Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Podepsáno: Stavba dálničního obchvatu Budějovic od Úsilného může začít

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství silnic a dálnic dovedlo dnes k podpisu smlouvy 2,5 roku trvající proces výběru stavební firmy pro severní část dálničního obchvatu Českých Budějovic. Více než sedm kilometrů dlouhý úsek od Úsilného k Hodějovicím postaví sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice. V soutěži nabídlo cenu 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům ŘSD.

Cestu k podpisu smlouvu otevřel v polovině března Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když zamítl stížnost italsko-tureckého sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To považovalo změny dokumentace k tendru za netransparentní. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla stavba, jejíž součástí je i kilometrový tunel Pohůrka, začne zhruba v polovině dubna. Už nyní se ale připravuje staveniště, proběhlo například odstranění ornice.

U Českých Budějovic vznikne zahájením stavby D3 Úsilné – Hodějovice největší dálniční staveniště v republice, jeho celková délka bude 20 kilometrů. Už několik týdnů totiž běží i navazující jižní stavba obchvatu Hodějovice – Třebonín, která měří téměř 13 kilometrů. Tu za 5,8 miliardy bez DPH buduje italsko-slovenské sdružení Salini Impregilo a Doprastav. Základní kámen politici slavnostně poklepají zítra.

Celá stavba má výrazně ulevit krajskému městu od tranzitní dopravy a řidičům zjednodušit cestu na jih, například do rakouských hor nebo k moři. Obchvat naváže na již hotovou velkou dálniční křižovatku se zhruba kilometrovým úsekem u Úsilného (Úsilné – Borek). Letos v červnu se má otevírat nový úsek od Bošilce k Ševětínu, na jaře 2020 pak má být dokončena v plném profilu dálnice mezi Ševětínem a Borkem. Tím vznikne nepřetržitý úsek od hranice středních a jižních Čech k Budějovicím o délce zhruba 65 kilometrů. Obě aktuálně započaté stavby obchvatu krajského města se mají otevřít současně v roce 2022.

 

27
Diskuze

avatar
6 Komentáře
21 Reakce na komentáře
17 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
DRABADURAPetrVRTHanziDémon Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

No pozor,nežije tam nějaký vzácný cvrček?To by se přece nesmělo stavět!!!

Vlada
Host
Vlada

Super. Jen tak dal. Už aby dálnice vedla až na hranice a do prahy. Jsem vděčný za každý petikilometr. 🙂

Démon
Host
Démon

„Tím vznikne nepřetržitý úsek od hranice středních a jižních Čech k Budějovicím o délce zhruba 65 kilometrů.“ s touto větou si dovolím nesouhlasit. viz motorest u Tábora 🙁

mfr
Host
mfr

To není motorest, ale prodejna motorek pana Bratránka… A souvislé to bude, v druhém směru z jihu na sever 🙂

Ondra
Host
Ondra

Dálnice přímo skrz vzrostlý les, to je teda něco! Hlavně aby se motoristi nemuseli zdržovat, než se dojedou válet do Itálie k moři nebo hoblovat svahy v Alpách. A na druhou stranu vyloženě ekologická stavba železniční elektrizace je na léta zadrhnutá.

Démon
Host
Démon

No tak to běžte bydlet do Českých Budějovic

Poudy
Host
Poudy

Aha, takže když ten les budou miliony automobilů ročně objíždět a tím vytvářet tuny oxidu uhličitého, tak to bude pro všechny lepší jo? Nejste vy z duhy?

Kajman
Host
Kajman

Spíš z Bohnic.

Hanzi
Host
Hanzi

Až bude dálnice dokončená, tak co aut tam projede za den nesveze ten váš zázrak na kolejích lidí za měsíc. A to nemluvím o ekonomickém aspektu. Každý kilometr auta na dálnici – přínos do státní kasy, každý kilometr vlaku na kolejích – výdaj ze státní kasy.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Ve veřejném zájmu je nepochybně, aby se upřednostnila splodinynevytvářející železniční doprava, která nevypouští smrady, jako vaše milované auto. Slušný lidi využívají železnici, neslušní si vezou zadek v autě.

PetrN
Host
PetrN

Výborně, celých 20km v kuse 😀 I bratři Slováci jsou na tom lépe, tam se např. najednou staví 59km kolem Bratislavy (obchvat D4 + navazující R7) https://www.d4r7.com/
I D1 pod Žilinou (Hričovské podhradí – Dubná skála) se staví v kuse celých 25km

smart
Host
smart

S tím úsekem u Žiliny bych byl opatrný. Je rozdělen na dvě části, z nichž jedna je těsně před dokončením, zatímco ta druhá má výrazný skluz. Pokud nebude rychle dokončen přivaděč do Žiliny ze stavby Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka, bude tento hotový úsek k ničemu. Nehledě na to, že sám o sobě uleví jen části Žiliny. Teprve až po zprovoznění obou úseků, tedy až do Dubné Skaly, se situace změní k lepšímu.

