Ostře sledovaná D3: Českou dálnici poprvé budují Italové, stavbu pohlídá dron
Na jih od Českých Budějovic byla v pátek slavnostně zahájena stavba dálnice D3 Hodějovice – Třebonín, což je třináctikilometrová jižní
Na jih od Českých Budějovic byla v pátek slavnostně zahájena stavba dálnice D3 Hodějovice – Třebonín, což je třináctikilometrová jižní část obchvatu Českých Budějovic. Stavba se ostatním vymyká tím, že zhotovitelem je čistě zahraniční sdružení firem Salini Impregilo (Itálie) a Doprastav (Slovensko).
Italská firma se bude na novostavbě české dálnice podílet vůbec poprvé. „Velmi dobře si uvědomujeme, jak velkou zodpovědnost máme. Cítíme to dvojnásob, neboť jde o naši první práci v České republice. Jsem si jistý, že se nám podaří stavbu dokončit včas a v náležité kvalitě,“ řekl před rituálem kolem základního kamene výkonný ředitel italské firmy Francesco Pietro Miglio.
Podíl ve sdružení je podle něj rozdělen půl na půl. Firmy zakázku získaly s cenou 5,8 miliardy korun, když předpokládaná cena byla téměř šest miliard. Italsko-slovenské sdružení přišlo až s druhou nejnižší cenou, ještě o dvě miliardy levnější bylo konsorcium Astaldi (Itálie) a IC Ictas (Turecko). Ředitelství silnic a dálnic ho ale vyřadilo.
Šéf ŘSD Jan Kroupa označil poklepávání základního kamene za bonbonek, kterým vrcholí dlouhá příprava. „Věřím (a přeji to i sdružení firem), že ten bonbonek nebude hořký, ale sladký,“ uvedl Kroupa. Podle něj je cena 5,8 miliardy korun na hraně, ale úsek se za ní dá postavit.
„Zahraniční firmy nemají místní a lokální zdroje, takže jsme upozorňovali na to, že z titulu toho, že jsou ze zahraniční, nebudou mít žádné výhody. Na liniových stavbách bohužel zatím zahraniční subjekty neukázaly v České republice moc připravenost,“ upozornil Kroupa na nedávné selhání konsorcia Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) při modernizace D1 u Humpolce nebo velké potíže portugalské Mota-Engil při stavbě I/11.
ŘSD na D3 nasadí v rámci technického dozoru i jeden výjimečný nástroj. Plnění týdenních harmonogramů se bude hodnotit i pomocí dronu, což je v tuzemsku v takovém měřítku poprvé. „Bude především měřit, jestli zemní práce odpovídají plánu,“ doplnil Kroupa. Záznamy pořizuje ŘSD i na stavbě D11 a při modernizace D1, jde ale o využití stacionárních kamer, respektive kamer v automobilech. „Záznamy slouží i pro případ, že bychom se dostali do nějakých soudních sporů,“ doplnil Kroupa.
Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýkala s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Italové ze stavby odešli.
Pro stavbu zmíněného úseku D3 bylo třeba získat 24 stavebních povolení, uzavřít 239 kupních smluv, 208 nájemních smluv a 162 smluv o zřízení věcných břemen. Stavba zahrnuje 24 mostů, největší překlene údolí Malše a bude měřit 780 metrů. Hotovo by mělo být v září 2022. Ve stejném okamžiku by se měl otevřít severní úsek obchvatu, na který ŘSD včera uzavřelo smlouvu.
Poté budou zbývat k hranici už jen tři úseky: Třebonín – Kaplice nádraží (8,6 km), Kaplice nádraží – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). Poslední úsek by měl být podle ministra dopravy Dana Ťoka hotov v roce 2025.
Rozhovor s šéfem Salini Impregilo přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech.