Ostravské letiště pokořilo další rekord v nákladní dopravě, v osobní i přes růst zaostává za Katovicemi
Bombardier Dash 8 Q400 společnosti LOT v Ostravě při vzletu do Prahy. Foto: Radim Kobližka / LKMT Spotters
Na Mošnov se od března vrátí pravidelná linka do Varšavy.
Jen máme velký kravál z přistávajících a startujících letadel 🙁 Já pro rozvoj letiště nejsem – více letadel, více kraválu. Původní doprava – tak 15 let zpátky stačila.
Tak to je mi Vás upřímně líto 😀 Proč bydlíte u letiště, když chcete klid? Pokud bych mohl tak si postavím barák hned u runway 🙂
Tak letiště je tu od 50. let a většina okolní zástavby je starší. A když se dědi bárak z generaci na generaci, třeba a nechce se vám stěhovat. Ale dost mě překvapuje že existuji lide co se “ příserou“ na vesnici k letišti a najednou jim vadí hluk.
Protože není moc inteligentní
Když mi vadí letadla, tak nebydlim u letiště, ne…? 😀
…nebo další „hrdina“, kterej se nastěhoval k letišti, aby pak mohl bojovat proti leteckému provozu…?
Vůbec nevíte o čem mluvíte. Zkontrolujte si někdy historii Flightradar24 a pak žvaňte chytrolínové
a co se v té historii fFR24 dozvíme? .)
Souhlas, nákladní letadla B767 a B777 létají uprostřed noci ve 2 ve 3 hodiny skrz celou Ostravu, pro nechápavé, nad celým městem.
Pražáci pohlupavi si už dávno vyřvali petice na omezení nočního provozu nač Ruzyní. Nevím proto jediný důvod, proč jinde by lidé měli trpět provozem obřích hlučných letadel!!!
To musí být vážně strašné :O Aspoň 2 letadla za noc? 😀 A sousedův pes Vám také vadí??
kolik tam tvl těch 767 a 777 je? jedna za tejden? navíc vzhledem k vzdálenosti letiste od ostravy je to letadlo docela vysoko.
i 5 za týden 😀
Opravdu hodně smysluplná byla investice 600 milionu do té železnice 🙂 Kolik lidi využívá ty spoje , nemá autor článku nějaká čísla ?
Nezapomeňte, že se tou stavbou dostala železnice k letišti i pro cargo.
Nezapomeňte, že tam není žádný prostor pro vykládku/nakládku carga, žádná rampa, tím méně cargo termínál. Koleje vedou ke krytým nástupištím pro cestující a tam končí.
A to modální cargo co je? 0,5km2 a Čepro?
Jako místní mohu říct že cca 10-30 lidi na spoj… i hlavně je to kvůli cargu….
Tak to je krása 10-30 lidi , 3-4 plné taxiky.
Určitě pro cargo to smysl má.
Ale ty osobní vlaky teda vysoce rentabilní.
Ostrava zapsala dobu, navíc to letiště je fakt daleko od města na ten počet spojů za den..
30/3 = 10 lidi na taxík?
Vcelku zajimavé srovnání….
Umí taxiky i kola?
A to ty koleje měli utnout 300m před halou. Ten počet je mezi Mošnov Airport, zástavka Sedlnice, Studénka, dál ti spojem jede více lidi. A srovnávat to v covidově době…..
Ty koleje zdá se využije chystaný Panattoni park Ostrava Airport viz: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2260?lang=cs
JJ. Jen na to ten název Panattoni jsem nemohl vzpomenout…
Katowice mají letiště stejně daleko od Centra jak Ostrava…
Neznamená, že se v budoucnu nebude využívat mnohem a mnohem více:)
Všiml jsem si, že v Portugalsku mezi Portem a Lisabonem lítá denně skoro deset spojů – normálně velkými letadly. Mezi Portem a Lisabonem je lepší dálnice a rychlejší vlak než je z Prahy do Ostravy, a taky je to podobně daleko. Docela mě překvapuje, že mezi Prahou a Ostravou pořád nic. Kdyby to stálo stejně jako zmíněný úsek Porto – Lisabon (<40€), bylo by to pro mě dobrou alternativou k přeplněnému vlaku a jeho 4h v roušce, zacpané D1 nebo horské I35.
