Opravárenská krize Českých drah. Na návrat vozidel ze servisu čekají v průměru 98 dnů, déle než loni
Oprava vozů Českých drah v ŽOS Vrútky. Foto: České dráhy
Nejvíce se meziročně prodloužila doba oprav osobních vozů.
Nejvíce se meziročně prodloužila doba oprav osobních vozů.
Jak to dělají jiní dopravce, třeba GW Train nebo RegioJet? Ti tyto problémy nemají?
RJ taky má nedostatek vozů.
kontaktujte jejich tiskového mluvčího
Copak komplexní oprava… Na blbé sklo na tramvaj TWT (Vario, EVO), není 100 dní čekání žádná míra… A když není elementární díl, těžko se skládá celek. A „skladové zásoby“ jsou sprosté sousloví.
Jak jim v tom Probůh pomůže digitalizace. Čidla mohou identifikovat problém v provozu a naplánovat termín opravy, ale reálnou opravu musí provést technik se sroubovakem atd. AI to neopraví :-/
Díky digitalizaci budeme vědět přesnější a aktuální data. Například, že máme služby neschopných 13,32% vozového parku, že průměrná doba opravy je 93,21 dne a podobně. A to bude naprosto skvělé, ne? A nakonec to nějaký dobře placený asistent vytiskne každý den jako sjetinu a založí do šanonu:-)
přijede k tomu digitální robot, který má elektrický šroubovák v sobě zabudovaný…
Že si s vámi automechanik hraje na slepou bábu jsem celkem zvyklý, ale moloch s miliardovými obraty i dluhy by si mohl umět více dupnout…
…asi jako si skoda auto dupla na sve dodavatele a v poslednich letech nemela vubec zadne odstavky pro nedostatek komponentu, ze?
Zvláště když nějaký dodavatel shoří nebo ho to vytopi…
Jiní dopravci jsou na tom nějak znatelně lépe ?
Stále to samé. Chybí kvalifikovaní lidé v montérkách. Mechanik, elektromechanik,elektronik,vzduchař,ale i technici, nákupčí se znalostí jazyků, kteří vše připravují, plánují a řeší problémy. Digitalizace pěkná – další místa v kanclech u kterých nikdo neví co dělají… A ti technici v montérkách stále budou chybět. A ti poslední tak zavalí prací, že se na to vyserou a půjdou taky…
Šel bych hned dělat mechanika, ale nabízeji 30000 hrubého v Brně. Tak do toho nejdu.
Se Diviš? V dnešní době , montérky a nemáš ani 30 tisíc čistého? To je katastrofa.
No trh no.. Byla velká inflace, nemůžete čekat že něco ( rohlíky, práce) budete levnější…
Vyučil jsem se jako mechanik opravář pro kolejová vozidla a když jsem přišel z vojny 5/1991 tak nás nikdo nechtěl a dávali i peníze těm kdo půjdou dobrovolně pryč. V roce 1992 jsem tedy odešel z pozice mechanik – opravář – pomocná síla a dívám se dnes už by se mnou tam nevydrbávali 😀
Takhle se zbavovali více profesí, kteří dnes chybí. Např. strojvedoucí nebo i kandidáty strojvedoucích pouštěli po desítkách. Ještě že ta digitalizace ty perzonální problémy lidí v montérkách tak snadno vyřeší.
Je to moje ryzí spekulace, do oboru železničního opravárenství nevidím, ale jinde, třeba v automotive, to tak funguje. On tohle může být důsledek „tvrdého“ vyjednávání v minulosti. Tlačíme dodavatele do co nejnižších cen, využíváme až zneužíváme svého dominantního postavení k vydupání co „nejlepších“ podmínek a nakonec to dopadne tak, že dodavatel už to prostě nedává. Nemá peníze, nemá lidi, nemůže investovat do kapacit a inovací a nakonec všichni spláčou nad výdělkem. Přičemž v železniční dopravě tenhle smrtící řetězec začíná už u objednatelů, kteří urputně tlačí na co nejnižší cenu, aby se pak mohli prezentovat jako „řádní hospodáři“. Nakupovat materiál a… Číst vice »
Stačí k tomu jediné. Vyrábět kolejová vozidla jednoho typu ve statisícových sériích, stejně jako auta. A náhradních dílů bude najednou také dostatek.
To jsme zde už měli. Říkalo se tomu „plánované hospodářství“. Kam to tuhle zemi dovedlo, už asi víte.
Asi by ses divil, kdybys viděl, co všechno a jak podrobně se v nadnárodním korporátu plánuje. A ani většina vlád v těch rozumnějších státech se nechová tak oportunisticky jako ta tuzemská. Nechce se mi vypisovat, k čemu úplná absence plánování vede, za všechno jeden příklad – nedostatek míst ve školách.
Za tohle může ale výhradně a pouze obec (školky, ZS)… stát pouze ve smyslu že umožnil toto roztristeni zrizovatelu
Jenže stát je ten, kdo drží zřizovatele pod krkem pomocí peněz.
