Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD vyhodilo Geosan ze stavby D1, hodlá zmírnit omezení. Firma chce dál pracovat

Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek

Působení česko-italsko-kazašského konsorcia na modernizaci D1 u Humpolce definitivně směřuje k fiasku. Ředitelství silnic a dálnic dnes firmám Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) poslalo oznámení, že rozvazuje smlouvu o dílo.

Spouští se tím právní proces, který by měl vést v lednu k převzetí staveniště státem. Následně chce ŘSD co nejrychleji najít nového zhotovitele tak, aby nebylo třeba staveniště zakonzervovat. Podle ŘSD modernizace v tomto úseku pokročila od jara jen minimálně.

„Docházelo k postupnému úpadku stavební činnosti, zhroutila se koordinace stavby a přiblížil se kolaps,“ vysvětlil důvody radikálního řešení mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stavba čtrnáctikilometrového úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se potýká se zpožděním od léta.

Mimo jiné se včas nestihlo odstranit dopravní omezení před zimou, což byla jedna z příčin kolapsu D1 minulý týden. ŘSD si proto najalo externí firmu a chce „v řádu desítek hodin“ uvést úsek do takového stavu, aby umožnil plynulejší provoz. Podle ministra dopravy Dana Ťoka opatření bude spočívat v tom, že se posune provizorní svodidlo o metr až metr a půl do středu.

ŘSD zároveň dnes konsorciu odeslalo dopis, ve kterém vyměřuje první sadu sankcí. Konkrétně jde o téměř 31 milionů korun za objekt mostu na 104. kilometru.

Věc ale zřejmě nepůjde tak hladce. Geosan Group v prohlášení pro Českou televizi uvedla, že chce dnes pokračovat v práci a je odhodlána předat dílo řádně a včas v roce 2020. Zároveň mluví o tom, že řešení s injektáží pod zhruba 600 metry dálnice nabízela už před třemi týdny, ale ŘSD je nepřijalo. Nyní je požadovalo přes víkend, což podle Geosanu nebylo možné. Firma komunikaci ŘSD označila za účelovou.

Sdružení českého Geosanu, italské Toto Costruzioni Generali a kazašského SP Sine Midas Stroy získalo zakázku za 1,75 miliardy korun, když odhadovaná cena byla o 300 milionů vyšší. Vyhlášení vítěze nabralo zpoždění přes rok. Podle informací serveru Zdopravy.cz ŘSD dlouho prověřovalo, zda firma neudělala v nabídce chybu nebo zda nejsou některé položky v rozpočtu příliš nízké. Italové a Češi mají ve sdružení po 40 %, zbytek připadá na Kazachy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nikolas Insider
Host
Nikolas Insider

Problém je v mentalitě úředníků. Představa, že udělám elitní soutěž, neprůstřelnou smlouvu a drakonické termíny a pokuty, je prostě mylná. Ve světě už to zjistili. Projekty, které jsou bez problémů, běží i v těchto špatných kolejích bez vnějších projevů. Problémové projekty ale narazí a následně živí právníky a novináře a stojí rozpočet mraky peněz. Jak to řešit? Přejít okamžitě na zodpovědné zadávání. Opustit aroganci a zapojit zhotovitele do procesu. Jsou metody, například „Best Value Procurement“, kdy investor hledá aktivního zhotovitele, který od počátku soutěže hledá cesty, jak nabídnout něco navíc. Následně je oceněn za to, že taková řešení vymyslí a… Číst vice »

Anton
Host
Anton

Nevadi bude 80ka a posrany Humpolec bude vybirat pokuty daaaal

dědek
Host
dědek

Před chvílí v Událostech na ČT1 prohlásil bývalý min dopravy Prachař též z ANO, že Ťok nerozhodl nikdy o ničem. Jeho přístup k odstraňování billboardů je toho důkazem.

