Otáčení mostu pro D35 přes koridor může začít. Stavbaři mají na kompletaci šest nocí

Konstrukce mostu pro přesun přes koridor v Uhersku. Foto: LKM ConsultKonstrukce mostu pro přesun přes koridor v Uhersku. Foto: LKM Consult

Šest nocí budou jezdit vlaky přes Týniště nad Orlicí.

Tuzemské dopravní stavitelství čeká od příštího pátku ostře sledovaná unikátní operace. V Uhersku dojde postupně k vysunutí a otočení konstrukce dálničního mostu pro D35 v úseku Časy – Ostrov, který překoná železniční koridor Praha – Česká Třebová.

Správa železnic již s předstihem oznámila dopravcům termín, kdy kvůli přesunu mostu trať vždy mezi 22:40 až 4:40 uzavře. První omezení bude od pátku 15. do 19. dubna, další od 6. do 10. května. Vlaky v té době budou muset úsek objet přes Velký Osek, Hradec Králové a Týniště nad Orlicí. Akce nebude přístupná veřejnosti. “Přihlížet  akci přímo můžou jenom pozvaní experti,” upozornil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dálniční most dlouhý asi 175 metrů nad železniční tratí u Uherska je atypickou a komplikovanou stavbou. Dálnice D35 povede v místě opěr asi 11 metrů nad nynějším terénem tak, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Překonává celkem šest kolejí. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník o třech polích s rozpětím 50, 72 a 50 metrů s dobetonovanou horní deskou mostovky. Části mostu se budují na obou stranách frekventované trati, ve finále se spojí otočením nad kolejiště. Loni na podzim došlo při betonování k poklesu jedné vzpěry, problém byl ale odstraněn.

Otáčení vahadel kvůli šikmosti křížení

Most staví společnost Eurovia CS, technologii pro otáčení vahadel dodává společnost LKM Consult. Ta na svých stránkách detailněji popisuje, co se bude na stavbě při otáčení dít. „Otáčení vahadel jako mimořádná mostní technologie se realizuje z důvodů výrazné šikmosti křížení mostu se železnicí a nízké světlé výšky mostovky nad kolejištěm,“ uvádí na stránkách..

Most je třípolový, jeho šířka je 26,7 metru. Mostovka je rozdělena uprostřed na dvě poloviny a každá z nich se staví jako samostatné vahadlo na opačné straně trati. Po dokončení vahadel proběhne jejich otočení ve vodorovné rovině o úhel otáčení 34,65° (vahadlo 10) a 32,43° (vahadlo 20) v definitivním příčném sklonu 2,50 %. První se bude posouvat část na straně od Vysokého Mýta. „Po výškové rektifikaci vahadel do definitivní geometrie dálnice D35 dojde k zmonolitnění uzavírací lamely a definitivnímu spojení obou částí mostu předpínacími kabely,“ popisuje firma otáčení. Každé vahadlo váží 4 500 tun. Podobný způsob stavby mostu se v Česku dosud nevyužil.

Úsek D35 Časy - Ostrov

Úsek D35 Časy – Ostrov

Úsek z Časů do Ostrova měří 14,7 kilometru, sdružení firem Metrostav, Eurovia a Swietelsky stavební ho staví od prosince 2018. Původně měla být tato část hotová letos v srpnu, pak došlo k posunu termínu na příští rok. Nakonec se ŘSD dohodlo na urychlení proti původnímu zpoždění. Hotovo má být do 22. prosince letošního roku. Náklady na akceleraci dosáhnou 3,3 miliardy korun.

Tagy D35 D35 Časy - Ostrov otáčení mostu Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Správa železnic trať 010 Uhersko
15 komentářů