Není to tak dlouho, kdy se Praha mstila krajům, kde voliči zvolili jiné partajní garnitury než tehdy vládnoucí v Praze tím, že jim přiškrtila peníze.
To bylo kdy?
Když ještě existovali socdem hejtmani a v práglu vláda ods.
Blbost, aut jsou milionove serie (celkem za dobu produkce) a i tak jsou problemy s dostupnosti dilu. Protoze proste zoptimalizovali a oskubali subdodavatele prilis
V automotive potvrzuji ze to tak je. A nejlepsi v tom byl VW. Zde to muze byt analogicke, vcetne role objednatelu
To se nám ten záměr vše udělají soukromníci prodražil ! V sobotu jsem jel Jižním expresem, narváno a v restauračním voze dokonce „vonělo“ WC celým vagonem. A za to mám platit ? Neměli by platit mě, jako cestujícímu, že to s nimi 2 hodiny vydržím ?
První ranní vlak z Lince a první třída? Tam jsem jel také. Rovněž kvalita úklidu příšerná – u mého místa musel v pátek někdo vylít na ostění kolu nebo kafe, a nikdo se to nenamáhal dát řádně dopořádku.
Po dobu strovůdcování jsem hodně jezdil přebírat lok po dílnách a po rozpadu ČSD jsem to odmítal.Zhoršily se popdmínky a i kvalita .Já na to neměl chuť se s dílnama neustále handrkovat o provedené práci.Nedivím proto nynějšímu stavu.
Vím o případech, kdy někteří strojvůdci jeli 3x pro mašinu a 3x se vrátili bez ní.
No nedivte, že nejsou díly na až 40. let staré vagony – proto to už dávno OBB vyřadili… Jenže ČD po to skočili jak “ slepice po flusu“ že je to výhodnej“kauf“.. No a teď brečej, že na tu historickou techniku nemaj díly… To zaprvé.. (je to bráno jen jako mezikrok než nakoupí nové vagony nebo jednotky pro dálkovou opravu) Za druhé ŽOS Vrútky se určitě nepřetrhne, aby měli ČD všechno na čas a prioritu vždycky dostane technika ZSSK… Za třetí – ČD se nesmí upřít, že opravdu masivně (na popud krajů – i na svůj) do nové techniky –… Číst vice »
Dodavatelská krize znamená, že díly občas nejsou ani na předminulý rok navrženou desku s elektronkou, takže se to týká i zbrusu nových vozidel, dokonce se to týká i jejich výroby. Se stářím vozu toto konkrétně nemá nic společného.
Jak malej Jarda…
Ale no taak. Z toho, co jsme pochopil, a z toho co vidím jezdit na železnici nyní… Tak ty vagóny, které procházejí nutnou opravou, nebo nutným servisem rozhodně nejsou zase taak strašně staré vozy, které by patřily do šrotu. Nebo si myslíte, že vagón, který je vyobrazen na titulním obrázku je něco starého a nepoužitelného? Pane Bože…
Á Jarda se stále nenaučil používat Google a kalkulačku 🙂
Existují na to i knížky milý pane 🙂
ŽOS České Velenice, MOVO Plzeň, KOS Krnov, všechno pryč a teď není nic a vozíme na Slovensko kde je úroveň oprav hrubě podprůměrná. Pars a Přerov nestíhají. Podělalo se co mohlo a teď se pláče.
Jaké KOS Krnov pryč, stále jedou. Jen se jim musí za práci platit.
Když se místo ŽOS Příbram postavila na již koupeném pozemku kasárna a pak jsme si v roce 38 ani nevystřelili. Tak se není co divit.
V Příbrami již dávno žádný vojenský objekt není
Objektů je dost, jen využití je jiné. ŽOS měla být, tam co má RAVAK školící centrum, hned vedle plánované trolejbusovíé vozovny. Dodnes je na tom pozemku hangár pro vojenské vzducholodě. A další objekt je podnik pro opravu těžké pásové techniky, který měl civilní krytí jako strojírenský závod, dnes PPP.
A souvislost s akcí před 85 lety je dnes jaká?
Nejsou kapacity.
S tím by spíš mělo zpomínat na opravy zavřené v posledních dekádách, ne něco co se mohlo stavět skoro století zpět..
Stavělo se na Slovensku a tak se to tam musí vozit.
Místo Příbrami stavěli až na Slovensku? To ale snad byla opravna po jiná depa, ne?
Kdepak, šlo o rozvoj regionů. Střední povltaví byl chudý kraj a tak bylo dohodnuto, kromě stavby dráhy i další podpora. Například ŽOS, nebo stavba, dvojkoljné trati Plzeň-Příbram- Brno. Bohužel po získání suverenity, chyběly tratě (například přestavba lokálky (Břeclav-Kúty) Dále pak byl problém s tím, že Slovensko nebylo průmyslově rozvinuté a tak se stavěly fabriky a ŽOS. No a na chudou oblast kolem vltavy se pozapomělo.