Tak ony ty lety Porto – Lisabon jsou hodně využívané pro přestup na nějakou další linku někam dál po Evropě i mimo ni, taková nabídka v Praze natož Ostravě není. Zadruhé, v Portu i Lisabonu se dostanete z letiště metrem za chvilku do centra…
Metropolitní oblast Porta má 2,4 mio lidí, Ostrava má 300 tis. obyvatel, dobře s metropolitní oblastí milion. To srovnání nesedí…
dneska je to tady samý skvělý nápad … 😀
A vlhké sny Moravanů
I to Pendolinko jim tam ruší…
Trochu skoda, ze se CR a PL nedohodly a misto letiste v Katovicich, Krakove a Ostrave (popr. i v Ziline) neudelali jedno poradne letiste nekde u Bielsko-Biele, odevsad by to bylo kousek, a vzhledem ke spadovosti, by se to mohlo stat jakymsi hubem se spojenim vsude do sveta. Takhle jsou tu tri konkurenti a spojeni poradne neni ani z jednoho …
„Spojení pořádně ani z jednoho…“ Jako fakt? Mrkněte na web obou těch polských letišť. I teď v téhle slabší době mají pestrou paletu linek po Evropě a z Katovic letí dokonce zítra dokonce let na Punta Canu. Ty letiště hrajou úplně jinou ligu, než Ostrava.
Hubem jsem myslel, ze byste se dostal primo do San Francisca, Sanghaje nebo Sydney a ne, ze si zaletite do Barcelony.
u vláčkářů se tomuto říká „šoto sen“ 🙂
jako že by si postavili třetí letiště na půl cesty? jste zdravý? 😀
Dnes uz to samozrejme nema smysl, ale na zacatku 90. let, byla vsechna zminovana letiste spise jen runway …
Doporučoval bych se podívat na historii letiště Ostrava, než začnete plantat … 😀
Plantate tu spis vy, Mosnov byl primarne vojenske letiste, zazemi pro osobni dopravu bylo na zacarku 90. let naprosto minimalni – vzdyt tam pravidelne litalo jen par vrtulaku do Prahy a v lete semtam 154 do Bulharska.
Tak byla tam jen runway nebo vojenská základna?
Oboji, lec vzhledem k tomu, ze vlakno je o osobni preprave, je vojenska zakladna uplne irelevatni :-).
Naopak. to, že to byla vojenská základna s tématem úzce souvisí.
To jo, ale napsál jste že tam byla jenom runway….
A neb upravim si teorii do huby. 😀
aaa, tak slava 🙂 tak jste se na tu historii podíval.
ano, vojenske letiste s celkem rozvinutou infrastrukturou. a jen pro hezky oci šotoušů budou stavět další letiště 20 km víc na sever? 😀 😀
bože bože … 🙂
Někde se stala chyba.Jelikož dlouhodobě někoho vozím do Katoewic na letiště tak vidím ten postupný rozvoj.Před X léty byly Mošnov i Katowice na stejné startovní čáře, akorát co se týče osobky tak Katowice zcela utekly.Možná někdo erudovaně vysvětli ten důvod.
Nemyslím si, že to má jeden, snadno pojmenovatelný, důvod. Spíš tam bude víc faktorů. Mě napadají dva. Jednak Poláci jsou víc „do světa“, více studují a pracují v zahraničí. A z historie, a samozřejmě to souvisí s předchozím – mají víc příbuzných v Americe apod. Druhý faktor – jsou podnikavější. Možná někdo řekne, že to jsou jakési „národní stereotypy“. Ano. Ale ty stereotypy vždycky z něčeho vznikají.