VRT
Host
VRT

Dovolím si zase obtěžovat opraveným a aktualizovaným seznamem dálnic ve výstavbě: D1: Lipník – Přerov 14,312 km D3: Bošilec – Ševětín 8,137 km D3: Ševětín – Borek 10,680 km D3: Úsilné – Hodějovice 7,210 km D3: Hodějovice – Třebonín 12,536 km D6: Nové Strašecí – Řevničov 5,550 km D6: Řevničov, obchvat 4,200 km D6: Lubenec, obchvat 4,860 km D11: Hradec Králové – Smiřice 15,460 km D11: Smiřice – Jaroměř 7,150 km D35: Opatovice – Časy 12,610 km D35: Časy – Ostrov 14,700 km D48: Rybí – MÚK Rychaltice 11,528 km D48: Frýdek-Místek, I. etapa 4,200 km D55: Otrokovice, JV obchvat… Číst vice »

MichalM
Host
MichalM

To se povedlo rozjet velmi hezky… a to tam ještě tři až čtyři kostlivečci stále „visí ve vzduchu“…

Démon
Host
Démon

A pokud se podaří i I/68 Třanovice – Nebory 5,4 km (mimochodem 4 pruhy), D49 Hulín – Fryšták 17,3 km, D7 … cca 9,6 km, nebo I/27 Šlovice – Přeštice 6,3 km (4 pruhy), tak si nemůžeme stěžovat, že se nestaví. A to se ještě opravuje D11 (hybrid 4-6 pruhů) u Prahy nebo D1.

VRT
Host
VRT

S tou 49 vás zklamu. Letos možná v jiném vesmíru. Ta 7 by mohla vyjít, dalších 17+4 km na 48. Ovšem mezitím se budou otvírat na jaře kus 3 a s podzimem 1 u Přerova. 2020 by mohlo být optimisticky zahájeno na 4 a velmi optimisticky ten poslední kus u Přerova na 1.
K tomu běží pochopitelně i dost obchvatů no a slavné rekonstrukce na 1 + to pseudorozšíření na 11.

Démon
Host
Démon

D47 mě netrápí, oni zatím připraví úsek Fryšták – Vizovice a v roce 2025 to vysmahnou najednou 🙂
… spíše bych uvítal SOKP 511 s I/12 a rozšířením 510 … ale zase potají byl posunut termín zahájení výstavby na 2022

VRT
Host
VRT

Když ještě nebyl vykoupen ani metr pozemků… to se to špatně zahajuje.

Vladimir
Host
Vladimir

Je fajn, ze se stavi jezdím dost km ročně, ale stále se musím ptát, jestli to není malo. Vždyť se údajně jedna o prioritu vlády. Nemelo by se tedy zahajovat každý rok 100km novych úseku?

Démon
Host
Démon

Kdyby v roce 2009-2010 neodešlo ze stavebnictví 60 000 lidí, tak asi jo, ale momentálně nejsou kapacity. Lidi jsou u pásů v továrnách bez přidané hodnoty 🙁

Rosta
Host
Rosta

Tak aby se hlavně zrychlylo tempo výstavby a neotrviralo se z toho, tak jako v roce 2018 , jen 4 km ročně.

Démon
Host
Démon

kolem Bratislavy je to koncese, to může příští rok v podobě D4 začít u nás taky
takže v roce 2020 může být rozestavěno 200 km dálnic

VRT
Host
VRT

Chápu-li správě, bude se zítra klepat za oba úseky? Mimochodem i na 310/I se už pracuje.

Lumír Kuchař
Host
Lumír Kuchař

chápete špatně, jak je v textu napsáno, stavba Úsilné – Hodějovice začne v půlce dubna, tzn. zítra se poklepe na kámen Hodějovice – Třebonín a v půlce dubna se bude klepat na té dnes podepsané stavbě …

VRT
Host
VRT

Stavba není poklepání.

Lip
Host
Lip

Obě stavby již byly předběžně zahájeny, aby se dle EIA stihla odstranit ornice. Smlouva na stavbu úseku Hodějovice – Třebonín již byla podepsána cca v polovině února a zítra to bude jen oficialitka. Smlouva na úsek Úsilné – Hodějovice byla podepsána dnes a poklepání bude v polovině dubna. Ale prakticky již obě stavby běží.

VRT
Host
VRT

Takže klepání 310/I 17.4.
Navenek to bude vypadat, že se fakt maká a že ŘSD zahajuje každých 14 dní další kus dálnice.
Nicméně, hurá.

Partneři