Stavěli fabriky? A které fabriky tak stát asi stavěl?
Jinak pokud Vás to opravdu zajímá, najděte si například interpelace na ministra železnic od poslance Václava Johanise. Nebo i na jiné ministry prvorepublikových vlád.
Tak když se před tím na periodické opravy dost kašlalo, tak ty podniky nebyly potřeba a neuživily se. Teď se zavedl systém, že na to kašlat nelze, ale už je pozdě. Bude muset vyrůst nová vlna kapacit opravárenství.
Hlavně vrostl věk vozů a mašin, kupují se údržbově čím dál náročnější.
Stále stejná písnička..
Zástupce vedení ČD vysvětlují, že jsou hodně závislí na externích dodavatelích. Zároveň prezentují plány na modernizaci vozového parku. Mnohdy ta moderní vozidla jsou pořizována zároveň s dlouholetým servisem.
Takto pojatá modernizace o vozidla, u kterých si provozovatel nebude schopen provést ani tu nejjednodušší údržbu ovšem tu závislost na externích subjektech nesníží, ale naopak prohloubí.
On jim někdo při rozhodování o outsourcingu opravárenských služeb stál za zády s důtkama a řval na ně „musíš, musíš“?
První co bylo na dráze privatizováno, bylo opravárenství. Mohlo zůstat pod dopravcem a zbytek kapacity se mohlo využít na externí zakázky.
Do těch zrušených opraváren ale mluvily tehdejší ministři dopravy a vláda..
Hmmm… takže stál a řval. Takže čemu se divíme? Máme, co jsme chtěli…
Tak zprivatizovalo si to typicky tehdejší vedení těch podniků, že.
Prostě jsme jim všichni zaplatili pohodlnej život. Kapitalismus po česku…
Ano. Demokracie končí na bráně u píchaček. A ideologicky podloženým hlavním úkolem doby, jak ho zformuloval tehdejší federální ministr financí Václav Klaus st. během parlamentní rozpravy k zákonu o velké privatizaci v únoru 1991, bylo vytvořit novou třídu vlastníků, co nejrychleji a za každou cenu. Úkol byl splněn. K tomu jenom dodám, že šéfíky kupónových privatizačních fondů a pozdějšími majiteli řady fabrik byli naopak často mlaďoši bez životopisů a bez skrupulí.
Naprosto přesný popis.
Když se to rušilo, tak opravárenské kapacity ale nechyběly.. To je dost problém až posledních 5 let.
Pochopitelně. Součástí té ideologie byl např. i ministr dopravy Říman, za něhož běhala po republice ta slavná mapka s vyznačenou třetinou drážní sítě určenou k likvidaci. Do této pseudokoncepce samozřejmě rušení opraven dobře zapadalo.
Ale ono to tak podobně bylo.Privatizace opravárenské základny byla vládou nařízena.Tehdejší ČSD si chtěly nechat 3 nejlépe vybavené a kapacitní žosky,ale bylo jim to zakázáno.Takže si ČD z některých bývalých dep postupně vybudovaly zcela nové dílny.Typický příklad,kdy politika zvítězila nad odborností.
Tenkrát to tak ze vzdáleného pohledu skutečně vypadalo.
Jaké přesně díly nejsou, ví to někdo? Okamžitě je jdu vyrábět…
Především ruce.
Těch je dost, ale asi je nikdo nechce adekvátně zaplatit…
To bude ten problém.
Rukou, co by v zaměstnání lajkovaly na mobilu, je docela dost. Ale ČD si jich neváží a propouštějí je.
Ony ty modré gumy vůbec nevědí, co je moderní doba.
Tož ony ty překážky vstupu do odvětví nejsou malé, jinak by trh zafungoval. Kvalifikace, normy, certifikáty…
Někdo si představuje, že vozidlo je pár součástek, které se dají vyrobit v garáži, že?
Opravárenská krize? Co to je? Z 90% jezdím vlaky (když počítám pouze ČD), které působí dojmem, že je nikdo nikdy neopravoval.
Opravárenská krize je když nejsou lidi a materiál,potřební k opravám.
„Funguje“ to asi takto:
Když někdo nahlásí, že došly díly, tak je nositelem špatných zpráv a tím pádem jejich viníkem. Jakožto domělý viník je z***án, je mu vyandáno do zlodějů i s jeho předky. Lidi se tak naučí raději nic nehlásit, aby nedostali po**b. Ve výsledku chybí díly, materiál, hadry, lidi.
To není obhajoba, to je pohý popis cesty držkou do škarpy.
V které fabrice děláte?
Když by je nikdy nikdo neopravoval, tak byste žádným vlakem nejel.
Manažerské kecy…
Nikoli. Pláč nad outsourcingem, který je po létech dostihl.
Tak ono pan bakalář Jarkovský byl manažerská kapacita již za dobu svého působení na letišti. Nepochybujme, že pod jeho vedením má čest vzkvétat další státní podnik. Bravo!