mirekk
Host
mirekk

Ono nebýt toho, že napadl sníh a byl malér, dodnes by se nic nedělo. O řidiče tady nikomu nejde, teď jde jen a jen o to, že ŘSD má nebetyčný průšvih a snaží se teď dělat gesta pro veřejnost. Že vybrali firmy jen podle ceny a nikoli podle referencí, to je ale i chyba státu, potažmo MD a MF, kdy je cena až na prvním místě a reference někde v pozadí. Kdyby nerozhodovala cena, firmy typu těch, které už několikrát zmršily státní zakázky ve stejném oboru (teď nemám na mysli tyto tři), by si neškrtly a byly by automaticky vyřazeny… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Zákon o zadávání veřejných zakázek rozhodování podle referencí neumožňuje. Pokud by takový postup chtěl někdo legalizovat, měl by se především obrátit na poslance či ministra, aby příslušnou novelu zákona navrhli. Pokud vím, nikdy nikdo takovou úpravu nenavrhoval. A pokud by podle referencí ŘSD firmu vybralo a ÚOHS nebo Nejvyšší kontrolní úřad by jim vypálili pokutu, tak na koho by se v diskusích opět nadávalo? O řidiče opravdu nejde.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Nejsem na zákon odborník, ale ten zákon umožňuje rozhodovat se dle více možný předem daných kritérií. A česká praxe rozhodovat se jen na cenu je 1) zbytečná, 2) špatná, 3) dlouho známá a kritizovaná.

Zkrátka, ŘSD si mohlo zvolit mnohem lepší způsoby, dle čeho se rozhodovat, jen na cenu jít nemuselo. Chyba padá na ŘSD.

(btw pokud je zákon o veř.zakázkách fakt tak svazující že chudák ŘSD musí dělat takovéto paskvily, proč to vládní ANO už dávno nezměnilo?)

Nikolas Insider
Host
Nikolas Insider

Ono je to trochu složitější. Kdybyste se díval na pořad 90′ včera, viděl byste, že Italové i Kazaši měli referencí dost.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Abych ten průšvih trochu odlehčil…Děkuji Honzům za již 3.uveřejnění mé fotografie ze středy, kdy to byl fakt masakr. :-))) A to jsem jel na železniční akci 🙂 Mám ještě lepší fotografii, jak Polák v tomto zúžení tancuje s dodávkou s přívěsem na letních gumách po ledě přímo přede mnou a málem smete vše….

Jan Sůra
Admin

Kvalitní fotka má prostě vždy své místo opakovaně:-)

David
Host
David

@Jan Sůra
Nic ve zlém, ale tohle rozhodně není kvalitní fotka. Tohle je aktualita vyfocená mobilem, ale do kvalitní fotky má hodně daleko (ostrost, prokreslení detailů, kompozice a tak dále). Bohužel to je ale přístup dnešních médií celkově, že radši použijí fotku mobilem, než aby si zaplatili fotku od profesionálního fotografa.
Nic proti autorovi fotky, narážím spíš na přístup médií k poskytování kvalitního obsahu.

Jan Sůra
Admin

Nic ve zlém, pokud nechápete ironií. Přístup médií k poskytování kvalitního fotoobsahu bohužel odráží situaci na trhu.

petr.r
Host
petr.r

co kdyby se tady udělala fotogalerie, kam by příznivci zdopravy posílali foto a ty by se používali k článkům?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

To jsem po hodinovém čekání fakt nekomponoval. Prostě jsem vylezl nastvanej z auta, vyfotil průser a poslal Honzovi Sůrovi. Cenu Czech Press Photo neocekavam😊

MaLer
Host
MaLer

On tam fotil nejaky profesionalni fotograf? :-O

Nikolas Insider
Host
Nikolas Insider

Stavbu za investora řídí tzv. Správce stavby – v tomto případě zcela nesmyslně přímo Ing. Gross, v ŘSD ředitel závodu Praha. ŘSD si najímá tzv. asistenty správce stavby, aby bylo zmatení dokonalé, předmět činnosti je „technický dozor investora“. Ten má řadu povinností, ale (téměř) žádné pravomoci. Pravomoci si v plné šíři řízení zakázky ponechává ŘSD. Opět zcela nesmyslně, protože tím zabíjí flexibilitu rozhodování a projektové řízení. Smlouvu na stavební zakázku najdete zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5557227 Smlouvu na TDI najdete zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/4891344 V zápisech z kontrolních dní nebo v tzv. Zprávě dozoru – bude jistě uvedeno, že zhotovitel nepracuje podle harmonogramu, že nestíhá.… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Děkuji za fundovaný příspěvek, i za nástin řešení. To se fakt člověku otvírá kudla v kapse, když to čte. Z nás už opravdu musí mít legraci i v Ugandě…

