Opravárenská krize Českých drah. Na návrat vozidel ze servisu čekají v průměru 98 dnů, déle než loni

Oprava vozů Českých drah v ŽOS Vrútky. Foto: České dráhyOprava vozů Českých drah v ŽOS Vrútky. Foto: České dráhy

Nejvíce se meziročně prodloužila doba oprav osobních vozů.

České dráhy musí dál řešit problémy s kvalitou a termíny oprav a periodických prohlídek svých vozidel. Kvůli tomu musí často nasazovat starší a nevyhovující soupravy či jednotky v rozporu s podmínkami smluv s objednateli dopravy.

I když bylo vedení dopravce na počátku roku optimistické a očekávalo zlepšení situace v železničním opravárenství, ve skutečnosti došlo ještě ke zvětšení celého problému. Ukazují to data, která České dráhy zveřejnily na včerejším setkání s dodavateli a opravci vlaků.

Při porovnání letošního a loňského roku vzrostla průměrná délka opravné doby hnacích vozidel z 87 na 98 dnů, u osobních vozů se tato doba zvýšila z 35 na 48 dnů,“ uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

Problém v opravárenství se z pohledu cestujících projevuje většinou tak, že přijede starší souprava nebo má vlak nedostatečnou kapacitu. V době, kdy dopravce investuje do marketingových kampaní, v kterých láká na nové vlaky, přichází u cestujících často rozčarování, čím nakonec jede.

„Naším hlavním cílem je zajistit, aby každý cestující byl přepraven včas a s maximálním komfortem. Jsme si plně vědomi toho, že naši cestující od nás požadují záruku kvality a spolehlivosti, a tento závazek nás motivuje k neustálému zlepšování,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Problém i u záručních oprav

Nepříznivý vývoj je patrný také u garančních závad. Odstavná doba u záručních oprav během prvních devíti měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 573 dní.  Jde o souhrnný počet dní, během kterých byla vozidla odstavena kvůli garančním opravám. Loni v období leden – září to bylo 5 670 dní, letos 6 243 dní.

Situace se zásadně zhoršila během pandemie koronaviru, kdy došlo k přetrhání řady dodavatelských řetězců a výrazně se zhoršila dostupnost náhradních dílů. Loni navíc začala platit nová pravidla ECM, která zpřísnila podmínky pro dodržování předepsaných prohlídek.

„Členové ACRI poslední roky bojují s bezprecedentním zvýšením cen materiálů a subdodávek. Tato situace má výrazný dopad na investice a inovace, čehož může využít i agresivní asijská konkurence,“ uvedla ve svém vyjádření k dnešní akci Asociace podniků železničního průmyslu ACRI. V asociaci je i řada firem z oboru železničního opravárenství.

Až roční zpoždění železničních opraven a výrobců. České dráhy je vyzvaly, ať plní smlouvy

Větší digitalizace opravárenství

Během nadcházejících čtyř let plánují České dráhy provést výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy u více než 2000 železničních kolejových vozidel. Celkové náklady přesáhnou 12 miliard korun.

Situaci má podle Českých drah zlepšit i digitalizace opravárenství. Má optimalizovat servisní činnost, zvýšit efektivitu údržby a zlepšit komunikaci s dodavateli. „Přechod k digitálnímu prostředí je nezbytný pro dosažení našich cílů v oblasti kvality a efektivity. Digitalizace nám umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, identifikovat potřebné údržby předem a minimalizovat dobu, po kterou jsou vozidla mimo provoz,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

ČD vysvětlují nedostatek vozů. Část jich uvízla ve slovenských opravnách

České dráhy jsou podle něj stále závislé na externích dodavatelích. Současně ale dopravce investuje do nového servisního zázemí. „V dnešní době vyžaduje údržba vozidel mnohem více než jen tradiční nástroje. Moderní diagnostika a sofistikované technologie se staly nezbytnými a očekáváme, že naši dodavatelé budou schopni splnit tyto nároky,“ dodal Kraus.

Cíl: průměrné stáří o 12 let nižší než letos

V současné době České dráhy provozují 3410 lokomotiv, jednotek a osobních vozů. Během období 2024 až 2027 projde více než 2000 z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně s očekávanými náklady ve výši 12 miliard Kč. Jejich průměrné stáří zůstalo letos na 32 letech, s nákupem nových vozidel bude ale postupně klesat.

V příštích letech bude díky investicím v řádu desítek miliard korun průměrný věk vlaků i počet typů klesat. Cílový stav po roce 2030 je cca 80 řad vozidel a průměrný věk 20 let,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

Zpožděné opravy a vyšší moc. České dráhy jsou při vyjednávání nejtvrdší, říká šéf ŽOS Vrútky

Tagy ACRI České dráhy ECM opravárenství
167 komentářů