Takové podmínky jaké manažeři podepsali Takové mají. Pokud ČD nepristavi vozidlo do opravy dle plánu pokuta. A je jedno že není s čím jezdit. Pokud oprava není hotová dle plánu nic se neděje. Vozidlo dojede silou vůle. Staré díly jsou vzorně natřeny novou barvou. A život jde dál a manažeři si spokojeně broukaji na teplém městečku
O ty přístavby se nejedná. Když má vozidlo tzv. vyjeté kilometry tak stejně musí stát a čekat na opravu.
Ovšem takto si to ČD údajně nastavily samy. Příklad 810 se nesměla hnout ani skoro v depu pod hrozbou zastreleni. Po prodeji soukromnikovi se do 14 dnů prohanela i po koridoru. Oni ČD to mají zajímavé i jinde. Přijde hotový strojvedoucí od jiného dopravce a je hnan do kurzu atd. Takže to trvá ctvet roku ne li déle bez začne jezdit. Odejde -li strojvedoucí od ČD k jinemu dopravci do 14 dnů jezdí. Tak zase honem ty palce dolů posílejte.
Tak kdyz nekdo jiny ma jina pravidla nebo na obecna pravidla kasle, to je pak jiny vysledek.
Ale od stolu si netroufnu bez jakekoliv hnalosti rict, zda ona 810 mela ci nemela byt odstavena. A zda odstaveni bylo jen z duvodu nesmyslne tvrde nastavenych intervalu udrzby. Prodlouzenim se jiste da usetrit, ale nevim zda je to rozumne
Spíš je podnik ČD zbytečně nepružný. ECM platí pro všechny dopravce.
Ono ČD mají nastavené standardy výše, než někteří ostatní, často i dopravci.
Jestliže k těm standardům patří i čekání do poslední chvíle, jestli jejich nastavení někdo seshora po politické linii nezmění, a hledání způsobů, jak je ochcat, tak potom toto tvrzení nepochybně platí…
U jiného dopravce používají stejná vozidla? Protože jinak musí každý udělat autorizace na typy, s kterými bude jezdit.
Samozřejmě někde není nutné to dělat, stačí že je strojvedoucí pilot.
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/prosenice-srazka-vlaku-vysetrovani-vinik-strojvudce-pilot.A230111_150301_olomouc-zpravy_stk
Co to blabolite? Ceske drahy maji celkem malou kapacitu na opravy a to jeste zjevne ne vseho – tipnul bych napr dostupnost dilu atd.
Externi dodavatele nezvladaji kapacitne a casove.
Jak to chcete resit? Tak aby to zitra bylo ok? Nejde to i kdyby se nekdo pokrajel.
Doouhodobe:
– zvyseni vlastnich kapacit
– nakup dilu do zasoby
– osloveni dodavatelu z jinych zemi v pripadech kdy to muzou umet (rakousko a nemecko na rakouske vagony a nemecke jednotky)
Jen to vse bude drazsi.
A co s tim udelate, Brumlo?
„nakup dilu do zasoby“
A ty vám otlučou o hlavu, když nebude ve skladě pohyb.
Zkuste se na to zeptat v každém podniku.
Problém je hodně i v tom, že díly nemá ani výrobce, i když jsou vozidla v garanci.
Tohle se táhne už víc než 50 let. Nejdřív soudruzi v r. 1966 ukradli podnikům provozní kapitál (v tehdejším názvosloví tzv. obratové fondy) a donutili je vzít si u bank tzv. úvěry na trvale se obracející zásoby se 6% úrokem, kterými se financovala i rozpracovanost a operativní zásoby na skladech včetně ND; tyto úroky byly samozřejmě jen dalším z mnoha způsobů, jak stát vykrádal podniky. (Sám si z vlastní praxe pamatuju, jaké šachy se ve fabrikách dělaly v 80. letech při inventurách, aby to tzv. vyšlo: Do rozpracovanosti se schovalo cokoli z chybějícího nebo přebytečného materiálu, polotovarů a jiných zásob… Číst vice »
Děkuji za dodání detailů
Není zač. Já už bohužel dost pamatuju.
Delam ve financich, tohle presne znam a mnohdy resim
Driv jsme meli plne sklady pro pripad, ze bude neco potreba. Pak nekdo rozhodl, ze zasoby nesmi byt (zustala zamknuta mistnost, od ktere nikdo „nemel klice“.
Nyni vse presunuto na externi firmy, zadna vlastni udrzba uz neni.
O tom, ze je neco potreba opravit se vi dlouho dopredu a da se na to pripravit. Ale to by stalo penze navic a to si nikdo netroufne navrhnout. Doba preje lidem, co dokazi usetrit. I za cenu, ze pujde vse do kytek.
Pokud je neceho nedostatek, tak by bylo normalni se toho chytit a vydelat na tom.