Pibik
Host
Pibik

Stát má průser, dochází k politickému odkopávání problému, ale to řidiče zajímat nemusí. Nejhorší připravenost zakázek byl vždy od státu a ty soukromníku si poraď jak umíš v termínu a hlavně bez navýšení ceny.

Thom
Host
Thom

A copak dělal celou dobu stavební dozor… kontrolní prohlídky nebyly? Hají? Stavební úřad nepochybil?

Nikolas Insider
Host
Nikolas Insider

„Stavební dozor“ je pěkný pojem – ale na stavbě dálnice neexistuje. Stavbu za investora řídí tzv. Správce stavby – v tomto případě zcela nesmyslně přímo Ing. Gross, v ŘSD ředitel závodu Praha. ŘSD si najímá tzv. asistenty správce stavby, aby bylo zmatení dokonalé, předmět činnosti je „technický dozor investora“. Ten má řadu povinností, ale (téměř) žádné pravomoci. Pravomoci si v plné šíři řízení zakázky ponechává ŘSD. Opět zcela nesmyslně. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím si požádejte o zápisy z kontrolních dní nebo tzv. Zprávy dozoru – tam jistě bude uvedeno, že zhotovitel nepracuje podle harmonogramu, že nestíhá. Že… Číst vice »

Nikolas Insider
Host
Nikolas Insider

A ještě ke stavebnímu úřadu – Stavební úřad pro dálnice je Ministerstvo dopravy, totéž MD ČR, které má pod sebou ŘSD. Takže jsou sami sobě stavebním úřadem a těžko sami sobě udělí pokutu nebo dají pokyn.
Stavební povolení předmětného úseku: http://www.mdcr.cz/getattachment/fa4156bf-c085-4e0f-84b9-143d374ccda4/179_2016910IPK_11-(1

Thom
Host
Thom

Je-li stavebním úřadem ŘSD, tak bych logicky řekl, že by ŘSD mělo kontrolovat podmínky rozhodnutí, průběh stavby atd.

Martin1
Host
Martin1

Je to naprostej diletantismus! ŘSD moc dobře nefunguje. Jak by ale mohlo, když nefunguje ani MD. Tak hlavně, že je líp, že jo…

MIchalT
Host
MIchalT

Spíš je to důsledek mantry o nejnižší ceně.

Thom
Host
Thom

Takhle nějak skončí ty slavný soutěže na ZDO… nejnižší cena je přece BEST OF a všichni nad ní hýkají blahem.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Vám když bude stavět barák firma s nejnižší cenou, tak tím taky budete omlouvat jejich průsery nebo po nich budete o to více dupat a hlídat každý jejich krok?

Martin1
Host
Martin1

O to víc si je přece budu hlídat, ne? A ne konat v době, když je průšvih. Mohli tomu dávno předejít. Navíc je zajímavá informace o jakési injektáži, kterou ŘSD odmítlo a když přišel průšvih, tak to honem honem požadovali. Kdepak, o té ceně to jen není. Nehledě na to, že mohou stanovit i jiná kritéria než jen cenu.

Thom
Host
Thom

ŘSD v čele s panem Rýdlem přeci nemohli tušit, že v prosinci napadne sníh… nedejbože nemohli tušit, že na stavbě už týdny nikdo nemaká, páč nač hlídat stavbu, že…

PetrN
Host
PetrN

O prolému na tomto úseku se psalo už několikrát opakovaně už i během léta a podzimu.. To není žádná novinka že se na této stavbě makalo minimálně. Jen si to ŘSD nedokázala pohlídat…

Newsletter