Polsko cpe/cpalo do letišť obrovské peníze, aby je rozlítalo, díky tomu může letiště lákat aerolinky tím, že jim odpustí poplatky nebo aerolinkám dokonce zaplatí, aby tam lítaly. Nedohledal jsem nikde hospodářský výsledek KTW, ale předpokládám, že bez dotací by tam byl podobný osobní provoz jako v Ostravě.
Na stejné startovní čáře asi těžko. Co je stejného na porovnávání 1 a 5 milionové aglomerace
Bývalé vedení kraje před drahně lety nechtělo pustit na letiště nízkonákladové aerolinky a pak když se zjistilo, že Swissair atp. nepřijde, nízkonákladovky už byly v Katowicich a o Ostravu už neměly zájem…
Přesně tak. Stalo se před cca 15 lety, kdy začínal rozvoj low-costů. U ostravského letiště nešlo primárně o businessové, ale o politické důvody – zadání k němu šlo z hejtmanstvi.
hele, jak se to dělá , že „vedení kraje tam nechtělo pustít lowcosty“? 😀
ja jenom ze tohle pomatení ostravaci opakují už deset let, přitom je to .. naprostý nesmysl 😀 navíc nerealizovatelný.
Třeba že Ryanair příšel s nabídkou, že chce mít bázi a kraj řekl ne. A myslím že těch společnosti bylo potomvíce… a je to více jak 10 let…min 14 let…
Za Katowicemi zůstane i nadále – tohle provinční letiště se jim nemůže nikdy rovnat. Stejně jako brněnské letiště bude vzhledem k Vídni za rohem vždycky dobré akorát pro chartery.
Dotace. A podpora aerolinek švarcákem …
„Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové.“
Pardon, to patřilo ke komentu nad tím 🙂
Ještě malé dokreslení pro ty, kdo na regionálních polských letištích nebyli. Kromě kapacitního letištního parkingu funguje v okolních vesnicích nespočet soukromníků, kteří udělali ze svých zahrad privátni parkingy pro 10-30 aut, maji smlouvy s leteckými společnostmi, rezervace i placení probíhá online, když přijedete a zaparkujete, zavezou vás mikrobusem až k odbavovací hale a podobně při návratu, nic nepřiplácíte, nepotřebujete žadné zloté v hotovosti.. Zažil jsem, že majitel parkingu při sněhové vánici zakrýval auta plachtami. Spousta Čechů se na Poláky pro jejich podnikavost dívá přes prsty, ale občas bychom se u nich mohli učit.
Ostravské letiště by ale mohlo zanedlouho celkově předběhnout Brno. V Brně taky rozvíjí cargo a výstavbu hal, akorát v Brně v té souvislosti budou bourat ty původně vojenské hangáry… https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM1625?lang=cs
Nákladní doprava v Ostravě jede. Na letišti jsou hodně zajímavé pohyby – třeba Il-62 byl opravdu zážitek. Nehledě na pohyby kolem lakovny. Ostravské letiště našlo opravdový smysl – cargo a údržba, doplňkově osobní doprava.
Jen to srovnání – „v osobní i přes růst zaostává za Katovicemi“ – je trochu zbytečné.
Tak tak, jako daňového poplatníka mě víc zajímá srovnání hospodářských výsledků, než jen obyčejné porovnávání počtu cestujících. To už si můžeme rovnou měřit pindíky
V tomto případě se to ale nemůže brát taky jen podle hospodářských výsledků. Kraj ostravské letiště nejspíše dotuje, ale letiště plní svou funkci dopravní infrastruktury a má z mého pohledu odpovídající podmínky pro všechny uživatele letiště. Brněnské letiště Jihomoravský kraj pronajal soukromé firmě, nemusí letiště dotovat, ale taky v Brně budou bourat hangáry pro malá letadla a poplatky pro soukromá letadla a letecké školy tam jsou násobně dražší a nemají tam o menší letadla zájem. A prý už tam nemají mít moc zájem ani o ta velká letadla kromě lukrativních charterových letů a cargo provozu…