No jo, ale není potřeba na svítidlo do vagonu nějaká certifikace, která je dostupná jen vyvoleným? Narozdíl od autobusu, tak stačí prohlášení o shodě.
ČD má náhradní vakuové záchody i klimatizace, na vozy Siemens teď kupuje celé náhradní podvozky..
Není problém v tom, že rakouské vagony si udržovaly OBB vlastními silami, které jsou nyní vytížené jednak opravu vozového parku, který OBB zatím zůstal a jednak nových railjetů?
A pak to máme chátrající areál ŽOS v Českých Velenicích. Jak by se dnes hodil kdyby to tehdy Legios nepoložil.
Areál by problémy s chybějícími díly řešil jak? A ruce do něj by ještě byly?
Od toho se tomu říká byznys…a když jeden rok něco nefunguje, příští rok se musí udělat změny (smluv, dodavatelů, jednotkových cen apod.)…nestačí sedět a vymlouvat se: „Čo bolo, to bolo, terazky je kríza“
Jen kdyz se neco fest podela, tak to zabrok nevyresite. A zjevne nikdo z dodavatelu neplanivaˇ navyseni kvuli ecm
Že jo, když mi nechutnají rohlíky v jedné pekárně, zajdu do jiné ve stejné ulici.
Tak jednoduché je to ve všem.
: – ))
Problém s pracovní silou se dá řešit agenturními pracovníky ze zahraničí. Na trhu už jsou i agentury, které sem vozí specializované pracovníky. 🙂 Z vlastní zkušenosti v HR můžu říct, že to neřešitelný problém není. 🙂
Ptal jsem se jednoho ukrajince co tu je již delší dobu a obstojně mluví česky a tak pomáhal těm novým se zapracovat a nejenom to, tak jsme se bavili a když se mi rozmluvil tak uznal, že papír snese všechno a když je potřeba elektrikář tak se i z kuchaře razítkem stane odborně způsobylí a vyučený elektrikář, a pak se divíme že nám ti inženři něco neumí nebo raději předstírají že nechtějí něco dělat protože o tom neví absolutně nic… a tam jsme to dopracovali, vědělo se že když nebudeme pěstovat mladý aby dělali rukama a firmy urdžovali platy na… Číst vice »
Co jsou zase tohle za kecy dědkovský? Elektrikář chybí leda tomu, kdo ho nezaplatí.
Velmi slušné a čisté řemeslo a člověk nemusí být ani úplně Einstein….
Vy jste tento mladý elektrikář?
: – )
A ti plusující také?
Hlavně se nehlaste k ČD.
Způsobily …
To se pošle takový jeden mladý něco udělat a když se dlouho nevrací, pošle se za ním někoho, aby zjistil příčinu. Najde ho hbitými prsty pracujícího…
…na displeji mobilu.
Proč není opravena závada?
To nejde opravit.
Řešit ano, vyřešit spíš ne.
Dělám na technické pozici ve fabrice, která se potýká s potížemi jak personálního, tak dodavatelského rázu, tak mám jistou představu, jak je to všechno „jednoduchý“. Prověřených agenturních specialistů, kteří měli problém najít vlastní zadek, už jsem viděl taky dost. Další mrzení je s tím, že si nepřečtou český směrnice. Ne že by je domácí četli, ale tam není problém s prokazováním poučení.
Nikde v Evropě není – v relaci k velikosti ekonomiky – tolik personálních agentur jako tady. (V ČR jich je cca 1800, v Německu nízké desítky.) Většinou jde o parazity, kteří už dávno měli být vymeteni.
To vždycky záleží na zdrojích agentury, která pracovníky dodává. Zažil jsem velmi učenlivé a šikovné chlapy, a zažil jsem i totální nemehla, co letěli po pár dnech. Nicméně tohle se děje i u zaměstnanců z Česka. Čech nerovná se záruka kvality. 🙂
K tomu je ovšem nutno dodat, že ty zdroje jsou co do množství a kvality omezené a že ty lepší má obšancováno několik největších a nejzkušenějších agenturních hráčů na trhu, které lze spočítat na prstech. Ty ostatní agentury nejsou nic jiného než paraziti, kteří objektivně vzato škodí svým zákazníkům i své branži.
V arealu se to opravi samo, dily se zjevi.
Legios zlikvidoval svymi schopnostmi vlastnik, sorry jako.
ECM neplatí od loňska ale už dávno před tím. Do loňska platilo přechodné období, kdy se nařízení nemuselo dodržovat.
Hm.. a naprosto neočekávaně jsme jeli až na doraz s tím, že se určitě podaří vyjednat další výjimky, prodloužení, odložení….
A takhle je to u nás skoro se vším. Sto let dopředu se ví, že je potřeba vyměnit řidičáky a poslední dva dny jsou reportáže, jak úředníci dělají přesčasy….
Však vemte si zákaz skládkování komunálního odpadu, tady už dokonce unijní (a logická) pravidla porušujeme, na poslední chvílí jsme si naším zákonem prodloužili skládkování z roku 2024 na 2030, ale i tak si teď ještě v Brně odhlasovali, že když je to teda až 2030, tak ten kotel ve spalovně nepostaví a nechají to vyhnít až do doby než to bude zase hořet.
