenty? Dostali pokutu, nepustili je přes hranice…?
    A ta kontrola probíhá jen jednou ročně? V průběhu roku se to nekontroluje? A pokud ano, je někde dohledatelná statistika? Možná byste si ji mohl od PČR vyžádat.
    Děkuji

    • Díky za dotaz. Ona je to primárně záležitost inspektorátů práce, zkusíme v pondělí poptat podrobnější čísla. Pokud vím, tak zatím byly pouze dvě akce, a to loni v říjnu a nyní. Osobně si nemyslím, že jsou řidiči nějak pokutováni, spíš se to řeší upozorněním a MD sbírá statistiky pro jednání se zahraničními kolegy. Ale jak jsem říkal, zkusíme zjistit víc.

      • Vynikajici akce s predvidatelnym vysledkem. Pri jednani bych klidne pouzil vyrazy jako protekcionismus, diskriminace a rasismus.

  • Mě by zajímalo, kteří čeští europoslanci na zasedání chyběli. Protože jediná věc, kterou múžu udělat, je tyhle poslance příště nevolit.

    • Na toto se asi GDPR nevztahuje a půjde to dohledat někde na stránkách EP.

      K čemu máme vlastně ČT, Primu a Novu, co dělá iHned? Reportují o Kalouskovi ve špitále, kdo měl extra velký vrh štěňat, tvoří memy kořenových vězňů, ale co dělají naši europoslanci, to ne. Celé to končí občasným vysíláním převzatého pořadu Deutsche Welle.

  • Neřešte tady pořád, jestli je to či ono napsáno gramaticky správně, o tom diskutujte na nějakých webech, které jsou na to zaměřeny. Pro mě je zásadní, že se dozvím na jednom místě informace z oblasti dopravy a nemusím nic složitě vyhledávat. Takže pánové, dobrá práce, a těch nešťastníků, co stále něco kritizují v oblasti gramatiky, či stylizace textu si nevšímejte…

    • myslím, že jsou to čeští řidiči co mají máslo na hlavě, třeba umí gramatiku, ale to je asi vše a tohle dobrýho člověka nikdy neudělá a je to tady i poznat, jsou podráždění a neumí diskutovat o problému. Vždyt oni nevědí co je to šlapka, jak se přepíná tchg, magnet, schránka, žlutý kolečko atd.

    • Když si ve své soukromé korespondenci bude psát věty typu „Moje nejmylovanější holubyčko“ tak to jen a jen váš problém. Když se snažíte o novinařinu a przníte český jazyk tak je to přinejmenším ostuda. A zaměňovat řidiče a dopravce, no tak to už raději nebudu podruhé komentovat.

      • nevím, ale asi neděláte v dopravě, jen v telefonu na předním místě mám asi 6 čísel na dopravce, ale oni dělají i řidiče sobě, tak vlastně jsou dopravci-řidiči.

  • Mohu se zeptat na jména těch řidičů, kteří ty povinnosti prosadili? Zlobte se na mne jak chcete, ale ten nadpis je vhodný do Blesku a ne na seriozní server.

    • Ale tohle JE takovy poloseriozni server plny preklepu a nesmyslu. Mam ho rad, ale jazykova stranka je jeho velikou slabinou.

    • GDPR 🙂

      Jinak podle mne je to relativně jasné, Západoevropší řidiči jako skupina tlačili na politiky aby byla zavedena pravidla, která sami nedodržují.

      • Co to je za blábol? Jaci řidiči? To je záležitost západoevropských dopravců a řidiči s tím mají společného jen to, že jsou u těchto dopravců zaměstnání.

        • Je to samozřejmě zkratka, ale vysvětlení K.S. platí. Na pravidla tlačí ruku v ruce dopravci s odborovými centrálami, ti druzí možná ještě silněji. To není blábol.

        • A mají jistě své profesní organizace, možná odbory a ty, pokud se tak nějak pamatuji, pěly unisono s dopravci. A zatímco pár spedičních firem pošlou politici o kelu snadno, no zkoušejte to s řidiči.

Newsletter

Partneři