Brno je speciální případ. Magistrát potřebuje peníze na halu na výstavišti (kterou nikdo kromě magistrátní mafie nechce), tak zarazili spalovnu.
Nový kotel ve spalovně by taky zajistil, že by se lidem ve městě v dohledné budoucnosti nemuselo zdražovat dálkové teplo, což je v rámci ideologie ODS a lidovců, že na chudej lid muší bejt přísnost, zcela nepřijatelné. Radši se bude prosazovat teplovod z Dukovan pod záminkou, že tam bude nový blok (který se stejně nepostaví); voilà – další zdroj peněz pro magistrátní mafii už během předprojektové přípravy, a to i kdyby se nakonec nic nepostavilo….
To že se nepostaví další blok je z jakého zdroje?
To je moje předpověď na základě celoživotních zkušeností. Kdybych byl o něco mladší, klidně bych se vsadil. Statisticky vzato, bohužel (nebo bohudík?) se s vysokou pravděpodobností nedožiju ani plánovaného termínu dokončení, takže žádná sázka nebude.
Tak samozřejmě, elektrárny dožijí a my tady pak všichni zhasnem a vrátíme se do jeskyní.. V Dukovanech pracuje bratr, to že tam další blok, na to se tam ale personál a firma připravuje.
„…my tady pak všichni zhasnem a vrátíme se do jeskyní…“
Argumentační faul.
Takových příprav na něco, co brzo přijde, už jsem také zažil několik.
V hlavě mi zní
Čekám na signál,
Ten z nebe nepřichází,
A tak čekám dál
To težko. Tolik jeskyní tu nemáme a pokud by je někdo chtěl vykutat tak by se to táhlo desítky let soudů s ochránci přírody 😀
Však jo, některé kraje zůstaly u doufání, že to spálí spalovna v jiném kraji.
V Brně je to o to absurdnější, že už to prošlo EIA a souhlasili s tím magistrátní zelení i nevládní aktivisté.
Ja k tomu rozhodnuti o spalovne nemam slov, to je ksindlovina, ktera se vrati celkem brzy. Je to naprosto nesmyslne a iracionalni, ale brnenska ODS je proste brnenska ODS. Viz zpraseny ODSun
„…brnenska ODS je proste brnenska ODS.“
Teď bohužel i s personálním přesahem do celostátní politiky, kde pravděpodobně napáchá za jediné volební období mnohem vážnější škody než stihly obě poslední vlády s Babišem.
Takže se už všichni velmi těšíme na příští vládní koalici ANO+ODS.
Nestrašte čerty. Mikuláš bude chodit za více než měsíc.
Samozřejmě bych se radši mýlil.
A když povolený objem přesčasů nestačí, tak se zvýší jednou tolik – jako u doktorů.
Občas je to fakt hrůza. Včera EC 114 z Ostravy, vůz 1. třídy, jízdenka bezmála za 600 Kč: na WC nebylo mýdlo, internet nešel po celou cestu a místenky nebyly označeny. Věru bídný servis za tu cenu.
Na WC nebylo mýdlo 😂😂…místenky nebyly označeny… 😂… Zkuste se někdy projet rychlíkem do Prahy z Vysočiny…anebo rychlíkem na trase Brno – Plzeň… tam kolikrát místenku řeší pěsti a na WC jste rád, když se kromě potřeby ještě nepozvracíte😂
To je tam o rychlíky takový zájem, že jezdí víc lidí než je sedadel, že je tak důležité řešit místenku (která pak může být cárem papíru při výlukách, např. teď zase 1,5 měsíce u Jihlavy)? 🙂
Tak třeba na trase Praha – Havlíčkův Brod je to hlavně cca do Kolína často na stojáka i s místenkou….někdy se tam projeďte.
Jezdím tam vícekrát do roka (i když spíše už méně; hodně odrazovala ta zpoždění během reko okolo Peček/Velimi).
Nicméně tohle místenky v zásadě nijak neřeší – pořád bude část lidí na stojáka, dále zrovna z Prahy to je o volbě nejbližšího spoje, kdy leckdo do poslední chvíle neví čím pojede = řešením je jedině dostatečná kapacita ruku v ruce s 30min. intervalem Praha – Čáslav ve špičce.
Já osobně místenky moc rád nemám a klidně si postojím, ale zájem na R9 rozhodně je. Stání v uličce není žádná vzácnost a nedávno jsem se zakecal s průvodčím a povídal mi, že minulou jízdu zjistil, že do umývárny (jak je ta místnost s umyvadlem vedle záchodů ve starých vagónech) se vejdou 3 lidi. Nevím jak je to v části Praha-Žďár (ale Martin píše, že taky žádná sláva), ale Žďár-Brno se opravdu některé dny nedá. Předpokládám, že dostanu fůru palečů dolu od lidí, co měli štěstí na dobrej čas nebo tím nejezdí vůbec, ale fakt to občas není vůbec dobrý.… Číst vice »
Blbost. Přes Vysočinu jezdím často. Ano, místo vozů s klimatizací tam často jezdí B, ale to je hlavně problém objedmavatele. Nicméně záchody bývají v pořádku včetně papíru a mýdla. Rezervované místa bývají označené a pokud ne (nebo pokud si toho někdo nevšimne a sedne si tam), tak se to dá vyřešit i bez pěstí.
Tak samozřejmě to s těmi pěstmi byla mírná nadsázka…i když bitku o sedadlo jsem už viděl…i dědka, jak do druhého dědka píchal kvůli sedadlu holí…. Nic ve zlém, ale neznám B vůz ve kterém by na záchodě nebyl takový ten typický smrad z …….. (domyslet si). A mně se už z toho prostě navaluje.
Tak za tohle jiste muze ZOSka a vuz by mel byt odstaven. Vy mate asi dost pokroucene vnimani reality….
Minule nás v 1. třídě stálo šest lidí, co si připlatili, a v dalších asi čtyřech spojích směr Morava by to bylo podobné.
Bez místenky nemá smysl kupovat jedničku. V e-shopu místenka zdarma. Moc nechápu, kde je problém.
Místenka nejde objednat, když do poslední chvíle nevíte, kterým vlakem pojedete a ve chvíli, kdy to zjistíte, je pár (desítek!) minut do odjezdu, tak už to nejde objednat. Pak se opravdu může stát, že je na stojáka i jednička, zvláště pokud je to nějaké to půlené Bmz na 4-5 vozovém rychlíku, kde jsou jen 4 kupé po 6 místech.
To, že opravy vozů trvají hodně dlouho, to se dá vcelku pochopit. Já třeba pracuji v elektrotechnické fabrice a nemáme moc co dělat, částečně i pro chybějící materiál.
Co je ale naprosto nepochopitelné, že ČD o chybějících vozech vědí, nejsou ale schopni ani ochotni podle toho operativně zohlednit řazení vlaků při prodeji místenek. Občas jezdím na trati Praha – ČB a v naprosté většině případů jsou tam prodány místenky do neexistujícího velkoprostorového vozu.
Pro schopného člověka by pružné operativní změny zohledněné při prodeji místenek znamenaly tak nejvíc hodinku práce. Ale úplně chybí jakákoli snaha.
Ano, přesně tak, nezájem ,arogance, drzost. Navíc pokud si pamatuji, bylo slibováno, že jistě krize z vozy do podzimu bude vyřešena….. Myslím, omluvte nás, prosím, na podzim bude vše v pořádku…. Jako který podzim a u kterého dopravce…..?? Jako vždy.
Jenže to vypadá, že takhle to půjde ještě 2 roky. Tohle se nevyřeší přes léto.
OK – v pátek místo vlaku opět bus. Rok stará Setra. Jdu zabukovat místenky. A to jsem v opravárenství v mládí pracoval, pro železnici se kdysi vyučil a vlaky mám dodnes rád.
Tak chapu jak to asi vzniklo. Cd napsalo dodavatelum, sesli, dodavatel slibil do podzimu je vse v cajku. No a neni. Co na tom vycitate draham? Ze za pul toku nevykouzli kapacitu 3x ZOS Vrutky? A dodavatele dilu, co doda?
Kolegovi se pokazilo cosi elektronickeho v automaticke prevodovce na passatu. Dodaci lhuta mesic a pul. A to je seriove auto, ktereho byly vyrobeny statisice kusu a jeste dojizdi vyroba teto generace.
Tech zeleznicnich vozu jsou v danem typu stovky max tisice (nekdy indaleil mene) a nejsou davno ve vyrobe…
A čím to je, že nejsou ty náhradní díly a všechno možné?
Kovidem a válkou teda? Nedělám si srandu.. jen se ptám 🙂
Po Covidu všichni šetří. Automobilky měli problém s čipama. A vyřešili to tak, že sehnali výrobce. Avšak většina vyrobených dílů jde na novovýroby. Kapacita pro výrobu náhradních dílů je mizivá.
U výrobků, kde novovýroba už není, výrobce čeká na dostatečnou poptávku. Když spustí výrobu nějakého náhradního dílu, aby linka nejela jen 2 dny.
U nahradnich dilu je problemu vic. Neco se vyrobi navic a nekde to ceka na sklade, neco se vyrabi az je to potreba, ale musi na to byt odlozeny material – treba kov danych specifikaci.
Muze se ale stat, ze pocet dilu co nekde ceka (typicky u dilu, kde se rozebere linka a uz to znova nikdo nevyrobi) se netrefi. Nebo u produkce co jede…se dodava primarne do vyroby a ND nemaji treba takovou prioritu, nebo se ceka az toho bude vic kvuli doprave.
Sliby-chyby. Z Prahy do Budějc bez jedničky – naštěstí místo ní zařadili dvojku na opačný konec vlaku (takže procházka) a při zpáteční cestě zjistili, že těsně před odjezdem z ČB se musí vyřadit jeden vůz (Jižní expres).
Schopný člověk ví, že
https://smartmania.cz/aplikace-muj-vlak-prinasi-nove-funkce-po-kterych-uzivatele-volali-opravdu-dlouho/
Ono mi může být úplně jedno, zda se o tom, že nebudu sedět na původně koupeném místě, dozvím z nějaké aplikace nebo až od průvodčího, o to vůbec nejde.
Ono je ale naprosto nepochopitelné, že ČD dává člověku na výběr z míst do vozů, u kterých se velmi dobře a včas ví, že tam ten vůz nebude. ČD se vůbec nenamáhá změnit řazení ani tam, kde chybí vozy v řádu měsíců a roků, tedy třeba na mnou zmíněné trati Praha – ČB.
Já považuji ČD za nejlepšího dopravce u nás, toto je ale těžký amatérismus.
To je jak se zpožděníma. Taky dráhy ví, že souprava má sekyru už před obratovou stanicí, a stejně to tam do té hodiny hází po pěti minutách, jako kdyby měl vlak odjíždět hned.
trati Praha – ČB
Aha.
České Budějovice jsou opravdu problém. Tam to lepí, jak se dá. Doufám, že nemají v záloze ještě i rybáky.
Buďte rád za to co je…oni jsou schopni přistavit i solo lokomotivu😁😁
Pokud by me do ni vzali…
Viděl jsem na vlastní oči, jak v Bratislavě vylezlo z laminátky 14 civilů. Zřejmě zaměstnanci depa.
K patrům na Beroun dávají rovnou dvě. Na každý konec jednu.
ČD to v nějakém rozhovoru vysvětlovaly – problémem prý bylo, že řazení vlaků do rezervačního systému v „nejlepší aplikaci na světě pro rezervaci jízdenek“ se zadávalo ručně a bylo tedy probém ho ručně opět změnit, což nebylo možné, protože § 1 – nikdy se to tak nedělalo. (Abych jen nehanil, z uživatelského hlediska mám Můj vlak rád, zejména poté, co jsem opět po dvou letech musel interakovat s OBB scotty při rezervaci nočního vlaku – brr! Rovněž někdy během podzimu by dle slov drah měl být tento problém – tedy alespoň z uživatelského hlediska – vyřešen. Možná by byl dobrý… Číst vice »
Tak ono nejde jen o tu aplikaci. Jde obecně o prodej místenek do neexistujících vozů, tedy prodej i na pokladnách a v e-shopu.
Já předpokládám (ale samozřejmě se mohu mýlit) že backend pro všechny tyto prodejní kanály – eshop, pobočky, jízdenkové automaty, pokladny i můj vlak je stejný, tedy, pokud změna se projeví všude. Je ale pravda, že zatímco u aplikace (a asi i e-shopu) lze cestujcího o změmě řazení a realokaci místenky informovat, u ostatních tato možnost není. Nicméně i tady by asi šlo ji přidat, například formou sms, pokud by zákazník sdělil své telefoní číslo při rezervaci místa.
Jenže ono nejde o to, zda se dozvím o změně místa z aplikace nebo třeba až od průvodčího, to může být každému celkem jedno. Ono jde o to, aby ČD dostatečně dopředu v rezervačním systému změnilo řazení vlaku tak, aby si nikdo do neexistujícího vozu nic nekoupil. Aby tedy třeba měsíc před odjezdem už bylo jasné řazení. To by šlo udělat velmi snadno už proto, že je problém s některými vozy dlouhodobý a velmi dobře lze znát, jaké vozy budou k mání. Problém je v tom, že to odpovědné osoby u ČD zcela zjevně vůbec netrápí a že žijí v… Číst vice »
„Aby tedy třeba měsíc před odjezdem už bylo jasné řazení.“
Před rokem jsem autem dojel na chalupu a zpět ne.
Vadný startér.
Kdybych měl vás, řekl byste mi měsíc předem, že si ho mám vyměnit.
To je škoda, že vůbec netušíte, o čem píši.
ČD dlouhodobě na někerých tratích nemá velkoprostorové vozy a dlouhodobě je nahrazuje vozy s kupátky. Není ani v nejmenším problém si to řazení naplánovat třeba 3 měsíce dopředu. Ty vozy jim chybí už několik let let.
A když je opraví, tak je nebude moci nasadit, protože bude mít naplánované jiné.
: – )
Vozy chybí několik let? To chcete říct, že před lety dostali vozy a ty stojí někde v kopřivách?
Kde to je?
1) Pokud by nenasadili nějaký ten měsíc vozy, které se jim válí v opravě dlouhé měsíce, tak by to byla mnohem lepší varianta, než prodávat místenky do neexistujících vozů.
2) To se musíte zeptat u ČD.